25+ en weer studeren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fabienne_Z

25+ en weer studeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 14:21

Ik vroeg me af of er hier nog meer mensen zijn die op 'latere' leeftijd een een nieuwe studie zijn begonnen en hoe dit beviel? Of net als ik op het punt staan om te beginnen en we ervaringen kunnen delen!

Ik begin in september met de studie pedagogische wetenschappen in Leiden en word in augustus 26. Heb er ontzettend veel zin in maar vind het stiekem toch ook wel spannend om als 'oudje' weer iets nieuws te starten :o

Sani

Re: 25+ en weer studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:25

Ik weet dat Ilona (Anoli op bokt) op 'latere' leeftijd weer is gaan studeren. Stuur haar eens een pb. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:32

Ik heb het ook gedaan. Was reuzeleuk, ik vond het heerlijk weer te studeren. Merkte wel dat ik nog minder behoefte dan eerst om mee te doen in de stroom van feestjes en echte studentendingen, maar voor gewoon tijdens de colleges had ik wel wat aanspraak. (En anders niet, dan vond ik ook niet echt erg. Alleen bij projectgroepen is het wel handig als je wat medestudenten kent.) Ik was trouwens ook bij lange na niet de oudste, er deed ook iemand van 65 (ofzo) mee die na zijn pensioen een studie wilde oppakken. :)

Geniet ervan zou ik zeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:34

Ik ben ook aan het kijken voor een studie! Heb er ook zin in! Ik heb een opleiding van 10 maanden in de planning met SPW/SPH achter de hand. Moet ik nog even naar kijken.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:35

Ik ben sinds januari gestart met een deeltijd hbo studie bedrijfseconomie.
Ondanks wat tegenslagen vind ik het echt wel heel erg leuk!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:36

Mijn vriend is een aantal keer van studie gewisselt, waardoor hij nu bijna 28 is en als het goed is bijna zijn bachelor gaat behalen. Hij is wel wat ouder dan de meeste klasgenoten, maar daar heeft hij nooit een probleem van gemaakt. Hij gaat inderdaad niet met ze feesten, maar hij heeft prima contact met een aantal van hen.
Ik ben zelf ook alweer bijna 26, maar ik ben dan wel bijna klaar als het goed is :).
Op de universiteit zitten er wel vaker (veel) oudere mensen tussen, hoewel dat misschien ook wel erg aan de studie ligt. Eind 20ers, 30ers en zelfs 40ers zaten er bij ons af en toe wel tussen.
Vorig jaar had ik zelfs een man van in de 70 als klasgenoot, die was in zijn jonge jaren met zijn studie gestopt, maar wilde het nu toch nog afmaken. Hij moest wel altijd vooraan zitten, anders kon hij het niet goed horen :). Echt stoer vond ik dat!
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 08-05-13 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

yvje86 schreef:

Is deeltijd te doen?

Fredt

Ik wordt in juni 26 en ben in maart begonnen met een MBA..
In mijn klas van 25 studenten, zijn er 3 jonger dan ik.... de rest is ouder! De oudste is zelfs 53 jaar.
Je bent nooit te oud te leren :) !

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:37

Ik ben vorig jaar begonnen aan een deeltijd hbo communicatie, voor 4 jaar.
Ben wel blij dat ik voor deeltijd heb gekozen en niet voltijd. Nu kan ik overdag werken en het is prima te combineren. Iedere dag hele dagen in de schoolbanken zitten zag ik niet zitten.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:42

Ben ook bezig me te orienteren, heb een paar leuke opleidingen in de paarden gevonden waar ik in het najaar mee wil beginnen, 2 jarige opleidingen HBO niveau, ik mag me voor 1 jaar opgeven dus als het niet gaat ivm mn gezondheid kan ik redelijk makkelijk stoppen, maar daar gaan we natuurlijk niet van uit :)
Vind het heel erg leuk, maar ookwel eng, ben nu toch 36. Maar het idee van ZZP-er worden met iets wat ik echt leuk vind en zelf kan inplannen trekt tochwel heel erg. Opleidingen zijn beide een keer in de maand 2 volle dagen (weekend) en soms 4 dagen, rest is zelfstudie en casussen.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:46

Je bent nooit te oud om te leren :) Wel denk ik dat je het goed moet plannen etc. want studeren naast je baan lijkt me best pittig..
(ligt er wel aan hoeveel uur je werkt natuurlijk)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:53

Joolien schreef:
yvje86 schreef:

Is deeltijd te doen?

