Verzoek om advies m.b.t. groepsopdracht deeltijdstudie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Verzoek om advies m.b.t. groepsopdracht deeltijdstudie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 15:16

Even checken hoor...

Voor mijn deeltijd HBO opleiding moesten we in groepjes gaan werken aan een onderzoeksopdracht. We moesten zelf een opdracht trachten binnen te halen, omdat er sprake moest zijn van een opdrachtgever. Ik ging samen doen met een klasgenote. Het leek deze klasgenote het beste om een onderzoek bij het bedrijf te gaan doen waar ik werk. Waar zij werkt en woont en waar ik werk en woon, ligt een uur rijden van elkaar. De school ligt daar tussen in.
We hadden ook een opdracht mogen gaan doen bij ieder willekeurig ander bedrijf, vanuit school werd dat zelfs gestimuleerd. Maar dat is niet zo makkelijk als je fulltime werkt. Ik wilde mijn klasgenote wel tegemoet komen en dus ben ik bij ons bedrijf op zoek gegaan naar een opdracht. Dat bleek nog helemaal niet zo simpel! Het heeft me behoorlijk wat tijd, denkwerk, initiatief, doortastendheid, energie en stress gekost voordat ik een onderzoeksopdracht binnen had. Een tikkeltje aan de late kant en geen simpele opdracht voor de tijd die we hadden, maar we waren al lang blij dat het toch nog was gelukt.

We spraken af dat ik het onderzoek zou gaan doen en mijn klasgenote het schrijven van de verslagen. Ik ben dus alle interviews gaan doen en alle overige onderzoek. Alle denkwerk wat de beste insteek zou zijn, de beste mensen om te interviewen, de afspraken in plannen, een heel gezoek en al met al heeft het me veel tijd en energie gekost. Ook heb ik veel theorie doorgenomen om meer te weten te komen over het onderwerp en een idee te hebben waar ik naar op zoek moest gaan en hoe. Ik heb dertien interviews gedaan en daarvoor moest ik vrijwel alle keren in de auto stappen, want ik werk bij een bedrijf waarvan de kantoorgebouwen op een afstand van elkaar liggen. Dat koste mij per interview van mijn eigen bureau naar dat van de te interviewen persoon ongeveer een kwartier. Ik werk bij een bedrijf waar 9.500 mensen werken en dat over een groot stuk terrein verdeeld ligt, dat maakt het ook lastig om aan de juiste informatie te geraken en de juiste persoon te vinden. Van de afdeling waarvan we uiteindelijk de opdracht kregen. kende ik niemand en ik wist er vooraf bar weinig van.

Nu moeten we binnen een paar weken het advies en het advies verslag klaar hebben. En nu blijkt dat mijn klasgenote er steeds van uit is gegaan dat we samen zouden gaan schrijven! Ik heb alle informatie en interview verslagen vanaf mijn werk naar haar e-mail adres toe gestuurd. Er van uit gaande dat zij er mee aan de slag zou gaan. Ik kan de meeste informatie daarom zelf alleen terug vinden in de sent items op mijn werk.
We hadden toch een duidelijke afspraak dat zij het schrijven zou doen en ik vroeg me steeds al af waarom ze er niet al lang en breed mee begonnen was (had ik achteraf gezien beter kunnen vragen).
Wat is jullie advies? Mijn klasgenote gaat nu een aantal dagen vrij nemen, maar het gaat allemaal wel krap worden.
Voor mijn gevoel heb ik mij aan mijn deel van de afspraak gehouden?! Maar het is natuurlijk in ons beider belang dat we dit tot een goed einde brengen.

De opdrachtgever vroeg voor het begin van het onderzoek hoe de taakverdeling tussen mij en mijn klasgenote zou zijn. Toen heb ik gezegd dat ik het onderzoek zou doen en mijn klasgenote het schrijven. De opdrachtgever zei toen tegen mij dat ik wel op mocht passen dat ik niet voor het grootste deel van al het werk op zou draaien. Als ik nu mee ga schrijven aan het verslag, dan zal het inderdaad zo uitpakken.

WillemYntJee

Re: Verzoek om advies m.b.t. groepsopdracht deeltijdstudie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:04

Tsja eerlijk gezegd had je veel eerder bij haar moeten gaan checken hoe ver ze was, of jouw gestuurde info duidelijk was etc. Ook een beetje vreemde afspraak dat jij al t uitzoekwerk doet en zij moet schrijven, volgens mij kan dat nooit werken omdat zij nooit zo goed in de stof kan zitten als jij..
Ergens in jullie communicatie is het mis gegaan, daar kan je nu niets meer aan doen, maar je bent wel samen verantwoordelijk voor t eindresultaat. Dus ik zou zeggen keihard samen aan de slag en er toch een goed eind aan maken, ook al heb jij dan misschien (veel) meer gedaan.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:07

Wat een vervelende situatie!

Ik zou, als ik jou was, zelf een "makkelijk" deel doen, zodat je haar tegemoet komt? Maar ik zou zeker niet de helft gaan maken. Zij heeft een aantal weken(?) niets tot niet veel gedaan, wat ik begrijp vanuit jouw verhaal.

Desalniettemin zou ik, zoals ik al eerder typte, zelf een klein deel van het typwerk doen. Dan heb je in ieder geval jouw steentje bijgedragen aan dit deel van het project. Ik zou dan zeker niet het moeilijkste deel doen, omdat je al veel werk hebt gedaan. Verder zou ik wekelijks evalueren hoe het is gegaan bij haar en hoeveel werk er nog is. Mocht zij tijdens het einde van het project echt tijd tekort komen, kan je altijd nog bijspringen!

Ik neem aan dat er op het laatste wel feedback gegeven wordt naar elkaar toe? Misschien kan je tegen haar zeggen wat zij ervan verwacht had, aangezien jij al veel werk had gedaan bij het vooronderzoek en zij toen niets had uitgevoerd?
Laatst bijgewerkt door _Kellyy op 15-06-13 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:07

Ik zou eerst eens even heel duidelijk zijn naar je klasgenootje toe. Dat het je niet kan schelen hoe ze het doet maar dat ze zich gewoon aan de afspraak heeft te houden en het verslag dus moet schrijven.

Afhankelijk van haar reactie zou ik dan wel of niet de docent inschakelen. Als je het gevoel hebt dat ze jou gaat laten zitten, situatie uitleggen aan je docent en eventueel vragen of je gezien de omstandigheden de opdracht alleen mag doen (waarbij je klasgenootje dan lekker haar eigen onderzoek mag gaan doen). Ik heb zelf in het verleden ook regelmatig problemen gehad met groepsopdrachten en op den duur was ik het zo beu dat ik in mijn eentje een verslag heb geschreven dat we eigenlijk met zijn vijven hadden moeten maken. Heb dit wel heel duidelijk aangegeven en ook gewoon duidelijk gezegd waarom ik dat had gedaan (nl luie klasgenoten die zich niet aan afspraken hielden, niet op tijd klaar waren en ook nog eens ongemotiveerd waren en alles maar half uitwerkten). Resultaat: Ik opdracht gehaald, rest van de groep niet :)
Het is meer werk in je eentje, maar het kost je vele malen meer energie om te blijven stoeien met iemand die je niet aan het werk krijgt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 16:13

WillemYntJee schreef:
Tsja eerlijk gezegd had je veel eerder bij haar moeten gaan checken hoe ver ze was, of jouw gestuurde info duidelijk was etc. Ook een beetje vreemde afspraak dat jij al t uitzoekwerk doet en zij moet schrijven, volgens mij kan dat nooit werken omdat zij nooit zo goed in de stof kan zitten als jij..
Ergens in jullie communicatie is het mis gegaan, daar kan je nu niets meer aan doen, maar je bent wel samen verantwoordelijk voor t eindresultaat. Dus ik zou zeggen keihard samen aan de slag en er toch een goed eind aan maken, ook al heb jij dan misschien (veel) meer gedaan.

