Brontofobie (angst voor onweer) Wie nog meer ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MondyJoker

Brontofobie (angst voor onweer) Wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 14:06

Zoals de titel waarschijnlijk al doet vermoeden :+ ben ik doods benauwd voor onweer.
Van kleins af aan en nog steeds heb ik er last van.
Zweet breekt me uit, klamme handjes, schrik van elke flits en knal (en als het tegenzit kan die flits dus een fototoestel of een glazen pot die kapot knalt zijn, op het moment dat het onweert)
Elke flits vraag ik me af of er nu een inslag komt.
Naar buiten gaan als t onweert, echt niet ! En moet echt zeker weten dat het echt echt echt niet meer onweert voor ik dat wel doe.
Nu moet ik zeggen dat het overdag iets beter gaat dan snachts.
Verder ben ik niet bang voor vuurwerk, schieten of harde knallen en dus puur hiervoor.

Maarja dan is de vraag ,hoe kom je er vanaf ?
Want ja, als je straks mama bent (wat ik wel hoop ooit) kun je je kindje moeilijk vertellen dat er niks aan de hand is terwijl mama onder de dekens zit verstopt :')
Films kan ik gewoon kijken en ook erover praten, al krijg je bij sommige beelden even een rilling haha.
Iemand die bang is voor spinnen begint met een knuffel, gaat naar een klein spinnetje en eindig met een vogelspin. Maarja wat doe je als je onweer eng vind ?

Dus wie heeft hier ook zo erg last van en wat doen jullie er tegen ?

Linda2B

Re: Brontofobie (angst voor onweer) Wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:10

Ik volg even, want ik heb hier ook wel last van. Vooral s'nachts, en vooral omdat ik me inbeeld dat er er van alles kan gebeuren met het huis, met de paarden etc. etc.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:11

Hier nog 1, al dagen in de zenuwen want elke dag kondigen ze onweer aan en telkens komt het niet. Paarden staan om deze reden al 2 dagen niet meer in het zomerland maar weer gewoon in het winterland waar schuilstallen en hoge bomen staan.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 14:13

Ook ik zit al dagen buienradar te volgen :j Gisteravond zelfs in dubio gezeten of ik mn raam open zou laten staan.. (Jaja lekker logisch, met onweer doe ik mn raam dicht zodat je t minder hard hoort...)
Vind hoge bomen juist weer eng in een weiland met onweer.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:13

Een fobie is een groot woord, maar ik heb ook schrik als het onweert. Gewoon omdat ik bang ben dat de bliksem thuis zou inslaan of buiten waar mijn beestjes zitten.
Ik krijg geen klamme handjes of verstop me onder een deken of iets dergelijks, ik doe gewoon verder met wat ik bezig was voor het begon te onweren, maar ik mijn achterhoofd zit de schrik er toch in dat er iets fout gaat.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:15

Ik was altijd bang voor onweer tot ik samen met een vriendin in een enorme onweers bui terecht kwam op de brommer.
Meerdere malen vlak bij ons ingeslagen maar we leefde nog steeds, dat heeft bij mij de scherpe randjes er wel af gehaald :D
Zolang ik binnen ben vind ik het helemaal prima :j

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:15

Ik schrik meestal wel vannde eerste harde klap, maar daarna deert het me niet meer, ga rustig buiten de honden uitlaten tijdens het onweer, alleen niet het open veld in. Mn Duitse Herder is er wel panisch voor, echt zielig.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:16

Hier ook heel bang voor onweer en dan vooral voor de inslagen.

Ooit als klein kind brand gezien in een woonhuis, veroorzaakt door onweer, met een aantal doden.

