Elektrisch rijden (auto) ervaringen gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Elektrisch rijden (auto) ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 10:19

Hallo iedereen :)

Halverwege januari heb ik de Mitsubishi outlander PHEV gekocht (zakelijk vanwege de zeer interessante fiscale aftrek etc)

Ik kom nu uit een ford KA model 2009, dus de outlander is sowieso al een vreselijke grote stap (maarja ik had ook hoge eisen, vanwege het trekvermogen)

Ik ben op zoek naar mensen die nu ook een elektrische auto rijden, ongeacht welk model.
Wellicht kunnen zij mij vertellen hoe het is om in een elektrische auto te rijden, want ik heb geen proefrit in de PHEV kunnen maken, want die is er gewoonweg nog niet (levertijd ongeveer Juli)
Wat de positieve en negatieve punten zijn,
Maar vooral belangrijk voor de plug-in auto's, hoe hebben jullie het geregeld met de laadpaal en de gemeente?
Hier gaat het allemaal erg moeizaam!

Wellicht zijn er niet veel hybride of plug-in rijders, maar ben toch heel benieuwd naar jullie ervaringen

8nnemiek

Re: Elektrisch rijden (auto) ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:29

Ik volg het even.
De elektrische auto's staan natuurlijk nog in hun babyschoentjes, het zal nog wel wat jaren duren voordat er echt veel mensen gaan overstappen. Mijn vriend zit er ook over te denken.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 10:37

Wij hebben het vooral gedaan vanwege de fiscale voordelen, geen wegenbelasting, geen bpm en de gedachte dat 90% van alle ritjes die we nu rijden, meestal binnen de stad zijn en we dus ook voor 90% elektrisch rijden..... Dat gaat mij wel wat schelen bij de pomp....(denk ik)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:50

Ja, daarom trekt het ons ook :j
Wij wonen in een dorp waar geen winkels zijn, de dichtstbijzijnde AH ligt 10 km verderop. Dus dat zijn toch een hoop kleine stukjes, waar je toch elke maand een halve tank op leeg rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:18

Kan je deze ook op je thuisstroom opladen? (Zo ja, dat zal je wel voelen op je stroomrekening gok ik). Anders: zijn er genoeg laadpalen in de buurt?

Zijn imo ook wel even twee dingetjes om rekening mee te houden.

Wij denken zelf ook aan een electrische / semi-electrische wanneer onze huidige auto op is. Dus ben ook een beetje info aan het zoeken overal :)

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:20

Is de auto die je nu hebt aangeschaft dan een semi-electrische, dus je kunt ook nog op benzine oid rijden?
Dat klinkt ideaal, zeker als het grootste gedeelte van de ritten binnen de haalbare afstand ligt. :j

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:22

Die moet je thuis dus inderdaad in de stekker steken. Wat volgens mij ook zorgt voor een aanpassing van je electriciteitskast. Gezien de prijzen van electriciteit eerder de lucht in gaat dan erg goedkoop vrees ik dat het altijd nog goedkoper is om op diesel of benzine te rijden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:56

Zou zo'n auto geen krachtstroom-aansluiting nodig hebben ofzo?
Geen flauw idee eigenlijk hoe dat werkt!

Mijn vriend had uitgerekend hoe veel het zou schelen (geen garantie dat ie goed gerekend heeft trouwens hoor ;) ) ..hij rijdt nu zo'n 700 km met een tank benzine.. en op stroom zou hij ongeveer 20 euro kwijt zijn voor die 700 km. Dat scheelt dus wel.
Al helemaal als je zonnepanelen hebt en daarmee je auto kan opladen in de zomer..

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 12:21

ik rijd zakelijk dus als.ik hem op de zaak inplug kan ik dat van de zaak aftrekken (btw)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:11

Hmm ja zonnepanelen zijn dan wel erg handig. Wij hebben twee privevakken voor ons huis, maar achter hebben we dus twee van die electrische palen staan.

Ik ben heel benieuwd hoeveel het zou schelen op je energierekening..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:20

Ik heb hier ook naar gekeken maar helaas kwam ik redelijk teleurgesteld op mijn zoektocht terug.

Voor zover ik begreep is de actie radius van een electriche auto helaas nog erg teleurstellend.
Plus dat je de accu's maar een paar jaar mee gaan dus dat zijn ook dure grapjes.
En mijn zwager heeft een half half ding maar die bezuinigd dus eigenlijk helemaal niets.

