Contract bij Jumbo loopt bijna af, paarden dilemma!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

X_Sam_X

Contract bij Jumbo loopt bijna af, paarden dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 14:37

Hey Bokkers,
Op dit moment werk ik 1,5 jaar bij een Jumbo Supermarkt achter de kassa, ik had eerst een contract van een half jaar en toen een contract voor een jaar, die aanstaande 2 juli afloopt. Vorige keer is mijn contract verlengd zonder dat ik iets gehoord heb, maar nu ik er 1,5 jaar werk en over een half jaar 18 wordt weet ik niet of deze verlengd zal worden.

Het laatste halfjaar heb ik al m'n geld opzij gezet om een eigen paardje te kunnen kopen, en vanavond zou ik bij een paardje gaan kijken die ik dan na 2 juli mag betalen, dus eigenlijk perfect, maar wel met het risico dat als mijn contract niet verlengd wordt dat ik dan de aanbetaling kwijt ben. Het paard waar ik zou gaan kijken past helemaal in het plaatje van ''mijn droompaard'' maar ik weet nu niet of het verstandig is om te gaan kijken vanavond... voor degenen die nieuwsgierig zijn, het gaat om dit paardje: http://link.marktplaats.nl/687851689

Hoe groot is de kans om bij jumbo ontslagen te worden na 1,5 jaar op je 17e? Ik doe mijn werk goed, ben altijd ruim op tijd aanwezig, ben haast nooit ziek geweest en heb al doorgegeven dat ik de hele zomervakantie beschikbaar ben en niet op vakantie ga. Ook werd er vorige week gevraagd of ik een avondje in een ander filiaal kon werken, ook dat heb ik gedaan, verder hebben ze altijd gezegd dat ze blij met me zijn bij de kassa, eigenlijk nooit iets negatiefs gehoord op een kasverschil van 5 euro na, samen met iemand anders die dag, verder nooit iets. Wel weet ik dat van iemand van 21 het contract niet verlengd wordt, dat hoorde ik laatst, dus ik weet niet wat er met mij gaat gebeuren.

Iemand ervaring bij de Jumbo, wanneer hoor je normaliter dat je contract niet verlengd wordt?
Wat zouden jullie doen met deze situatie?
Het risico nemen en gewoon bij het paard gaan kijken? Want als ik besluit niet te gaan en mijn contract wordt wel verlengd, dan sla ik mezelf voor mn kop dat ik niet ben gaan kijken, en is het paard heel waarschijnlijk al weg, ik was de eerste die belde...

Ik weet het ff niet zo goed meer...

Anoniem

Re: Contract bij Jumbo loopt bijna af, paarden dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:39

Iedere jumbo is anders.. dus gewoon vragen aan je bedrijfsleider zou ik zeggen..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:40

Jij moet met je baas gaan praten. Hoe kan een bokker je nu uitsluitsel geven?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:41

Is het geen optie om het gewoon te gaan vragen aan je leiding gevende. Lijkt mij het handigste dan weet je waar je staat. Als je dat gewoon op een nette manier vraagt van mijn contract is bijna verlopen word deze verlengt?

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:42

Ik heb twee weken geleden mijn ontslagbrief getekend bij de AH; heb 3 jaarcontracten gehad en mag nu blijven tot september volgend jaar. Ben 18 en werk op de brood/kaas/vleesafdeling. Of je wordt vervangen hangt denk ik af van de hoeveelheid goedkopere medewerkers die ze kunnen krijgen..

