De energierekening van dit jaar, duur jaar? Koude winter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

De energierekening van dit jaar, duur jaar? Koude winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 13:30

Bij mij is de kaart weer op de mat gevallen om mijn energiestanden door te geven. En naar aanleiding van vorig jaar is er toch wel wat veranderd:

[HTT] GWE verbruik, ben ik echt zo zuinig?

Mijn verbruik is ten opzichte van toen namelijk (bijna)verdubbeld -O-
Gas zit nu rond de 1.000 kuub, elektra rond de 1.000 Kwh en ongeveer 40 M3 water.

Dit verbruik is nog niet heel hoog, maar richting gemiddeld als ik het NIBUD mag geloven: http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden ... water.html

Ik vind het altijd wel interessant om een beetje te vergelijken.. maar ik kan bij mijzelf lastig een vergelijking maken ten opzichte van het jaar ervoor. Dat komt vanwege:
- de toch wel lange koude winter
- het 'uitlenen' van mijn huis aan een vriend vorig jaar zomer toen ik in het buitenland verbleef.
- mijn zus die vanwege omstandigheden twee maanden bij mij heeft gelogeerd deze winter.

Hoe is het verbruik bij jullie geweest afgelopen jaar? Speelt deze winter een erg grote rol? Ik ben benieuwd!

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:33

Wij hebben de rekening nog niet gehad maar ga het zeker vergelijken vorig jaar maar liefst €1800 euro bij moeten betalen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:37

Wij betalen per maand, maar wij waren de eerste maanden van het jaar alleen al aan gas meer dan 100 euro per maand kwijt. En dat voor een klein huisje met twee personen.. En dan niet alleen in januari/februari.. in april hadden we ook nog een rekening van rond de 60 euro. En in de zomer zitten we rond de 20 euro per maand aan gas. Dus ik denk dat het inderdaad vooral komt door de koude, lange winter.

Boheme

Re: De energierekening van dit jaar, duur jaar? Koude winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:40

Ik krijg hem nog, maar volgens de meter opnemer, zaten wij goed. Nou moet ik eerlijk zeggen wij betalen heel veel per maand voor een klein huisje met 3 pers. 175euro.
Dus hoop wat terug te krijgen.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:40

Gets zeg, dit beloofd niet veel goeds. Pff vrees dat wij dan ook mogen bij gaan betalen. Bye bye vakantiegeld grrrrrrrrrrrrrrr.
175,- duur voor een klein huis met drie personen? Wij betalen met zn tweeën en een rijtjeshuis 235 per maand!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:44

Op kot zit ik momenteel qua stand van de verwarming op de helft van vorig jaar ... ondanks de koude winter. Ben met de kerst wel wat langer in NL geweest, maar heb hem ook na 1 maart nog regelmatig aangehad (jaar ervoor niet meer). Die periodes compenseren elkaar aardig, dus geen flauw idee hoe ik dit voor elkaar heb gekregen :o Qua elektra hoop ik wat lager uit te komen dit jaar, aangezien m'n oude laptop die altijd in het stopcontact moest de deur uit is.

Krijg rond oktober/november van de huisbaas overzicht wat ik terug krijg of nog moet betalen.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:45

Lang leve de verbruiksmanager :j We betalen zowiezo veel (bedrijf), maar ik weet dat ik in elk geval geen dikke rekening krijg als naheffing 8-)

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:21

Voor tussenwoning met 2 volwassenen en 2 kinderen betalen wij momenteel 150 euro per maand.
Volgens de verbruikmanager krijgen we nog wat terug ook.
Hebben wij 2 jaar geleden een nieuwe cv en zonneboiler laten plaatsen.

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:25

Wij betalen voor gas en elektra € 148,00 per maand met 3 volwassenen. Volgend jaar zal dit wel minder worden, want wij hebben sinds 2 maanden een houtkachel en daardoor gebruiken wij de CV veel minder.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:29

Heb op gas en stroom 614,00 bij moeten betalen. Zonet overgemaakt, pfff. Naja, 2 jaar op rij het nodige terug gehad, voorschot werd dus ook steeds lager. Dus over het algemeen, nog niet zo verkeerd gedaan. Groot gezin, oude boerderij,dus ....

