Open haard, hoe creatief 'fikkie stoken' zonder fikkie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Open haard, hoe creatief 'fikkie stoken' zonder fikkie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 13:38

:wave:

Lekker ingewikkeld, maar ach, he, duidelijkheid ten top. :') :Y)

We hebben sinds afgelopen week de sleutel van ons eerste huisje/kamer gekregen. :)

Nu wil het dat er een hartstikke interessant en schattig open haardje in zit.
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 1000_n.jpg Let niet op de rommel, alles moet nog worden aangepakt haha!)
Probleem is dat we er geen echte fik in mogen stoken vanwege veiligheidsredenen.
Ik denk niet dat het huis dat gaat overleven. :)

Omdat zo'n open haard fliebel wel heel erg leuk is zijn wij eigenlijk op zoek naar manieren om toch te laten lijken of er echt vuur in zit.
Wat is een beetje een realistische oplossing? (Die ook nog in de open haard past.. :) )

F_Orumster

Re: Open haard, hoe creatief 'fikkie stoken' zonder fikkie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:40

Dat is geen open haard maar een houtkachel.

Een bak(je) met bio ethanol zou je kunnen doen, wel oppassen dat je nooit bijvult als het bakje nog heet is.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:41

Wij willen in onze woonkamer ooit zo'n nep-haardje neerzett. Die heb je volgens mij elektrisch, maar ook op gas. Is dat misschien een idee?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 13:42

Hahaha, ik kwam niet verder dan, er hoort hout en fik in, het is een open haard! :)*
Weer wat geleerd! :))

En bio ethanol, waar kun je dat halen? :)

Pluttersput, hoe groot is zo'n nephaardje ongeveer?
Ons houtkacheltje ( :)) ) is niet zo groot dus ik denk niet dat er iets heel groots in past! :)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:42

Kleine oranje lampje's (die je vooral rond kersttijd in de winkels kan krijgen)
:+

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:44

Bio Ethanol kan je oa bij de action krijgen en gamma's/praxis. Mijn ervaring is wel dat je gauw zo'n fles leeg hebt.

Heb ooit zo'n fles met glazen houder gekregen en het staat erg leuk maar is ook zo op.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:44

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 13:45

Hahaha, dat is ook wel een goed idee Dav, maar dan heb je meteen de snoeren weer door de halve kamer heen! :P

Het gaat in principe niet om dag en nacht 'vuur' erin.. Maar hoe lang doe je erover voor bio ethanol op is? :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:46

Een open haard is echt open, laat je huis stinken.omdat de trek van de rook.pas naar boven door de pijp gaat bij voldoende hitte (circulatie moet op gang komen).en genereert veel minder warmte omdat er geen efficiente volledige ontbranding kan ontstaan (te veel zuurstof bv).

Is de schoorsteen zo slecht dat de kans op schoorsteenbrand zo groot is? Is hij al goed geraagd?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 13:47

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:49

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 13:49

F_Orumster schreef:
Een open haard is echt open, laat je huis stinken.omdat de trek van de rook.pas naar boven door de pijp gaat bij voldoende hitte (circulatie moet op gang komen).en genereert veel minder warmte omdat er geen efficiente volledige ontbranding kan ontstaan (te veel zuurstof bv).

Is de schoorsteen zo slecht dat de kans op schoorsteenbrand zo groot is? Is hij al goed geraagd?

Ah, okee! Dus zo'n houtkachel is veel efficiënter? :)

Nou, het is een complex met kamers en wij zitten op de onderste verdieping, ik weet helemaal niet of de schoorsteen uberhaupt helemaal doorloopt naar boven of dat 'ie weggehaald is om meer ruimte te maken voor de kamer boven ons.. :)
Vandaar dat we hem onder geen beding aan willen steken, afgezien van het 'ah wat leuk' is er verder geen functie ook.. :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 13:50

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:55

Een houtkachel kan zo heerlijk zijn, dus als het daarboven.gesloopt is zou dat heel zonde zijn!Misschien kun.je tweedehands sierhaarden vinden?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 13:58

We zullen vanmiddag marktplaats eens afzoeken! :j

Morgen even de afmetingen opmeten, dan kunnen we ook wat gerichter zoeken. :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:58

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 14:01

Die is echt te groot denk ik, ons kacheltje is niet zo groot!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:04

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:08

Wij hadden precies dezelfde openhaard ts ook met dezelfde prachtige tegeltjes. Was vast mode destijds.
Het zijn hele dure haarden geweest en branden prima, maar zijn niet heel zuinig met hout.

Als het rookkanaal goed is, vraag ik mij af waarom je er niet mee zou kunnen stoken?

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:09

upendo schreef:
F_Orumster schreef:

Ah, okee! Dus zo'n houtkachel is veel efficiënter? :)

Nou, het is een complex met kamers en wij zitten op de onderste verdieping, ik weet helemaal niet of de schoorsteen uberhaupt helemaal doorloopt naar boven of dat 'ie weggehaald is om meer ruimte te maken voor de kamer boven ons.. :)
Vandaar dat we hem onder geen beding aan willen steken, afgezien van het 'ah wat leuk' is er verder geen functie ook.. :)

O je laatste stukje niet gelezen. Maar als het rookkanaal niet goed meer is zou ik er zeker geen nephaard inzetten, dat lijkt me erg gevaarlijk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:10

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:03

IK heb een schouw staan met daarin van die nepblokken hout die niet kunnen branden, wat dennenappeltjes en 3 van die verftinnetjes ertussen waar inderdaad dat brandgel in gaat.
Die krengen worden zo warm, dat er eigenlijk nooit meer dan 1 tinnetje tegelijk aanstaat (in 1 uurtje tijd heeft-ie de woonkamer opgestookt van 18 naar 22,5 graden :D, wel de suitedeurtjes op een kiertje gezet ipv 3/4 open).

Als je op marktplaats kijkt, kun je denk ik best leuek tweedehands inrichtingen ervoor vinden..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:12

De goede werking van een schoorsteen kun je kontroleren met rookdetectie.
Als je niet weet of de schoorsteen boven jullie is weggebroken kun je dat makkelijk zelf gaan kontroleren: even gaan kennismaken met je bovenburen :)
Als de schoorsteen niet meer geschikt is om direkt door te stoken kan er een binnenmantel in geplaatst worden.

Als je goedkoop(of gratis) aan stookhout kunt komen is dat het eerst verdiend op je gasverbruik ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:18

Wij zette er altijd grote kaarsen in..... van die stompkaarsen. Ziet er ook leuk uit. Kan je evt deurtje open laten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:53

Je zou idd even met je bovenburen moeten overleggen em eventueel een schoorsteenveger laten komen.
Wij wonen op de tweede verdieping en iedereen heeft hier zijn open haard weg laten halen, maar de rookkanalen zijn er nog steeds. Wij kunnen dus gewoon stoken. Houd in de gaten dat je inboedel alleen uitbetaald als je ieder jaar je schoorsteen laat vegen en dit ook kan overleggen! (Dus dfacturen niet in je huis bewaren, daar heb je niks meer aan als de boel affikt).
Dus ook als de rest ze weg heeft laten halen is er prima kans dat je nog kan stoken! Met rookdetectie kan je dit controleren. Volgens familie van mij ook door een stukje papier in de hens te zetten en erin te leggen, maar daar moet je volgens mij niet teveel acht op slaan :o
Laatst bijgewerkt door secricible op 11-06-13 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt