Scheikunde probleem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Scheikunde probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 13:37

Hey,

Maandag heb ik een inhaal SE. Nu heeft iemand op bokt voor mij een oefenopdracht gefotografeerd zodat ik kan oefenen. Nu weet ik dat je voor mijn hoofdstuk (over molaire massa ed) ook een reactievergelijking moet maken, om zo de grammen en mollen te berekenen.

Het gaaf om opgave 1. Hier gaat het direct al een beetje mis. Ik loop hier vast bij een reactievergelijking maken.
http://oi44.tinypic.com/2zq64pf.jpg

Ik weet hoe je een oplosvergelijking moet maken. Dat zou in dit geval zijn: CuNo3 -> Cu2+ + No3-
Maar nu staat er ook water. Wat moet ik met die water doen dan? Want dat punt snap ik niet.

Wie kan mij helpen, zodat ik het aankomende maandag een goed cijfer ga halen door dit soort dingen te snappen? :D

Groetjes!
Dit is géén huiswerktopic, dit is enkel hulp vragen voor een oefenopdracht (dus geen huiswerk), voor een betere voorbereiding voor mijn examen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:41

Water moet je 'negeren' zo ver mij geleerd is, er word gevraagd naar de stoffen. + en - geven aan dat het opgelost in water is, weet niet 100% zeker of er (aq) bij moet staan.

Waar staat trouwens dat je een oplosvergelijking moet maken?

CuNo3 (s) -> (aqua, oplossen od. boven de pijl schrijven) Cu2+(aq) + No3-(aq)

Zo krijgen wij het geleerd, welke fase, welke overgang, fase. S en aq komt in het klein rechtsonder na de stof.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 13:44

Je moet eerst een reactievergelijking hebben om de mol uit te kunnen rekenen.

Oke, dus die H2O moet je bij een oplossing in principe negeren. Maar waarvoor staat die 250 ml water dan voor? Als je wilt weten hoeveel mol er ontstaat... is dat om je in verwarring te brengen?

En nog een vraagje... ( :+ )
Als ik CuNo3 -> Cu2+ + NO3- hebt, hoe wil je hem kloppend maken dan? Er was iets met lading maar weet niet precies hoe dat werkt

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:50

De hoeveelheid water die er staat, geeft alleen aan dat de hoeveelheid mol die je straks uitrekent in 250mL zit.
De reactievergelijking klopt nog niet helemaal. Let goed op de lading voor en na de pijl.
Het is Cu2+ en NO3- , dit betekent dat kopernitraat Cu(NO3)2 is.

Probeer de reactievergelijking even opnieuw op te schrijven met deze tip.
Daarnaast is het belangrijk dat je de massa weet van nitraat en van koper (ll), dit staat in je Binas.
Bedenk wel voordat je ermee gaat rekenen wat deze getallen precies betekenen!

xSlvna

Re: Scheikunde probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:52

Ik snap trouwens dat mol niet, heb net mijn centraal examen scheikunde achter de rug, maar dat heb ik nog nooit gehad, welk niveau doe je TS?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 13:53

Van mol naar gram, en gram van mol, weet ik wel hoe dat moet :)
Dus hetgeen voor de pijl klopt niet? Dat moest dus Cu(NO3)2 worden?

xSlvna schreef:
Ik snap trouwens dat mol niet, heb net mijn centraal examen scheikunde achter de rug, maar dat heb ik nog nooit gehad, welk niveau doe je TS?

Ik doe HAVO.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 13:56

CuNO3 -> 3Cu2+ + 2NO3- ?

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:56

Kopernitraat is inderdaad Cu(NO3)2. Koper heeft in dit geval namelijk de lading van 2+.
Nitraat heeft de lading 1-. Daarom zal je 2 nitraat ionen hebben en 1 koper ion.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:58

Nayomie schreef:
CuNO3 -> 3Cu2+ + 2NO3- ?

Je reactievergelijking klopt nu niet.
Je geeft nu aan dat er voor de pijl maar 1 koper ion was en na de pijl zijn het er drie.
Bij reactievergelijkingen moeten er altijd net zoveel deeltjes voor als na de pijl staan :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 14:00

Cu(NO3)3 -> 3Cu2+ + 2NO2-
Klopt het zo dan wel? Hoe weet je die ladingen voor de pijl dan?

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 14:04

Nee, je reactievergelijking klopt nog niet helemaal.
Voor de pijl is er geen lading. Het molecuul is neutraal, daarom is het ook Cu(NO3)2

Cu heeft lading 2+ en NO3 heeft lading 1-. Om het Neutraal te maken heb je er dus 2 van NO3 nodig en 1 van CU.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 14:06

Oh, dus je moet in principe alleen kijken na de pijl. Om zo beide ladingen neutraal te maken, ongeacht het stofje?
Maar hoe kom je aan die 2, die voor de pijl staat?