We zitten in het derde jaar en hebben al heel wat verslagen in groepjes en individueel geschreven. Dan mag je toch ook verwachten dat ze er zelf mee komt als dingen niet duidelijk zijn? Het was haar idee dat ik het onderzoekwerk zou doen, omdat ze het niet zag zitten naar mijn bedrijf toe te komen.
We hebben de laatste tijd veel e-mail contact gehad en elkaar een avond per week op school gezien.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:15

Himyar schreef:
WillemYntJee schreef:

We zitten in het derde jaar en hebben al heel wat verslagen in groepjes en individueel geschreven. Dan mag je toch ook verwachten dat ze er zelf mee komt als dingen niet duidelijk zijn? Het was haar idee dat ik het onderzoekwerk zou doen, omdat ze het niet zag zitten naar mijn bedrijf toe te komen.

Ik vind dit sowieso van jouw studiegenootje al erg raar dat je niet naar het bedrijf toewilt, je moet toch voldoende informatie hebben om iets te schrijven? Raar dat zij het ook voorstelde om het onderzoek bij jouw bedrijf te doen.. Verder zou ik het er gewoon goed met haar over hebben. Succes met het afronden van je opdracht! :)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:17

Vind de verdeling van de opdracht sowieso maar raar, wat leert je klasgenootje hier nu van? Verslagen typen? Dat leer je in je eerste jaar al wel, het lijkt me juist de bedoeling van de opdracht dat je onderzoeksvaardigheden opdoet.
Daarnaast zou ik zelf geen goed verslag kunnen maken van iets wat ik niet zelf gezien/beleefd/onderzocht heb, omdat er dan kennis en inzicht ontbreekt. Dus knap lastig om daar iets moois van te maken. Nee ik denk dat het bij de rolverdeling al mis is gegaan, en dat is nu lastig te herstellen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 16:19

Ik heb haar een bult aan informatie gegeven waar je u tegen zegt. Kreeg er nooit een reactie op. Ze zei laatst wel dat ze alles leest, daar twijfelde ik een tijd lang aan. Maar als ze zegt dat ze het wel steeds allemaal heeft bekeken, dan zal dat wel zo zijn.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 16:22

Jaime_ schreef:
Vind de verdeling van de opdracht sowieso maar raar, wat leert je klasgenootje hier nu van? Verslagen typen? Dat leer je in je eerste jaar al wel, het lijkt me juist de bedoeling van de opdracht dat je onderzoeksvaardigheden opdoet.
Daarnaast zou ik zelf geen goed verslag kunnen maken van iets wat ik niet zelf gezien/beleefd/onderzocht heb, omdat er dan kennis en inzicht ontbreekt. Dus knap lastig om daar iets moois van te maken. Nee ik denk dat het bij de rolverdeling al mis is gegaan, en dat is nu lastig te herstellen.

Ik had eerder nog gezegd dat het misschien goed zou zijn als we bij een vreemd bedrijf een opdracht zouden zoeken, een bedrijf tussen haar en mij in. Daar kreeg ik toen niet veel reactie op. Ze wilde het niet bij haar bedrijf doen en ze wilde ook niet naar mijn bedrijf komen vanwege de afstand.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:28

Als ze er al die tijd dan al zo weinig energie in wil steken, ben je dan niet bang dat ze het schrijven gewoon niet gaat doen? Ik wil je echt op het hart drukken op tijd je docent in te schakelen. Jammer genoeg neemt niet iedereen zijn studie serieus, probeer ervoor te zorgen dat jij daar niet de dupe van wordt...

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:33

Wat hebben jullie tijdens die avonden dan besproken? Op een gegeven moment had zij toch met een werkdocument moeten komen?
Tuurlijk is t ook haar fout, maar jullie moeten t nu samen oplossen en actie ondernemen. De schuld en t werk op haar afschuiven omdat jij jouw deel hebt gedaan gaat niet werken.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 16:34

Voor zover heeft ze haar studie wel altijd serieus genomen. Hoewel ze wel altijd nogal van het laatste moment is geweest.

Momenteel kan ik van mijn werk geen vrij nemen. daarvoor is het veel te druk. Ik heb de laatste tijd al aardig wat overuren gemaakt op mijn werk, mede omdat het onderzoek mij de nodige tijd koste steeds.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 16:37

WillemYntJee schreef:
Wat hebben jullie tijdens die avonden dan besproken? Op een gegeven moment had zij toch met een werkdocument moeten komen?
Tuurlijk is t ook haar fout, maar jullie moeten t nu samen oplossen en actie ondernemen. De schuld en t werk op haar afschuiven omdat jij jouw deel hebt gedaan gaat niet werken.

