30+ bokkers die terug zijn gaan studeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

giotto

30+ bokkers die terug zijn gaan studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 00:14

Meer en meer denk ik erover na om terug te gaan studeren.

Door een samenloop van omstandigheden ben ik op mijn 15de op leercontract gegaan ( 1 dag de week school, de rest werken)
Wat toen de beste zet ooit leek, hele dag tussen de paarden en maar amper naar school, blijkt zoveel jaren later het domste wat ik ooit gedaan heb...
Ik heb geen diploma secundair onderwijs, maar een getuigschrift. (weet trouwens niet hoe dat in NL zit)
Ik ben tot m' 25ste groom geweest in verschillende stallen. Op een gegeven moment had ik het wel gehad met de paarden (en dan vooral hun ruiters/eigenaars :r )en besloot ik dus om "normaal" werk te zoeken.
Toen werd ik echt met m'n neus op de feiten gedrukt...Geen diploma= geen of kleine kans op een degelijke job.
Versta me niet verkeerd, ik werk nu als verkoopster en kijk helemaal niet neer op dat beroep maar ik zie me dit niet doen tot aan m'n pensioen... Het is nu eenmaal een feit dat de jobaanbiedingen voor mensen zonder diploma niet echt de spannendste zijn :D

Maar nu...Ik werk full-time, mijn man ook. Als ik terug ga studeren, betekend dat 1 inkomen minder...
Wie combineert dit met bv een part-time job?
Hoe hebben jullie dat opgelost?
Hoe is het om, na meer dan 10 jaar, terug op de schoolbanken te zitten?
Hoe wordt er gereageerd door medestudenten, die doorgaans toch een pak jonger zijn?
Wordt je als "oudere" student even goed begeleid op bv stages?
En valt het mee om na enkele jaren studeren terug op de werkvloer terecht te komen?

Wie heeft deze sprong gewaagd en wil zijn/haar verhaal delen?

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:36

Ikzelf heb er geen ervaringen mee (ben nog met mijn eerste studie bezig en "pas" 26) maar mijn vriend is het aan het doen en het bevalt hem goed. Ik weet niet hoe het in België zit maar hier in Nederland zijn er een flink aantal studies die je ook part-time kunt doen waarbij je dan 1-2 keer per maand (soms meer) op zaterdag college/les hebt. Dan moet je wel voor de rest thuis nog opdrachten ed maken, dus doordeweeks moet je dan na je werk nog studeren en dat is vooral in het begin erg wennen. En uiteraard doe je dan langer over je studie, maar dan kun je er wel eventueel full-time naast blijven werken (als je dat zou kunnen trekken natuurlijk)

Bij mij op de studie (archeologie) zijn er veel oudere mensen dus vanuit die hoek kan ik zelf mijn kijk erop geven als "jonger persoon". Kan het met de meeste van hen super vinden en ze worden door de meesten leuk geaccepteerd en betrokken. Echter heb je een paar van die "ouderen" die denken omdat ze meer levenservaring ed hebben dat ze dan meteen alles ook maar beter weten.(en dat weten ze dus niet, want iedereen komt op het gebied van deze studie met bijna 0 aan echte kennis over deze studie binnen) Dat is echt gruwelijk irritant. Maar goed die waren als broekie misschien ook wel al van die betweters :p (en jij komt me niet zo over dus dat komt vast helemaal goed ;) )

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:44

Zou mijn verhaal kunnen zijn, na middelbare school meteen gaan werken in de paarden en jaren gewerkt als groom en nu als dertiger weer terug aan de studie docent wiskunde.

Ik ga morgen even uitgebreid reageren vanwaar de keuze en alle vragen die je stelt want ga nu echt naar bed :Z
Morgen ochtend merrie keuring dus helemaal gestopt met de paarden ben ik nog niet.

Giotto doe jij zelf nog iets met paarden of helemaal niets meer? En heb je al een idee welke richting je wil gaan studeren?

