Grijze vingers, wie redt mijn plant?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Grijze vingers, wie redt mijn plant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 17:36

Er wordt altijd gezegd dat je eerst planten in leven moet kunnen houden, dat je daarna een huisdier in leven moet houden en daarna pas moet beginnen aan kinderen. En daar is een zorgelijke ontwikkeling te zien, ik faal bij stap 1. De cavia's zijn koelkast gestuurd, dus daar maak ik me nooit zorgen om (die voeden hun personeel zelf wel op), maar die plant....

In mijn woonkamer staat een (ooit) prachtige yucca met 5 stammen. Bij het kopen van de plant werd mij verzekerd dat ze zeer gemakkelijk was in het onderhoud en dat je hem kon mishandelen. Dat klonk echt als een plant voor mij! En het onvoorstelbare gebeurd, na 6 maanden krijg ik het voor elkaar om hem te vermoorden -O-

1 stam is bijna kaal, alle bladeren verdroogden. Bij andere stammen worden de bladeren eerst geel en dan verschrompelen ze. Wat te doen? Geef ik hem teveel water, of juist te weinig? Hoeveel water moet hij hebben en is hij nog te redden. Wie is er goed in plantreanimatie?

Solleke_Noah

Re: Grijze vingers, wie redt mijn plant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:38

Krijgt hij genoeg licht? Een yucca moet niet al te veel water hebben.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:39

Ik heb een cactus laten verdrogen, moet je nagaan hoe erg t bij mij is :')
En volgens mij moet een yucca idd redelijk veel licht :j

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:42

Citaat:
Ook binnenskamers gedijt de plant het best op een lichte, zonnige en niet te warme plek.
Planten die het jaar rond binnen blijven zijn gebaat met een warm, matig zomerbuitje of een sproeibeurt onder een lauwe douche.

Yucca / palmlelie

Enkele praktische tips voor het gebruik:

Yucca`s zijn erg gevoelig voor dop-, schild- en wolluizen, op de jonge bladeren en tussen de bladoksels. Verdelgen door het gros met een zachte doek weg te vegen of plat te drukken. Daarna met een kwast gedrenkt in bladspiritus, jenever of een andere alcoholoplossing de resterende luizen aanpakken. De behandeling enige keren herhalen. Insecticide is ongeschikt, omdat die de hele plant vergiftigt.

Planttype
Bladplant met een schubbige, houtige stam in twee kamersoorten. Naast de groenbladige Y. aloifolia zijn er twee bonte rassen, Quadricolor en Tricolor.
40 tot 200 cm hoog, soms hoger. Min. 50 cm breed, afhankelijk van het aantal scheuten. Geschikt als kuipplant

Water
Kluit goed vochtig houden, `s zomers volop water geven zonder natte voeten. In de groei af en toe broezen. `s Winters vrij droog houden. Ongevoelig voor droge lucht.

Temperatuur
Niet echt winterhard. Koel tot matig warm, overwinteren rond 5 C.

Licht
Lichte, zonnige plaats. Ook gedurende de wintermaanden.

Bodem
Klassieke potgrond, vermengd met een beperkt aandeel fijngemalen klei of leem. Van april tot augustus om de twee weken normaal bemesten. Elk voorjaar verpotten, daarbij droog blad weghalen.

Je wilt toch niet zeggen dat je het arme plantenbeest nog nooit hebt meegenomen onder de douche?! :')
Geen wonder dat ie in protest gaat.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:42

Dit klinkt als een verdrogings-moord }>

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 17:43

Hij staat op de meest lichte plek in huis, daar kan hij geen klagen over hebben!

Ik probeer wat foto's te uploaden. Ik dacht namelijk dat ik hem aan het verzuipen was, maar na 3 weken geen water te hebben gegeven treedt er weinig verbetering op :(

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:44

Ik heb mijn huis vol staan met planten.. en welgeteld 1 yucca met 3 stammen. Zeeeeer makkelijke plant zeggen ze..

Maar ook hier kan ik mededelen dat alle planten het goed doen, behalve mijn yucca :( heb nog maar 2 stammen over en die zijn momenteel meer kaal dan groen.

Mijn conclusie.. begin niet aan een yucca :+ vind de spathiphyllum een erg makkelijke plant om te houden. Je ziet heel makkelijk wanneer hij water nodig heeft en heeft het liefst een wat zonniger plekje nodig. voor de rest geen eisen.

Heb hem nu 9 jaar ( mijn eerste plant ) en hij doet het nog steeds.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 17:44

Amaris schreef:
Citaat:
Ook binnenskamers gedijt de plant het best op een lichte, zonnige en niet te warme plek.
Planten die het jaar rond binnen blijven zijn gebaat met een warm, matig zomerbuitje of een sproeibeurt onder een lauwe douche.

Yucca / palmlelie

Enkele praktische tips voor het gebruik:

Yucca`s zijn erg gevoelig voor dop-, schild- en wolluizen, op de jonge bladeren en tussen de bladoksels. Verdelgen door het gros met een zachte doek weg te vegen of plat te drukken. Daarna met een kwast gedrenkt in bladspiritus, jenever of een andere alcoholoplossing de resterende luizen aanpakken. De behandeling enige keren herhalen. Insecticide is ongeschikt, omdat die de hele plant vergiftigt.

Planttype
Bladplant met een schubbige, houtige stam in twee kamersoorten. Naast de groenbladige Y. aloifolia zijn er twee bonte rassen, Quadricolor en Tricolor.
40 tot 200 cm hoog, soms hoger. Min. 50 cm breed, afhankelijk van het aantal scheuten. Geschikt als kuipplant

Water
Kluit goed vochtig houden, `s zomers volop water geven zonder natte voeten. In de groei af en toe broezen. `s Winters vrij droog houden. Ongevoelig voor droge lucht.

