Even hulp gevraagd schuldvraag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wendyenbram

Even hulp gevraagd schuldvraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 17:15

3 weken geleden heeft een "buurman" zijn camera in het weiland gezet wat in eigendom is van mijn schoonouders. de dure camera stond daar onbeheerd. de buurman is een rondje gaan fietsen. in die tussentijd hebben 2 van mijn kinderen (4 jaar) aan de camera gezeten. De buurman heeft ze stevig toegesproken nou ja de middelste die net aan kwam heeft hij er van langs gegeven! welke van niks wist, en autisme heeft. De middelste is er 1 week flink van slag door geweest. Al die tijd heeft de buurman niks van zich laten horen. Nu net komt hij bij ons na een weekendje kamperen, Dat hij een snoertje kwijt is van zijn camera en hoe we dat op kunnen lossen.
Mijn man die nooit wat zegt en vind dat kinderen hun eigen problemen moeten op zien te lossen (ook diegene met autisme moet dat tot op zekere hoogte kunnen van hem) Schoot uit zijn slof en zegt " Dan had je de camera maar niet onbeheerd achter moeten laten. Ja zegt de buurman, ik mag hem overal neerzetten. Tja zegt mijn man, maar hij stond aan de openbare weg, voor het zelfde geld had iemand hem meegenomen. (we wonen op een boerderij aan de doorgaande weg)

Mijn man zegt je had 3 weken geleden bij ons moeten komen en niet nu na 3 weken.

Kort om mijn man wil het niet oplossen (wel als hij toen gelijk gekomen was.)

Nu is het het geval dat hij in een huisje woont wat door mijn zwager verhuurd wordt aan hem. aangezien het gas en stroom uit ons huis komt daarvoor betaald de buurman elke maand 50,- aan ons en de huur betaald hij aan mijn zwager.

De buurman zegt bij deze de kosten van het gas en stroom niet meer te gaan betalen.

Mijn zwager hebben we aan onze kant, Maar hoe zit het nu echt?

BiBiQ

Re: Even hulp gevraagd schuldvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:21

Lijkt mij de buurman zijn probleem. Jij bent er toch niet verantwoordelijk voor als hij zn camera onbeheerd op openbaar terrein achterlaat
Zoals je man al zei, hij had net zo goed gestolen kunnen worden

En eerst maar is zien dat hij jullie zn gas en licht niet betaald. Doet hij dat niet zou ik hem schriftelijk 2 officiële waarschuwingen sturenmet de cconsequenties erin met als hij niet betaald. Betaald hij niet, zou ik m lekker afsluiten Tot er word betaald.

Staat er over de huur en betalingen wel wat op papier? En iets over consequenties als er niet word betaald?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:21

Heb je een rechtbijstandverzekering? Dit lijkt me een goed moment om daar eens contact mee op te nemen.
En als hij geen gas en stroom meer gaat betalen, dan sluit je de stroom toch af? Stop er uit en klaar.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:22

Eigen schuld imo. Had hij hem niet onbeheerd moeten laten staan.

Maar hopelijk ook een lesje voor jullie kinderen dat ze niet aan andermans spullen moeten zitten, ook al is de eigenaar niet in de buurt :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:25

Wat een kinderachtige reactie van die 'buurman'.

Ik ben het met jullie eens dat de buurman niet slim is geweest die camera daar zo onbeheerd neer te zetten. Ik ben het ook met jullie eens dat hij meteen naar jullie toe had moeten komen toen hij constateerde dat de kinderen met de camera hebben gespeeld (heeft iemand dat gezien? Hebben de kinderen bekend?) En wat kost zo'n kabeltje nou?

De buurman staat iig niet in zijn recht om die 50 euro niet meer te betalen, maar hoe je hem zover krijgt dat wel te gaan doen is lastig. Persoonlijk vind ik het geen handige constructie dat hij dat aan jullie betaald. Ik had dat via de verhuurder laten lopen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:27

Eigen schuld.

Wie zegt dat hij dat kabeltje niet zelf is kwijt geraakt op een later moment? Lekker makkelijk om jullie kinderen er dan de schuld maar van te geven. :j

En als hij niet betaald: afsluiten!