Wilawander

Re: 30+ bokkers die terug zijn gaan studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 01:12

Hier ook hetzelfde verhaal alleen niet meer terug in de schoolbanken door medische redenen anders had ik dat zeker gedaan. Ben ook op mijn 16e gelijk gaan werken full time in de paarden en de stomste fout ooit. Nu heb ik tussendoor voor mij wel de ideale baan gehad als dierenartsassistente maar door medische problemen niet meer mogelijk. Ik doe ook niks meer met paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 01:16

Ik heb ook jaargenoten die veel ouder zijn (studiegenootje van Omaro; populaire studie onder de 'ouderen') en dat ging al heel snel goed - niemand ligt buiten de groep en iedereen kan goed met elkaar overweg. Natuurlijk is het in het begin even aftasten, maar zelfs al reageren mensen vervelend, laat het je niet tegenhouden. :) Enkele 30-plussers van mijn studie combineren hun full-time studie ook met een part-time job - dat is écht heel pittig en vergt goede planning en zelfdiscipline, maar het is wel haalbaar. Bij mijn studie zijn er ook regelmatig 'studentassistentschappen' beschikbaar - dat zijn goedbetaalde studiegerelateerde bijbaantjes, en ook twee van onze 30-plussers hebben een aanstelling. Toch een beetje inkomen :)

Hier een vergelijkbaar topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=91&t=1711779 :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 07:32

Ben dan wel geen 30+ , maar werk en studeer in de avonduren. Studeer over 2 weken af.
Had wel een MBo diploma, en had spijt dat ik mijn HBO niet heb gehaald, dit heb ik nu alsnog gedaan.

Bij mij inn de klas zaten verschillende mensen zelfs 40+, en iedereen werd ongeacht zijn leeftijd vanuit school hetzelfde begeleid. Enige wat ik niet hoefde was stage te lopen.

Mij is het erg goed bevallen :j

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:07

Als 40 plusser ben ik terug naar de schoolbanken gegaan. De opleiding die ik koos was voor volwassenen. De regulieren konden hem in 4 jaar doen. Het werd voor volwassenen in 2 jaar gestopt! De logica is groter als je volwassen bent en het begrijpen gaat makkelijk. De discipline om boeken te lezen ben je wel kwijt en onthouden gaat ook een stuk moeizamer. Ik moest 4 dagen naar school en alles ging in een sneltrein vaart. Ik heb ook een half jaar stage gelopen. Leuk, interessant, mogelijkheden genoeg om nieuwe mensen te leren kennen! Alleen maar mensen in de klas die echt belangstelling hebben en de drijfveer hebben te slagen. Dat was echt wel anders, vroeger! Ik had helaas niets aan het diploma. (Sociaal Juridisch Dienstverlening)Gelijk toen ik slaagde werd de regelgeving ernstig verandert. Maar het leren was bij mij aangewakkerd. Alhoewel ik tegenwoordig lang niet meer zoveel kan onthouden (medicijnen en een ongeluk zijn daar de oorzaak van), het leuke zie ik nog steeds.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:19

Ik ga 1 september beginnen met een 4 jarige HBO opleiding. Toen ik als 19 jarige mijn MBO diploma haalde wilde ik maar een ding, geld verdienen en niet meer naar school. Op mijn 25e kwam ons eerste kindje en toen ben ik door een arbeidsconflict gestopt met werken. Toen uiteindelijk ook de 2 naar school ging ben ik weer begonnen maar waar je destijds de enige sollicitant was en direct een vast aanstelling kreeg mag je nu blij zijn als je uberhaupt op gesprek mag komen, zoveel sollicitanten. Vervolgens krijg je een tijdelijk contract en ben ik er net weer uitgereorganiseerd. Vandaar mijn besluit om toch weer te gaan studeren. We moeten zeker tot ons 67e werken dus dan is die 4 jaar een investering die ervoor moet zorgen dat het daarna ook leuk blijft.
De studie kost minimaal 20 uur, minstens een dag stage/werk. Gecombineerd met het gezin (maken geen gebruik van kinderopvang) en een eigen paard.
Mijn man betaald zo veel mogelijk en ik probeer extra bij te verdienen als overblijfkracht oid. Maar het wordt zuinig leven de komende 4 jaar. Zoals gezegd een investering.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:25

Ik ben net 32 jaar geworden en zit nu al twee jaar opnieuw op de schoolbanken (Unief Antwerpen) om mijn Masterdiploma te behalen. Volgend jaar is mijn laatste jaar.

Negen jaar geleden heb ik mijn bachelordiploma + voortgezette opleidingdiploma behaald. Ik had daarna geen zin meer en ben gaan werken alhoewel ik verder mocht gaan voor mijn Masterdiploma. De eerste jaren werken waren super, maar het niet behalen van mijn Master-diploma wrong bij mij en de kriebels om te studeren kwamen terug. Zodus heb ik me geïnformeerd bij verschillende scholen en de UA kwam er als beste uit (vlakbij mijn woonplaats en een beetje hulp voor werkstudenten).