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:43

is bij elke winkel anders.. gewoon aan je teamleider oid vragen dan weet je het snel genoeg! ;)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:44

Afgelopen januari is mijn contract ook niet verlengd, niet bij jumbo hoor, maar ik wist eigenlijk al dat dit ging gebeuren maar vroeg toch ruim op tijd om verheldering. Gewoon voor mijn eigen gevoel. Nu had ik gelijk maar voelde me vooral prettig dat dit niet rauw op mijn dak gevallen was en ik er al op voorbereid was. Dus ik zou gewoon voor je eigen gemoedsrust vragen hoe groot de kans op contractverlenging is. Dan voel je alleen al prettiger als er een duidelijk antwoord uit gekomen is. En wie weet, mocht het niet verlengd worden heb je misschien het geluk op tijd een nieuwe baan te vinden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:45

Gewoon zeggen dat je graag wil weten of je contract nog verlengd gaat worden ivm enkele financiële keuzes die er aankomen.
Maar stel dat je contract verlengt wordt met een half jaar en daarna sta je alsnog op straat, heb je dan wel de financiële mogelijkheden om je paard te onderhouden?

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:46

Gewoon vragen.. Ik heb ook bij de Jumbo gewerkt en mocht ook weg omdat ik 18 werd.. Genoeg jongere lui die voor mij konden werken. Maar het is niet zo bij elke Jumbo. Ik zou gewoon om verheldering gaan vragen.

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 14:51

Dit zei mijn moeder ook al, gewoon ff opbellen om het te vragen, maar door collega's wordt mij aangeraden dat niet te doen, omdat je er dan juist uitgegooid wordt omdat ze dan denken dat je alleen om het geld daar werkt, dus dat is denk ik niet zo'n goed idee.
En als het verlengd wordt is het waarschijnlijk met een jaar omdat de laatste dat ook was, en als ik 18 ben en ik wordt ontslagen dan weet ik al iets anders waar ik terecht kan, dus dat is het probleem niet maar daar kan ik nu nog niet werken omdat ik nog geen 18 ben, dus paard onderhouden dat zal wel lukken, heb eerder een paard gehad maar die had een verborgen gebrek helaas...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:52

Ehhhh maar elke baas weet toch dat een bijbaan voornamelijk is voor het geld? :')
Dus gewoon bellen! :)

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 14:56

vuurneon schreef:
Ehhhh maar elke baas weet toch dat een bijbaan voornamelijk is voor het geld? :')
Dus gewoon bellen! :)

Onze jumbo zweert bij de 7 zekerheden en is echt heel erg jumbo-jumbo, dus niet zomaar een saaie supermarkt maar echt alles moet zoals dat hoort bij jumbo, je moet het echt leuk vinden en veel inzet tonen, als je alleen voor het geld komt dan is het al gauw einde oefening, dat weet ik van iemand die om die reden ook is ontslagen, maar het is er ook heel gezellig, en ik kom er ook zeker niet alleen voor het geld, ik werk er met plezier.
Dus ik denk dat het geen goed idee is om het te vragen, kan hoogstens vragen of het rooster van de week van 1 juli er al is, als ik er dan nog op sta lijkt het me dat ik mag blijven :?
Laatst bijgewerkt door X_Sam_X op 15-06-13 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:56

Werken doe je toch altijd voor geld ?
Ik zou gewoon even bellen en uitleggen dat je voor een keuze staat waarbij het belangrijk is te weten of je mag blijven werken.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:57

Je hebt toch recht om als werknemer te weten waar je aan toe bent? Je kunt erbij zeggen dat je het werk leuk vind en graag blijft doen maar gewoon wil weten of je naar een ander baantje moet uitkijken. Ik vind daar persoonlijk niets raars aan en juist logisch. Wie werkt er nou voor het werk zelf? Iedereen doet het voor het geld, en als je het werk nog leuk vind is dat helemaal mooi :)

vuurneon

Maar dan nog snapt de baas dat de jeugd er werkt voor het geld :) Het is immers geen vrijwilligerswerk. Bovendien als je te duur wordt, gooien ze je er zelf wel uit. Dus ook zij denken aan het geld.

Het is en blijft een bijbaan, vooral om het geld.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-06-13 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

In de crisis weet je nooit waar je terecht komt :D .

