Mee betalen of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Mee betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 09:53

Ik zit een beetje met een dilemma en ben benieuwd wat jullie zouden doen :)

Mijn vriend heeft al een aantal jaren een auto en die staat op de naam van zijn stiefvader. Op deze manier was de verzekering goedkoper. De planning is om hem op zijn 25e op zijn naam te zetten.
Al jaren betalen wij dus aan zijn stiefvader iedere maand de verzekering.
Afgelopen vrijdag reed mijn vriend op de snelweg toen hij een politiewagen moest volgen. Deze politie agent vertelde mijn vriend dat zijn auto helemaal niet verzekerd is! We krijgen 2 weken de tijd om te bewijzen dat de auto die dag wel verzekerd was, anders wordt er een proces-verbaal opgemaakt.
Mijn vriend gelijk zijn stiefvader gebeld en die ging er achter aan bij de verzekering.
Wat blijkt nu? Er is 1 maandpremie niet van de rekening van zijn stiefvader geschreven en toen hebben ze de auto uitgeschreven. Alleen nooit een brief over gestuurd ofzo. Dus de auto was inderdaad afgelopen vrijdag niet verzekerd, dus we hebben geen poot om op te staan. Zijn stiefvader gaat nog proberen wat te regelen met de politie, maar de kans is groot dat hij gewoon de boete moet betalen.

De stiefvader van mijn vriend zei gelijk dat hij de boete betaalt, het is immers zijn fout en niet die van ons.
Maar nu kwam mijn vriend met de gedachte om de helft te betalen van die boete, hij reed immers in die auto (ook al wist hij niet dat hij op dat moment niet verzekerd was, want sinds hij dat weet heeft hij zijn auto laten staan natuurlijk).
Ik vind het moeilijk, de helft is toch weer minimaal 200 euro. We hebben geld genoeg en kunnen dat ook wel betalen, maar het was ook weer niet onze fout. Maar om zijn stiefvader alles te laten betalen vinden we ook weer sneu.

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Een kwestie van eigen schuld, dikke bult? Of toch mee betalen?
Ben dus erg benieuwd naar jullie mening :)

Sanne9489

Re: Mee betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 09:55

Waarom moet zijn stiefvader de boete betalen als het de auto van je vriend is en hij hier ook in rijd?

De auto is toch van je vriend en niet van zijn stiefvader?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 09:55

Je vriend wil zelf bezuinigen op de kosten en speelt het dus via zijn stiefvader. Als hij zelf de kosten voor de verzekering op zich had genomen had hij ook zelf alles in de hand gehad.
Meebetalen is wel het minste dat je kunt doen denk ik.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 09:58

Sanne9489 schreef:
Waarom moet zijn stiefvader de boete betalen als het de auto van je vriend is en hij hier ook in rijd?

Het is officieel de auto van zijn stiefvader en niet van mijn vriend. De auto staat ook op de naam van mijn vriend zijn stiefvader.

Mijn vriend zelf wilt helemaal niet bezuinigen op de kosten, maar zijn stiefvader vind dat wij niet mee hoeven te betalen. Maar wij vinden dus van wel, omdat mijn vriend immers in die auto reed. Dus wij vinden dat we mee konden betalen, maar mijn vriends moeder en stiefvader vinden dat onzin. Dus vroeg ik me af wat een ander zou doen :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 09:58

Goof schreef:
Je vriend wil zelf bezuinigen op de kosten en speelt het dus via zijn stiefvader. Als hij zelf de kosten voor de verzekering op zich had genomen had hij ook zelf alles in de hand gehad.
Meebetalen is wel het minste dat je kunt doen denk ik.

Vind ik ook gewoon ieder de helft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 09:59

Maar wat is er met het geld gebeurt in de maanden dat de auto niet was verzekerd? Heeft de verzekering die? De stiefvader? Waar is dat naartoe?

Verder is het jullie auto dus jullie betalen in mijn ogen gewoon de volledige boete.

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 09:59

Davinia_ schreef:
Sanne9489 schreef:

Het is officieel de auto van zijn stiefvader en niet van mijn vriend. De auto staat ook op de naam van mijn vriend zijn stiefvader.