Ik moet een schakeljaar en een Masterjaar volgen. Het schakeljaar heb ik in 1 jaar gedaan, samen met mijn fulltime werk. Enkele lessen heb ik 's avonds kunnen volgen, andere lessen waren overdag en daar heb ik dus verlof voor moeten nemen. Achteraf bekeken was het qua planning (ik had net een te renoveren appartement gekocht, eigen paard verzorgen en die stond 20 km verder) gekkenwerk. Maar door al die nieuwe dingen en de drive om te leren, is dat jaar voorbijgevlogen.

Nu zit ik in mijn Masterjaar, maar omdat het eerste semester 12 vakken telt en het tweede semester slechts 4 vakken, moest ik mijn jaar wel opsplitsen in twee jaren, anders zagen ze me op het werk niet meer verschijnen in het eerste semester :o . En zoveel verlof heb ik ook niet. Nu heb ik examens voor dat eerste opgesplitste masterjaar. Volgend jaar mijn laatste jaar! En gek zoals ik ben, doe ik dit ook in combinatie met fulltime werken. Vragen? Shoot!

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 10:23

Leuk om te zien dat er al reacties zijn!!

Mijn grootste "probleem" is dus dat ik geen diploma middelbaar onderwijs heb.
Nu kan ik kiezen : ofwel eerst dat diploma gaan halen en verder studeren, anders een graduaat opleiding volgen en daarvoor een ingangsexamen doen. Maar ik ben echt bang dat ik te veel niet "ken".

Ik heb maar tot m'n derde middelbaar de gewone vakken gehad en ken dus zo goed als niks van wiskunde, chemie en fysica...Daar heb ik echt schrik voor...

Ik ben serieus aan het denken om de richting verpleegkunde te volgen, ben heel geïnteresseerd in al wat medisch is. Dat kan zowel in een bachelor opleiding als in een graduaat, met als groot verschil dat je voor de bachelor een diploma secundar moet kunnen voorleggen en bij de graduaatopleiding kan je een ingangsexamen doen.
Moest ik kunnen kiezen,dan zou ik liever de bachelor doen...
Als ik begin te tellen, dan zou ik 38 jaar zijn tegen dat ik afgestudeerd ben :oo

Ik doe niks meer met paarden nu. Heb m'n eigen paard vorig jaar moeten laten inslapen in april.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:37

In Nederland heb je voor het HBO een 21+ toelatingstest. Hierop kan je aangenomen worden, is een iq test.
En dan zou ik gewoon een studie kiezen waar je geen kennis van wiskunde, biologie, natuur en scheikunde voor nodig hebt, want dan zal je best een achterstand hebben. Dan kan je misschien beter voor een sociale studie gaan. (HRM, Toegepaste psychologie, sociale studies, pedagogiek etc.)

Dan ben je ook gewoon in 4 jaar klaar. :)

Maar ik weet niet hoe dat in Belgie zit, en of je eventueel de mogelijkheid hebt om in Nederland te studeren.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:20

Ik ben nu 35 en ook 39 als ik mijn Bachelor heb. Maar het lijkt mij een beter alternatief dan de komende jaren steeds van baan te wisselen of een baan te treffen die wel leuk is maar waar niet echt je hart ligt. Zoals ik al zei: we moeten nog wel even. Je hebt er nog een jaar of 26 plezier van :)
Er is ook volwassenonderwijs waarbij je je HBO papier kunt halen of idd een 21+ toelatingstest. Vooral doen! Ik twijfelde vorig jaar en heb nu "spijt" dat ik niet toen al ben gaan studeren, was ik alweer een jaar verder geweest...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:26

Ik heb gestudeerd, heb een diploma en kom nergens aan de bak. Ik ben niet de enige. Heb genoeg collega's met MBO,HBO en WO diploma's die hetzelfde hebben. Bijna overal word zoveel jaar ervaring in het vak gevraagd, maar hoe kan je die opdoen als je nergens aan de bak komt?
Daarnaast zie maar iets te vinden voor meer dan 20 uur in de week (en ook nog een beetje betaald)?
Als ik het geld had zou ik heel graag weer willen gaan studeren, maar een collegejaar is hier al €1700 per jaar en dat word elk jaar meer. En dan komen er ook nog eens boeken,readers etc bij.
Althans ik ben dan bijna 30 en dit is in Nederland. Ik weet verder niet hoe dat dus bij jullie in België is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:34

Lous schreef:
Ik heb gestudeerd, heb een diploma en kom nergens aan de bak. Ik ben niet de enige. Heb genoeg collega's met MBO,HBO en WO diploma's die hetzelfde hebben. Bijna overal word zoveel jaar ervaring in het vak gevraagd, maar hoe kan je die opdoen als je nergens aan de bak komt?
Daarnaast zie maar iets te vinden voor meer dan 20 uur in de week (en ook nog een beetje betaald)?
Als ik het geld had zou ik heel graag weer willen gaan studeren, maar een collegejaar is hier al €1700 per jaar en dat word elk jaar meer. En dan komen er ook nog eens boeken,readers etc bij.
Althans ik ben dan bijna 30 en dit is in Nederland. Ik weet verder niet hoe dat dus bij jullie in België is.