Ik vind van wel, maar ligt er ook aan hoeveel uur je ernaast werkt en hoe gemotiveerd je bent.
Ik werk 32 uur, en daarnaast moet je gemiddeld 10-15 uur per week rekenen qua huiswerk/voorbereiding op lessen.
Nu hebben we een heel makelijk semester, dus werk ik misschien maar 2-5 uur per week aan school.
Voor mijn tentamens heb ik veel vrij genomen van het werk en heb ik zo'n 40-50 uur geleerd (en helaas niet gehaald....die hertentamens ga ik zeker halen!!!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:57

Ik ga het gewoon proberen mocht de 10 maanden opleiding niet lukken. Ben best wel heel erg gemotiveerd namelijk :D

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:59

Ik ben 1,5 jaar geleden begonnen met een verkorte deeltijdopleiding. Dit bevalt me erg goed. Hierna wil ik misschien nog een opleiding gaan volgen alleen ben ik er nog niet over uit wat voor opleiding dat gaat worden. Het bevalt mij goed al is het afhankelijk of je een volwassen of gewone opleiding gaat volgen. De leerlingen die de standaard mbo opleidingen volgen vind ik persoonlijk erg jeugdig en onvolwassen overkomen vergeleken met de volwassen opleiding. Ik zou daarom niet snel meer voor een standaard mbo opleiding kiezen.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 15:00

Reizen, studie, bijbaan, huishouden, paard en sociaal leven, ik denk dat mijn agenda mijn beste vriend wordt! Moet echt goed gaan plannen anders wordt het pittig maar kan eerlijk gezegd ook niet wachten tot alles begint.

Ben wel benieuwd hoe het zal gaan met het contact met mede-studenten. Intro's lopen zie ik mezelf niet doen dus die kennismaking loop ik al mis, Gelukkig ben ik niet helemaal contactgestoord dus opzich moet het wel loslopen alleen ben ik nooit zo fan van die eerste paar dagen als je helemaal koosvriendloos bent :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:06

Ik ben aan een BBL opleiding begonnen.Werken & leren tegelijk. Zwaar maar ontzettend leuk!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:08

Ben op m'n 27e begonnen met een 2e master, geen enkel probleem gehad met het leeftijdsverschil (was zelfs niet de oudste).

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:19

Ik ben 29 en studeer in deeltijd (commerciële economie / marketing management) 3e jaars.
Geen probleem met leeftijden, mijn leeftijd is ongeveer het gemiddelde van mijn klas.
Maar op de voltijd studie zitten wel veel jongeren, o.a. daarom voor deeltijd gekozen.
Ik kan het je van harte aanbevelen om weer een studie op te pakken, het is zwaar maar je krijgt er ook veel voor terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:15

Kan me voorstellen dat je je het spannend vindt, maar ik vind je helemaal geen oudje :D Ik doe ook wel een beetje een geitenwollensokkenstudie, maar in mijn jaar van ca. 30 studenten zit een dertiger, iemand van eind 50 en twee 65-plussers. In het begin was het natuurlijk voor iedereen een beetje aftasten, maar al gauw is het eigenlijk één grote familie geworden :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-05-13 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:17

Ik ben 45 en weer aan het studeren. Ik vind het helemaal geweldig! Ik doe wel een "studie" die geen neus in de boeken vereist, overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:40

Ik ben 31 en wil ook weer in deeltijd studeren,een studie die aansluit op de vorige (spw gedaan,ooit)
Heb ook wel aan iets totaal anders gedacht,maar zeker in deze tijd ook lastig om als starter een baan te vinden in een sector waar je geen diploma/ervaring mee hebt,hoe ervaren jullie dat?
of werken jullie allemaal al ergens en volgen vanaf daar een studie?

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:50

Ik ben nu 20 en studeer nog, dus eigenlijk de 'gewone' leeftijd. Maar er zitten bij ons in de collegezaal meer dan genoeg mensen die later nog begonnen zijn. Er is zelfs een man die al met pensioen is en altijd al rechten heeft willen studeren :+ Daarnaast vind ik 25/26 wel meevallen. Er zitten veel studenten die eerst een andere studie hebben gedaan of een verkeerde keuze gemaakt, die zijn dan een jaar of 22/23. Dan lijkt het leeftijdsverschil al veel kleiner. Ik heb ook wel eens college met mensen die 25 zijn ofzo. Daar kan ik net zo snel contact mee vinden als met de anderen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:32

Ik ben geen 25+ (23 nu) maar ik wil ook graag weer gaan studeren... maar mijn grootste probleem is: wat?! Ik wil graag een BBL opleiding doen, want ik wil wel blijven werken, ook ivm 2 paarden die elke dag weer honger hebben :D Maar ook omdat ik niet het type ben die 5 dagen in de week in de schoolbanken zit.
Ik volg even, ik ben wel benieuwd!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:37

Ik wordt zondag 25 en ben in februari begonnen aan mijn hbo (sociaal juridische dienstverlening). Nu ben ik de oudste uit mijn klas maar er zat een maand geleden nog iemand van 32 boven mij. Ik heb gewoon contact met klasgenootjes en namate het jaar vordert blijven de serieuzere mensen achter de rest is afgehaakt. Vind het erg leuk (wel pittig)!
Laatst bijgewerkt door Blon_D op 09-05-13 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:39

Ik ben 43 en zou in februari starten met de opleiding verzorgende ig maar heb een hartoperatie ondergaan 12 maart dus ga nu in september beginnen.. ik heb er zin in! Al zal het wel stevig aanpoten zijn met mijn huishouden, dieren en kids.