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 14:32

aslo schreef:
Heb op gas en stroom 614,00 bij moeten betalen. Zonet overgemaakt, pfff. Naja, 2 jaar op rij het nodige terug gehad, voorschot werd dus ook steeds lager. Dus over het algemeen, nog niet zo verkeerd gedaan. Groot gezin, oude boerderij,dus ....

Ik denk dat ik ook zoiets moet gaan bijbetalen, vorig jaar 500 terug gekregen, dit jaar weer inleveren :+

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:37

Pff praat me niet van jaarafrekeningen!
Ik ben net sinds deze maand klaar met aflossen van de laatste jaarafrekening!
Ik moest wel te verstaan 880 euro bijbetalen!! Terwijl ik de laatste maanden al 220 euro betaalde aan gas en electra! En ik woon alleen in een tussenwoning! %)

Ik heb sinds dit jaar echt alles mini-minimaaaal staan. Kachel nooit hoger dan 18.5, alles echt UIT ipv standby, geen lampen aan als ik weg ben, alle lampen vervangen door spaarlampen en ga zo maar door, nu betaal ik elke maand 150 en nu moet ik waarschijnlijk nog eind van het jaar rond de 150 extra bijbetalen.. :roll:

Mijn lesje is: Zodra mijn contract afloopt, gelijk weg bij Essent en snel op zoek naar een goedkopere!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:44

Wij hebben elk maand ons verbruik nagekeken op het internet en de betaling iets bijgesteld zodat we weinig tot niets hoeven bij te betalen.

@Naamloos
Helaas zegt een tussenwoning niets.
In ons vorige (geïsoleerd) huis hadden we een "oude" HRketel en nu (vrijstaand/niet geisoleerd maar met nieuwe ketel) verbruiken we net zo veel per maand.
Maar nog steeds genoeg hoor. Wij betalen 250E per maand voor alles (g/w/l) maar wij hebben ook 3 kids (vaak buitendeuren open, meer douchen ed.), ik ben altijd thuis (kachel hele dag aan), en we hebben de paarden aan huis (extra water/elektra).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:48

Apparaten op stand-by doet echt bijna niks. Het zijn vooral de keukenapparaten, de föhn, wasmachine/droger die het grootste deel van de energie verbruiken. Bij mij maakt het echt niks uit of ik alle apparaten uit heb.. heb het getest, en tegenwoordig staat hier 24/7 de computer aan (slaapstand), alle apparaten op standby.. en vrij lang de (LED) lampen aan 's morgens en 's avonds, maar het blijft elke maand rond de 50 euro. Sinds ik mijn haar zo vaak mogelijk zelf laat drogen ipv te föhnen is ie wel iets omlaag gegaan :) Maar bij ons is het vooral de kookplaat en oven, die we toch elke dag uitgebreid gebruiken.

Wat heeft iedereen hier de kachel hoog staan zeg! Bij ons staat ie 's morgens even op 17,5 en daarna terug naar 16,5 graden (duurt wel de hele dag voordat het is afgekoeld). En 's nachts helemaal uit. Overdag zijn we er toch niet, en 's avonds kruipen we onder de deken voor de tv :D

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:51

Vorig jaar kregen we geld terug, en mocht ons maandelijkse voorschot naar beneden.
Dit hebben we echter niet gedaan.
En gelukkig maar, anders moesten we nog meer terug betalen.
Moesten 300 bijbetalen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 15:03

het viel mij heel erg mee dit jaar. Moest wel wat bijbetalen, maar gelukkig maar 66 euro. Dus dat is te doen. Termijnbedrag is zelfs met 15 euro naar beneden gezet en ga nu 110 euro per maand voor gas & elect betalen.
Water kreeg ik ook terug dit jaar, maar dat was logisch; vorig jaar flink moeten bijbetalen vanwege lekke wc + flinke verhoging van termijnbedrag. Maar die is dit jaar weer gehalveerd :D .

Al met al nu 110 per maand gas & elect en 29 euro per 3 maanden aan water. Voor een kleine gezinswoning met 2 personen + hond en 2 katten; niet slecht.

