Scooterbewijs halen, hoe gaat dat nou?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Scooterbewijs halen, hoe gaat dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 17:42

hallo hallo bokkersss

Ik ben momenteel 19 en heb 2 paarden. Ik heb het geld nu niet om mijn rijbewijs te halen, dus of ik fiets of ik wordt gebracht door papa. Nu heb ik een mooie kans ze misschien te verhuizen bij iemand aan huis, maar dat is dus een stuk verder weg. Dit is 20 min fietsen, 10 min met auto en dat is 20 min met de auto (een afstand die ik never nooit ga fietsen)

Nu dacht ik dus mijn scooterbewijs te halen en een goedkoop scootertje aan te schaffen. Dit lijkt me een stuk fijner want ik heb een grote hekel aan fietsen... blegh. Nu vraag ik me af, ik wil dus mijn bewijs halen, maar hoe werkt dat nu? Moet je eerst je theorie halen en dan wat?

En hoeveel ben je uiteindelijk kwijt?

Thanks alvast

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:44

Kijk even op de website van het CBR daar staat alles wat je moet weten :D

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:44

Ik zou als ik jou was wat doorsparen voor je rijbewijs, daar krijg je gratis je scooterbewijs bij. Scooterbewijs 'los' halen, schijnt relatief duur te zijn.. Wellicht dat je is met je ouders kunt bespreken wat de mogelijkheden zijn voor je rijbewijs.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:45

Eerst je theorie halen, dan een paar uur lessen en dan op voor je praktijkexamen. Ik was 400 euro kwijt geloof ik

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 17:45

Dat is helaas niet meer. Met je rijbewijs kan je geen scooter meer rijden. En sws, bewijs is rond de 400 en dat is voor mij makkelijker dan 1500, ik ben namelijk slecht in sparen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 17:47

Ier schreef:
Ik zou als ik jou was wat doorsparen voor je rijbewijs, daar krijg je gratis je scooterbewijs bij. Scooterbewijs 'los' halen, schijnt relatief duur te zijn.. Wellicht dat je is met je ouders kunt bespreken wat de mogelijkheden zijn voor je rijbewijs.

Mogelijkheden zijn er helaas niet. Mijn ouders schieten dierenarts rekeningen voor en ook nog tegelijk mijn rijbewijs voor schieten zie ik zelf niet zitten. Dan ben ik lange tijd bezig met terug betalen, dan wacht ik liever..

Edit: Ik wil graag weten wat mensen hebben betaald voor hun scooterrijbewijs

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Re: Scooterbewijs halen, hoe gaat dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:26

Bel gewoon een rijschool op en stel je vragen daar. :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 18:27

Ik heb een hekel aan bellen haha dus daarom vraag ik het zo, anders had ik dat wel gedaan. Er is vast wel 1 iemand hier op bokt die zijn of haar scooterrijbewijs recent heeft gehaald, of iig de afgelopen 2 jaar

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:28

Mijn scooterrijbewijs heeft in totaal ook ongeveer 400 euro gekost. Eerst theorie gehaald en daarna in 1 dag praktijklessen en examen, is goed te doen vond ik :) Theorie kun je gewoon via internet aanvragen bij CBR in elk geval. Als je een scooter gaat kopen zou ik wel iemand meenemen die er verstand van heeft, als blijkt dat je onverwacht nog dingen moet laten repareren etc. is goedkoop echt duurkoop..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 18:31

Ja een vriendin heeft nog een vivacity die ze misschien weg doet, die is nu kaal maar hoeven alleen nieuwe kappen op en een nieuwe band, heb gekeken naar de kosten en dit valt nog reuze mee. Overigens ga ik voor een scooter van max 400. Wil in de vakantie dan hopelijk nog mijn rijbewijs halen, en dan volgende salarismaand een scooter kopen. dus ik hoop dan in augustus september rond te kunnen rijden.

Als je dus een afspraak maakt marrjjollein en alles op 1 dag wilt, duurt dat lang voordat je dat kan doen of binnen hoeveel tijd hebben ze plek?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:32

Batlow schreef:
Dat is helaas niet meer. Met je rijbewijs kan je geen scooter meer rijden. En sws, bewijs is rond de 400 en dat is voor mij makkelijker dan 1500, ik ben namelijk slecht in sparen.

