jippie, we gaan trouwen! Maar wat nu allemaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

jippie, we gaan trouwen! Maar wat nu allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 19:09

Afgelopen week heeft mn vriend gevraagd of ik met hem wil trouwen! Niet superorigineel (gelukkig), maar toch :D . Natuurlijk heb ik gezegd dat ik het een goed idee vind. We zijn nu 6 jaar samen, waarvan we 5 jaar samenwonen (afgelopen winter samen een huis gekocht ook) en hebben samen een dochter van inmiddels alweer 4. Maar hoe nu verder?

Het plan is om volgend jaar zomer te gaan trouwen. We hebben geen mega-budget ervoor, maar zijn het er wel al goed over eens hoe we het voor ons zien.

We willen graag trouwen op een vrijdag op het gemeentehuis
vervolgens iets met foto's?
samen eten met onze ouders en de getuigen
en ten slotte s avonds een feest bij ons in de tuin (we hebben een grote tuin en volgend jaar is het huis en de tuin helemaal af)

Maar dat is zo ongeveer wel alles wat ik er vanaf weet, dus euh.. wat moeten we nu doen en regelen allemaal?

kleinvosje

Re: jippie, we gaan trouwen! Maar wat nu allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:12

Er zijn complete draaiboeken te vinden op internet, als je even goed zoekt. Je kunt ook een bruidsmode-boek kopen in de boekhandel, liggen bij de tijdschriften. Daar staat ook erg veel info in.

Bedenk vooraf goed wat je budget is, en hoeveel mensen je overdag mee wilt hebben (bij het eten bedoel ik dan.)Dat is meestal een flinke kostenpost.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:19

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 19:26

Bedankt voor de tips!

Wilke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:28

Vooral ook genieten van de voorbereidingen. De dag zelf gaat zo snel.
Wat ik zelf erg mooi vind is om 1kleur te kiezen als thema. Kost je verder geen extra geld maar lijkt wel sjiek. Wij hadden crème met paars.
En gewoon doen zo als je zelf wilt. Is jullie dag.
Oh ja als je bijzondere datum wilt op tijd reserveren.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 19:37

Dat is wel een leuk idee, dank je. We gaan komende week contact opnemen met het gemeentehuis om info te vragen en te vragen hoe dat werkt met data en ondertrouw en dat soort dingen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:37

Eerst de dag vastleggen op t gemeentehuis. En dan andere dingen regelen, getuigen vragen, ceremoniemeesters zoeken, fotograaf boeken, feest in de tuin uitwerken, catering? Band? Muziek? Restaurant boeken waar je met je ouders en getuigen wilt eten.
En dan op zoek naar de jurk/pak en de rest regelen, ringen enzo. Zorg dat je een goede planning maakt van de dag zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
En dan binnen een jaar tot twee welen vantevoren in ondertrouw gaan en dan komt alles goed.
Het is niet zo moeilijk hoor, een bruiloft regelen.

Geniet er van!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:40

Gefeliciteerd! Er zijn op bokt een paar topics die je door kan lezen, zoals die van bruidsjurken kijken (het heet 'wat vind jij een mooie bruidsjurk'). Daar komt van alles voorbij waar je je voordeel mee kan doen. Het is een erg leuk topic. Ook is er 'bruidsjurken kijken, wie ook?'. Is ook leuk om te lezen en met veel tips en foto's er in.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:10

MW => LZP

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:45

ceremonie meester vind ik persoonlijk weggegooid geld.

Eerst de datum vast leggen. Dan kijken wat je wil.
Wat voor feest wil je?
Wat heb je daarbij nodig?
Ringen kiezen natuurlijk.
Wil je een jurk of niet? Zo ja, daar ook op tijd mee beginnen.
Wil je een huwelijkscontract? Optijd laten opstellen! :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-06-13 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:10

Wat leuk! Gefeliciteerd :D
Ga ook lekker genieten straks van alle voorbereidingen, het is zo leuk om alles te regelen :D

Op internet kun je trouwens erg veel 'checklisten' vinden! :)

Wat ik eerst zou doen is kijken welke datum je wil en of die datum nog beschikbaar is bij de gemeente + bij de feestlocatie die je wil (als je een feest wil). Als die 2 grote dingen kunnen op 'jouw datum' dan ben je al met de eerste dingen klaar.

Ga vroeg genoeg op pad voor je jurk en de fotograaf. Een goede fotograaf zit vaak snel vol..
Op jurken zit soms een lange levertijd, 6 maanden (of soms nog langer..) is niet gek..