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 14:11

Kopernitraat is een zout, bestaat uit een deel metaal en een deel niet-metaal.
De lading van een zout moet nul zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 14:11

Volgens mij hoort het te zijn: Cu(NO3)2 -> Cu aq + 2NO3 aq.

Omdat Cu een lading heeft van 2+ en NO3 van 1-, heb je twee NO3 moleculen nodig om het neutraal te maken.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 14:12

Ik bedoel eigenlijk die 2 van Cu(NO3)2

Ik snap nu dat die ladingen samen gelijk moeten zijn. Dacht eerst dat je dat kloppend moest maken door hetgeen wat voor de pijl stond.

En vanwaar staat die NO3 tussen haakjes? (oh ik voel me zo dom nu :') )

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 14:14

Die 2 komt dus omdat je 2 moleculen NO3 nodig hebt :) ( om het kopernitraat neutraal te houden)
De reactievergelijking van kchristi klopt, alleen mist daar de lading na de pijl nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 14:16

Bij een oplossing schrijf je het coëfficiënt niet meer ná de stof, maar ervoor. Daarom is het eerst Cu(NO3)2, en na de pijl Cu+2NO3.

De NO3 staat tussen haakjes, omdat je anders krijgt: NO32. dat is heel iets anders dan (NO3)2. Dat eerste zou betekenen dat je 32 NO moleculen hebt, dat laatste betekent dat je 2 NO3 moleculen hebt. Snap je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 14:17

Lauraennala schreef:
Die 2 komt dus omdat je 2 moleculen NO3 nodig hebt :) ( om het kopernitraat neutraal te houden)
De reactievergelijking van kchristi klopt, alleen mist daar de lading na de pijl nog.

Klopt, deed ik om het overzichtelijk te houden. Ik heb geleerd dat je niet per se de lading erbij hoeft te schrijven, als er in je reactievergelijking duidelijk wordt dat ze samen neutraal zijn. :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 14:17

Ohja! Omdat die rechts natuurlijk ook 2 heeft! :)
Goedemorgen! :+

kchristi schreef:
Bij een oplossing schrijf je het coëfficiënt niet meer ná de stof, maar ervoor. Daarom is het eerst Cu(NO3)2, en na de pijl Cu+2NO3.

De NO3 staat tussen haakjes, omdat je anders krijgt: NO32. dat is heel iets anders dan (NO3)2. Dat eerste zou betekenen dat je 32 NO moleculen hebt, dat laatste betekent dat je 2 NO3 moleculen hebt. Snap je?

Oh dat maakt al een hele hoop duidelijk! :j
Komt hij erachter (die voor de pijl) omdat je anders er ook Cu3 van kunt maken ipv dat die 3 voor die NO3 is?

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 14:18

kchristi schreef:

je hebt dan geen 32 NO moleculen maar 32 zuurstof atomen.
NO3- Is namelijk opgebouwd uit 1 stikstof atoom en 3 zuurstof atomen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 14:20

Nayomie schreef:
Komt hij erachter (die voor de pijl) omdat je anders er ook Cu3 van kunt maken ipv dat die 3 voor die NO3 is?

Nee. de kopernitraat voor de pijl is een vaste stof. Daarom schrijf je het coëfficiënt altijd na de stof. Nu komen er toevallig haakjes omheen, omdat de stof van zichzelf al een coëfficiënt heeft.
Was dat je vraag, of heb ik het verkeerd geïnterpreteerd?

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 14:21

Hij komt erachter omdat het voor de pijl een stof in zijn geheel is, de hoeveelheid BINNEN een stof geef je aan met een getal achter de stof in subscript. (en dan achter de stof waar de hoeveelheid dan ook bij hoort)

Na de pijl is de stof opgelost en ontstaat er twee losse delen. De hoeveelheid van die delen geef je aan met een getal voor de stof. Dit getal is van normale grootte en geen sub- of superscript.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 14:22

Ik heb geleerd dat je het er nooit achter mocht schrijven. Maar zoals Laura nu zegt, mag dat dus wel bij een vaste stof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 14:24

Nayomie schreef:
Ik heb geleerd dat je het er nooit achter mocht schrijven. Maar zoals Laura nu zegt, mag dat dus wel bij een vaste stof.

Om de reactievergelijking kloppend te maken mag je het er inderdaad achter schrijven. Maar, dus niet bij een oplossing. Dan moet het er voor. :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 14:24

Hetgeen na de pijl (als het uit meerdere delen bestaat) moet het er voor.

Tot zover snap ik het :D (gaat nu een poging doen om opdracht 1 te maken :) )