Een gezamenlijk e-mailadres anno 2013?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Een gezamenlijk e-mailadres anno 2013?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 16:31

Kennen jullie ze nog? Elisabeth&frankdewit@hotmail.com, Karin-en-Kees@hetnet.nl. Gezamenlijke emailadressen.

We raakten hier aan de praat over het feit dat een man vanaf een gezamenlijk emailadres namens zijn vrouw stuurde dat zij graag bij ons zou komen solliciteren. Mijn collega (33) en ik (28) vonden dat absurd: dat je man namens jou een mail verstuurt, zelfs nog werkgerelateerd! Dus echt met de tekst: “zij zou graag bij u langskomen. Met vriendelijke groeten, Piet.” Terwijl de mail gericht was aan Piets vrouw Astrid! Mijn leidinggevende (58) vond dat volstrekt normaal.

Hoe denken jullie hierover? Is een gedeeld e-mailadres anno 2013 nog logisch? Het kost slechts enkele muisklikken en maar een paar minuten om je eigen, gratis, emailadres aan te maken. En buiten dat: ik ben erg blij met mijn zelfstandigheid en mijn vriend, hoe integer en goedbedoelend ook, heeft niks te maken met mijn werk en bijbehorende communicatie.

Ik ben heel benieuwd naar jullie visie!

Uiteraard zijn alle namen gefingeerd.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:35

Nog nooit werkgerelateerd meegemaakt en ik zou dan ook raar opkijken (of het zelfs onprofessioneel noemen). Prive herken ik wel dat soort adressen en dan heb ik er om heel eerlijk te zijn geen mening over; "Whatever makes you feel good".
Veel belangrijker: mag ze komen? :)

SAKKIA

Re: Een gezamenlijk e-mailadres anno 2013?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:37

Ik heb het in mijn werk ook nog nooit meegemaakt dat een partner namens zijn partner ( :+ ) een "zakelijke" mail stuurt.
Zou er ook van opkijken.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:39

Ik heb ook een mailadres met de naam van mijn man (en mijn naam niet dus), ik kan me er niet druk om maken... ik heb geen zin om via webmail van alles bij te moeten houden, ik vind het wel handig zo.
Enige lastige was toen mijn man FB aanmaakte, dat mocht niet meer vanaf dat mailadres :D
Dus dat doet ie van een nutteloos hotmailadres nu.

Wat je aangeeft: in de mail spreken van "zij wil graag".... dat is wel echt heel gek :D

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:41

Ja ik ken de gezamenlijke emailadressen nog en ben 24. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar, als je solliciteert, dat je de brief/ mail persoonlijk stuurt.
Natuurlijk kan je zo'n email gebruiken om informatie in te winnen voor de betreffende sollicitatie. Vind ik geen gek idee ... maar dat je partner een sollicitatie schrijft en verstuurt? Wie solliciteert er dan en heb je dan wel een rieël beeld voor je van de sollicitant?

Dat je zo'n emailadres gebruikt voor al het gezamenlijke geneuzel snap ik, maar dit vind ik persoonlijk toch te ver gaan omdat het werkgerelateerd is. Ik hecht er toch waarde aan dat ik zelf weet wat er in een email staat ;). Vind ik toch persoonlijker dan dat ik, achteraf, met 2 of meer mensen, telkens correspondeer via hetzelfde emailadres.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:43

Ja maar als je dan al namens je partner stuurt dan doe je toch net alsof jij hem/haar bent?

Ik heb laatst ook even een sollicitatie verstuurd voor mijn vriend, maar dan doe ik gewoon alsof ik hem ben en onderteken ik ook met zijn naam.

*edit* en vanaf zijn mailadres, want een gezamelijk mailadres doen wij niet aan :+

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 16:47

Zunzuncito schreef:
Veel belangrijker: mag ze komen? :)

Dat was idd een kleine discussie: wij vonden het een slecht signaal als een vrouw ervoor kiest (als ze dat al doet…) om haar mail te laten beantwoorden door haar partner. Want wat zegt dat over haar zelfredzaamheid en onafhankelijkheid? Zegt het daar überhaupt iets over? Leuk, filosofisch vraagstuk om je eens over te buigen :))
Maar goed, LG vond het daarentegen geen enkel probleem, dus maandag komt ze langs. Ben benieuwd wat voor persoon het is :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:47

Alle vriendengeneuzel gaat via één e-mailadres (het mijne) als het gaat om: komen jullie dan en dan eten of heb je zin daar en daar heen te gaan met ons. Dat kan net zo goed (ook) van een gezamenlijk adres. Tenslotte zou je een uitnodiging per post óók naar één adres sturen. Dus op zich is een gezamenlijk e-mailadres voor 'gezinsdingen' niet eens zo gek.