Het enige wat ik me kan bedenken waarop je zou besparen is wegenbelasting :+

Misschien als we een paar jaar verder zijn dat ze dan beter zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:30

Is het niet zo dat je die accu's moet/kan huren? Schijnt dat je daar een bepaald bedrag voor betaald per jaar, en na een paar jaar huur je gewoon nieuwe accu's :Y)
Maar inderdaad, daarvoor wachten wij ook nog een tijdje. De auto's worden ontzettend zwaar door die accu's en de accu's moet je huren..
Over een paar jaar komen er vast en zeker kleinere accu's op de markt met een hogere capaciteit en een langere levensduur.
De actie-radius zou een paar honderd km zijn. Voor mij zou dat ruim genoeg zijn. Daar kom je een heel eind mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:42

Voor ons is inderdaad de actieradius een beetje ene probleem. Top Gear deed een test met kleine electrische auto's (die overigens echt belachelijk duur zijn) en die konden 100 kilometer / 130 kilometer rijden en dan was hij leeg. Dus ik zou er niet mee op en neer naar mijn ouders kunnen zonder tussentijds laadpunt.. en al helemaal niet naar mijn schoonouders of even lekker naar België / Duitsland zoals we nu wel eens doen met de auto.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:50

Er komen natuurlijk wel steeds meer laadpunten, en binnenkort kun je waarschijnlijk bij elk wegrestaurant je auto opladen.
Maar ik heb geen idee hoe lang dat duurt, dat laden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:51

Van wat ik tot nu toe begreep moet je wel een paar uur wachten voor de boel is opgeladen bij de volledig electrische auto's..

Als je bijvoorbeeld een hybriyde neemt, zoals de plug-in-prius, die laadt zichzelf ook tijdens het rijden: zet remkracht om in energie voor de accu's. Zelfde voor de Opel Ampera / Chevrolet Volt geloof ik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:52

Ah, ik lees net op de ANWB site dat er oplaadpalen langs de snelweg komen, en dat zouden snelladers zijn, waardoor een accu in 30 minuten vol kan zijn (maar dan moet je wel een auto hebben die dat aankan staat erbij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:54

Het nadeel van die snelladers is wel dat je inderdaad aangepaste accu's moet hebben, en negen van de tien keer sloop je met snelladen toch ook die accu's eerder.

Net als met je telefoon: als je die steeds met een snellader laadt gaat de accu ook eerder stuk omdat die nooit zijn volle potentieel gebruikt..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:55

@ 8nnemiek kan ook idd (niet ieder merk doet dat geloof ik) weet wel dat dat geen goedkope grapjes zijn.
Die oplaad punten zijn ook niet alles idd moet je overal zeker rekening houden met extra reistijd.

@ Jans zwager heeft dus een prius :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:56

Haha :+

Ik vind Priussen wel mooi geworden tegenwoordig :j welk model heeft je zwager? De Plug in of de eerste hybryde? Volgens mij is de plug in bijna volledig electrisch met alleen een kleine fallback motor op benzine / diesel ipv andersom (de hybryde had dat dus wel, een grotere benzine motor). Wel heeft de plugin inderdaad maar een maximale rij-afstand van 25 kilometer :') :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:59

Een Chevrolet Volt is dan al veel interessanter, die heeft 500 kilometer actieradius op de electrische motor, pas daarna ga je over op de benzinemotor.

Van de Chevrolet site: (ik neem aan dat dit ook voor de opel Ampera geldt, die is namelijk exact hetzelfde :+ )

Citaat:
Elektrisch rijden – 500 km actieradius en 0% bijtelling
Elektrisch rijden is net zo eenvoudig als mobiel bellen. Laad de accu van de Volt ’s-nachts om overdag volledig elektrisch op en neer naar uw werk te rijden.

De Volt kan worden opgeladen met behulp van de draagbare oplader2 via een standaard stopcontact (ca. 6-8 uur) of via een speciaal professioneel geïnstalleerd 230V oplaadstation3 (ca. 4-6 uur). Een volle accu is goed voor 80 km volledig elektrisch rijden. Mocht u verder willen, dan zorgt de motor-generator voor een extra actieradius van 420 kilometer.

De besparing die dit oplevert zorgt voor zeer lage verbruikscijfers, -kosten en CO2 uitstoot. Zelfs zo laag dat de Volt 0% bijtelling kent bij zakelijk gebruik. Hierdoor bespaart u per maand toch al snel € 375,-. Wilt u meer lezen over de ervaringen van Volt rijders, dan kunt u terecht op het Chevrolet Volt forum.