Het hangt ervan af wat je hebt gestudeerd. Ik studeer Nederlands en bij ons plukken ze studenten al tijdens stages weg om te komen werken. Ik ben de enige voltijdstudent, de rest doet deeltijd en is ouder dan ik.

Heb jij alleen maar toerisme gedaan? Wat voor banen zou je daar mee kunnen krijgen?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:44

Na bijna 15 jaar werken met slechts mijn VWO diploma op zak en 2 mislukte HBO avonturen als ervaring, heb ik vorig jaar besloten dat ik toch een 'vak wil leren' :D

Ik werk momenteel (nog) full time, 4 dagen van 9 uur. In spaarzame vrije uurtjes studeer ik thuis via de LOI Toegepaste Psychologie. Ik steven af op 8 maanden verlof (vakantie, zwangerschapsverlof en aansluitend ouderschapsverlof) dus dan hoop ik slagen te kunnen maken!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:56

lieveli schreef:
Het hangt ervan af wat je hebt gestudeerd. Ik studeer Nederlands en bij ons plukken ze studenten al tijdens stages weg om te komen werken. Ik ben de enige voltijdstudent, de rest doet deeltijd en is ouder dan ik.

Heb jij alleen maar toerisme gedaan? Wat voor banen zou je daar mee kunnen krijgen?

Receptiewerk
Gids
Gastvrouw
Werk bij diverse bureau's voor toerisme, denk aan VVV en reisbureau's
Werk op evenementen of bij evenementenorganisaties
Reisleider

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 13:05

Nu vraag ik me eigenlijk iets af...
Ik ben 29 jaar en heb door omstandigheden nooit mijn middelbare school afgemaakt maar ik wil over een paar jaar toch iets gaan doen met leren.
Zou ik dan zo een studie kunnen volgen of moet ik eerst mijn mavo/havo diploma halen??

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 13:06

Volgens mij moet je dan toch echt een middelbaar schooldiploma hebben.
Maar je kunt natuurlijk altijd de VAVO nog doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 13:45

Nee hoor, je kunt gewoon een 21+ toets doen en dan HBO of WO doen.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 14:22

Hoe zit dat in Nl juist in mekaar? Is HBO gelijk aan wat vroeger hier in België hogeschool was? En wat is WO?

@ Akke_sSpring : Heb jij geen schrik om in financiële ellende te komen, omdat er toch een groot deel va je inkomen weg zal vallen?
Wij hebben redelijk wat vaste kosten zoals lening voor ons appartement ea...Er zal dan toch niet teveel mis mogen lopen...
Het is idd waar wat je zegt...we moeten nog heel wat jaren werken... :D

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:42

Je zou eens kunnen kijken op de vdab-site. Tegenwoordig bieden ze opleidingen aan voor laaggeschoolde mensen. Je kan dan de lijst van knelpuntberoepen eens bekijken en een vrijstelling aanvragen bij de rva. Dit betekent dat je een uitkering ontvangt gedurende de opleiding (mits je alle lessen volgt & slaagt voor de examens, elk jaar opnieuw vraag je dan de vrijstelling aan tot je je diploma in handen hebt)
Dus, als ik jou was zou ik even langs je vakbond gaan, uitzoeken of je een opleiding wilt doen in een knelpuntberoep, bekijken hoeveel je uitkering zal zijn en of het haalbaar is om zo rond te komen :)

