Maak je eigen ijssthee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Maak je eigen ijssthee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 14:10

Leker weer he? :D Ik ben gek op thee, maar met dit warme weer vind ik thee toch wel te warm dus ging ik eigenlijk in de zomer altijd over op water of (eigengemaakte) sapjes. Maar sinds ik bij de IKEA een sapkan heb gehaald met ruimte voor een vries-element, ben ik helemaal into the Ice Tea.

Zijn er meer bokkers die zelf dus ijsthee maken? Wat zijn jouw favoriete smaakjes? Wellicht kunnen we lekkere recepten of tips uitwisselen?

Vanochtend heb ik ijssthee gemaakt van kruidenthee, kamille om precies te zijn. Ik zal er zo echter nog wat muntblaadjes door heen doen voor de frisheid. Erg heerlijk zo. :)

Afbeelding

Merry98

Re: Maak je eigen ijssthee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:12

Oe dat lijkt me wel heel lekker! Ik drink pakken ijsthee achter elkaar leeg vind het echt heerlijk.dus ik volg even :)

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:13

Lijkt me wel heel lekker, maar geen idee hoe je het moet maken :(
Ik volg dus ook even

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:14

Ik heb op het werk een flesje water en daar hang ik een zakje groene thee met cranberry in. Erg lekker! Zou ook gewoon water kunnen drinken maar vind het water hier in de Achterhoek vies (zit vreemd smaakje aan door de kalk)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:17

Ik maak ijsthee in alle smaken, heerlijk met dit weer!
Ik kook 1 liter water, hang daar bijvoorbeeld 2 zakjes sinaasappelthee in en laat dit trekken, eventueel nog 100 gram suiker als je een zoetekauw bent, af laten koelen, sap van een sinaasappel erbij en in de koeling zetten, echt koud drinkt dit het lekkerste weg.
Dit kan je dus met vele soorten thee en de bijbehorende sapjes (al dan niet uit pak) maken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 14:19

Wat leuk dit enthousiasme. :D Eigenlijk is het heel simpel.

Benodigdheden:
- Waterkoker
- Sapkan o.i.d. qua grootte hangt het af hoeveel je wilt maken
- Thee (zelf gebruik ik uitsluitend losse thee en persoonlijk vind ik groene- en kruidenthee het lekkerste hiervoor)
- Extra smaakmakers als citroensap, schijfje perzik etc., net wat je wilt

Ik kook op de avond een volle pot water in de waterkoker en laat dit na het koken een half uur afkoelen. Dit heeft er mee te maken dat mijn sapkan maar een temperatuur van 70 graden Celsius aankan. Dan giet ik het dus in die kan en laat de thee trekken, qua sterkte is het van je smaak afhankelijk. Dan gaat de kan de koelkast in en gedurende de nacht koelt het mooi af. De volgende ochtend maak ik het eventueel op smaak met dus citroensap of schijfjes fruit. In mijn geval dan nog even het vrieselement toevoegen en voila, verse heerlijke ijssthee. :D

meggiemeg, was mij al voor. :P Dat is het leuke van de eigengemaakte recepten, je kunt het helemaal naar eigen smaak inrichten. :j
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 18-06-13 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:20

Ik trek mijn ijsthee 's zomers vaak van losse thee en dan het liefst met Rabarber thee.
Ik trek mijn ijsthee altijd met koud water, en laat het dan lang trekken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 14:22

_Hedwig_ schreef:
Ik trek mijn ijsthee 's zomers vaak van losse thee en dan het liefst met Rabarber thee.
Ik trek mijn ijsthee altijd met koud water, en laat het dan lang trekken.

Ik merk zelf dat ik de smaak fijner vind, als je de thee in warm water laat trekken en dit laat afkoelen. Heb jij daar geen 'last' van?
Rabarber thee klinkt ook interessant, ga ik eens opzoeken. :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:25

Eigenlijk nog nooit geprobeerd met koud water. Kook het altijd waarom weet ik niet. Ga het ook eens proberen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:26

Ik doe alleen met koud water op het werk en het gaat prima :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:27

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 14:28

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:31

Ik vind koud getrokken lekkerder, maar ik laat het dan rustig een nacht over trekken in de koelkast.
Ik denk wel dat het uitmaakt of je verse thee gebruikt of zakjes, ik gebruik wel altijd verse (losse) thee.

Mijn rabarberthee haal ik uit Duitsland, daar hebben ze meer en goedkopere losse thee.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:34

Ik kook het water altijd maar lees hier dat dat niet hoeft. Dat is mooi want het is eigenlijk wel onzinnig, water koken en dan weer af laten koelen...