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:29

Mag je het gas en stroom dan ook afsluiten van hem? Of wil hij toch op jullie kosten blijven koken? Wat ik trouwens ook nog gevaarlijk vind want hier hebben we iemand gehad die de vriezers van de hele familie bij hem thuis ging zetten waardoor de kosten lekker opliepen.
En even buiten dat je man is gewoon verantwoordelijk tot de kinderen 18 zijn. Lekker makkelijk om iets af te schuiven op kleine kinderen.
Juridisch gezien komt hij daar niet ver mee.
De buurman is zelf verantwoordelijk voor het onbeheerd achterlaten van eigendommen lijkt me. Zeker als het niet op zijn eigen terrein is gebeurd.
Leuke klus voor de rijdende rechter.
Overigens als jij kwaad wilt kun je aangifte van mishandeling doen. HIj mag je kind natuurlijk niet slaan.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:29

Kun je de boel naar hem afsluiten?

Betaald hij vooraf of achteraf (de maand) aan jullie?
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 22-06-13 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:30

Ik zou de WA verzekering er op loslaten. Als die willen uitkeren, prima, zo niet dan heeft hij pech.
Die kunnen het voor je uitzoeken en ben je gelijk van het gezeur af.

Wie zegt dat jouw kinderen dat gedaan hebben? Hij laat het daar onbeheerd liggen, en wie zegt dat die kabel nog niet in de wei ligt of er nooit bijgelegen heeft? (als in kabel kwijt, camera in de wei leggen en kinderen van de buren de schuld geven)

Enne voor €50 stroom en gas? Dan mag hij echt in zijn handen knijpen, als hij de energiemaatschappij moet betalen is hij minimaal het dubbele kwijt!

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 17:34

Er staat naar ons toe niks op papier, wel natuurlijk het "bewijs" dat hij het geld elke maand over maakt. hoe en wat met zwager weet ik niet.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:35

Heel apart van de buurman om een dure camera onbeheerd achter te laten. Maar ik vind het ook apart dat twee 4-jarige kinderen kennelijk zonder toezicht hun gang kunnen gaan. Maar ik ken jullie situatie niet en weet niet hoe makkelijk ze bij de weg kunnen komen.

Het stroom is makkelijk, als hij dat niet betaald dan sluiten jullie het gewoon af. Overigens vraag ik me ook af wat voor snoertje dat is, ik heb alleen een snoertje om de foto's op mijn pc te zetten en die heb ik onderweg nooit bij me.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 17:39

Wiske2 schreef:
Mag je het gas en stroom dan ook afsluiten van hem? Of wil hij toch op jullie kosten blijven koken? Wat ik trouwens ook nog gevaarlijk vind want hier hebben we iemand gehad die de vriezers van de hele familie bij hem thuis ging zetten waardoor de kosten lekker opliepen.
En even buiten dat je man is gewoon verantwoordelijk tot de kinderen 18 zijn. Lekker makkelijk om iets af te schuiven op kleine kinderen.
Juridisch gezien komt hij daar niet ver mee.
De buurman is zelf verantwoordelijk voor het onbeheerd achterlaten van eigendommen lijkt me. Zeker als het niet op zijn eigen terrein is gebeurd.
Leuke klus voor de rijdende rechter.
Overigens als jij kwaad wilt kun je aangifte van mishandeling doen. HIj mag je kind natuurlijk niet slaan.

Natuurlijk is mijn man verantwoordelijk voor de kinderen. Hij bedoeld meer dat wanneer er wat gebeurd de kinderen er op aangesproken mogen worden, dat de kinderen dan niet hoeven te zeuren over ja maar hij en ja maar dit. eigen verantwoordelijkheid. hopen dat je het geleerd hebt. dat is wat er bedoeld wordt met eigen probleem oplossen (papa gaat niet snel verhaal halen wat tegenwoordig veel ouders doen omdat hun kind nooit iets zou doen.)

Het probleem wat mijn man bedoeld is dat het 3 weken geleden is, en als de buurman toen heeft gezien dat onze kids er aan zaten (wat ik best geloof!) dan had hij TOEN moeten komen, en niet nu 3 weken later na een weekendje kamperen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:53

Had buurman wel toestemming om in die wei komen? Want "ik mag overal komen" is absolute onzin, dat mag zelfs de politie niet zomaar. Dan ook nog spullen daar onbeheerd achterlaten, kinderen die er wonen! aanvliegen omdat ze er aan zitten en na 3 weken klagen over verdwenen kabeltje (die is niet kwijt geraakt op vakantie?).

