Ervaringen gezocht: Nieuw leven opbouwen op andere plek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roosch

Ervaringen gezocht: Nieuw leven opbouwen op andere plek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 16:59

Hallo allemaal!

Ik zoek ervaringen, lotgenoten, tips en tricks!
Over een paar weekjes zal ik m'n leventje thuis in de steek laten om aan de andere kant van Nederland een nieuw bestaan op te bouwen.
De baan heb ik al, nu de rest nog regelen. :+
Ik heb een tijdelijk onderkomen voor de eerste tijd, maar ik ben natuurlijk druk op zoek naar een plekje voor onszelf.

Waar moet ik aan denken als ik deze stap maak? Hoe hebben jullie dat gedaan, een nieuw leven opbouwen? Zijn jullie naar de sportschool gegaan, naar een manege, hoe hebben jullie contacten opgedaan?
Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen, tips en tricks. :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:17

Ik ben al een aantal keer opnieuw begonnen zelfs. Helaas ben ik niet zo sociaal, waardoor ik nergens een fatsoenlijk sociaal leven opbouw. Maar ik leer mensen kennen door maatschappelijke dingen te doen. Denk aan oppassen, vrijwilligerswerk.. Vaak kom je op die manier ook meer te weten over de omgeving, omdat je via via dingen hoort.

Mijn tip: ga lopen door de buurt om te verkennen. Ik vind het altijd heerlijk me te oriënteren in een nieuwe stad. Lopend kan je goed rondkijken en ook eventueel een praatje maken hier en daar.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:20

Vaak genoeg dwars door NL verhuisd ondertussen.
Op je werk kom je wel mensen tegen, echter collega's neem ik niet mee naar huis, principe kwestie.
Op verenging kom je mensen tegen met dezelfde hobby, allicht dat je daar leuke kennissen kan vinden?
Ben je kerkelijk? Dan is dat allicht een optie.

Anoniem

Re: Ervaringen gezocht: Nieuw leven opbouwen op andere plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:26

Uh, gewoon doen wat je nu ook doet?
Ging je naar de sportschool daar, en vind je het leuk? Dan op je nieuwe plek ook gaan :j Zo ook met manege/vereniging/vrijwilligerswerk etc :) Zo kom je ook mensen tegen met dezelfde interesses.
Ga eens op de koffie bij de buren, altijd fijn om die een beetje te kennen.

Verder niet te moeilijk denken, het is ook niet alsof je ineens je vrienden niet meer ziet en alles opnieuw moet opbouwen. Het vergt alleen iets meer planning :) Ben zelf nu geloof ik *telt* 13x verhuist (ik ben 25), ook van de ene naar de andere kant van het land, en je vind zo weer aansluiting :) Vrienden heb ik door heel het land verspreid, en ik zie niet iedereen even veel, maar er gaan veel mailtjes heen en weer en zo houd je toch contact :)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 21:18

Ik ben niet gelovig nee. :)

Ik zal het even uitleggen. Ik ben vrij sociaal aangelegd en maak me op zich niet druk over sociale contacten. Boktmeetinkje hier, sportschooltje daar, eens kijken bij een stal/manege..

Maar het is een hele omslag, van Limburg naar Friesland. :D :D
Ik heb gisteren te horen gekregen dat ik de baan heb waarop ik had gesolliciteerd, en ik vroeg me alleen af 'wat nu?' :')

Het is de bedoeling om nu een huisje te zoeken met vriendje, maar tot de tijd dat het zover is kan ik bij mijn schoonzusje bivakkeren.
Zijn er mensen die voor hun relatie naar een andere plek (en dan bedoel ik niet 20km verderop..) verhuisd zijn?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:19

Ben nooit voor een relatie verhuisd, alleen voor mijn werk.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 21:21

Dat is ook nog een optie natuurlijk! Zat jij ver van vrienden en familie af?

Ik ben erg enthousiast maar realiseer me ook dat ik natuurlijk een heel end van familie af zit. Maar Nederland is maar klein. :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:22

Word jij ook een friezin? :D

Wat leuk nieuws!