Ik gebruik voor een liter ijsthee: 2 zakjes Orange Japur van Lipton, kwart limoen of citroen en 1 eetlepel suiker. Echt veeeel lekkerder dan het spul uit pakken vind ik (die lust ik niet zo graag). Soms giet ik er wat spa rood bij, dan krijg je een beetje bubbel erin. Ook lekker.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:35

Ik hou echt niet van die zoete pakken, dus ik maak de ijsthee wel zelf. Ik gebruik altijd warm water en dat de thee laten trekken, afkoelen en drinken.
Voor de kinderen gebruik in vruchtenthee van de tuinen, zonder zwarte thee, op een liter ongeveer 4 eetlepels suiker (is hij echt mierzoet), maar ze vinden het heerlijk.
Voordeel is dat je weet wat je drinkt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 14:58

_Hedwig_ schreef:
Ik vind koud getrokken lekkerder, maar ik laat het dan rustig een nacht over trekken in de koelkast.
Ik denk wel dat het uitmaakt of je verse thee gebruikt of zakjes, ik gebruik wel altijd verse (losse) thee.

Mijn rabarberthee haal ik uit Duitsland, daar hebben ze meer en goedkopere losse thee.

Ik gebruik zelf ook uitsluitend losse thee inderdaad, daar zit veel meer smaak aan vind ik. Dat van Duitsland is zeker bekend, we komen zelf regelmatig in Bunde voor boodschappen en mijn familie woont ook verspreidt in Duitsland, dus er gaat regelmatig thee mee naar huis. :D

Misschien moet ik dat eens doen, een nacht over laten trekken in de koelkast. Vaak haalde ik het na een uur of 2 er al uit namelijk.

Mijati schreef:
Ik hou echt niet van die zoete pakken, dus ik maak de ijsthee wel zelf. Ik gebruik altijd warm water en dat de thee laten trekken, afkoelen en drinken.
Voor de kinderen gebruik in vruchtenthee van de tuinen, zonder zwarte thee, op een liter ongeveer 4 eetlepels suiker (is hij echt mierzoet), maar ze vinden het heerlijk.
Voordeel is dat je weet wat je drinkt.

En dat vind ik een van de mooie voordelen inderdaad!

Ir111 schreef:
Ik kook het water altijd maar lees hier dat dat niet hoeft. Dat is mooi want het is eigenlijk wel onzinnig, water koken en dan weer af laten koelen...

Ik gebruik voor een liter ijsthee: 2 zakjes Orange Japur van Lipton, kwart limoen of citroen en 1 eetlepel suiker. Echt veeeel lekkerder dan het spul uit pakken vind ik (die lust ik niet zo graag). Soms giet ik er wat spa rood bij, dan krijg je een beetje bubbel erin. Ook lekker.

Doe ik ook regelmatig ja, vooral nu met dit warme weer.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:25

Misschien is het dan ook zaak om niet teveel thee te gebruiken, als je heel veel thee gebruikt is de kans aanwezig dat het wat te bitter wordt.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:28

Ik maak ook vaak zelf ijsthee, heerlijk :9 Meestal gebruik ik citroenthee, met extra schijfjes citroen/limoen of sinaasappel erin. Veel lekkerder dan die zoete meuk uit de supermarkt.

Hierboven lees ik iets over Spa Rood erdoor, goede tip! Die ga ik onthouden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 15:44

Voor 1 liter in principe drie theelepels losse thee in het zakje/zeefje. Beetje afhankelijk van de soort (ene wat meer, ander wat minder). Chinese thee is bijvoorbeeld erg sterk en daar is een kleine theelepel/liter voor 5 minuten al meer dan genoeg (warm water).

Ik zal eens kijken voor de verhoudingen met koud water. :j

Die uit pak vind ik inderdaad ook erg zoet en ook wat zoutig, krijg er iig meer dorst van. Doe mij dit dan ja. :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 08:52

Voor vandaag heb ik ijsthee gemaakt met Sencha Biologische groene thee uit Japan (van Simon Levelt) met mintblaadjes voor de frisheid.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:38

Oee ik leef op ijsthee, en zelf maken is dus helemaal niet zo moeilijk :+.
Ik ga het van de week eens proberen!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:41

Ik ben benieuwd wat je er van vond. :D

daniquexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:45

Leuk! ik volg!
ga het ook eens proberen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:48

Ik zal kijken of ik vanmiddag een lijstje kan plaatsen met de theesoorten die ik zelf erg geslaagd vind voor ijsthee. Dan kunnen jullie daar aanvullingen op geven als je wilt?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:54

Ik ben helemaal weg van de groene met witte thee in orange-gember smaak (van de AH huismerk) en die doet het erg goed als ijsthee omdat hij een krachtige en kruidige smaak heeft van zichzelf, daarom hoeft er voor mij niks anders meer bij.