Ik ben al lange tijd bevriend met een vriendin. Wat ik de laatste tijd merk is dat zij echt alleen maar aan zichzelf denkt. Bijv. toen ze een vriend kreeg liet ze me keihard vallen, nu zien we elkaar wel vaker maar ik merk dat ze alleen aan zichzelf denkt. Ze is laatst op vakantie geweest dus ik haar gebeld en fijne vakantie gewenst en regelmatig gewhatsappt en gevraagd hoe het was op valantoe etc. Toen ze terugkwam vrijwel meteen naar haar toegegaan zodat ze alles kon vertellen en de fotos kon laten zien wat ze echt heel erg waardeerde. Nu ben ik daarna op vakantie gegaan en ze heeft me niet eens een fijne vakantie gewenst en welgeteld 0 keer gevraagd of ik het leuk had oid.. Zo egoistisch vind ik dat, dat hoor je als vriendin te doen vind ik. Toen ik in onze groepswhatsapp wat over mn vakantie aan het vertellen was en de mannen in die groepswhatsapp daar op in gingen etc, was het enige wat ze zei: "yes dit weekend met mn vriend naar een bruidssuitte!" en zelfs toen niets over mn vakantie gevraagd. Komt er dus eigenlijk op neer dat ik er persoonlijk een beetje klaar mee ben om mezelf telkens op te offeren om het alleen maar over haar te hebben. Heb dit vaak genoeg naar haar benoemt dat ik vind dat het altijd over haar moet gaan en ze nooi eht eens interesse toont in dingen die ik doe. Doordat ze alleen geinteresseerd is in zichzf heeft ze al geen andere vriendinnen meer op mij na, en ze was wel bang om me kwijt te raken toen ik haar dit zei volgns mij. Ze beloofde beterschap maar haar karakter is gewoon zo en dat kan dus niet veranderen. En ik heb voor mezelf besloten dat ik niet zon ongelijkwaardige vriendachap wil. Nu wil ik deze vriendschap eigenlijk een beetje gaan afsluiten want ik heb genoeg leuke vriendinnen waar ik meer energie uit haal dan de vriendschap met haar. Nu is het wel een probleem want echt "breken" met haar kan namelijk niet omdat we samen in een vriendengroepje zitten met nog een aantal mannen dus ik zal haar blijven zien. Daarom wil ik het op een normale manier afsluiten en vanuit daar overgaan naar oppervlakkig contact, zodat we wel normaal tegen elkaar kunnen doen. Maar hoe moet ik dit doen? Het lijkt me erg lastig om van een vriendschap over te gaan naar oppervlakkig/functioneel contact.. Iemand dit ook meegemaalt of heeft er iemand tips voor mij? Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Nrkee op 19-06-13 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Voorlopig eerst maar even niks van je laten horen en wachten tot er iets van haar kant komt!
Jolien_x
Geplaatst: 19-06-13 17:18
Ik denk dat je al een oppervlakkig contact krijgt als jij er niet meer zoveel energie in steekt als dat je nu doet aangezien jou niets vraagt! Erg jammer van je vriendin, je hebt ook groot gelijk dat je er voor jou een punt achter zet! Succes!
xSwanHeart
Geplaatst: 19-06-13 17:19
Precies wat Suusje zegt. Zij laat niets horen? Dan doe jij dat toch ook even niet. Zo verwatert je vriendschap vanzelf, als het meezit zonder dat je elkaar daarna uit de weg hoeft te gaan.
Maflinger_S
Geplaatst: 19-06-13 17:20
Dat gaat vanzelf als je de raad van Suusje1986 opvolgt.
Evelijn
Geplaatst: 19-06-13 17:21
Volgens mij niet zo moeilijk... want zo te lezen als jij niks aan contact zoekt staat ze niet meteen voor je neus. Je kan het dus gewoon dood laten bloeden.
purny
Geplaatst: 19-06-13 17:22
Ik heb ook zoiets. Ik ben altijd degene die iets van mij moet laten horen en als ik bel krijg ik te horen dat ze het vergeten was omdat er zoveel tussen is gekomen. Dan denk ik nu toch bij mezelf dat ze het lekker zelf mag uitzoeken en dat ik er voorlopig even klaar mee ben. Succes!