Zakelijke mail gaat altijd van het eigen (zakelijke) e-mailadres.

Anderzijds kan ik alle mail die binnenkomt sowieso lezen, ook wat op het adres van manlief binnenkomt. Er zit geen wachtwoord op de thuisPC of op de thuis-mail. Dus in die zin is privémail gescheiden houden ook in feite onzin.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:47

In dezelfde categorie: samen een facebook account "Piet en Maria de Vries vindt dit leuk"

Ik heb 't wel eens gevraagd waarom dat was en toen was het antwoord "wij hebben geen geheimen voor elkaar". Tja.... Prive is niet hetzelfde als geheim he.

Zakelijk vind ik het niet zo professioneel, maar 't hangt ook een beetje van het soort functie af. De nieuwe schoonmaakster kan misschien prima poetsen maar niet zo goed overweg met de computer. Idem zou Poownielovertjuh13@... ook mijn keuze niet zijn voor de nieuwe CEO, maar ze kan vast erg goed babysitten.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:50

Ik vind een gezamenlijk e-mailadres apart. Ik hoef niet alle rommel van m'n vriend te zien, en andersom ook niet. Die zit niet te wachten op mijn webshop nieuwsbrieven en weet ik veel wat.

Ik zou het ook heel erg raar vinden als iemand bij mij solliciteerde voor een ander.

KimD

Nee, ik vind het belachelijk! Ik heb er een en mijn vriend heeft er een, er zijn dingen waar hij niks mee te maken heeft en andersom. Hoe hou je bepaalde dingen dan nog een verrassing?

foxy80

Ik ga met TS mee, zou zo 'n sollicitant niet snel serieus nemen. Hoe moeilijk kan het zijn om zelf even een mail te typen?

Wij hebben ooit mail gehad van een koppel: meneer schreef vanop zijn persoonlijke mail en schreef dus aan mijn persoonlijke mail (maar de mail was dus wel aan ons beide gericht):

"Ja ik denk dat we dit en dat gaan doen (ging over de aanleg van hun tuin) en daar hebben we plannen van.
Anne, stuur jij die door?

En dan zijn vrouw Anne in cc.

Vonden we heel raar staan. Mijn baas communiceert op die manier met klanten buitenaf, en zet me dan in cc zodat ik kan volgen en doe wat ik moet doen, misschien daarom dat we dit zo vreemd vonden. Precies of ze praatten niet tegen elkaar...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:52

Ik ken het fenomeen, mijn zus en haar vriend hebben ook een mailadres. Wel op zijn naam maar toch. Mij zou het niks uitmaken maar het schept wel verwarring. En als je dan idd namens de ander reageert ben die persoon dan ook. Tenzij hij heel lief heeft aangeboden te antwoorden en het niet iets me niet zelfredzaam te maken heeft.

Ik heb een mail adres, mijn mannetje nu 4 geloof ik :') al zijn mail hoef ik echt niet te krijgen hoor dan heb ik er zowat een dagtaak aan.

Toevallig ben ik ook zakelijk aan het mailen nu voor mijn mannetje. Eigenlijk praktisch ivm contacten via bokt. Maar stuur ze wel meteen door naar hem ook. :+ gaat over definitief ontwerk van een logo dus niet zakelijk als in ik wil bij u komen werken enz.

Btw voor een ander solliciteren, wel erg fout :+

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 16:54

Precies Margreet: mijn vriend mag best lezen wat ik allemaal binnen krijg en verstuur, maar er zijn genoeg gebieden waar hij gewoon niets mee te maken heeft (lees als: niets mee kan). Bijvoorbeeld communicatie met collega's, bestellingen voor mijn paard, mijn functie als BZC-lid, en ga zo maar door. Ik heb voor die dingen gekozen, hij niet, dus ligt de verantwoordelijkheid daarvoor ook alleen bij mij.

karuna schreef:
Ik ken het fenomeen, mijn zus en haar vriend hebben ook een mailadres. Wel op zijn naam maar toch.

Da's toch ook een beetje vreemd? Als ik jouw zus dan iets wil mailen moet ik het adres met daarin de naam van haar vriend intypen...?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 16:56

Oja, LG legde het zo uit: misschien stond de dame in kwestie wel voor de klas (o.i.d.) en was ze even niet in staat om zelf te mailen. Man belt vrouw, vraagt wat ze wil en mailt namens haar terug.