Mijn vriend zelf wilt helemaal niet bezuinigen op de kosten, maar zijn stiefvader vind dat wij niet mee hoeven te betalen. Maar wij vinden dus van wel, omdat mijn vriend immers in die auto reed. Dus wij vinden dat we mee konden betalen, maar mijn vriends moeder en stiefvader vinden dat onzin. Dus vroeg ik me af wat een ander zou doen :)

Het is officieel de auto van zijn stiefvader? Mag je vriend er zo af en toe in rijden of is je vriend de enige die erin rijdt?
Ik vind minimaal de helft van de boete betalen toch zeker wel het minste wat je kan doen.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 10:02

DeMolenhoek schreef:
Maar wat is er met het geld gebeurt in de maanden dat de auto niet was verzekerd? Heeft de verzekering die? De stiefvader? Waar is dat naartoe?

Verder is het jullie auto dus jullie betalen in mijn ogen gewoon de volledige boete.

Het gekke is dat de verzekering wel de maand daarna geld van de rekening af heeft geschreven...

En mijn vriend is bijna de enige die erin rijdt, dus vandaar dat wij ook vinden dat we ook verantwoordelijk zijn voor die boete :j

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:03

Jullie rijden in die auto, mogen er gebruik van maken, en de verzekering is nu buiten de fout van zn stiefvader niet goed gegaan. De helft betalen lijkt mij niet meer dan vanzelfsprekend en bovenal getuigen van goed fatsoen. Al is het maar omdat je gewoon de verhoudingen met je stiefvader goed wil houden. Stel het iig voor.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:03

Davinia_ schreef:
Mijn vriend heeft al een aantal jaren een auto en die staat op de naam van zijn stiefvader. Op deze manier was de verzekering goedkoper. De planning is om hem op zijn 25e op zijn naam te zetten.

Je stelt hier wel degelijk dat de auto van je vriend is maar dat het om financiele redenen gunstiger is hem op naam van de stiefvader te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:05

Davinia_ schreef:
DeMolenhoek schreef:

Het gekke is dat de verzekering wel de maand daarna geld van de rekening af heeft geschreven...

En mijn vriend is bijna de enige die erin rijdt, dus vandaar dat wij ook vinden dat we ook verantwoordelijk zijn voor die boete :j

Dan zou ik toch eens bij de verzekering aankloppen want dan moeten jullie of jullie geld terug krijgen of een vergoeding. Verder zou ik ook contact opnemen met de politie en dit uitleggen. Van de verzekering een schriftelijke bevestiging vragen etc.

manzano

Davinia_ schreef:
DeMolenhoek schreef:

Je kan ook overwegen om het voor te laten komen voor de rechter. Weet je waarom het niet is afgeschreven die ene maand??

Sanne9489

Davinia_ schreef:

Ik zou eens goed navraag doen bij de verzekeringsmaatschappij, hier ligt waarschijnlijk de fout.

Verder vind ik dat de auto dan van je vriend is en dat zijn stiefvader deze eens mag lenen. Jullie 'profiteren' van de voordelen van de verzekering op naam zetten van zijn stiefvader en vind daaruit ook wel dat jullie verantwoordelijk zijn voor het hele bedrag van de boete.

Verder zou ik er niet over discusseren met zijn stiefvader maar het geld gewoon op zijn rekening storten.
Laatst bijgewerkt door Sanne9489 op 18-06-13 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:06

Voordat de dekking opgeschort wordt gaan er maanden overheen en zeker minimaal 3 brieven.
Dus de dekking wordt met terugwerkende kracht opgeschort en de auto is dus nu al enige tijd niet verzekerd. Maar ondertussen betalen jullie wel geld aan stiefvader. Ik zou ook rekening houden met dat geld, dat moet imho ook verrekend worden met de boete.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:07

Ik zou de helft mee betalen en een hartig woordje gaan doen met de verzekering. :x In feite heeft stiefpaps enkel de "fout" gemaakt het niet na te kijken en eigenlijk zou je er toch van uit mogen gaan dat een doorlopende opdracht ook daadwerkelijk door loopt... Als je dat alsnog elke maand zou moeten controleren schiet het zijn doel wat voorbij lijkt me. Dus imo is de verzekering hier fout en ZEKER dat ze gewoon uit schrijven zonder notie te geven. Ik vraag me zelfs af of ze dat mogen. Als zij de fout hebben gemaakt lijkt het me dat je toch een schade-vergoeding mag verwachten? Wat als er een dodelijk ongeval was gebeurt?

