Even een boompje opzetten: boom van de overburen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

Even een boompje opzetten: boom van de overburen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 11:20

Al dagen vraag ik me af wat mijn nieuwe overburen heeft bezield. Ik snap het gewoon echt niet.

Van de week stonden nieuwe overburen aan mijn deur om te vragen of ik er bezwaar tegen heb als zij de boom in hun tuin laten kappen. Zij hebben onlangs hun huis gekocht en storen zich aan de boom die het licht wegneemt. Ze hadden mijn handtekening nodig om verder te kunnen zeiden ze.

Even een kleine situatieschets: de betreffende boom is niet te missen als je het huis gaat bezichtigen, hij is de 20 meter hoogte al voorbij. Hij is prachtig vol en groen.

Waarom koop je een huis als je je op voorhand al stoort aan de boom die er toch al een jaar of 30 zal staan????

Ik heb de overburen diep teleurgesteld toen ik zei dat ik daar inderdaad bezwaar tegen heb. De boom zorgt voor privacy (huizen staan hier dicht op elkaar) en hij zorgt ervoor dat mijn woning wat koeler blijft omdat de zon er op een zeker moment achter verdwijnt (ik heb een plat dak). Bovendien is groen in de stad een welkome afwisseling en het is altijd mooi om te zien hoeveel vogels er in zitten: vlaamse gaaien, halsbandparkieten, mezen, duiven, enz. Een kostbaar stukje natuur. En een van de redenen waarom ik juist deze woning heb gekocht. Voor hun een nadeel, voor mij juist een plus.

De buren zeiden dat ze dan een huis hadden gekocht met een tuin waar ze niks aan hadden en gingen diep verontwaardigd ter onverrichter zake en met hangende pootjes terug naar huis.

Hoe kunnen ze zo naïef zijn geweest om te denken dat de buurt dat wel goed zou vinden? Hoe kan het toch dat ze zich hier niet vooraf over hebben geïnformeerd?

Ik snap het niet.

Wie kan mij meenemen in deze vreemde gedachtenkronkel van mijn nieuwe overburen waar ik me nu, al kijkende naar deze prachtige boom, al dagen over verwonder?

(Een kapvergunning zullen ze sowieso ook niet krijgen als ik de regels van de gemeente lees. Ik zal wel de komende tijd de aankondigingen van vergunningaanvragen in de gaten houden voor de zekerheid, want ik moet er niet aan denken dat ze de zaag er in zetten.)

Goof

Re: Even een boompje opzetten: boom van de overburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:26

Ik zou ook geen grote boom in mijn tuin willen ondanks dat ik graag naar groen en vogels kijk, dus ik begrijp je buren prima.
Het is alleen niet handig van ze dat ze zich niet eerst hebben ingelezen in een kapvergunning e.d.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:26

Tsja sommige mensen denken dat ze met alles wegkomen, voor hetzelfde geld gaat de zaag er illegaal in en dan oeps mocht het niet. En dan met plezier de boete betalen. Kennelijk is het huis de moeite waard om het risico te nemen. Anders erg onnozel.

Dat is hier gebeurt met een stuk monumentaal bos ivm uitbreiding van een golfbaan, vergunning geweigert en opeens was het bos weg. Hadden ze doodleuk tegen de boswerkers het verkeerde perceel, aangewezen bewust. Boetetje betaald en een protserige uitbreiding gedaan. Zonde.

Groot gelijk dat je niet wil, alles is al kaal en betonnerig genoeg. En een mooie grote boom geeft schaduw, frisse lucht en in jullie geval privacy.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 11:28

Goof schreef:
Ik zou ook geen grote boom in mijn tuin willen ondanks dat ik graag naar groen en vogels kijk, dus ik begrijp je buren prima.
Het is alleen niet handig van ze dat ze zich niet eerst hebben ingelezen in een kapvergunning e.d.

Ik snap het ook wel, maar koop dan een ander huis. Er staat genoeg te koop hier. Het is geen uniek object wat ze hebben gekocht, meer duizend in een dozijn.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 11:30

@ Karuna: ik hoop ook echt niet dat ze toch op eigen houtje ( :+ ) de boom gaan proberen te mollen. Gelukkig kan ik (en meer buren) vanaf mijn bovenwoning in hun tuin kijken dus de kans dat ze gesnapt worden is vrij groot.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:32

S ochtends vroeg beginnen, goede snelle zaagsnede erin. En tsja dan is ie al beschadigd en is het een gevaar voor de buurt, dan krijgen ze wel een vergunning. Hebben we helaas al vaker zien gebeuren.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:33

Er zijn manieren om een boom ziek te maken en dan moet ie wel gekapt worden.
Als die boom een vroegtijdige herfst inzet weet je genoeg.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 11:44

He bah daar moet ik echt niet aan denken!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 11:49

Maar zouden jullie dit huis kopen als je vooraf niet weet of er een vergunning voor de kap wordt afgegeven?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:56

Ik zou dat ding ook niet in mijn tuin willen, neer halen die ellende! Wij hebben nu ook een huis met een groot dakterras met veel bloemen en planten toevallig ben ik vanmorgen alles beginnen uitmoorden wat groen en plantig is. Het er een bloedhekel aan en wil het dan ook allemaal weghebben!

