SPW of Maatschappelijke zorg, ervaringen?!?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

SPW of Maatschappelijke zorg, ervaringen?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:33

Ik ben nu aan het orienteren voor een MBO4 opleiding binnen de psychische hulpverlening, en ik zit te kijken voor SPW maar nu heb ik ook de opleiding Maatschappelijke zorg gevonden. Heeft iemand ervaring met een van deze opleidingen en wat zijn voor en tegens?

Ik wilde overigens eerst SPH gaan doen maar ik wil rustig beginnen aangezien ik een aantal jaar niet gestudeerd heb. Ik wil de opleiding overigens sowieso BBL gaan doen.

vuurneon

Re: SPW of Maatschappelijke zorg, ervaringen?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:35

Andere richting; is de ervaringsdeskundige geen opleiding voor jou? Dat wordt hier regelmatig aangeboden via werk-leer. Is wel op hbo niveau echter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:44

Ja ben ik al voor gevraagd en had ik in mijn hoofd maar ik vind m te specifiek, ik wil me breder opleiden.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:47

ik heb mmz4 gedaan in de richting van volwassenenwerk. Leuke opleiding al vond ik het niveau echt schrikbarend laag. Voordeel vond ik dat MMZ4 heel breed is (maar ook nog met die keuze richtingen, jeugdzorg,gehandicaptenzorg of volwassenwerk) zeker het volwassenenwerk kun je veel kanten mee op. Al werk ik nu vooral met kinderen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:49

Eleionomae schreef:
ik heb mmz4 gedaan in de richting van volwassenenwerk. Leuke opleiding al vond ik het niveau echt schrikbarend laag. Voordeel vond ik dat MMZ4 heel breed is (maar ook nog met die keuze richtingen, jeugdzorg,gehandicaptenzorg of volwassenwerk) zeker het volwassenenwerk kun je veel kanten mee op. Al werk ik nu vooral met kinderen :')

Ja dat is precies wat ik zoek, ik wil namelijk niet specifiek jeugdzorg in, liever de volwassenzorg.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:52

ik denk dat als je dat zoekt mmz richting volwassenwerk meer voor je is dan SPW. Ik heb zelf stages gelopen op zorgboerderijen met voornamelijk (jong) volwassenen met een psychische stoornis, super interessant, maar mijn mede studenten werkten bv ook al in een (jeugd)gevangenis, bejaardenhuis, of bv iets als een Thomas huis of GGZ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:54

Eleionomae schreef:
ik denk dat als je dat zoekt mmz richting volwassenwerk meer voor je is dan SPW. Ik heb zelf stages gelopen op zorgboerderijen met voornamelijk (jong) volwassenen met een psychische stoornis, super interessant, maar mijn mede studenten werkten bv ook al in een (jeugd)gevangenis, bejaardenhuis, of bv iets als een Thomas huis of GGZ

Ja ik zie dat dit dan meer voor mij is.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:55

maar waarom ga je niet gewoon bij beide opleidingen even kijken? Er zijn momenteel weer genoeg open dagen op de scholen :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:57

Is er wel werk in te vinden? Aangezien je BBL wil doen?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:58

Werk vinden in Friesland is iig vrij lastig op dit moment als je opzoek bent naar iets voor langere termijn met meer uren.

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:04

Ik doe maatschappelijke zorg, BOL op niveau 4. Erg leuk, afwisselend. Lesstof is redelijk...tja? Er is weinig verdieping, die moet je echt zelf halen vanuit je stages of jezelf bijlezen via boeken of internet. Veel verschillende doelgroepen. Ik heb als uitstroom gehandicaptenzorg gekozen, waarin ook véél meer verschillende groepen zitten dan iedereen denkt. Stages zijn veel te vinden hier in de omgeving, echter vaste contracten worden weinig gegeven (maarja..in welke sector is dat nog wel het geval?) Hier in de omgeving hebben ze vaak liever MBO'ers dan HBO'ers als stagiaires (tenminste, mijn ervaring) dus voor ons weer voordelig.

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:08

Love_boyke schreef:
Ik doe maatschappelijke zorg, BOL op niveau 4. Erg leuk, afwisselend. Lesstof is redelijk...tja? Er is weinig verdieping, die moet je echt zelf halen vanuit je stages of jezelf bijlezen via boeken of internet. Veel verschillende doelgroepen. Ik heb als uitstroom gehandicaptenzorg gekozen, waarin ook véél meer verschillende groepen zitten dan iedereen denkt. Stages zijn veel te vinden hier in de omgeving, echter vaste contracten worden weinig gegeven (maarja..in welke sector is dat nog wel het geval?) Hier in de omgeving hebben ze vaak liever MBO'ers dan HBO'ers als stagiaires (tenminste, mijn ervaring) dus voor ons weer voordelig.

< aanvulling op vorige post. Met 'hier in de omgeving' bedoel ik Noord-Brabant, met de daarbij behorende grote stichtingen/organisaties. Willen vaak het liefst BBL'ers, puur om het feit dat deze langer blijven en meer uren maken. Hier in de regio nog nooit problemen gehad/gezien met het vinden van zo'n stageplaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:14

Ik ben al een beetje aan het zoeken en ik heb zeker een stageplaats gevonden en daar ga ik gewoon meteen op solliciteren. Ik ga idd ook naar de open dagen.
Ik vind dat 'is er wel werk' een beetje een dooddoener want in alle branches is het nu moeilijk.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:17

Idd, in alle branches is het moeilijk werk te krijgen. In de zorg is het vaak onder een 0 uren contract..