De prestaties van iedere accu kunnen worden beïnvloed door extreme weersomstandigheden. De lithium-ion accu van de Volt wordt met een thermisch managementsysteem actief gecontroleerd. Dit zorgt voor maximale levensduur en prestaties van de accu van de Volt.

We geven een garantie van 8 jaar of 150.000 km op de accu en de elektrische Voltec® aandrijfunit met al zijn componenten.

Bekijk voor meer informatie de uitrusting en specificaties pagina.

Dit geldt dus inderdaad ook voor de Ampera, deze hebben echter wel 6 uur laadtijd minimaal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:04

Ik moet altijd weer lachen om die originele namen _O- :')

Knap dat ze 8 jaar garantie durven geven op lithium-ion batterijen, die gaan zelfs in een laptop maar max een aantal jaar mee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:04

De garantie vervalt wanneer je de 150.000 haalt :+ dat is, als je veel rijdt, toch ook wel binnen die 8 jaar :') vandaar dat ze dat durven te geven natuurlijk.. meeste rijders in die dingen zijn business-leaseauto-mannetjes. Staan er hier ook stuk of 6 op kantoor. Incl laadpalen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 17:55

Ik heb dus niet een 100% elektrische auto gekocht, maar een plug-in hybride.

Deze rijd gecombineerd benzine en elektra boven de 120 km/h
Dit zou volgens de boekjes een verbruik van 1 op 67 moeten opleveren maar ik houd een slag om de arm (al zal het altijd meer zijn als de 1 op 14 die mijn KA nu rijd) dus als ik 1 op 30 wie weet 1 op 40 rijd ben ik allang blij :D
Daarbij, rijd ik elke dag korte ritjes, dus allemaal elektra, (hier in almere zijn er geen wegen waar je harder als 80 mag haha) en dan kan ik dus elke dag gewoon weer opladen. (laadpaal of stopcontact)
Hij heeft een bereik van slecht 60km maar dat rijd ik in 3 dagen dus leeg, gecombineerd heeft hij een bereik van bijna 900 km op een tank van 35 of 45 liter (weet dat zo snel even niet meer) In mijn KA zit een tank van 35 liter en daar rijd ik net geen 500 km op. Dus reken maar uit met bovenstaande wat mij dat per maand gaat schelen!
Daarbij, zelfs met een aanhanger rijd dat ding nog elektrisch, al zal het verbruik uiteraard wel een stuk hoger liggen. Maar dat betekend alsnog, dat als ik in een omgeving van 20km straks met mijn paard op wedstrijd ga het grootste gedeelte altijd elektrisch zal zijn.
Een liter benzine is nog altijd duurder dan een KWH elektra en ik sta nu gemiddel 2 a 3x pm bij de pomp en dat terwijl 90% van de ritjes binnen de stad zijn.
Om de auto gewoon in je stopcontact thuis op te laden heb je wel een aparte groep nodig ja, ding trekt 10 ampre

Dan heb ik inderdaad geen wegenbelasting (en dat ding weegt ruim 1800 kilo) geen BIJTELLING (en dat gaat mij dus ruim 700 euro per maand schelen, ten opzichte van een andere auto uit die zelfde prijsklasse, met een gemiddelde bijtelling van 20%) je betaald geen BPM en BTW mag ik terug vorderen.
Dan mag ik als ondernemer ook nog de KIA (kleine investeringsaftrek) MIA (millieuinversteringsaftrek) en de VAmil toepassen op het fiscale gedeelte. In de meest gunstigste gevallen betaald een Besloten vennootschap die in een bepaalde klasse belasting valt, uiteindelijk op papier maar 6000 euro. (ja je betaald wel het volledige bedrag, maar krijgt een hoop terug)

Ik ben het er trouwens wel mee eens dat het misschien voor een particulier minder gunstig zal zijn om een elektrische auto aan te schaffen, maar kwa verbruikskosten denk ik dat een gemiddelde particulier er toch wel profijt van heeft!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 17:56

En de baterij zou volgens de fabrikant minstens 10 jaar mee gaan (en over 5 jaar ben je als zakelijke rijder toch weer toe aan een nieuwe, dus daar maak ik mij totaal geen zorgen over)

In australie rijden alle taxi's op electra (volgens mij de prius?) en sommige hebben al ruim 5 ton op de teller staan en dat op dezelfde accu

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:00

Ik las idd dat je een andere auto had gekocht. Maar wat ik mij afvraag, wat zou de trekkracht zijn?
Denk dat je niet lang met je accu zal doen als je met een trailer zou rijden.
Ik bedoel natuurlijk niet de levensduur, maar de hoeveelheid stroom die erin zit