Van mij hadden ze die handtekening gekregen met een dik uitroepteken erachter. :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:56

jiehaaa schreef:
Maar zouden jullie dit huis kopen als je vooraf niet weet of er een vergunning voor de kap wordt afgegeven?

Ja hoor.
Hier stond een oude schuur, en wij wilde deze vervangen voor een groter exemplaar.
Wij wisten ook niet van tevoren of we een vergunning zouden krijgen.

Een kapvergunning kan alleen worden aangevraagd door de bewoners (die er op dat moment wonen).
Daar gaat ook nog eens minimaal8 weken overheen (mensen krijgen nog kans om bezwaar te maken bij de gemeente).
Ik snap best, dat als het huis helemaal is wat je wilt (qua indelen, onderhoud, prijs) dat de boom van latere zorg is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:00

Ja ik zou het huis kopen, maar dan vanwege de boom <3 . Maar zou ik het weg willen hebben en er staan er meer te koop, nee dan niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:03

karuna schreef:
Ja ik zou het huis kopen, maar dan vanwege de boom <3 . Maar zou ik het weg willen hebben en er staan er meer te koop, nee dan niet.

Maar ik zou een huis nooit laten gaan omdat ik die boom weg zou willen hebben.

In onze vorige wijk stonden best veel "dezelfde" type huizen te koop.
Maar als je echt gaat kijken heeft elk huis persoonlijke voor en na delen.
Ligging, indeling huis, afwerking, onderhoud, type badkamer/keuken enz.
Tja en dan is (voor mij) bv een mooie tuin van ondergeschikt belang.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 12:05

Jeetje ik ben toch wel verbaasd om een aantal reacties. Ik zou er zelf niet zo licht over denken als ik op zoek ging naar een nieuwe woning. Ik bedoel: die boom staat er al heel lang, blijkbaar wordt hij gewaardeerd.

Als je dan het koopcontract tekent lijkt het mij dat je de situatie zoals die is ook accepteert. Dus met boom.

Er vanuit gaan dat hij wel weg kan vind ik echt... Jeetje hoe zal ik dat zeggen.... Nou gewoon maar zoals ik het zie: arrogantie ten top.

Nu woon ik ook niet in een buitengebied met veel groen maar in de stad. Dat je in een buitengebied wel een boompje kan missen, ja dat snap ik wel. Maar het groen is hier redelijk schaars goed. Als deze boom gekapt wordt dan is het meteen een kale bedoening.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:06

Kun je niet met de overburen afspreken dat ze er ander groen voor in de plaats zetten?
Het gaat alleen nooit zo hoog worden als de boom is.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:08

Wij hebben onze woning destijds ook gekocht met een flinke boom in de voortuin. Zo'n apenstaartboomgeval. Woning was precies wat we zochten en de boom hebben we op dag 1 uit de voortuin gesloopt. Geen vergunning aangevraagd en niks overlegd. De boom was niet hoger dan het huis, vrij smalle stam en bood geen schaduw of voorkwam inkijk. Enkel positieve reacties uit de buurt ontvangen dat dat potsierlijke geval eindelijk was verdwenen.

Een huis kopen met het idee om de voortuin (incl) boom om te bouwen herken ik wel. Ik vind het nog netjes dat ze de officiële paden bewandelen en jij de mogelijkheid krijgt om je bezwaren aan te geven.

Is flink snoeien geen optie?

Edit: wij hebben overigens wel een nieuwe (beschaafd kleine) boom in de voortuin geplaatst. Het aangezicht van de straat en de hoeveelheid groen is immers ook voor ons van belang. Leuk trouwens, dat wij dus nu als asociaal en arrogant worden bestempeld :D
Laatst bijgewerkt door shirleyp op 08-06-13 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 12:09

@ LBLGypsyCobs:

Nou dat wordt lastig want ik zit op de vierde verdieping dus de boom moet wel hoog zijn wil ik er de voordelen van hebben die ik nu heb.

De andere bewoners van de overkant die tegen de boom aankijken heb ik overigens nog nooit aan de deur gehad met dezelfde vraag.

Hun tuin heeft alleen kort in de ochtend wat zon, de rest van de dag moet je naar de andere kant. Dus het is niet zo dat ze uren zon missen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:12

jiehaaa schreef:
Als je dan het koopcontract tekent lijkt het mij dat je de situatie zoals die is ook accepteert. Dus met boom.

Er vanuit gaan dat hij wel weg kan vind ik echt... Jeetje hoe zal ik dat zeggen.... Nou gewoon maar zoals ik het zie: arrogantie ten top.

Ze vragen het toch netjes of je wilt tekenen?