Temperatuur
Niet echt winterhard. Koel tot matig warm, overwinteren rond 5 C.

Licht
Lichte, zonnige plaats. Ook gedurende de wintermaanden.

Bodem
Klassieke potgrond, vermengd met een beperkt aandeel fijngemalen klei of leem. Van april tot augustus om de twee weken normaal bemesten. Elk voorjaar verpotten, daarbij droog blad weghalen.

Je wilt toch niet zeggen dat je het arme plantenbeest nog nooit hebt meegenomen onder de douche?! :')
Geen wonder dat ie in protest gaat.

Hij prikt een beetje...... Zelfs het afknippen van de dode bladeren is levensgevaarlijk. Ik wordt iedere keer neergestoken door de plant als ik met de schaar aankom om de dode bladeren te verwijderen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:45

is de spatiedinges die plant met witte 'bloemen' en die gaat hangen als ie dorst heeft?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:45

maaikemuis schreef:
Hij prikt een beetje...... Zelfs het afknippen van de dode bladeren is levensgevaarlijk. Ik wordt iedere keer neergestoken door de plant als ik met de schaar aankom om de dode bladeren te verwijderen.

Jij hebt echt een pissed off yucca te pakken....

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:46

Amaris schreef:
is de spatiedinges die plant met witte 'bloemen' en die gaat hangen als ie dorst heeft?

Dat klopt :j

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 17:47

Amaris schreef:
maaikemuis schreef:

Jij hebt echt een pissed off yucca te pakken....

Strijd van leven of dood.....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:47

TeSs2411 schreef:
Amaris schreef:

Dat klopt :j

Aha! die heb ik ook!

zet ik om de zoveel tijd gewoon even in de gootsteen, dan doet ie het weer even :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:48

maaikemuis schreef:
Hij staat op de meest lichte plek in huis, daar kan hij geen klagen over hebben!

Ik probeer wat foto's te uploaden. Ik dacht namelijk dat ik hem aan het verzuipen was, maar na 3 weken geen water te hebben gegeven treedt er weinig verbetering op :(

:') er is een middenweg tussen drie weken geen water en verzuipen

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:48

Ik heb een kalanchoë vermoord, schijnt ook knap te zijn :\ ik voel dus met je mee TS.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 17:49

TeSs2411 schreef:
Ik heb mijn huis vol staan met planten.. en welgeteld 1 yucca met 3 stammen. Zeeeeer makkelijke plant zeggen ze..

Maar ook hier kan ik mededelen dat alle planten het goed doen, behalve mijn yucca :( heb nog maar 2 stammen over en die zijn momenteel meer kaal dan groen.

Mijn conclusie.. begin niet aan een yucca :+ vind de spathiphyllum een erg makkelijke plant om te houden. Je ziet heel makkelijk wanneer hij water nodig heeft en heeft het liefst een wat zonniger plekje nodig. voor de rest geen eisen.

Heb hem nu 9 jaar ( mijn eerste plant ) en hij doet het nog steeds.

Spattiwatti heb ik ook in mijn bezit en die gedraagt zich bijna als een cavia. Laat luid en duidelijk weten wanneer hij gevoed wil worden. Jammergenoeg komen deze niet voor in een variant van ongeveer 1.80 meter hoog als mooie kamervulling. Al is de Yucca momenteel niet echt mooie kamervulling, meer gewoon kamervulling.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 17:51

Afbeelding

Dit is hoe het de bladeren vergaat

Afbeelding

En dit is de inmiddels zo goed als kale stam.

En in het echt zit hij er nog veel minder florissant uit, mijn camera weet altijd het beste uit zaken te halen :Y)
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 17-05-13 17:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:51

tante_trien schreef:
Ik heb een kalanchoë vermoord, schijnt ook knap te zijn :\ ik voel dus met je mee TS.

Die heb ik ook vermoord :+ , lekkere snotterige bende was het..

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 17:51

tante_trien schreef:

God, daarvan heb ik er al zeker een dozijn op mijn naam staan ;(

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:54

Ik heb ook een yucca die doet het heel goed :j geef hem elke week 2 gieters water :) en hij staat voor het raam aan de westkant, daar heeft hij veel zon.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:55

Die van jou ziet er heel wat florisanter uit dan de mijne TS!
Ik zie dat hij last heeft van "wittigheid" op het blad.. een schimmeltje wellicht.. ?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 17:56

TeSs2411 schreef:
Die van jou ziet er heel wat florisanter uit dan de mijne TS!
Ik zie dat hij last heeft van "wittigheid" op het blad.. een schimmeltje wellicht.. ?

Stof van de caviakooi?

Misschien toch eens onder de douche zetten?

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:00

dat is toch zo bij die plant dat de bladeren op de stam afvallen? kijk eens op foto's op google. Zo groeit die namelijk dacht ik??

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 18:35

Madeliefje schreef:
dat is toch zo bij die plant dat de bladeren op de stam afvallen? kijk eens op foto's op google. Zo groeit die namelijk dacht ik??

Maar dan zou hij ook nieuwe bladeren moeten krijgen. En ook die gaan dood ;(

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 19:23

Ach 1 troost mijn planten gaan altijd dood, mijn kat leeft ook nog en mijn kind is rete gezond..

Dus ook al kun je geen plantjes verzorgen het komt goed :D