We waren samen steeds bezig theorie door te nemen over het betreffende onderwerp, omdat we daar beiden vooraf niet zoveel vanaf wisten. Ze zei nooit iets over de info die ik had toegestuurd.
Laatst zei ze wel dat ze ging proberen alles uit te printen, maar dat had ze maar deels gedaan.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:53

ik zou zelf de verslagen maken en dan haar naam er niet opzetten.
Bij mijn (vorige) opleiding hebben we dit probleem meerdere malen gehad en de eerste keer hebben we dat aangegeven bij de docenten. Prima, laat dat stuk er dan maar uit werd gezegd.
Uiteindelijk kregen we als opmerking dat het niet volledig was en daarvoor kregen we aftrek.

Sindsdien hebben we en het aangegeven bij de docent, maar ondertussen zelf de stukken geschreven en de naam van diegene er niet bij gezet.
Kost heel veel werk, maar dan weet je wel zeker dat je opdracht in orde is.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 17:23

Ik wil het nog even aankijken, ze zegt dat ze nu de nodige tijd er in gaat stoppen. Ik heb me nooit aan mijn verantwoordelijkheden onttrokken en dat weet zij ook.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:27

Ik heb nu ook zo iets, mijn deel is klaar, de andere 2 moeten het nog sturen en ik heb nog maar een halfuur de tijd.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 10:58

Zoals gewoonlijk zit ik weer bijna het hele weekend overdag voor mijn p.c., maar nog niets te horen of te zien (wat wel vaker het geval is geweest).
Ik ben zelf weer op zoek geweest naar dingen op het internet en heb van het weekend een interview van afgelopen week even netjes uitgewerkt. Had op het internet nog iets heel nuttigs gevonden voor ons project en heb dat samen met het uitgewerkte interview naar mijn klasgenote gemaild. Aankomende week ga ik op het werk nog de laatste dingetjes doen voor het project, maar het meeste heb ik volgens mij wel gedaan. Kan ik me eindelijk voor het eerst in maanden weer eens gewoon helemaal op mijn werk richten, dat lijkt me echt een verademing. Ondanks mijn overuren heb ik hier en daar achterstanden opgelopen, ik hoop daar nu eindelijk wat aan te kunnen doen.
Ik ben de laatste tijd zo onwijs druk geweest op het werk dat ik al maanden steeds bekaf ben. En dan nog geregeld in de avond en het weekend bezig met school, echt een beetje een slijtageslag.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:34

Even voorop gesteld dat ik het een rare verdeling vind, de één het onderzoek en de andere het schrijven. Mijn inziens zou dat al bijna niet goed kunnen gaan. Ik zou dit al wel bij een docent aankaarten, beter vroeg dan laat. Als zij tot op heden nog niets gedaan heeft, dan zou ik het vertrouwen er niet in hebben dat het nu nog helemaal goed zou komen. Ik zou haar toch wel behoorlijk achter de broek aan zitten en haar aangeven dat je binnen een bepaalde termijn wilt zien wat zij tot nu toe gedaan heeft.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:40

Ook ik vind dit een heel rare verdeling. Bij mij zouden de alarmbellen al gaan rinkelen toen ze het bij jouw bedrijf wel wilde doen, maar niet bij een vreemd bedrijf. Maar goed, daar gaat het nu niet om.
Je geeft zelf aan dat ze al gedurende de opleiding "van het laatste moment" is geweest. Dan kun je er nu donder op tegen zeggen dat ze dit nu weer zal doen. Het is (vooral voor je eigen gemoedsrust) misschien wel handig om de docent hierover in te lichten. Je kunt het beter vooraf doen, dan later zeggen dat zij het werk niet heeft gedaan. Dat levert geheid gezeur op.
Heel veel succes met de laatste loodjes!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 09:01

Zouden jullie zonder medeweten van de klasgenoot naar de docent stappen of met medeweten?