Ik ben moeder en al van jongsaf aan, houdt mijn zoon mijn hand vast als ik bang ben haha.
Hij is zelf niet bang. :D
Mijn honden komen ook om me heen liggen om me te beschermen. :o iedereen komt to the rescue als Mamma bang is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:16

Als jullie al het onweer gewoon hier naar toe sturen (Leeuwarden) dan zijn jullie er vanaf en ik helemaal happy. :D

Zonder gekheid, een hele begrijpelijke angst. Wellicht helpt het als je de muziek hard opzet via een koptelefoon? Licht mooi aan zodat je de flitsen niet ziet?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:17

Een echte fobie heb ik ook niet maar angst altijd wel een beetje, onze hond vind het doodeng dus vind het altijd zo sneu maar gelukkig is hij bijna altijd bij ons mocht het onweren maar het ergste vind ik nog dat ik de hele tijd denk "hoe zou het met mijn paardjes zijn" kan niet van het werk weg om even te gaan kijken hoe het met ze gaat...dus altijd heb ik wel een onderbuik gevoel.
Maar hoe je ervan af komt geen idee!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:19

Stuur maar door naar Beilen hoor!!

Helemaal prima, hoe harder hoe beter!

Vervelend dat je angst hebt..
Kun je niet gaan oefenen ermee dat als er onweer word verwacht er iemand bij je is, en je samen gaat luisteren, kijken...? :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:20

Jolliegirl schreef:
Stuur maar door naar Beilen hoor!!

Helemaal prima, hoe harder hoe beter!

Naar, naar Leeuwarden! Ik wacht er dagen op en we krijgen alleen maar een paar spetters. -O-

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 14:21

Pfff wou dat ik zo'n bikkel was !!!
Opzich ben ik niet zozeer bang dat ie inslaat, meestal is dat toch op iets als een groot gebouw. Maar ben dan meer bang voor de knal. Ik weet ook wel dat er niks kan gebeuren, maar toch heb ik die angst.

Janouk dat is wel super lief :D

Magda je mag alles hebben hier !!!

En ja muziek ed kan ik doen (al zou een bunker idiaal zijn :+) maar zodra ik weet dat t onweert blijf ik in die angst zitten, ookal hoor of zie ik t niet. Komt nog bij... Hoe weet ik dan dat t is gestopt ;)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:22

magda_90 schreef:
Als jullie al het onweer gewoon hier naar toe sturen (Leeuwarden) dan zijn jullie er vanaf en ik helemaal happy. :D

Zonder gekheid, een hele begrijpelijke angst. Wellicht helpt het als je de muziek hard opzet via een koptelefoon? Licht mooi aan zodat je de flitsen niet ziet?

Ja, kom maar door met dat onweer! En een beetje regen ook graag, dat vind het land wel fijn :)

Het lijkt me vreselijk deze angst te hebben, zeker omdat ik er zelf eigenlijk van geniet. Geef mij wat onweer, leg me in bed en ik slaap binnen 3 minuten. Heerlijk :P *D

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:24

Ik ben het vanuit Limburg al omhoog aan het blazen! Hier heeft het heel de ochtend lekker geklapperd :D *\o/*

@ TS: ik heb ook geen angst voor onweer, maar vroeger had ik het er ook niet op. Uiteindelijk ben ik me gaan pushen om naar de bliksem te gaan kijken en dan gewoon gaan tellen om te berekenen hoe ver dat het weg is. Op die manier was ik bezig met tellen, zodat die klap eigenlijk alleen maar een trigger was om het rekensommetje te maken. Klinkt idioot, maar het heeft me wel geholpen. Inmiddels zit ik bij fel onweer echt voor de ramen te kijken naar mooie bliksemschichten.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:26

De bomen staan aan de rand buiten het hek, ik wil gewoon niet dat ze op een open vlakte lopen tijdens onweer.

Bij mij zijn al dagen alle ramen dicht en alleen even open wanneer ik erbij ben.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 14:27

Terwijl ik t typ zit t dus hier recht boven brrr.