*edit: Ik zie net je voorgaande posts: Je kan ook algemene vorming bijvolgen, dan behaal je op het einde van je opleiding een diploma ook voor secundair onderwijs. Let wel, de meeste opleidingen met algemene vorming zijn a2 diploma's. Mijn ervaring is dat een a1 opleiding wel handiger is in het zoeken van werk. Dan moet je dus een toegangsexamen doen. Dit examen gaat niet over de algemene vakken die je in het secundair onderwijs krijgt, maar zijn gespitst op de richting die je wil doen, dus als je verpleegkunde wil doen, dan zullen de vragen vooral hierop gebaseerd zijn.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:49

giotto schreef:
@ Akke_sSpring : Heb jij geen schrik om in financiële ellende te komen, omdat er toch een groot deel va je inkomen weg zal vallen?
Wij hebben redelijk wat vaste kosten zoals lening voor ons appartement ea...Er zal dan toch niet teveel mis mogen lopen...
Het is idd waar wat je zegt...we moeten nog heel wat jaren werken... :D

We hebben geluk met het inkomen van mijn man, dat is niet slecht. Daarnaast hebben we ons huis destijds op 1 inkomen gekocht. Dragen de kinderen geen luiers meer en hebben ze niet iedere 6 weken een compleet nieuwe garderobe nodig omdat ze zo snel groeien. Ik heb mijn paard gekocht toen ik 6 jaar geleden weer ben begonnen met werken en dat is ook de reden dat ik op zoek ben naar een "bijbaan". Inmiddels ben ik dankzij wat reorganisaties en ontslagen vanwege lichamelijke klachten op een werkweek van 12 uur beland en dus dat was al geen "vetpot". Ik mag in mijn handen knijpen dat mijn man de studie kan/wil bekostigen, kennissen van mij hebben het minder breed en hoe graag ze het ook wil ze kunnen het niet zelf betalen.

Over een aantal jaren gaan onze kinderen ook studeren en dan kunnen we het geld ook wel gebruiken. Dan zijn de inkomsten, die ik tegen die tijd verwacht binnen te brengen, een mooie instrooier, betekend nu investeren.

Ik solliciteer ook gewoon door. Liever druk en volgepland maar met baan (en dus extra inkomsten) dan studeren en hopen dat je over 4 jaar wel een baan kunt vinden. Het leven is duur en wordt alleen maar duurder.

Ik heb me wel aan aangemeld voor een WWuitkering en als het meezit ontvang daar nog een aantal maanden wat van maar dat is ook geen vetpot, dus ik spaar iedere cent die ik kan sparen.

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:50

Ik heb door omstandigheden alleen diploma's voor de middelbare school. Daarna altijd administratief werk gedaan voor verschillende bedrijven. Maar ik vind op kantoor werken helemaal niet leuk! :')
Toen het een paar jaar geleden slecht ging met het bedrijf waar ik nu werk, besloot ik dat ik niet weer ergens opnieuw wilde beginnen en dus ben ik begonnen met studeren.
Eerst een jaartje via het NTI een thuisstudie gedaan, maar niet gehaald. En nu zit ik alweer in het 3e jaar van de PABO, volgend jaar studeer ik af!!! Ik combineer mijn studie met een baan op kantoor van 4x9uur, de weken zijn dus goed gevuld met werk, stage, school, huiswerk en nog veel meer.
Maar wat mij betreft is het het echt waard. De voldoening die ik haal uit een dag lesgeven is geweldig. :))

Doordat ik al een middelbare school diploma had, kon ik overigens gelijk aan de opleiding beginnen zonder 21+ toelatingstest.

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:02

liesjecryos schreef:
Nu vraag ik me eigenlijk iets af...
Ik ben 29 jaar en heb door omstandigheden nooit mijn middelbare school afgemaakt maar ik wil over een paar jaar toch iets gaan doen met leren.
Zou ik dan zo een studie kunnen volgen of moet ik eerst mijn mavo/havo diploma halen??

Je kunt een 21+ toets doen, maar deze moet men niet onderschatten. De een vind het makkelijk, de ander juist niet.
Van te voren zou ik me er wel goed in verdiepen om de kans van slagen groot te maken. Als je slaagt is dat mooi, kun je gelijk beginnen.
Mocht het niet lukken kun je ook beginnen op mbo niveau 2 volgens mij en je zo opwerken naar niveau 3, 4 en dan hbo als je dit zou willen, het is een lange weg, maar het kan wel.
Je kunt ook inderdaad je havo diploma halen maar volgens mij is dat vanaf een bepaalde leeftijd erg duur, wat wel weer kan en wat goedkoper is, is via een instelling zoals LOI.
Als je het echt heel graag wilt, zou ik me niet door deze drempels laten tegenhouden, het betaald zich vroeg of laat terug.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:11

SaiLady schreef:
liesjecryos schreef:
Als je het echt heel graag wilt, zou ik me niet door deze drempels laten tegenhouden, het betaald zich vroeg of laat terug.

Dat denk ik ook :j