Dorus
Geplaatst: 19-06-13 17:22
Ik zou gewoon minder moeite gaan doen richting haar. Je hoeft toch niet aan te kondigen dat je klaar bent met jullie alleen vanuit jou komende vriendschap? Het zwakt vanzelf af en als zij het bezwaarlijk gaat vinden dat jij niet op haar reageert en geen tijd meer voor haar hebt dan kan je de bal terugkaatsen. "Ow, ik dacht dat je daar geen behoefte aan had, want jij doet hetzelfde richting mij".
Sassol
Geplaatst: 19-06-13 17:44
Als er niks van haar kant komt, zou het overgaan naar oppervlakkig contact vrij makkelijk moeten zijn.
Ik zou ook gewoon stil vallen, je hebt het al aangegeven, wie weet valt het kwartje wel als jij niet meer op haar reageert.
_JTM
Geplaatst: 19-06-13 17:55
Suusje1986 schreef:
Voorlopig eerst maar even niks van je laten horen en wachten tot er iets van haar kant komt!
Precies dit. Als ze echt bang was om je kwijt te raken als vriendin had ze wel wat beter haar best gedaan om ook aan jou te denken vind ik.
Waarom moeite steken in iemand waar voor jij slechts maar een optie bent?
Shiloh
Geplaatst: 20-06-13 08:46
Ik herken je verhaal, maar dan eigenlijk vanuit de andere kant, ik ben lang het meisje wat jij beschrijft geweest. Twee jaar geleden kreeg ik de diagnose Asperger, dat is een vorm van autisme en daarmee heb ik nogal een wereldbeeld vanuit het 'zelf' vanuit 'ik', mij verplaatsen in andere mensen vind ik moeilijk. Jarenlang kwam het gewoon totaal niet in mij op om te vragen hoe het met een ander ging en zelfs toen ik er wel op ging letten vergat ik het vaak gewoon. Dan was ik al 5 minuten aan het kletsen met iemand en dan kwam ineens in me op dat ik nog niet gevraagd had hoe het met de ander ging. Tegenwoordig doe ik dat dan alsnog zodra ik er aan denk.
Ik ben egocentrisch, maar dat is niet hetzelfde als egoïstisch, het is iets heel lastigs waarvan ik heel heel HEEL graag zou willen dat ik het anders kon en ik doe er echt mijn best voor. Het is heel lastig voor andere mensen te begrijpen dat ik dat niet doe omdat het me niks interesseert of dat ik niet laks ben, maar dat mijn brein daarin gewoon echt niet in mee werkt, het komt niet natuurlijk, maar moet er echt actief zelf aan denken. Langzaam bij beetje denk ik er steeds vaker aan, ik moet mezelf daar echt in conditioneren. Als mijn beste vriendin verteld dat die op vakantie gaat, onthoud ik gewoon niet precies wanneer dat was en wanneer ze ging. Maar ik probeer zelf contact te zoeken, te vragen hoe het gaat, hoe de vakantie was en te onthouden wat mensen mij vertellen en daar dan achteraf naar te vragen.
Op het moment dat het met mijzelf minder goed gaat en ik stress heb over financien of werk, of deadlines, dan schiet dat gedeelte er ook sneller bij in. Gelukkig heb ik hele begripvolle vriendinnen die goed begrijpen dat het iets is waar ik zelf echt mijn best voor doe en het geen onwil is, ookal is het minder dan bij de gemiddelde persoon.
Ik zeg niet dat dit bij dit meisje ook het geval is, maar ik probeer gewoon eens de andere kant aan te geven. Dat het niet altijd is zoals het lijkt en dat het soms de moeite is om eens verder te kijken. Dat voor mensen zoals ik, het zoveel waard is als mensen je kunnen accepteren zoals je bent, inclusief je gebreken en daar overheen kunnen stappen en je daarmee niet als een mindere vriendin zien.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 20-06-13 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik heb zoveel van zulke "vriendinnen".. dat ik ook lekker aan MIJ denk
Hier gaat het vaak af en aan.. periodes zie ik bepaalde mensen heel vaak.. en andere periodes spreek ik ze af en toe eens op de app.
Nu is het wel zo dat de meeste van de mensen die ik graag mag verder weg wonen.
Til er niet al te zwaar aan joh *knuf*
xMarloes
Geplaatst: 20-06-13 19:24
Ik zou als je gewoon oppervlakkig contact wilt (eigenlijk bijna het contact verbreken) gewoon geen contact meer met haar zoeken...
