Bezuinigen en op zoek naar ander auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

Bezuinigen en op zoek naar ander auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 22:56

Vandaag heb ik weer eens mijn wegenbelasting binnen gekregen van €93,00.
Daarnaast heb ik ook de kosten van de Indenpender €54,05.
Gewicht van de auto is 1020 kg met een 60 liter 1.8 motor erin.
Schadevrij jaren gereden?, "bijna 2 jaar".

Het was een leuke auto maar toch wil ik wat in mijn kosten gaan benuttigen om ruimer in mijn uitgaves te kunnen komen.
Zelf ben ik nog niet echt thuis in de hele auto wereld.

Wat voor auto zoek ik?

Ik zoek een combi auto voor de snelweg en de binnen weg.
Het hoeft niet zo een grote te zijn als mijn huidige Seat Toledo maar het moet wel een 4 zitter zijn met genoeg laad ruimte en het liefst wat zuinig met de benzine. Ik heb het gevoel dat mijn Seat toch een hoop blijf zuipen.
Ik rij ongeveer 450-500 kilometer op een 60 liter tank door de korte snel wegen en binnen wegen je begrijpt al dat is best aardig weinig.

Dus ik ben benieuwd of jullie wat auto's kunnen opnoemen om in die richting te kijken.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:06

Ik rijd een opel meriva. 5 zitplaatsen en een redelijk ruime achterbank. ik haal met gemak 700 km op een 40 liter tank.
Ik betaal (in belgie) 250 euro wegenbelasting per jaar, en ruim 900 verzekering.

KimD

Re: Bezuinigen en op zoek naar ander auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:08

Ik rijd een Renault Megané, 5 zitplaatsen en ontzettend ruim. (krijg er 200 kg hooi in :') ) Ik haal makkelijk 750 KM op 50 liter, en als ik veel snelweg rijd is ie nóg zuiniger. Ik betaal in de verzekering €27,- per maand. Wegenbelasting durf ik niet te zeggen, maar dat is ook niet veel anders wist ik het wel. :)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 23:10

Die verzekering, heb je die opgebouwd of is het omdat die erg licht weegt?

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:16

Kijk voor verzekering eens bij zelf.nl, is volgens mij onderdeel van Fortis of hoe het ook heet. Een van de goedkoopste, maar prima geregeld. Kan je al 20 a 25 euro schelen in de maand!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 10:24

kensha schreef:

Verzekering is niet afhankelijk van het gewicht van de auto, dat is de wegenbelasting.
Verzekering kijkt naar je leeftijd, KM's dat je op jaarbasis ongeveer rijdt, je aantal schadevrije jaren maar ook het gebied waar je woont.
Ik ben <23jaar, welgeteld 1 schadevrij jaar, rijd plm. 12.000km op jaarbasis en dat kost me helaas 55 euro per maand :\

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:30

500 km op een 60 liter tank duidt op benzine, die 93 euro wegenbelasting is dan per kwartaal. Klopt dat TS?
Verzekering wordt in eerste instantie bepaald door de nieuwwaarde van de auto icm risicofactor (welke auto's hebben de meeste schademeldingen).

Kijk eens op websites als autotrader en vul daar je eisen in. Mbv een kenteken kun je de wegenbelasting voor jouw provincie opvragen en premie berekenen voor de verzekering.

Met jouw schadevrije jaren betaal je helaas wel bijna de hoofdprijs en 31 euro wegenbelasting is ook al redelijk laag.
Wat is de afatand van de korte stukjes die je rijdt? Elke auto zuipt met korte stukken en fijn voor de motor is het ook niet.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 21:38

Het zijn voornamelijk ritten van 17 kilometer op snelweg en soms ritten van 5 kilometer op de binnenweg.
Heel enkele keren rij ik langere afstand op de snelweg "50 tot 100 kilometer".

Die €93,- is per 3 maanden en er zit inderdaad een benzine motor erin.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:12

kensha schreef:
.
Ik rij ongeveer 450-500 kilometer op een 60 liter tank door de korte snel wegen en binnen wegen je begrijpt al dat is best aardig weinig.
.

Zo, die zuipt dan aardig....
Hier een aygo met 35 liter tank en daar red ik gerust 600 tot 640 km mee......
Aygo, (citroen c1, of peugeot 107) zijn zeer zuinig. Alleen niet zoveel laadruimte. Nu nog wegenbelastingvrij maar ander maar 15 euro.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 01:45

Wegen belasting is niet zo erg als ik de kosten maar eruit kan krijgen bijv van de zuinige benzine.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 02:13

Hoeveel km rij je per maand? of per jaar?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:21

Weet je trouwens zeker dat je niet ergens een lek hebt zitten?
Fabrieksopgave is 7.3 l/100 km, autoweek test 7.8 l/100 km en jij rijd 12 l / 100 km.
Door de korte stukken die jij rijdt, is het logisch dat je boven de fabrieksopgave zit, maar zoveel...

Voorbeeldje: Ik rijd elke dag een stuk van 35 km. Fabrieksopgave (snelweg) is 4.9 l / 100 km en ik rijd met een zware rechtervoet 5.4 l / 100 km.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 13:47

De motor was al nagekeken want na de winter was er een lek bij mijn motor ontstaan en die is ook gedicht.
Mij is vandaag ook nog aangeraden om een reiniging spul voor de motor erin te gooien voor dat ik weer opnieuw gaat tanken.
Misschien door die gat die nog niet echt 100% rijd.