Kan.

Maar dan nog zou ik er in zo'n situatie voor kiezen om dan maar aan het eind van de dag zélf te mailen en dit niet over te laten aan mijn man...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:03

Citaat:
karuna schreef:
Ik ken het fenomeen, mijn zus en haar vriend hebben ook een mailadres. Wel op zijn naam maar toch.

Da's toch ook een beetje vreemd? Als ik jouw zus dan iets wil mailen moet ik het adres met daarin de naam van haar vriend intypen...?

Klopt zijn voor en achternaam :j en het vreemde is ook nog dat zij vooral mailt en hij nagenoeg niet. :')

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:07

Rije schreef:
Precies Margreet: mijn vriend mag best lezen wat ik allemaal binnen krijg en verstuur, maar er zijn genoeg gebieden waar hij gewoon niets mee te maken heeft (lees als: niets mee kan). Bijvoorbeeld communicatie met collega's, bestellingen voor mijn paard, mijn functie als BZC-lid, en ga zo maar door. Ik heb voor die dingen gekozen, hij niet, dus ligt de verantwoordelijkheid daarvoor ook alleen bij mij.

karuna schreef:

Ik vind het ook niet alleen handiger voor jezelf om een apart e-mailadres te hebben, maar sommige stukken wil je echt naar één persoon sturen, omdat het verder idd niemand van buiten de organisatie aan gaat. Iedereen vertrouwt zijn/haar partner, maar dat hoeft niet iedereen die met JOU wil communiceren ook gelijk noodgedwongen te doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:17

Rije schreef:
karuna schreef:

Dit vind ik ook raar, net of je erg onder de plak zit...

Gezamenlijke emailadressen hou ik ook niet van. Ik wil gewoon de persoon mailen die ik wil mailen :Y) en wij hebben ook allebei een mailadres. Mensen die mij willen mailen mailen mij, en mensen die mijn vriend moeten hebben mailen hem. Vaal worden uitnodigingen voor verjaardag oid verstuurd aan een van ons en dan erin dat de wederhelft ook welkom is :D
Ik ga niet nog een speciaal mailadres nemen voor ons als 'gezin', moet ik er twee bijhouden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:20

Ik snap het ook niet, alleen ik geloof dat de aansluiting op zijn naam staat en daarom zijn naam als mailadres is gebruikt. En hij mailt nagenoeg niet, zij wel maakt de boel nog merkwaardiger :') . En zij mailt veel met haar werk ivm roosters enzo. Tsja.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:22

Wij hebben een gezamenlijk e-mailadres en allebei ook nog een van onszelf. Dat is gewoon zo gelopen. Oh, en mijn zakelijke mail komt ook in mijn e-mailprogramma met alledrie de andere adressen binnen. Ik heb 4 inboxen onder elkaar :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:23

Maar nu ik er zo over nadenk; ik whats app altijd wel met zijn telefoon, dat is net zoiets :P

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:25

Tsja een gezamelijk privé mail adres, moet iedereen zelf weten als ze dat leuk vinden.
Mijn vader maakt gewoon alles onder de naam van mijn moeder aan zo ook het mailadres en Facebook :))
Ze hebben overigens beide wel nog een apart adres van het werk.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:27

Wij hebben een gezamelijk email adres (marcenjenny) maar beantwoorden ieder afzonderlijk de mails die aan ons persoonlijk zijn gericht. Vind het onzin om een extra account aan te maken, het is duidelijk wat voor wie is en zo gaan we er gewoon mee om, vaak stuur ik de mails die Marc moet beantwoorden even door naar zijn werk dan heeft hij ze gelijk.
Komt idd een beetje raar over als de man de mail van de vrouw gaat beantwoorden, maar waarom je ieder een aparte account zou moeten aanmaken ontgaat me eerlijk gezegd, wat hij niet wil lezen leest hij echt niet, en omgekeerd ook.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:31

Wij hebben 1 mailadres die we beiden gebruiken. Dat is mijn naam maar mijn man gebruikt die ook wel eens daar hij er zelf geen 1 heeft en wil. wil hij op FB kijken dan neemt ie ook wel eens mijn account. Heb daar geen probleem mee. Hebben geen geheimen en ook niks wat een ander niet lezen mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:34

Wij hebben allebei aparte emails, ik kijk zijn email accounts wel na. Hij vergeet dat zelf en de rekeningen gaan via zijn email. :+