Ik was bezig iets bij mijn bedrijf te vinden, maar op een gegeven moment had ik er niet zoveel vertrouwen in dat dat ook zou gaan lukken. Toen stelde ik voor ook andere bedrijven te gaan benaderen, maar afgezien van het feit dat ze zei dat dat goed was, schoot ze niet in actie om daar iets mee te doen. Ik ben vanaf 15 februari binnen mijn bedrijf op zoek gegaan naar een opdracht en na veel pijn en moeite is het me gelukt om half maart eindelijk eentje binnen te halen. Dat kwam ook doordat mensen steeds hoop gaven dat ze iets voor me hadden en dan plotseling toch zeiden dat het niet ging lukken. Half maart is het dan toch gelukt een opdracht te verkrijgen en ben ik gelijk gaan onderzoeken. Vanaf half maart tot pas geleden, ben ik aan het onderzoeken geweest. Dertien interviews gedaan en redelijk wat documenten en antwoorden op vragen her en der vergaard. Alles gelijk gedeeld met mijn klasgenote.
Als ik nu terug kijk wat mijn klasgenote heeft gedaan vanaf die 15 februari ten opzichte van wat ik heb gedaan vanaf toen tot en met nu, dan heeft ze echt een makkie gehad. En ze heeft steeds moeilijk lopen doen...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:10

Eerlijk, dat zou ik niet doen (naar docent stappen). Ik zou gewoon even schouders eronder zetten en het samen afmaken. Goed, dan is het 'oneerlijk' verlopen, maar ik neem aan dat je gewoon een goed punt voor jezelf wilt en daarom doe je het, toch?

Ik ken je gevoel wel, zit nu in de 2de master aan de universiteit en we hebben ook een hoop groepswerken waar niet altijd iedereen even goed aan meewerkt. Ik vind het eerlijk gezegd niet de moeite om me druk in te maken, ik wil graag dat het gewoon goed af geraakt, als ik dan zelf wat meer moet doen, zal ik gerust wat lopen zeuren, maar hey, het moet sowieso toch gewoon gedaan worden he :) Succes!

edit: moest je nog meer tijd over hebben, zou ik ander advies geven (meer achter je groepsgenoot aanzitten dat ze haar deel afmaakt) maar omdat je wat in tijdsnood raakt, zou ik het nu gewoon samen afmaken. En het de volgende keer anders aanpakken (en een andere groepsgenoot kiezen) :)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:56

Kijk...ik heb zelf pabo gedaan en daar zijn ook een hoop groepsopdrachten....feit blijft dat ook die lapzwansen later misschien wel jouw collega worden. Daar wordt je echt niet vrolijk van. Iemand moet leren dat zijn/haar werk op tijd en goed af is. Wordt dan niet geleerd, dan blijven ze profiteren.
Ik zou het wel met haar bespreken. Misschien kun je iets zeggen in de trant van: ik wil graag dan en dan zien dat dit en dit af is, omdat ik het idee heb dat je er te weinig aan doet. (Wel een beetje realistisch zijn...wat zou jij af hebben als jij de verslagen zou maken?) Ik zou dat als doel voor jouw medestudent stellen. En erbij zeggen dat als het niet af is, dat jij je genoodzaakt ziet om naar de docent te stappen, omdat je bang bent dat jullie opdracht anders niet op tijd af is. Maak je gevoel van ongerustheid maar bekend, omdat zij dit dus blijkbaar niet in ziet.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 18:28

Dat is eigenlijk ook mijn insteek, dat je iemand niet moet gaan belonen voor "slecht gedrag". Dat doe je ook niet met je paard.
En het gaat hier niet om een paard, maar om een vrouw van ruim 30 jaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:35

Ze zorgt maar gewoon dat haar deel nu ook op tijd af is. Als je duidelijk de boel verdeelt hebt en ze daar toen mee akkoord ging. Is dit haar probleem. En volgens mij beseft ze dat ook wel, aangezien ze wat dagen vrij genomen heeft ervoor? Al moet ze 's nachts eraan werken, zij wilde niks helpen zoeken, vervolgens wilde ze niet op jou werk komen ... zou mooi zijn als jij nu ook nog een deel gaat schrijven. Dat is makkelijk. Ze steekt er ook maar energie in en zorg vooral dat je de vooruitgang telkens ziet!! Laat haar de dingen die ze heeft telkens mailen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 19:21

Zelf redeneer ik ook altijd volgens: afspraak is afspraak. Ik vind dat mensen hun verantwoordelijkheid moeten nemen en hun afspraken na moeten komen.