Het kan er bij jullie van af en het feit dat stiefvader de schuld al op zich nam zou me nog meer de neiging geven te zeggen van "we betalen de helft".
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-06-13 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 10:07

Goof, ja, het is ook wel degelijk de auto van mijn vriend, want hij rijdt er als enige in. Maar hij staat op de naam van de stiefvader. Wat we overigens nu ook over gaan zetten om dit soort dingen te voorkomen :)

Ik ben blij dat jullie het ook logisch vinden dat wij mee betalen, nu nog schoonouders overtuigen :+

Mijn schoonvader zegt dat hij de brieven van de herinnering van betalen van de verzekering heeft gemist, maar waarschijnlijk wel heeft gehad. De reden waarom het geld die maand niet gewoon automatisch is afgeschreven weten we niet.
Maar mijn schoonstiefvader kennende gaat hij er zeker werk van maken bij de verzekering :))
Laatst bijgewerkt door Davinia_ op 18-06-13 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:07

De boete voor onverzekerd rijden (in een auto) bedraagt nu 650E, dat is dus geen kattenpis.....

Staat je vriend wel geregistreerd als regelmatige bestuurder?
Anders kan de verzekeringsmaatschappij je stiefvader als nog royeren.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:08

Dat je vriend (een deel) van de boete betaalt vind ik zeker geen gek idee.
Maar ik zou wel (laten) uitzoeken hoe het komt dat die ene maand premie niet is afgeschreven. Te weinig saldo op de rekening van de schoonvader van je vriend? Foutje van de verzekeringsmaatschappij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:09

Tja, jullie hadden ook zelf de verantwoordelijkheid kunnen nemen over de verzekering van de auto..
Ik zou zeker meebetalen aan de boete, als ik jullie was. (En dat is misschien ook het beste voor de relaties tussen jullie onderling..)

Ayasha
Blogger

Re: Mee betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:09

Ik lees meer dat stiefvader niet wil dat ze mee betalen dan dat TS het niet wil. :)

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 10:11

Ayasha schreef:
Ik lees meer dat stiefvader niet wil dat ze mee betalen dan dat TS het niet wil. :)

Ja, hoewel ik in mijn openingspost heb laten overkomen dat ik het ook niet echt nodig vind, maar dat was meer omdat ik een krent ben en niet omdat ik het niet nodig vind :Y) Ik vind het, hoe langer ik erover na denk, ook steeds logischer dat wij gewoon (mee) betalen :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:13

Ayasha schreef:
. Dus imo is de verzekering hier fout en ZEKER dat ze gewoon uit schrijven zonder notie te geven. Ik vraag me zelfs af of ze dat mogen. Als zij de fout hebben gemaakt lijkt het me dat je toch een schade-vergoeding mag verwachten? Wat als er een dodelijk ongeval was gebeurt?

Nee dat mogen ze niet en dat zal wrs ook niet gebeurt zijn.
En de dekking is met terugwerkende kracht opgeschort TS! Niet enkel voor die ene maand.
Gewoon voor de hele periode. Dat geld dat je betaald hebt dat krijg je wrs ook weer terug als er verder geen actie ondernomen wordt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:17

Dus er is 1 maand geen premie afgeschreven, maar is het daarna wel iedere maand alsnog afgeschreven?
Of helemaal niet meer sindsdien?
Is wel even belangrijk om te weten namelijk!

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 10:18

Ik heb er weinig verstand van, maar de verzekering zegt dat sinds 1 mei de auto niet meer verzekerd was en dat de brief nog onderweg is met die mededeling (1,5 maand later pas??).

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 10:19

kiki1976 schreef:
Dus er is 1 maand geen premie afgeschreven, maar is het daarna wel iedere maand alsnog afgeschreven?
Of helemaal niet meer sindsdien?
Is wel even belangrijk om te weten namelijk!

Wat ik van mijn schoonvader begreep was er deze maand wel gewoon premie afgeschreven. En dat terwijl de auto niet meer verzekerd was?? Waarom halen ze er dan nog wel geld vanaf?