Nrkee
Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-13 21:43
@shiloh : fijn dat jij er zo over kan praten en het kan zeker geen kwaad om eens bij de andere kant stil te staan. Ik denk niet dat autisme ook het het geval is bij mijn vriendin. Ik werk zelf in de psychiatrie en herken geen symptomen van autisme bij haar verder dus ik denk dat dat het probleem niet is. Als ik heel eerlijk ben denk ik gewoon dat het haar karakter is om voornamelijk met zichzelf bezig te zijn. Ik zie dit ook terug in haar relatie, alles moet volgens haar zin en ze legt verboden op etc. Ik heb er lang genoeg in geinvesteerd, geloof me ik ben echt niet zp oppervlakkig dat ik dingen meteen opgeef,maar op een gegeven moment houd het gewoon op bij mij. prima als haar karakter zo is, maar ik wil een gelijkwaardige vriendschap en niey dat het altokd om haar draait. Als ik mijn been breek vind zij haar blauwe plek nog erger, en dat vreet energie.
Bokkers, ik zit er wel over na te denken om naar haar te benoemen dat ik het raar vind dat zee niets gevrAgd heeft over mn vakantie en dat ze me geeneens een fijne vakantie heeft gewenst. Dit natuurlijk wel op een volwassen manier. Ik lees hier veel over niets van me laten horen etc maar dat kan niet echt omdat we in dezelfde vriendengroep zitten en zij me toch zal opzoeken als we elkaar in de kroeg ofzo zien. Past niet zo goed bij me om dan heel afstandelijk te doen zeg maar..
Als zij je opzoekt in de kroeg is daar natuurlijk niets mis mee en kan je het best gezellig hebben. Het gaat erom dat je haar het initiatief laat nemen en dat je je verwachtingen van haar naar beneden bijstelt. Ik zou het er dan ook niet over gaan hebben dat zij je geen prettige vakantie heeft gewenst en ook niet vraagt hoe het was. Gewoon laten zitten en over koetjes en kalfjes praten.
Sassol
Geplaatst: 20-06-13 23:40
Dat is toch ook wat je wilde? Oppervlakkig contact? Daarbij hoef je niet afstandelijk te zijn.
Vind je het dan vervelend dat ze in de kroeg wel met je komt praten? Zijn die gesprekken dan niet leuk? Juist als je het niet op de spits wilt drijven omdat je in de zelfde vriendengroep zit zou ik het niet te letterlijk uitspreken... behalve als je eigenlijk echt geen contact meer wilt... maar dat is bij hechte vriendengroep vrij lastig lijkt me. Alleen beetje kletsen in de kroeg en voor de rest geen contact lijkt me oppervlakkig genoeg... gewoon niet meer van haar verwachten dat ze interesse in jou toont.. en zelf geen extra energie erin steken om interesse in haar te tonen.
is het wel gezellig als ze er gewoon is en jullie aan het stappen zijn? dan kun je dat toch gewoon laten gebeuren en verder niet meer energie in steken.
maak je er ook niet te druk om.. doet zij ook niet dus als jullie bij elkaar zijn is het gezellig en verder geen energie in steken.
Ja gewoon laten doodbloeden. En als jij dat van haar vindt, wie weet wat ze allemaal van jou vindt. Niet vervelend bedoeld maar jij irriteert je aan haar. Aan jouw irritatie kan zij niks doen.
Inderdaad, gezellig kletsen als je haar ziet en verder geen speciaal contact meer zoeken. Lekker naar de bruidssuite laten gaan en niet vragen hoe het was, tenzij ze er in de kroeg over begint en dan zeg je "goh, leuk zeg! Nog iets drinken?" De wereld zit vol met mensen die best aardig zijn als je ze tegen komt maar waar je verder geen persoonlijk contact mee hebt. En zij is daar gewoon een van! Je hoeft haar niet tre negeren ofzo of onaardig te doen, maar je moet zelf stoppen met extra aandacht aan haar geven!
Susanne
Geplaatst: 22-06-13 16:40
Ojajoh schreef:
Waarom moeite steken in iemand waar voor jij slechts maar een optie bent?
Hele wijze woorden! TS, je zou het kunnen laten doodbloeden. Wie weet neemt zij dan weer contact met je op? Dan kan je er altijd nog iets van zeggen.
Klarinda
Geplaatst: 22-06-13 16:56
Suusje1986 schreef:
Fred_Kroket
Geplaatst: 23-06-13 12:09
Heel herkenbaar, en zelf ook gehad dat ik mezelf "verzoop" in de relatie met mijn ex, dus ik vergeef het mijn vriendin een beetje dat ze nu even heel erg met haarzelf bezig is. Het komt vanzelf wel weer en anders niet.