Is dit het enige/eerste rare aan deze huurder of kan je beter informatie inwinnen om de huur op te kunnen zeggen?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 17:59

Tja hij is een huurder van mijn zwager. Maar hij woont direct grenzend aan onze tuin.
Daardoor komt ook de voorzieningen uit ons huis (was vroeger onderdeel van een bedrijf.)

Behalve dat hij zijn auto steeds flink in de weg zet. ongevraagd een camper zo zet dat ons uitzicht weg is, en dat hij altijd aan komt rijden en over het speelgoed van de kinderen rijd (hij moet een klein stukje over ons terrein)
En heel lomp hard achter uit rijd en zo dus steeds speelgoed raakt (ben nog altijd bang dat er eens een kind onder komt) zijn auto ongelofelijk veel olie lekt, en hij zo op vakantie gaat en dan even meld, jij verzorgd te katten he? Nee is er niks raars aan hem op te merken.

Maar ja dat zijn dingen die heb je overal wel, Maar dit vind ik gewoon net even wat ver gaan...

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:31

Sorry hoor, maar wat jij hier beschrijft geeft toch aan dat dit een bijzonder onaangepaste buur is. Hij heeft recht van overpad om via jullie terrein naar zijn woning te gaan, maar dan mag hij zich daarbij toch aanpassen en niet jullie eigendommen beschadigen. Gaan jullie ook het kapotte speelgoed bij hem claimen? Volgens mij is dit exact hetzelfde verhaal, maar dan andersom?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:39

Ik zou een hek plaatsen wat hij open en dicht moet doen om over jullie terrein te kunnen.. zo haal je de snelheid eruit. ook zou ik een bord plaatsen met stapvoets spelende kinderen. Daarnaast zou ik hem even fijn vertellen dat zijn camper ergens anders kan gaan staan en als klap op de uurpijl zou ik zodra hij komende maand geen 50 euro betaald voor gas en licht.. de kraan dichtzetten. Laat m lekker opdonderen !
Je kan heus iets vergeten en mijn kids zouden er ook aan zitten vingeren als ze zoiets tegen kwamen! helaas pindakaas alle 2 fout dus klaar, geen gezeur.. en zeker niet na 3 weken. pff wat denkt ie wel niet.
OOk zou ik niet!!! voor zijn katten zorgen, stel je voor dadelijk beschuldigd hij je van stelen of zo..

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:41

Ben ik nou de enige die er over valt dat een volwassen kerel een kind van 4 er van langs heeft gegeven?
TS met iemand die het gore lef heeft om aan je kinderen te komen wil je toch helemaal niks oplossen?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 18:43

tja dat is miss wel zo, Zelf ben ik NU bang dat hij de volgende keer als hij lomp tegen speelgoed aanrijd hij schade aan auto gaat claimen. En verder tja er staat nu eenmaal veel speelgoed op ONS terrein. Ik vind dat hij eerst maar moet kijken of hij achteruit kan rijden, voor hij achteruit rijd. En wanneer hij voor uit aan komt rijden kan hij helemaal het speelgoed ontwijken (en anders even uitstappen om wat aan de kant te zetten.) Hij kan ook rechtdoor rijden en achteruit in steken dan hoeft hij niet over ons terrein maar om het voor hem makkelijk te maken haalt hij aan over ons terrein, en draait hij achteruit ons terrein op om weg te rijden.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:01

bij mijn weten mag je mensen niet zomaar afsluiten ookal betalen ze niet. althans toch niet in belgie. men heeft recht op een minimum aan stroom. ik gewoon een 2e elektriciteitsteller zetten, zo weet je zijn exacte verbruik en kun je hem het correcte bedrag sturen. das al een discussiepunt minder.
je kunt mss een dummy bewakingscamera plaatsen, denkt hij zo wel 2x na voor hij speelgoed kapot rijd.