Heb in het verleden heel wat meer betaald aan gas, maar in 2011 heeft woningstichting de huizen hier eindelijk geisoleerd en centrale verwarming + dubbele beglazing nu overal en dat scheelt echt gigantisch veel, zodat ik ondanks de koude winter niet te klagen heb gelukkig.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 15:10

Hoeveel betalen jullie per maand aan water?

Ik rond de 15 euro standaard. Voor 1 pers.
Vorig jaar had ik 9 euro ongeveer, en toen moest ik iets van 50 bijbetalen, dus nu is het automatisch hoger gezet.
Ben benieuwd naar jullie..

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 15:11

Wij hebben 500 teruggekregen, was wel even lekker.
Wij schroeven ons maandbedrag altijd omhoog, nu ook weer gedaan, niet zo extreem als vorig jaar want dat was blijkbaar niet nodig. Maar we krijgen liever terug als dat we moeten bij betalen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 15:23

Hmmm, dat moet ik straks eens nakijken. Ik vermoed dat we bij moeten betalen.
Even ter illustratie: 2-onder-1-kap woning, 2 personen, overdag altijd weg. Woning is goed geisoleerd (helaas geen spouwmuren) met nieuwe ketel. Betalen nu 160 euro per maand.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 15:48

Ik krijg van eneco ieder kwartaal een overzicht van ons gebruik nu en ten opzichte van vorig jaar. Tot nu toe zitten we daar iets onder. "Nadeel" is alleen dat we vloerverwarming hebben via een apart koude/warmte systeem. Dit zal waarschijnlijk dit jaar wel wat duurder uitvallen vanwege de koude winter. Maar dat is een wat wazige constructie inclusief onderhoud aan het systeem en verbruik :+

Voor water betalen wij (appartement, 2 personen) 15 euro per maand.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:55

Ik moest dit jaar ook 400 bijbetalen. En ik zit in een flatje.. Mensen naast me en onder me boven mijn woonkamer zit mijn slaapkamer.. Eerlijk is eerlijk ik heb de verwarming soms nog aan..

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:58

Wij krijgen weer 462,- terug deze maand dus wij klagen niet :) Daarbij is het makkelijk om bij te houden of je nog goed zit en dat controleer ik ook altijd om de zoveel tijd even.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:59

Tja, hier heeft tot enkele dagen terug de verwarming aan gestaan, dus dat zal een fikse rekening worden.
Nou zal het wellicht niet eens heel veel schelen met vorig jaar; toen zat ik de hele winter thuis met pfeiffer en stond hij dus echt dag en nacht aan, dit jaar enkel bij thuiskomst uiteraard.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:27

Ik had een paar maanden geleden de schrik van mn leven: namelijk een rekening op de mat met bijna 900 euro terugbetalen!!! We dachten wel dat we iets bij moesten betalen, maar max 200 euro (vorig jaar jan huis gekocht en cv laten installeren, deze deed het pas ergens eind feb. Verder tijdens het klussen verwarming niet veel aangehad omdat de vloer en balken eruit hebben gelegen nog een poos. Wel veel krachtige apparaten gehad, dus wat dat betreft zou dat compenseren en misschien een beetje bijbetalen dus).

Meteen naar Eon gebeld, bleek dat ze mijn beginstanden nooit hebben gehad. Althans, dat zeiden ze, ik vind het een vreemd verhaal, want mn gas beginstand hadden ze wel goed, maar mn electra beginstand niet :? . Nouja, al met al nu 3 maanden later had ik vorige week een correctie op de mat. Krijg bijna 200 euro terug :=

Ons voorschot was 150, die was in eerste instantie verhoogd naar 205 (benedenverdiepinkje van 75 m2) en nu na de correctie weer verlaagd naar 135. Heb m weer laten verhogen naar 155, gezien de strenge en lange winter inderdaad. Liever terugkrijgen of beetje bijbetalen dan heleboel bijbetalen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:29

Ik heb echt geen idee := Ik ben twee keer flink ziek geweest (longontstekingen) en heb vanochtend nog de verwarming aangehad zelfs. Aan de andere kant ben ik soms ook een paar dagen bij m'n vriend en dan stook ik dus niet.
Afgelopen jaar kreeg ik 200 euro terug terwijl ik dat niet had verwacht (koude winter), ben dus benieuwd! Ik zit bij de Nuon trouwens.