Do's en Dont's gevraagd voor sollicitatiegesprek.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Do's en Dont's gevraagd voor sollicitatiegesprek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 19:01

Hai allemaal!

Morgenmiddag heb ik een sollicitatiegesprek bij een schoenenwinkel, waar ik heel graag wil werken.
Maar om dat voor elkaar te krijgen, zal ik een goed sollicitatiegesprek moeten voeren.
Want ik neem aan dat er meerdere sollicitanten worden uitgenodigd voor een eerste gesprek, en die zal ik moeten overtreffen ~~}>

Hebben jullie nog handige/slimme tips voor me?
Dingen die ik écht moet zeggen of juist dingen die ik echt niet moet zeggen?

Wat zeggen jullie bijvoorbeeld op de meestal standaardvraag: Waarom zouden wij jou hier moeten aannemen/Waarom denk jij dat jij geschikt bent voor deze baan?
Wat is daarop een goed antwoord? En niet een 'standaard' antwoord?

Hopelijk kunnen jullie wat helpen! :D

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:05

Allereerst.. Chapeau! eerste ronde al gehaald! :D Verder lees ik mee.. want dat vind ik ook altijd een rotvraag. :') :+

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:08

Je goed verdiepen in het bedrijf/de keten waar je wilt werken. Dan kun je je antwoorden toespitsen op het type bedrijf. Wat willen ze uitstralen, wat is hun doelgroep?

Duidelijk aangeven dat je het leuk vindt om in de schoenenbranche of detailhandel te werken, de afwisseling, het klantenkontakt, trends volgen, mensen adviseren.

Heb je al werkervaring? Die dan noemen en vertellen waar je goed in bent.

NeverGiveUp

Re: Do's en Dont's gevraagd voor sollicitatiegesprek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:10

Ik geloof dat het weinig uit maakt, als ze je leuk vinden en je een open uitstraling hebt maakt het vrij weinig uit wat je op die vraag zegt.
Als je maar niet zo inspiratieloos 'uhhhh' gaat zeggen. :))

In al mijn sollicitaties had ik daar niet over na gedacht maar kwam er wel wat uit.
Het sprak me gelijk aan, met mensen werken, ik hou van schoenen, zoiets :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:13

Ik kan je niet helpen met jouw motivatie om daar te werken, die ken ik immers niet. :D
Wel wat algemene tips: zorg dat je (ruim) op tijd bent, er verzorgd uit ziet (haren gekamd, make-up niet doorgelopen, geen gekreukte kleding), lekker ruikt (niet stinkt naar zweet). De 1e indruk is al voor een groot deel bepalend. Als verkoopster van schoenen, zou ik zorgen voor een paar mooie, moderne (gepoetste, geen afgedragen) schoenen, het liefst van een merk dat deze schoenenzaak ook verkoopt. Je verdiepen in de schoenenzaak, m.a.w. geen schoenen aan doen van de Schoenenreus als het een exclusieve schoenenzaak is of andersom. Geen laarzen aandoen als het 25 graden is, enz. Jouw schoenen zijn toch een beetje jouw visitekaartje als toekomstige schoenenverkoopster.
Verder moet je nadenken over de vragen die jij wilt stellen aan je toekomstige werkgever. Zoals werkdagen/tijden, samenstelling en aantal collega's, eventuele (bijkomstige) werkzaamheden. Verder kan je nog vragen, wanneer je de uitkomst van jouw sollicitatie kan verwachten.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:15

Waarom wil je perse daar werken en niet bij de schoenenwinkel 3 deuren verderop? Wat zijn je sterke en zwakke punten?
Wat kom je halen en wat kom je brengen? (Met andere woorden; wat wil je leren en waarom ben nou juist jij geschikt voor de functie)

Succes!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 19:20

Vanillia schreef:
Waarom wil je perse daar werken en niet bij de schoenenwinkel 3 deuren verderop? Wat zijn je sterke en zwakke punten?
Wat kom je halen en wat kom je brengen? (Met andere woorden; wat wil je leren en waarom ben nou juist jij geschikt voor de functie)

Succes!

Nou dat zijn dus de vragen waar ik altijd moeite mee heb?! Ik bedoel, ik wil echt graag bij die winkel werken omdat het me heel leuk lijkt.
Maar als ze me bij die winkel 3 deuren verder een contract zouden bieden en het lijkt me leuk.. Tja.. Why not? Haha.. Maarja dat kan je natuurlijk niet zeggen.

Dus wat kan ik daar op zeggen?

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:22

maak absoluut een eerste indruk goed!
Ik heb in de bijstand gezeten en via de gemeente een verplichte workshop moeten volgen waar we werk zochten met hulp. Dus oefende we ook veel sollicitaties. Heb dankzij dat nu wel al sinds april een baan :j
Don't:
niet wiebelen
niet friemelen aan een papiertje
heb je een bureaustoel waar je op zit niet gaan draaien
kijk de persoon aan die je spreekt
gewoon netjes recht op zitten
als je een hand geeft, gewoon geven maar niet drukken of dergelijke (klinkt stom maar is ons gezegd geworden dat jij je dan boven hem staat zeg maar)
in het eerste gesprek meteen naar je loon vragen of werktijden

Do's:
verdiep je goed in het bedrijf, waar het zich op richt, wie de baas is etc etc
wees vriendelijk
ben je zenuwachtig? Geef dit aan! Ze hebben er altijd begrip voor als je het aangeeft
Toon interesse als die man/vrouw wat over het bedrijf verteld
Stel vragen op in een blaadje die je graag wilt weten over het werk wat je gaat doen daar
Wees voorbereid op vragen: Waarom jij? Waarom dit bedrijf? Wat zijn je sterke en zwakke punten?