Via je werk leer je vast en zeker mensen kennen.
sportschool is een goeie, maar bokt kan je ook helpen :+ hahaha
ik zie veel verschillende meetings iedere maand voorbij komen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 21:23

Jazeker, een importfiguur dan! :D

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:23

Roosch schreef:
Jazeker, een importfiguur dan! :D

Net zo gezellig!

(7 jaar geleden was ik ook import :P alleen was de afstand kleiner ;) )

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:23

Ja hoor :)) 180 km verderop naar een klein gat. Sportschool had hier niet zoveel zin, behalve als ik een pleegoma wil. Paard heb ik op een pensionstal gezet en daar mensen leren kennen. Groepslessen met je paard kunnen ook tot leuke vriendschappen leiden. Verder gebeuren in het dorp ed. Als je nog meer wilt weten, kun je me altijd pben :))

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:24

Roosch schreef:
Ik ben niet gelovig nee. :)

Ik zal het even uitleggen. Ik ben vrij sociaal aangelegd en maak me op zich niet druk over sociale contacten. Boktmeetinkje hier, sportschooltje daar, eens kijken bij een stal/manege..

Maar het is een hele omslag, van Limburg naar Friesland. :D :D
Ik heb gisteren te horen gekregen dat ik de baan heb waarop ik had gesolliciteerd, en ik vroeg me alleen af 'wat nu?' :')

Het is de bedoeling om nu een huisje te zoeken met vriendje, maar tot de tijd dat het zover is kan ik bij mijn schoonzusje bivakkeren.
Zijn er mensen die voor hun relatie naar een andere plek (en dan bedoel ik niet 20km verderop..) verhuisd zijn?

Offtopic: Friesland dus! Wat leuk! Waar? Ikzelf woon ook in Friesland (Sneek)

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:24

Roosch schreef:

Ik ben vanuit Den Helder naar Almere verhuist voor mijn relatie :j
Nog voor de verhuizing bij maneges langs geweest en al ik in een les gaan rijden, mensen leren kennen en toen durfde ik het wel aan :P

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 21:25

@Pytje: Ja, met de paarden leer je altijd leuke mensen kennen. Helaas heb ik geen eigen paard en de eerst komende tijd ook geen geld voor manegelessen, wellicht als ik eenmaal gesetteld ben eens kijken of ik ergens een bijrijdpaardje kan vinden. :)
180 km verderop is ook een end zeg! Is het je bevallen? :D

Maris: Naar Leeuwarden! Nouja, omgeving van. De baan is in ieder geval in Leeuwarden.
Laatst bijgewerkt door Roosch op 18-05-13 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:26

Ik ben van het westen naar bijna uiterste oosten verhuisd voor mijn relatie, en het bevalt heerlijk. <3
Hebben de paarden als gezamelijke hobby, maar heb mn eigen ding op mn (tijdelijke) werk en met andere projecten.

Dus ik zou zeggen: gewoon doen! :)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 21:27

MarrieLeen schreef:
Ik ben van het westen naar bijna uiterste oosten verhuisd voor mijn relatie, en het bevalt heerlijk. <3
Hebben de paarden als gezamelijke hobby, maar heb mn eigen ding op mn (tijdelijke) werk en met andere projecten.

Hihi, ik was ook niets anders van plan. :D :D

Maar het is toch fijn om ervaringen van 'lotgenoten' te horen. :)
Meeste van m'n kennissen en vrienden zoeken hun kerel 2 straten verderop zeg maar, dus die hebben dit niet aan de hand.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:28

Ik ben ook meerdere keren verhuisd, waaronder ook van Rotterdam naar Friesland. Friesland ook weer uitgevlucht en woon nu in Drenthe. Ik ben vanuit Friesland naar Assen verhuisd in verband met mijn relatie en geen moment spijt van, Drenthe is heerlijk :)

Ik leer vooral veel mensen kennen door de paardensport en de rest heb ik leren kennen via werk en mijn vriend. Ik ben niet iemand die actief op zoek gaat naar contact of iets dergelijks. Kan je verder niet echt adviseren inzake je verhuizing naar Friesland, aangezien mijn tijd daar niet geheel positief is geweest :P

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:29

Roosch schreef:
MarrieLeen schreef:

Hihi, ik was ook niets anders van plan. :D :D

Maar het is toch fijn om ervaringen van 'lotgenoten' te horen. :)
Meeste van m'n kennissen en vrienden zoeken hun kerel 2 straten verderop zeg maar, dus die hebben dit niet aan de hand.