Ik heb zelf SPW gedaan, een brede opleiding, maar je moet, zoals hier al is gezecht, echt je verdieping halen uit je stages. Verder vond ik het wel een leuke, interessante opleiding!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:19

Joolien schreef:
Ik ben al een beetje aan het zoeken en ik heb zeker een stageplaats gevonden en daar ga ik gewoon meteen op solliciteren. Ik ga idd ook naar de open dagen.
Ik vind dat 'is er wel werk' een beetje een dooddoener want in alle branches is het nu moeilijk.

Ik vind dat geen dooddoener, ik liep vorig jaar stage op het MBO en veel BBLers moesten hun opleiding afbreken omdat ze geen BBL plek is. Dit is dus zeker iets om rekening mee te houden.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:20

De opleiding maatschappelijke zorg ken ik niet maar met SPW4 binnen de psychische hulpverlening werken wordt volgens mij wel erg moeilijk. Maar misschien weten anderen wel mogelijkheden? Overigens is voor ervaringsdeskundigheid inmiddels ook een mbo-opleiding, althans in Eindhoven wel. Interessante vraag, ik lees even mee.

Groetjes Izep

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:24

Ik heb eerst spw 3 gedaan gehandicaptenzorg via bbl. En doe nu MZ 4 in 1 jaar. Ik werk al jaren in de zorg. Eerst thuiszorg, Psychiatrie en ouderenzorg. Nu doe ik gehandicaptenzorg. Helaas zijn er op dit moment bijna geen vacatures. Du ben bang dat ik dadelijk geen werk kan vinden hier in de omgeving.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:25

Ik werk met mijn spw4 in de psychiatrie. Een klinisch centrum wel te verstaan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:30

lieveli schreef:
Joolien schreef:

Ik vind dat geen dooddoener, ik liep vorig jaar stage op het MBO en veel BBLers moesten hun opleiding afbreken omdat ze geen BBL plek is. Dit is dus zeker iets om rekening mee te houden.

Daarom ga ik nu ook heel hard op zoek naar een BBL stageplek, dat is idd de voorwaarde die ik heb. Gelukkig heb ik dus een instelling gevonden die de stageplek aanbied en ook evt een vaste baan. Ik zie het niet rooskleurig in en ga er ook goed mijn best voor doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:32

Hartstikke top! Ga er gewoon voor, als je dit afmaakt en je wilt nog verder kun je ook prima doorstromen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:37

lieveli schreef:
Hartstikke top! Ga er gewoon voor, als je dit afmaakt en je wilt nog verder kun je ook prima doorstromen!

Daarom, ik ben supergemotiveerd( ik??? Ja ik ja :') ) en weet nu ook aardig wat ik wil, heb de lat al lager gelegd door met MBO te beginnen en dan zie ik altijd wel waar ik in doorstroom of welke kant ik op wil maar vooral waar de kansen liggen!!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:42

Ik heb SPW en SPH gedaan, beide opleidingen waren inderdaad wat neutraal, en door middel van je keuze qua stages, bepaal je eigenlijk zelf welke richting je op wil of kan gaan.
Qua werken en toekomst perspectieven; het is maar net wat je gaat kiezen. Kies je voor de stromen waar de halve klas voorkiest, dan zijn banen schaars.
Kies je voor doelgroepen of plekken die minder regulier zijn, moeilijker of niet populair, dan zjn er voldoende banen en stages te vinden hoor :j
En niet populair hoeft niet minder leuk te betekenen, het moet je net liggen :j

Ik heb in ieder geval dankzij de diploma's al op verschillende vlakken werk gevonden, en juist vanwege de brede richting heb je veel kans in het vinden van een baan. Je zit immers niet vast aan 1 doelgroep of stroming

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:48

Lowara schreef:
Ik heb SPW en SPH gedaan, beide opleidingen waren inderdaad wat neutraal, en door middel van je keuze qua stages, bepaal je eigenlijk zelf welke richting je op wil of kan gaan.
Qua werken en toekomst perspectieven; het is maar net wat je gaat kiezen. Kies je voor de stromen waar de halve klas voorkiest, dan zijn banen schaars.
Kies je voor doelgroepen of plekken die minder regulier zijn, moeilijker of niet populair, dan zjn er voldoende banen en stages te vinden hoor :j
En niet populair hoeft niet minder leuk te betekenen, het moet je net liggen :j

Ik heb in ieder geval dankzij de diploma's al op verschillende vlakken werk gevonden, en juist vanwege de brede richting heb je veel kans in het vinden van een baan. Je zit immers niet vast aan 1 doelgroep of stroming

Bedankt voor je info, Equi en creatieve therapie vind ik ook nog steeds heel interessant maar aangezien werk in die hoek echt heel moeilijk is wil ik me daar niet op blind staren.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:55

Spw is nu MMZ geworden. Je kunt diverse richtingen kiezen, hoewel de grote lijn overeenkomt.
Er zijn diverse mogelijkheden voor volwassenen: voltijd naar school, deeltijd naar school met stage, bbl dus werken en leren tegelijk en thuisstudie. Die laatste kun je evt ook combineren met onbetaald werk.
Jeugdzorg is nauwelijks werk in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:01

MMZ is echt precies wat ik zoek merk ik al. Ik zoek eigenlijk iets wat het meeste lijkt op SPH maar dan op MBO niveau...