@jolliegirl mn vrienden en fam weten dat ik er zo'n angst voor heb maar helaas neemt de ene helft me niet serieus ( niks te nadelen van hun hoor :) ) of komen aan met opmerkingen dat er niks kan gebeuren. Dat weet ik zelf ook wel, en toch voelt t zo niet. Aan de andere kant vind ik t ook wel fijn als er niemand is, want als ik t dan toch te eng vind dan voel ik me niet belachelijk als ik daadwerkelijk een kussen over mn hoofd leg.

Ik heb vorig jaar toen het savonds begon te onweren een keer een filmpje gemaakt. Het was maar 1 flits en meer lukte me niet maar was daar al erg trots op :D

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 14:28

Over dat tellen, dat deed ik vroeger ook idd :j alleen helpt dat niet echt voor mij omdat ik dan juist gespannen wacht tot de klap

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:31

Tellen doe ik ook en maakt het erger.

Vroeger ging ik onder de douche staan, dan hoorde en zag ik het niet meer. Totdat iemand mij vertelde dat dat nog veel gevaarlijker was. Geen idee of dat nou feit of fabel is maar ik ben er wel mee gestopt. Als het nu bezig is met onweren begin ik een slowchat op facebook op een status.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 14:33

Mij lijkt het ook vervelend als je klaar bent met douchen, het alsnog onweert.
Vroeger durfde ik de wc niet door te spoelen als t onweerde, daar ben ik nu wel overheen gelukkig :')

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:35

echt een fobie kan ik het niet noemen maar hou er niet van en ben er ook best bang voor... Hier wordt het nu trouwens mega donker....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:37

Fobie niet maar voel me er niet prettig bij.
Paarden scheelt het helemaal niets, onze hond vindt het ook niets, maar die voelt denk ik wel dat ik het niet alles vind. Ondanks dat de paarden het niets scheelt wil ik ze toch altijd binnen hebben met onweer...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:40

Ik vind onweer een geweldig natuurfenomeen, zit er al even op te wachten. Lekker op de veranda, kopje koffie erbij. Ik snap heel goed dat je er bang voor kunt zijn maar ik zou veel banger zijn voor tornados, dat lijkt me verschrikkelijk. Onze dieren zijn ook niet bang, sommige vorige honden wel maar die we nu hebben ligt ook mooi te kijken. Ik tel wel dus hou er wel rekening mee hoe dicht bij het komt, misschien komt dat nuchtere wel van opa, die was ook nooit bang.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:42

Ik houd ook echt niet van onweer. Veel te bang dat het inslaat ofzo. Nu gaat het de laatste tijd wel beter, maar ik ga echt niet naar buiten als het onweert!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:42

Mondy ik herken het helemaal, maar weet niet of ik het voor mezelf op Brontfobie zou gooien.
Ik heb het nooit echt op onweer gehad, maar sinds ik 2x te paard zat en het binnen een 50 meter van me insloeg (1e keer in de mast van het voetbalveld, en de 2e keer in een kerk waar we net langs reden) ben ik ook niet blij als het onweert. Laat ik het zelfs zo zeggen, je krijgt mij met geen stok naar buiten :D Heb zelfs al een keer een instructeur echt laten staan kijken. Les bovenop de es, buiten. Bijna eind van de les, begint te rommelen en zoef Rina was weg de binnenmanege in :')
Als ik tijdens onweer net in de stal ben, voel ik me opna bij de deuren redelijk veilig. Maar dat is ook omdat de constructie van dat gebouw van staal is (faraday kooi). In een auto voel ik me dan weer iets minder veilig (terwijl dat echt een faraday kooi is), maar dat is meer omdat je daar de flitsen vaak erg goed ziet. Tijdens onweer rijd ik ook zeker geen auto. Bij elke flits lig ik zo ongeveer onder het dashboard :+ In huis trek ik de rolluiken dicht, doe een mp3 op en pak een boek. Zelfs de PC, de satelieten alles trek ik eruit := Dan kan ik me een heel klein beetje ontspannen. Maar ben altijd blij als het over is.

Kwa kids zal ik er geen last van hebben. Heb er geen en die komen er ook niet :D Dus daar kan ik je geen tips geven.