Maar je baas weet heus wel dat er niemand is die niet voor het geld werkt hoor, iedereen werkt om met zijn geld iets te kunnen gaan doen :P . Je moet het alleen vragen in de vorm van "ik werk hier heel graag en wil echt heel graag blijven, maar ik zou als het kan nu al willen weten of mijn contract nog verlengt gaat worden want ik heb financiële plannen". en niet als "hé, kan ik nog wat blijven want ik heb het geld nodig" :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:58

X_Sam_X schreef:
Dit zei mijn moeder ook al, gewoon ff opbellen om het te vragen, maar door collega's wordt mij aangeraden dat niet te doen, omdat je er dan juist uitgegooid wordt omdat ze dan denken dat je alleen om het geld daar werkt, dus dat is denk ik niet zo'n goed idee.
En als het verlengd wordt is het waarschijnlijk met een jaar omdat de laatste dat ook was, en als ik 18 ben en ik wordt ontslagen dan weet ik al iets anders waar ik terecht kan, dus dat is het probleem niet maar daar kan ik nu nog niet werken omdat ik nog geen 18 ben, dus paard onderhouden dat zal wel lukken, heb eerder een paard gehad maar die had een verborgen gebrek helaas...

Dat zal wel meevallen als de baas zelf geen geld kreeg zou die ook niet daar werken, iedereen werkt toch gewoon voor het geld om z'n verdere leven te leiden. Ik zou toch gewoon bellen, als het niet verlengt wordt kun je alvast op zoek naar wat anders.

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 15:01

Ik zou het inderdaad zo wel kunnen vragen, anders moet ik inderdaad voor een ander baantje gaan kijken, wat ik eigenlijk niet wil omdat ik het hartstikke gezellig vind waar ik nu zit :D
Ik hoop dat mijn leidinggevende er dan morgen is, zo niet zal ik helaas pech hebben, omdat ik die week daarna vrij heb voor mijn laatste toetsweek, dat was goedgekeurd omdat ik in de zomervakantie niet weg ga.

Maar is het dan niet beter om persoonlijk langs te gaan ipv even te bellen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:02

Wat beter uitkomt :) als je leidinggevende er morgen niet is, zou ik bellen :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:03

Gewoon persoonlijk informeren en uitleggen waarom je het vraagt.

Het getuigt ook van vooruit willen kijken en je verantwoordelijkheden nemen, eigenschappen die ik graag in een werknemer zou zien, dus zeker niet iets dat tegen je gebruikt kan worden ;)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:03

mm vaak is bij geen gehoor bij nieuwe contract vast contract

maar vraag het voor de zekerheid

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:06

Geinig, ik ken degene die het paardje aanbied. :-)

Naar mijn weten is jouw werkgever jou verplicht om bijvoorbeeld een maand voordat je contract afloopt te melden of hij word verlengt of niet, als ze niets melden dan word hij automatisch verlengt.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:08

Megamutsj schreef:
Geinig, ik ken degene die het paardje aanbied. :-)

Naar mijn weten is jouw werkgever jou verplicht om bijvoorbeeld een maand voordat je contract afloopt te melden of hij word verlengt of niet, als ze niets melden dan word hij automatisch verlengt.

Dat is niet waar ;)
In mijn directe omgeving meegemaakt dat het op donderdag verteld werd en vrijdag de laatste werkdag was.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:08

ik heb geen idee hoe het met bijbaantjes in de supermarkt zit eigenlijk, maar staat er niets in de cao over opzegtermijnen? het lijkt mij netjes dat je toch minimaal een maand van te voren weet of je contract wel of niet verlengd wordt.
veel succes ermee, en ook vanavond natuurlijk, spannend hoor!

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 15:09

Maarja voor vanavond zou ik het dus niet weten, en ik wil het risico ook niet lopen dat het paard aan mn neus voorbij gaat als mn contract wel wordt verlengd, hoogstens het risico dat ik de aanbetaling dan kwijt ben. Ik heb altijd al gezegd als er een paard komt dan wordt het een vosbonte onbeleerde paint ruin :o

Bellen vind ik ook weer zo simpel overkomen, ik kijk eerst of ze er morgen is, anders vraag ik liever wanneer ze er wel is...