Veel succes!!!!!!!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 19:31

@ _Ashii_ Vragen op een blaadje opschrijven kan ik gewoon doen?

Volgens mij is het morgen meer een 'kennismakingsgesprek'. Ik moest op ongeveer een kwartiertje rekenen. Om gewoon even te kijken 'hoe en wat' zei die man. Ik heb trouwens het gesprek met de baas zelf. Dus is het dan niet een beetje' to much'? Of zou het juist goed overkomen?

Van horen zeggen moeten het hele vlotte mensen zijn, dus dat stelt me een beetje gerust haha.

Wat moet ik trouwens zeggen als ze vragen naar mijn slechte eigenschappen? Vind ik ook altijd zo'n rotvraag haha.
Soms wat eigenwijs, soms een perfectionist, soms onzeker worden van kritiek.. Wat zeg je daarop?! Zijn dit punten die ik zou kunnen gebruiken?

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:43

Naamloos1 schreef:
@ _Ashii_ Vragen op een blaadje opschrijven kan ik gewoon doen?

Volgens mij is het morgen meer een 'kennismakingsgesprek'. Ik moest op ongeveer een kwartiertje rekenen. Om gewoon even te kijken 'hoe en wat' zei die man. Ik heb trouwens het gesprek met de baas zelf. Dus is het dan niet een beetje' to much'? Of zou het juist goed overkomen?

Van horen zeggen moeten het hele vlotte mensen zijn, dus dat stelt me een beetje gerust haha.

Wat moet ik trouwens zeggen als ze vragen naar mijn slechte eigenschappen? Vind ik ook altijd zo'n rotvraag haha.
Soms wat eigenwijs, soms een perfectionist, soms onzeker worden van kritiek.. Wat zeg je daarop?! Zijn dit punten die ik zou kunnen gebruiken?

Ja zeker! Is tegen ons toen worden gezegd, dan kom je in ieder geval voor bereid over :)
Met mijn sollicitatie bij Hendriks Bloemen toen had ik ook vragen op gezet op een brief. Had me alles al gepakt en klaar gelegd ook voor aantekeningen. Eerste wat die vrouw zei: "Ohw goed voorbereid zie ik haha"
Maar alle vragen die ik had opgeschreven beantwoorde zei al in het gesprek haha :P

Je moet kritisch naar jezelf kijken, van ben ik perfectionistisch kan ik slecht tegen kritiek ben ik soms wat te bazig. Zo een dingen, nu kan dat laatste ook anders uitpakken maar ook dat perfectionistisch zijn. Als je een perfectionist ben kan het zijn dat het werk te lang duurt (slecht dus) maar je hebt daarna wel een goed resultaat (goed dus) en het zelfde met te bazig zijn, sommige collega's kunnen dit anders opvatten (slecht dus) maar je hebt dan wel leidingskwaliteiten (goed dus). Snap je? Kijk eens goed maar ook kritisch naar jezelf, hoe zouden vrienden jou omschrijven. Ja dit is wel het moeilijkste natuurlijk haha :P had ik ook moeite mee

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 20:41

Haha ok thanks voor de tip!
Ik ga morgen dan maar eens wat vragen opschrijven :)

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:13

Naamloos1 schreef:
Haha ok thanks voor de tip!
Ik ga morgen dan maar eens wat vragen opschrijven :)

Veel succes in ieder geval!!!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 21:15

Dankjewel!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:16

Leuke schoenen aantrekken :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:21

Slechte eige schappen ombuigen naar iets positiefs.
Bijvoorbeeld, als slechte eigenschap perfectionisme. Maar daardoor ben ik wel gedreven om het perfecte paar schoenen voor die klant te vinden. Desalniettemin kan het er voor zorgen dat ik me soms ergens op blind staar. Eventueel aangeven of je training hebt gevolgd om de slechte eigenschap te verbeteren bijvoorbeeld.
Maar je slechte eigenschap nooit te ver doordrijven.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 18:24

Morgen om 18.00 mijn tweede gesprek! Dus jullie tips hebben geholpen!
Thanks! :D

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:42

Naamloos1 schreef:
Morgen om 18.00 mijn tweede gesprek! Dus jullie tips hebben geholpen!
Thanks! :D

Super succes met je tweede gesprek!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:25

Misschien nog een tip voor je tweede gesprek: noem voorbeelden bij je goede eigenschappen waaruit jouw kwaliteit blijkt. Dat is veel veelzeggender en persoonlijker dan een rijtje (standaard) kwaliteiten :)succes!!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 22:09

Dank jullie wel!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 22:03

Aangenomen!!! *\o/* *\o/*

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:10

Gefeliciteerd!! :D

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:12

Gefeliciteerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:13

Gefeliciteerd :D

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:14

Gefeliciteerd! Succes verder!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:17

Gefeliciteerd!!!