het is spijtig dat je het op die manier moet doen, maar een huurder buiten krijgen is niet zo simpel wil je het wettelijk houden. ookal zijn ze de grootste rotzak, zolang ze betalen kun je ze niet zoveel doen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:05

hee goed punt! een nep camera.. of gewoon een echte. zodat je idd alles kan vastleggen heeft ie ook niks meer te zeuren. enne een hek plaatsen zo dat hij niet meer over jullie erf hoeft, want dat is blijkbaar helemaal niet nodig.
Als het aan mij zou liggen zou ik m de huur gelijk opzeggen.. heb je dat vast gehad.. wegkrijgen is idd een ander punt.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:49

NM --> LZP

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:55

wendyenbram schreef:
3 weken geleden heeft een "buurman" zijn camera in het weiland gezet wat in eigendom is van mijn schoonouders. de dure camera stond daar onbeheerd. de buurman is een rondje gaan fietsen. in die tussentijd hebben 2 van mijn kinderen (4 jaar) aan de camera gezeten. De buurman heeft ze stevig toegesproken nou ja de middelste die net aan kwam heeft hij er van langs gegeven! welke van niks wist, en autisme heeft. De middelste is er 1 week flink van slag door geweest. Al die tijd heeft de buurman niks van zich laten horen. Nu net komt hij bij ons na een weekendje kamperen, Dat hij een snoertje kwijt is van zijn camera en hoe we dat op kunnen lossen.
Mijn man die nooit wat zegt en vind dat kinderen hun eigen problemen moeten op zien te lossen (ook diegene met autisme moet dat tot op zekere hoogte kunnen van hem) Schoot uit zijn slof en zegt " Dan had je de camera maar niet onbeheerd achter moeten laten. Ja zegt de buurman, ik mag hem overal neerzetten. Tja zegt mijn man, maar hij stond aan de openbare weg, voor het zelfde geld had iemand hem meegenomen. (we wonen op een boerderij aan de doorgaande weg)

Mijn man zegt je had 3 weken geleden bij ons moeten komen en niet nu na 3 weken.

Kort om mijn man wil het niet oplossen (wel als hij toen gelijk gekomen was.)

Nu is het het geval dat hij in een huisje woont wat door mijn zwager verhuurd wordt aan hem. aangezien het gas en stroom uit ons huis komt daarvoor betaald de buurman elke maand 50,- aan ons en de huur betaald hij aan mijn zwager.

De buurman zegt bij deze de kosten van het gas en stroom niet meer te gaan betalen.

Mijn zwager hebben we aan onze kant, Maar hoe zit het nu echt?

Ik denk niet dat je dit tot treurens toe wie waar recht op heeft uit moet zoeken, maar eerder op logica.

Vraag eens naar de feiten. Waar hebben jouw kinderen aan gezeten etc? Als iemand na 3 weken pas echt camera op vakantie weer gebruikt is het niet gek om daar evt. achter te komen dat dingen niet meer werken, dat is in eerste instantie dus zeker niet verdacht imo.

Kijk eens naar morgelijkheden via WA verzekering en daarnaast. Als jouw kinderen (wat je excuus ook is) inderdaad aan zijn camera hebben gezeten is het niet gek om rechtsom of linksom er achteraan te gaan wat de mogelijkheden voor vergoeding zijn mits jouw kids dus niet volledig 100% egeltjes zijn geweest.. Maar als ik zo begrijp ben je daar ook niet volledoig 100% van overtuigd dat ze dat waren..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:00

De wa verzekering gaat dit niet uitkeren maar je kunt het natuurlijk altijd melden zodat je de schriftelijk afwijzing kunt laten zien. De buurman kan wel zo veel beweren!

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:03

Vraag me ook wel af wat voor kabeltje hij in hemelsnaam kwijt is. Als je gaat fotograferen is het enige kabeltje wat ik kan bedenken wat je bij je hebt is van een zelfontspanner.

Wat een zeiksnor zeg. Gadver. Hij mag blij zijn dat hij overal al zo makkelijk van af komt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:09

Je hebt je zwager achter je staan zeg je. Dan zou ik een goed gesprek met je zwager aangaan dat hij zijn huurder eruit flikkert, wat een aso. Als er wel een keer een kind word aangereden ben je te laat. Gas en electra niet betalen dan afsluiten die hap.