2 straten verder op? Nou hier zijn die kerels niet hoor (of ben ik nou zo kieskeurig? :P )

Is een cursus "Fryske Taal" niet iets voor je? Dan leer je ook mensen kennen :')

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:29

Hier nog iemand die verhuisd is voor haar werk. Ik ben 100km verderop gaan wonen.
Dat is nu verder weg woon van mijn familie is eigenlijk alleen maar mooi meegenomen en kom daar max 2x per jaar. Mijn ouders zijn in 5 jaar tijd 1x bij mij geweest.
Hoe ik mensen heb ontmoet? In eerste instantie op stal, bijbelstudie en sportschool. Verder bokt, maar die wonen allemaal ver weg :')
Ik moet wel zeggen dat ik niet zo'n mega sociaal type ben en het wat dat betreft niet zo uitmaakt waar ik woon.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 21:31

XoNo schreef:
Ik ben ook meerdere keren verhuisd, waaronder ook van Rotterdam naar Friesland. Friesland ook weer uitgevlucht en woon nu in Drenthe. Ik ben vanuit Friesland naar Assen verhuisd in verband met mijn relatie en geen moment spijt van, Drenthe is heerlijk :)

Ik leer vooral veel mensen kennen door de paardensport en de rest heb ik leren kennen via werk en mijn vriend. Ik ben niet iemand die actief op zoek gaat naar contact of iets dergelijks. Kan je verder niet echt adviseren inzake je verhuizing naar Friesland, aangezien mijn tijd daar niet geheel positief is geweest :P

Dat is jammer! Is je tijd daar niet positief geweest mede door de provincie/omgeving/mensen of iets anders?

Een cursus Fryske Taal lijkt me wel leuk, maar ik versta het eigenlijk allemaal wel al. :j Ik wil eerst eens even goed settelen. (misschien eerst ff een huis vinden, wel handig. :') )

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:32

Hey XoNo, jij hier :')

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:35

Roosch: de mensen :D Ik heb ook wél leuke mensen ontmoet in Friesland hoor, maar ook heel veel mensen die ons uitschot vonden, omdat wij 'die mensen uit het westen' waren. Misschien heb jij meer geluk gezien je Limburge roots :)) Ben in het begin ook tegen heel veel problemen aangelopen, omdat ik nog geen Fries verstond en er legio mensen zijn die het vertikken Nederlands te spreken.

Pytje! :') Kom jou ook overal tegen :D

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:36

Ik vind het jammer dat mn familie ver weg woont, netals vrienden, maar wat is nu afstand in Nederland? Daarbij heb ik er ook een hoop voor terug gekregen hier. :j

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 21:37

Ah, de mensen uit het westen, ja, daar hebben meer Friezen wat tegen geloof ik. :')

Ik heb een geluk, ik verstond het Fries wat ze bij mijn vriend thuis spreken vanaf het eerste moment dat ik hier kwam.

Marrieleen: Helemaal gelijk in. :j
Ik maak me niet eens druk over de sociale contacten, daar ben ik wel vrij gemakkelijk in als ik dat van mezelf mag zeggen.
Het is alleen zo spannend, zo'n omslag, zo.. :):) :):) :):) :):) :):) :):) :):) *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:40

Wat ontzettend gaaf Roos! Gefeliciteerd met je nieuwe baan :D
Qua ervaringen kan ik je niet helpen, maar weet wel dat je een leuk en sociaal persoon bent. Dus denk dat contacten opdoen geen verschrikkelijk probleem zal zijn, maar altijd spannend zo'n grote verandering :)
Laatst bijgewerkt door Twaalf op 18-05-13 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt