What to do verstandelijk gehandicapt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_mexx_lady_

What to do verstandelijk gehandicapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 16:05

Hallo allemaal.

Ik heb even jullie advies nodig.
Ik ben anderhalf jaar geleden verhuisd naar mijn huidige huisje met mijn ouders. Allemaal heel fijn, lekker rustig, fijne buren behalve 1tje dan.
Ze wonen 2 straten verder, en zijn nogal raar. Nu stoor ik me vooral aan hun jongste zoon. Hij is 13 of 14 jaar en verstandelijk wat minder, hij gaat ook naar Ter Engelen ( woon in België, is een speciale school hier in de buurt voor verstandelijk gehandicapten enz) tijdens school zit hij op internaat en hebben wij er geen last van. Maar ja het is vakantie en nu staat hij hier dus weer bijna iedere dag om 8 uur s'morgens (!!) aan de deurbel, en dan echt blijven bellen tot er wordt opengedaan! Het is ronduit vervelend, mijn moeder wil ook wel eens lekker genieten en ik ben ook niet gediend om uit mijn mooie dromen gehaald te worden door meneertje Ongeduldig.
Al bij al is hij ook nog eens onmogelijk. Hij eet bijna het dubbele van wat ik eet ( byebyee ontbijtje..) drinkt het dubbele in dezelfde tijd, laat boeren en scheten en is onmogelijk je huis uit te krijgen als hij er geen zin in heeft. Dan vertrekt hij simpelweg niet.
Voorbeeldje: ik ging weg, mama moest weg en voor de rest niemand thuis. Ehh liefste jongen ik zou me echt moeten gaan omkleden ik moet zo weg, en mama stond onder de douche. Hij is NIET vertrokken ik heb 10x gezegd, bijna bevolen, om te vertrekken. "Nee ik wacht ik wil Carine vragen of ik mee mag" NEE DAT MAG JE DUS NIET.. Get the piieeeppp out of my house. Moeder heeft hem uiteindelijk de deur uit gewerkt en ik was een kwartier te laat.
Ander voorbeeldje: Hij stond deze morgen aan de deur of hij hier kon blijven. Alleen papa en ik waren thuis, en papa ging normaal gezien naar Aken jumping kijken dus nee sorry je kan niet blijven. Het is nu 4 uur, en meneertje staat weer voor de deur hij had gezien dat papa zijn auto er nog stond en vond het dus nodig om toch te komen terwijl papa duidelijk had gezegd dat hij MORGEN maar terug moest komen.

Ik vind die 'mensjes' heel lief en schattig ( nou ja hém niet ) maar ik heb bewust gekozen voor een opleiding waarbij ik niet te maken krijg met bejaarden, gehandicapten,.. omdat ik er gewoonweg geen geduld voor heb. Na 5x iets zeggen en je luistert nog niet dan schiet ik uit mijn slof en dat kan natuurlijk. Om dit te voorkomen vermijd ik die jongen dus ook als hij hier is...

Mijn ouders en ik zijn er dus écht niet van gediend dat hij hier iedere dag voor de deur staat. 1x in de week kan ik begrijpen en daar heb ik ook geen problemen mee maar iedere dag... NEE!
Vriendelijk naar buiten werken werkt gewoonweg niet, en ze vinden het zielig als je 'kwaad' zegt dat hij naar huis moet.
Nu vraag ik aan jullie: hoe moet je hiermee omgaan? Duidelijkheid zonder hem te kwetsen?
Ik heb geen idee hoe je met zo iemand om moet gaan, ik vraag dan ook jullie hulp want het zal vaak voorkomen dat ik de deur open doe en ik wil hem dan ook gewoon niet binnen laten. Maar hoe?

ps: de hond kwam net in een galopje naar binnen geschoten langs de verandadeur. Beestje komt nooit vrijwillig naar binnen als die jongen hier is vliegt vrijwillig en met veel plezier binnen... Zegt genoeg? :Y)

EmptyWords

Re: What to do verstandelijk gehandicapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:09

heb je al met zijn ouders gesproken? jullie zijn niet degene die hem heel de dag moeten vermaken. het is hun verantwoordelijkheid dat die jongen s'ochtends niet voor jullie deur staat.

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:10

mischien eens praten met de ouders van die jongen?

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:10

Uhhh, waarom laat je hem uberhaupt binnen :? Ik zou daar al helemaal geen trek in hebben als iemand gewoon rondloopt in mijn huis terwijl ik andere dingen te doen heb.

Ik zou met die ouders gaan praten, dat jullie dat niet meer willen. Dan moeten zij het maar aan hem duidelijk maken lijkt mij, zij weten hoe ze met hem om moeten gaan.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:11

wat doet die jongen uberhoud in jou huis dan? Waarom eet hij bij jullie? Of hebben jullie aangeboden te oppassen?
Als hij aan de deur is, gewoon zeggen dat je nu geen tijd hebt en de deur weer dicht doen. Blijft hij aanbellen loop je met hem mee naar huis. Het is toch aan de ouders om er voor te zorgen dat hij niet bij jullie komt?

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 16:12

Mijn moeder is hem eens gaan thuis brengen omdat het al te donker was om hem alleen over straat te laten gaan.
Vader deed open, liep direct terug naar zijn zetel. Maarten was dus even gaan zeggen dat mama hem wou spreken. De man vertikte het om uit zijn zetel te komen en mama mocht ook niet naar binnen. Zijn moeder zet hem met plezier hier af s'morgens als ze gaat werken. Jongen wordt een beetje aan zijn lot overgelaten ook.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:12

Idd praten met de ouders. Die zijn verantwoordelijk.
Waarom is die jongen uberhaupt zoveel bij jullie binnen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:12

Ik snap niet zo goed waarom jullie hem iedere dag binnen (moeten) laten? :?
Dat doe je toch zelf? Sterker nog; je hebt hem zelf aangeleerd dat hij blijft bellen tot jullie open doen, kennelijk doen jullie dat dus ook altijd en bevestig je daarmee zijn gedrag.

Ik zou zijn ouders aanspreken, de deur niet meer (altijd) open doen en lekker zolang de vakantie duurt de deurbel eruit halen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:14

Hebben jullie ooit z'n ouders aangesproken? Die moeten wel op hem letten is natuurlijk niet de bedoeling om je buren op te zadelen met je zoon. Dat kan niet en dat moet je ook zeker zeggen dat jullie niet altijd tijd hebben en dat ze misschien beter van te voren kunnen bellen of het schikt dat hij langs komt.
Het is inderdaad lastig om daar mee op te gaan omdat je hem niet wil kwetsen maar ik vind echt dat je z'n ouders moet aanspreken en die moeten dit met hem bespreken. En als het dan gebeurd kun je de ouders bellen dat hij bij jullie is en jullie weg moeten of iets dergelijks en dat ze hem moeten komen ophalen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:19

Vraag me idd af wat die jongen überhaupt bij jullie binnen doet en zelfs mee eet :?

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:19

_mexx_lady_ schreef:
Mijn moeder is hem eens gaan thuis brengen omdat het al te donker was om hem alleen over straat te laten gaan.
Vader deed open, liep direct terug naar zijn zetel. Maarten was dus even gaan zeggen dat mama hem wou spreken. De man vertikte het om uit zijn zetel te komen en mama mocht ook niet naar binnen. Zijn moeder zet hem met plezier hier af s'morgens als ze gaat werken. Jongen wordt een beetje aan zijn lot overgelaten ook.

Je moeder mocht niet naar binnen en die jongen loopt bij jullie door het hele huis?
Als ik je moeder was stapte ik gewoon bij hun naar binnen als zijn vader te beroert zou zijn om haar te woord te staan en had hem toch wel duidelijk gemaakt dat hij voor zijn eigen kind moet zorgen en niet dat hij in de morgen om 8 uur bij een ander aan de deur staat te bellen.
Als hij die verantwoordelijkheid niet neemt en zijn kind aan zijn lot overlaat, misschien een melding maken bij de kinderbescherming oid?

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 16:20

Zijn ouders zijn dus laks met zijn verantwoordelijkheid. Als zij s'morgens naar het werk vertrekken is hij meestal ook wakker en hebben zoiets van je doet maar waar je zin in hebt en dan belandt hij dus hier.
Met de ouders valt niet te praten, dat heeft mama geprobeerd ze is niet eens over de drempel van de voordeur geraakt.
Het probleem is zijn ouders zijn 'blij' als ze ervanaf zijn heb ik het gevoel.