Zou eerst de grote dingen zeg maar regelen en daarna de kleinere dingen :)
Het vult zichzelf op een gegeven moment wel in :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:08

Ayasha schreef:
ceremonie meester vind ik persoonlijk weggegooid geld.

:? Dat zijn hier meestal vrienden en/of vriendinnen die het vrijwillig doen.. Nog nooit meegemaakt dat je hen geld moet geven. Ben je niet in de war met een weddingplanner? Ja die kosten wel geld, maar die doen wat anders dan een ceremonie meester.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:10

Gefeliciteerd! Eerst ga je een budget vaststellen daarna kun je pas gericht kijken en boeken. Wil je nieuwe trouwringen of hebben jullie ringen waar je ook de trouwdatum erbij kan laten zetten? Wil je een jurk kopen, huren of zoek je iemand die een jurk kan maken? ( mijn jurk koste 175 euro). Wil je een trouwauto/ koets of voldoet je eigen auto ook? Wel of geen corsages voor alle daggasten? Wel of geen bedankjes? Zijn allemaal dingen die ontzettend veel geld gaan kosten of juist kunnen gaan besparen. Succes!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:11

echte ceremoniemeesters zijn hier niet gratis. Dat is een beroep. Iig in België.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:16

Ayasha schreef:
echte ceremoniemeesters zijn hier niet gratis. Dat is een beroep. Iig in België.

Ow dat is denk ik taalverwarring. Hier in NL stel je op een bruiloft een ceremoniemeester, of 2 aan. Meestal een goede vriend of familie en die denken met je mee in de voorbereiding en zorgen dat het op de dag zelf allemaal op rolletjes loopt. Dat iedereen op tijd overal is e.d. En regelt op de dag zelf de communicatie met de locatie e.d. Die zijn nooit betaald, dat heten hier weddingplanners.
Bij ons zijn de ceremoniemeesters mijn schoonzus en zwager.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:21

Je kunt hier in Nederland ook een professionele ceremoniemeester inhuren :) De meeste doen het niet, maar de mogelijkheid is er wel :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:25

Destino schreef:
Je kunt hier in Nederland ook een professionele ceremoniemeester inhuren :) De meeste doen het niet, maar de mogelijkheid is er wel :j

echt? nooit van gehoord, wel van een weddingplanner.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:29

Volgens mij zijn dat ook gewoon weddingplanners. Maar die doen veel meer dan een ceremoniemeester.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:30

Leuk! Wij zijn ook druk bezig met de voorbereidingen!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:39

Sammie schreef:
Volgens mij zijn dat ook gewoon weddingplanners. Maar die doen veel meer dan een ceremoniemeester.

Het zijn vaak weddingplanners, maar die kunnen wel de taak 'ceremoniemeester' vervullen.
Sommige mensen vinden het fijn om voor die taak (vooral op de dag zelf) juist een persoon te hebben die van iedereen af staat.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:43

Gefeliciteerd!! *\o/*
Ik heb laatst een lijstje op onze facebookpagina gezet! Waar je allemaal aan moet denken met het naar een bruiloft werken :j

http://www.facebook.com/DrukkerijKnoef

Vergeet in ieder geval de uitnodigingen niet, jullie kunnen alvast teksten op gaan stellen wanneer de lokatie bekend is en de tijdstippen hoef je deze alleen nog aan je drukker door te geven en de kaarten worden klaar gemaakt!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:49

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:55

Destino schreef:
Sommige mensen vinden het fijn om voor die taak (vooral op de dag zelf) juist een persoon te hebben die van iedereen af staat.

Dat is logisch, maar daar mee blijven het dus wel weddingplanners. Als je die meestal hebt, is een (extra) ceremoniemeester aardig overbodig.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ceremoniemeester

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:06

Het is iemand die inderdaad weddingplanner is, maar die op dat moment niet de taak van een weddingplanner vervult, maar van ceremoniemeester, dat is toch wel anders :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:13

Dus iemand die alleen op de dag van de bruiloft ‘ceremoniemeestert’? Verder niks? Ipv de zwager/vriend een vreemde die die dag helpt?

Dat zou ik pas echt zonde van het geld vinden. Wat voor prijskaartje kun je daar nou aanhangen. Imo te veel voor wat ie doet en te weinig omdat zo’n persoon de hele dag aanwezig moet zijn. :=