Als ze hem op een zaterdag zomaar weg halen, en er wordt een melding van gemaakt door bv jou.
Dan krijgen ze hooguit een (kleine) boete van de gemeente en evt een herplantingsplicht en dat mag dan ook een klein boompje zijn.
En ik weet uit ervaring dat een vergunning voor een grote boom (helemaal in een woonwijk) best snel wordt afgegeven.
Bomen kunnen met hun wortels voor grote schade zorgen aan leiding, riool en fundering.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:13

Aparte buren inderdaad. Hoewel ik de boom niet "ken", zou ik het erg zonde vinden als hij gekapt werd. Ik hou van bomen in een tuin! Geeft je tenminste wat beschutting. Ik vind het echt dom eigenlijk dat ze eerst het huis kopen, om er maar vanuit te gaan dat jij wel toestemming geeft. Hoezo Naïef?

Lang geleden woonde ik ook in een heus met een reusachtige kastanjeboom, fantastisch was dat! Vooral als het herfst werd. Nu is het wel zo dat de boom in een grote tuin stond, en niet te dichtbij het huis, maar toch. Daar heb ik heel wat afgespeeld.

Ik ben het met je eens hoor! Zou ook geen toestemming geven ;)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:15

Tja, ik snap zowel jou als je nieuwe buren. Misschien is dit hun droomhuis, op de boom na. De boom staat in hun tuin, is van hun, dus ze hebben het recht om een vergunning aan te vragen dat is op zich niet zo raar. Maar jou snap ik ook zeer zeker. Er is best een redelijke kans dat ze een vergunning krijgen, een boom van 20 meter hoog in een woonwijk hoort ook eigenlijk niet. Misschien kunnen ze aantonen dat het bij storm gevaar op kan leveren. Ik weet niet hoe oud de boom is? Kunnen jullie geen compromis sluiten? Dat ze de boom mogen kappen, maar wel voor goede herplant zorgen? Al zal die zeker geen 20 meter hoog zijn en jou weinig schaduw bieden. Maar goed de boom is ook van hen en zij zijn niet verplicht om jou schaduw te bieden natuurlijk.

Hier hebben wij onze 7 ontzettend grote 70 jaar oude monumentale kastanjebomen gekapt. Hier kregen wij binnen 2 weken een vergunning voor. Het enige waar we aan moeten voldoen is dat er einde van dit jaar 3 nieuwe bomen (hoeven niet eens kastanjes te zijn) geplant worden.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 12:15

Ik zie nu trouwens dat ze wel degelijk zon hebben in de tuin nu. De boom geeft wel wat schaduw maar er is veel plaats over om in de zon te kunnen zitten.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 12:17

Brainless schreef:
jiehaaa schreef:

Ze vragen het toch netjes of je wilt tekenen?

Als ze hem op een zaterdag zomaar weg halen, en er wordt een melding van gemaakt door bv jou.
Dan krijgen ze hooguit een (kleine) boete van de gemeente en evt een herplantingsplicht en dat mag dan ook een klein boompje zijn.
En ik weet uit ervaring dat een vergunning voor een grote boom (helemaal in een woonwijk) best snel wordt afgegeven.
Bomen kunnen met hun wortels voor grote schade zorgen aan leiding, riool en fundering.

Klopt dat ze het netjes vragen, dat bedoel ik ook niet met arrogantie. Maar meer dat je als nieuwkomer van te voren wist dat er een grote boom staat en denkt dat je die wel eventjes kan laten weghakken omdat het je niet bevalt. Die boom heeft toch een flink bestaansrecht opgebouwd na al die jaren vind ik.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:18

Het is toch niet jouw tuin? Dan zal je zelf iets moeten ondernemen waardoor je huis koel blijft .

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:19

Pas maar op. Onze vroegere overburen hebben een metaaldraad strak om de stam geslagen en aangedraaid. Als de schors rondom stuk is, gaat de boom dood. Dat is dus een jaar later ook gebeurd. Bewijs dan maar eens dat zij dat hebben gedaan. (ik hoorde het pas achteraf) Een andere truc is met een zaag rondom een zaagsnede maken; je ziet het eigenlijk niet, maar de boom gaat wel dood.

Onze achterburen hebben een prachtige, ode kersenboom gewoon gekapt... en de boete aangevochten. Ik weet niet hoe dat is afgelopen. Het is altijd zo balen als zulke dingen gebeuren.

Wij hebben verschillende grote en oude bomen in en om onze tuin. De wortels geven problemen, want ze groeien deels onder de huismuur en drukken die kapot. We zijn dus geregeld bezig om die wortels te verwijderen. Toch wil ik die bomen niet kwijt. Sterker nog, er staat een bijna honderd jaar oude wilg in onze tuin. Hij is overlangs gescheurd en iedereen zei dat we hem maar moeten laten kappen. We hebben een andere oplossing gezocht en de valgevaarlijke delen heel kort laten kandelaberen. Als hij nu valt kan dat eigenlijk geen gevaar opleveren. Het nadeel is dat het allemaal wel vrij veel geld kost (en dat is iets waar ik maar heel weinig van heb) maar als het om bomen gaat, ga ik echt wel ver.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:22

Staat de boom in zijn geheel in de weg, of houdt het vooral zon tegen door de kruin?

Want in dat laatste geval zou je misschien met de buren een compromis kunnen regelen.
Zij laten de boom staan (jij blij), maar mogen wel fors snoeien (zij blij).