Volgende maand is mijn zomer check, dan laat ik maar even nog een keer de motor nakijken.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:10

ik rij nu een Volvo. hiervoor een oude twingo gehad. ze rijden even 'onzuig' vriend heeft een 107 maar daar kan je niet normaal met 4 volwassen in zitten. veel te krap.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:12

seat staan er om bekend dat ze veel benzine verbruiken. mede daardoor heb ik e mijn seat leon ingerolen
tegen een opel agila. erg lelijke auto maar rijd super. kan enorm veel in en rijd nog lekker zuinig ook nog.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 12:43

@StalNollie, dus bij jou is dat dus ook aardig bekend.
Hoe groot is jou motor en hoeveel kilometer over de afstanden doe jij er ongeveer mee?

Er zit nu trouwens een 2e tank buurt in sinds de herstel van de gat.
Als ik nu berekend dan kan ik makkelijk er 650 kilometer eruit halen.

Ik ga gewoon die ontreiniging spul bij mijn volgende tank buurt erin gooien, misschien heeft mijn motor dat even nodig omdat er een gat in is geweest.

Mocht de verwachting daarna laag zijn, dan ga ik veder naar een ander auto zoeken.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:48

Ik heb een twingootje uit 2002. Verzekering is voor. 54 euro omdat ik net 1 jaar rijbewijs heb en 19 euro per maand wegenbelasting. Mijne is snel. Ruim en zuinig. Ik haal ook 650 tot 700 km met 1 tank

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:59

Tsja, hier ook een seat.. wel een leon, maar kan net zo lekker zuipen als die van jou.. 1 op 11 redden we ermee.. soms 1 op 12 en op de winterbanden met geluk 1 op 13... niet echt zuinig...
Het is een leon uit 2000 met een 1.6 motor.

Wij gaan straks over op diesel, omdat dit voor ons makkelijk uit kan.
Mijn vader rijdt een volkswagen golf plus, wel een diesel maar wellicht in benzine uitvoering ook zuinig? Ruim achterin zitten, kofferbak is niet enorm, maar de achterbank kan naar voren geschoven worden een stukje.

Verder denk ik aan een nieuwer model ford fiesta, zijn ook zuinig, redelijke maat, ford focus, iets groter.. zou wel naar een nieuwer model kijken, aangezien ze met de nieuwere technieken zuiniger zijn..

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:25

Een gastank laten plaatsen is geen optie? Kost de brandstof ineens een heel stuk minder!!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:29

Gastank inbouwen haal je er alleen uit bij een nieuwe auto en brengt ook weer extra onderhoud met zich mee.
Het zuipende van een seat kan ik trouwens niet plaatsen, want seats hebben gewoon VW motoren erin zitten en kan nu niet zeggen dat die motoren zuipen.
Ik heb zelf een 1.9 tdi gehad en rijdt nu een 2.0 tdi (seat/VW en VW) en zij liepen om en nabij de fabrieksopgave met mijn rijstijl (en die is niet bepaald á la het nieuwe rijden...)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:34

Plien91 schreef:
kensha schreef:

Verzekering is niet afhankelijk van het gewicht van de auto, dat is de wegenbelasting.
Verzekering kijkt naar je leeftijd, KM's dat je op jaarbasis ongeveer rijdt, je aantal schadevrije jaren maar ook het gebied waar je woont.
Ik ben <23jaar, welgeteld 1 schadevrij jaar, rijd plm. 12.000km op jaarbasis en dat kost me helaas 55 euro per maand :\

Ze kijken wel naar het gewicht.
Een zwaardere auto is zeker duurder in de WA dan een lichte (omdat een zwaardere auto meer schade kan veroorzaken).

Ik heb nu een zware Chrysler Voyager en met mijn schadevrije jaren is hij veel duurder (WA) dan de polo van mijn man.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:35

een toyota hilux, enorm veel laadruimte.
goedkope tax (125€ per jaar)
en ik doe een 800-850km met een 80 liter tank.
gemiddeld verbruik is 9,5/100km (is een 3liter motor)
dit is de zuinigste in zn klasse

ondanks de groote van de auto heb ik nooit geen parkeerproblemen en de mensen gaan altijd uit de weg voor je.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:36

Een Hilux in NL verzekeren is geen leuke hobby, dat scheel enorm met België ;)

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:41

Heb je toevallig al is naar zo stadsauto gekeken, Bijvoorbeeld een Volkswagen UP.
Rijd Vrij zuinig en kan gerust met 4 personen erin :) Laadruimte is wel wat minder.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:48

De polo heeft zeker meer (been/laad)ruimte als een up en is zeer zuinig (zeker de bluemotion).
Mijn man heeft er 1 en, ondanks dat het een 3 cilinder diesel is, is hij zeer pittig.
Hij rijdt elke dag van Friesland naar Amstelveen (gewoon 130 waar het kan, vlot accelereren) en hij loopt gemiddeld als nog 1:20. Als je rustiger gaat rijden (langzamer optrekken, 110 ipv 130) dan loopt hij met gemak 1:25.