Maar dit is geen echte oplossing, ik zoek meer naar oplossing over hoe ik hem de deur uit krijg.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:21

Bel de kinderbescherming.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:21

Jongen 1x thuisbrengen en de ouders inlichten dat er van te voren gebeld moet worden.
Komt ie dan nog aan de deur, vriendelijk zeggen dat het niet uit komt en desnoods bel eruit halen.
Wat je toestaat blijft gebeuren.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:22

Ik zou toch aandringen op een gesprek met zijn ouders en anders JZ oid waarschuwen...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:22

_mexx_lady_ schreef:
Zijn ouders zijn dus laks met zijn verantwoordelijkheid. Als zij s'morgens naar het werk vertrekken is hij meestal ook wakker en hebben zoiets van je doet maar waar je zin in hebt en dan belandt hij dus hier.

Maar dit is geen echte oplossing, ik zoek meer naar oplossing over hoe ik hem de deur uit krijg.

Hij belandt enkel maar 'daar' omdat jullie de deur open doen.
Het antwoord is al gegeven; niet meer toelaten in huis, niet meer de deur open doen. Hoef je hem er ook niet uit te krijgen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:25

Ik zou dan inderdaad eens kijken met welke instantie je contact op kan nemen want ze kunnen hem toch niet zomaar aan z'n lot over laten. Verder wat jullie kunnen doen is eigenlijk heel simpel (wel zielig eigenlijk) maar dat is gewoon de deur dicht houden dan zal die vanzelf opgeven. Is wel onwijs sneu maar als de ouders niet meewerken kun je er weinig aan doen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:26

Ik zou kinderbescherming of jeugdzorg (zoiets is er toch ook wel in België?) inschakelen, nu blijkt dat er met die ouders geen land te bezeilen is. Dit is gewoon een soort kinderverwaarlozing. Zeker als hij verstandelijk beperkt is. Je kan niet zomaar anderen met jouw kind opzadelen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:27

De kinderbescherming of dergelijke bellen omdat die ouders van de jongen niet goed zorgen voor het kind en daarbij de verantwoordelijkheid niet op zich nemen.
Daarnaast valt hun gehandicapte kind jullie lastig, wat ook niet mag als jullie daar niet van gediend zijn en waar zij voor zouden zorgen dat zoiets niet zou gebeuren.

Ik snap dat je er helemaal gek van wordt, maar ik vind het verschrikkelijk voor de jongen. Die moet heel snel ondersteuning krijgen zodat hij niet meer jullie tot last is en zodat er goed voor hem gezorgd wordt.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 16:28

Kinderbescherming/jeugdzorg vind ik zo ver gaan.
Als ik open doe, dan zeg ik hem ook vriendelijk dat we écht geen tijd hebben en hij dus terug naar huis kan.
Maar ik vind het zo zielig als ik hem terug moet sturen, ik voel me dan zo een slecht mens ik help mijn medemens niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:29

En daar maken zijn ouders dankbaar misbruik van.

De ouders kunnen in zijn geval niet omgaan met zijn beperking en laten hem over aan iemand anders. Is toch ook niet eerlijk naar hem toe?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:30

_mexx_lady_ schreef:
Kinderbescherming/jeugdzorg vind ik zo ver gaan.
Als ik open doe, dan zeg ik hem ook vriendelijk dat we écht geen tijd hebben en hij dus terug naar huis kan.
Maar ik vind het zo zielig als ik hem terug moet sturen, ik voel me dan zo een slecht mens ik help mijn medemens niet.

Ja maar jij bent niet degene die die zorg op zich moet nemen. Het is eigenlijk sneu dat die jongen zo naar jullie toe trekt omdat hij waarschijnlijk thuis geen/weinig aandacht krijgt. Door hem steeds binnen te laten of niet los je het probleem voor deze jongen ook niet op. Als je hem echt wil helpen zal er toch actie ondernomen moeten worden misschien is deze beter af als hij ook in vakantie tijd gewoon ergens heen kan waar er voor hem gezorgd wordt.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:32

Jeugdzorg bel je niet voor jezelf, maar voor hem.
Zou jij het leuk vinden als je als 13jarige elke dag bij iemand anders voor de deur werd gezet, bij wijze van spreken?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:32

_mexx_lady_ schreef:
Met de ouders valt niet te praten, dat heeft mama geprobeerd ze is niet eens over de drempel van de voordeur geraakt.
Het probleem is zijn ouders zijn 'blij' als ze ervanaf zijn heb ik het gevoel.

Door hem niet binnen te laten. Zo simpel is het.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:33

Constant melden bij de wijkagent. Heel vervelend maar wel effectief. Ook kan je het amk doen om te vragen wat je met deze situatie aan kan vangen