Jawel hoor ik heb een maand geleden m 'n rijbewijs gehaald en kreeg am er bij :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:33

Batlow schreef:

Bij je B rijbewijs krijgt je automatisch je AM rijbewijs :)
Is wel een goede kans om echt te leren sparen voor een goed doel! :)

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:34

Met rijbewijs mag je wel scooter rijden hoor! ;)

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:34

Ik kon een week nadat ik mijn theorie had gelijk daarheen, maar dat verschilt denk ik ook per rijschool.. En dan duurt het nog een week (hier in elk geval) voordat je rijbewijs er is, tenzij je met spoed aanvraagt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 18:36

lenaa_tje schreef:
Batlow schreef:

Jawel hoor ik heb een maand geleden m 'n rijbewijs gehaald en kreeg am er bij :)

Dacht dat dat veranderd werd. Maar dan nog, ik heb 1500 niet snel in mijn kontzak zitten, 400 wel.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:37

Batlow schreef:

Dit is heel kort zo geweest, maar is alweer terug veranderd. Als je je B rijbewijs haalt, heb je AM ook automatisch :)
Ben je stuk goedkoper uit dan als je eerst ook nog je scooterrijbewijs gaat halen, maargoed dat is een keuze :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 18:40

Ja dan ik nog 5 jaar wachten, ik kan niet sparen, die 400 euro heb ik in 1 x en dan geef ik het in 1 x uit. Hier moet ik sparen, zet het op mijn spaar rekening en bedenk dan altijd, ach ik heb dat geld ook nog... nu al een paar maanden bezig maar het geld wat er op is gezet is allemaal weer uitgegeven, het schiet niet op helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:38

Zou het zonde vinden om op je 19e een scooterbewijs te halen ipv gewoon rijbewijs. Zonde van het geld.

Je hoeft ook niet meteen een heel lespakket te kopen, je kan ook les per les betalen? Ik betaalde gewoon elke week voor mijn les.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:21

Dus je kunt max 800 eu. zo uitgeven? (400 voor bewijs en 400 voor scooter) Begin gewoon lekker aan je B bewijs.. betaal per les, op die manier kun je er makkelijker voor sparen. Gewoon proberen om te sparen! Ik vind het persoonlijk zonde als je nu 800 uitgeeft en over 5 jaar nog eens 1500 omdat je dan wel je B wil halen.. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten...

Ik heb het even voor je opgezocht *Google*
Je kunt je eerst aanmelden bij een rijschool of eerst je theorie halen.
Voor een 1-daagse moet je eerst geslaagd zijn voor je theorie-examen, anders kun je kiezen voor bijvoorbeeld 5 uur praktijk uren en dan of tussen door je theorie-examen halen.
Theorie-examen kost € 33,50 (als je het niet haalt moet je dus opnieuw).

Op internet vind ik veel rijscholen die het aanbevelen om toch minstens 4 uur praktijk les te volgen.
Hier ben je (inclusief examen) rond de € 300,- voor kwijt.

Dan heb je eventueel nog theorie les uren.. rond de € 70,-

Succes dr mee!

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:27

Amai ik wil binnenkort voor mijn theorie scooter gaan en dat kost iets van 15 euro en praktijk ook zoiets en je hoeft niet verplicht te lessen ofzo.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 17:14

Je theorie kost rond de 35 euro, verschillend per gemeente volgens mij.
Ik was voor 4 uur les + examen 325 euro kwijt op één dag.

Mijn eerste scooter kostte 600.

Vergeet alleen je benzine niet, aanvraag rijbewijs & verzekering..
Laatst bijgewerkt door Saaams op 07-07-13 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 17:27

Jullie kunnen TS nu wel heel leuk het advies geven om haar rijbewijs te halen maar is er wel een auto waarmee ze mee rond kan tuffen? Als dat niet zo is dan houd het snel op.

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:51

_kajo_ schreef:
Jullie kunnen TS nu wel heel leuk het advies geven om haar rijbewijs te halen maar is er wel een auto waarmee ze mee rond kan tuffen? Als dat niet zo is dan houd het snel op.

Ze moet toch niet meteen auto gaan rijden als ze een B rijbewijs heeft? Ik heb ook m'n B gehaald een aantal jaar terug en rijd gewoon op een scootertje rond, eigen auto is me te duur en onnodig.

caresje, dat is in Belgie zeker? TS woont in Nederland.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:00

In nederland was het nu dacht ik verplicht om ook praktijklessen te nemen toch? Zelf zou ik meteen voor je autorijbewijs gaan. Heb je alles in 1x
Je kunt ook per les betalen of in termijnen. Dan is de financiele klap niet zo groot in 1x.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 21:22

Maar per les betalen is toch duurder dan een pakket of zie ik dat verkeerd?