Payrolling? Hulp/ervaring gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Payrolling? Hulp/ervaring gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 15:26

:wave:

Ik werk sinds een jaar bij een bekende uitgever wat mij uitstekend bevalt. Het is voor mij ook echt de ideale baan. Daarnaast heb ik een WAO uitkering waar ik ontzettend graag vanaf wil, maar dat terzijde. Daarom zijn we ook druk in onderhandeling.
Nu is het ivm de huidige economische crisis erg moeilijk om een contract te krijgen. Mijn werkgever wil niets liever, maar het overkoepelend orgaan (de uitgever dus) heeft voorlopig een contractenstop. Een oplossing zou volgens hen zijn om mij te gaan betalen via payrolling.

Ik heb hier al wat over gegoogled maar vraag me toch af wat de risico's hiermee zijn. Het klinkt allemaal een beetje dubieus, of valt dat alles mee? Zijn er hier mensen die ook via payrolling worden betaald? Hoe zit het met verzekeringen etc? Ik neem aan dat je dan bijv geen pensioen op kunt bouwen. Ik sta op zich voor het idee open omdat dit verder echt de ideale baan is voor mij.

Zoals ik al zei kom ik uit de WAO (of zit er liever gezegd nog steeds half in :P ) en ben er een tijd uit geweest. Vandaar dat ik hier weinig kaas van gegeten heb, maar het is voor mij het belangrijkste dat ik er financieel op vooruit ga, maar ook meer zekerheid heb.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:40

Het is dus een soort werken op basis van detachering?
Dat heb ik voor mijn huidige baan een jaartje gedaan en ging prima.. Het enige lastige vond ik is het feit dat je geen zekerheid hebt qua opdracht, stél je opdracht stopt, wat gebeurt er dan met jou? Krijg je een nieuwe opdracht? Krijg je doorbetaald?
Zou misschien eerst even in gesprek gaan met de baas van het bedrijf waar je bij in dienst komt :)

Cayenne

Re: Payrolling? Hulp/ervaring gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 15:44

Ja, geloof dat het via een soort van uitzendbureau-achtige manier gaat, waarvan de kosten dan voor de werkgever zijn.
Ik heb dus een vaste werkgever waar ik al een jaar voor werk, dus daar ben ik niet zo bang voor en daar blijf ik dan ook via payrolling voor werken (althans, dat is de bedoeling als we er uit gaan komen). Maar wat als bijvoorbeeld deze werkgever failliet gaat? Dan heb je dus plotsklaps niets meer neem ik aan. (Al heb ik nog wel een WAO vangnet maar goed, daar wil ik ook graag vanaf).

Dus in feite heb je dan nog niets op papier en dus geen zekerheid? Dat is mijn grootste probleem op het moment.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:49

Als het goed is krijg je bij het bedrijf wat jou uit gaat zenden gewoon een contract :j
Het bedrijf dat jou inhuurt (je werkgever nu?) die rekent gewoon een factuur af die weer door het bedrijf dat jou uitzend verstuurd wordt. In principe als deze werkgever failliet gaat, ben jij in dienst bij de uitzendende organisatie, dus zouden ze een nieuwe opdrachtgever/werkgever moeten zoeken voor je?
Tenminste, zo ging het bij mij destijds..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 16:01

Ah ok bedankt! Dat klinkt dus op zich wel als redelijk wat zekerheid. Dus in principe ben ik dan gewoon via een uitzendbureau aan het werk als het ware? Alleen zijn de kosten dan voor m'n werkgever.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:02

Destino schreef:
Als het goed is krijg je bij het bedrijf wat jou uit gaat zenden gewoon een contract :j
Het bedrijf dat jou inhuurt (je werkgever nu?) die rekent gewoon een factuur af die weer door het bedrijf dat jou uitzend verstuurd wordt. In principe als deze werkgever failliet gaat, ben jij in dienst bij de uitzendende organisatie, dus zouden ze een nieuwe opdrachtgever/werkgever moeten zoeken voor je?
Tenminste, zo ging het bij mij destijds..

Dat is helemaal afhankelijk van het soort contract wat je hebt.
Je kunt bij een detacheerder een jaarcontract of een vastcontract hebben, dat geeft dezelfde zekerheid als diezelfde contracten bij een "echt bedrijf".
Je kunt ook een projectcontract krijgen, dan stopt je contract als de opdrachtgever geen werk heeft.

Als ik google op de verschillen tussen een detacheren en payrolling zie ik dat het eigenlijk hetzelfde is als een detacheerder enkel levert de opdrachtgever de kandidaat aan en wordt deze niet door de payroller gezocht.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:09

Zoals ik al zei, was het de ervaring die ik had 1,5 jaar geleden :)
Je krijgt idd gewoon een contract bij de detacheerder, zoals ik al eerder aangaf moet ze zelf even gaan overleggen wat voor soort contract ze krijgt en of er dus idd een eindtermijn aan zit qua project of dat er een contract voor (on)bepaalde tijd afgegeven wordt en er dus eventueel een nieuwe opdracht gezocht wordt.

Cayenne, het is inderdaad een soort uitzenden :j Maar ga even goed praten met het bedrijf dat jouw salaris straks gaat betalen :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 16:10

Ja, sowieso wil ik alles goed uitzoeken voor ik uberhaupt ergens ja op zeg. Vandaar dat ik ook graag wat meer ervaringen hoor en hoe het mensen is bevallen. Ik ga ook zeker met ze om de tafel om nog meer duidelijkheid te krijgen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:13

Wat je sowieso goed duidelijk moet krijgen is wat voor soort contract je krijgt :j
Als het stopt na deze opdracht, vind ik het best nog wel onzeker.. Weet niet hoe de uitgever er financieel voor staat, maar als ze een contractstop hebben gaat het wellicht niet zo goed?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 16:15

Het zit een beetje ingewikkeld in elkaar. Ik werk bij een groot paardenblad en die valt onder een grote uitgever. Die uitgever heeft nu even een contractenstop, maar vooralsnog denk ik niet dat ons blad gevaar loopt.
Ik werk hier alweer een jaar gewoon 5 dagen per week (vanuit huis) dus het is niet echt een opdracht maar meer een doorlopende baan :j

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:18

En gaat dat paardenblad an sich jou inhuren of de overkoepelende uitgever?
Want als de uitgever bijv failliet zou gaan en jullie blad niet, dan maakt dat wel uit :j

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 16:19

De overkoepelende uitgever, want die gaat nu ook over de betalingen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:21

Ik heb op payroll basis gewerkt.
Ik weet niet alle in en outs , want voor mij was het dit of niks. En dan ben je heel snel met je keuze :)
Ondertussen heeft mijn werkgever me gewoon in dienst.

Voor mij was het zo dat ik betaald werd door dat payroll bedrijf, net als bij een uitzendburo.
Maar de CAO viel wel helemaal onder die van mijn werkgever.
Ik bouwde ook alles op, net zoals een collega die al in dienst was bij de werkgever.
Alleen bij bijvoorbeeld ziek melden moest ik dat op 2 plaatsen doen, werkgever en payroll bedrijf.

Ik heb verder aan mijn loonstrook ook geen echte verschillen gemerkt.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:53

Payroll wordt tegenwoordig erg veel gebruikt, iig in mijn branche (televisie), niets dubieus.
Ik laat me altijd uitbetalen via Tentoo. Ik vind het super makkelijk op die manier. Ja, je betaalt wel een fee aan Tentoo (of je werkgever betaalt dat, ligt eraan wat je afspreekt), maar je hebt er dan ook geen omkijken aan. Ik vind het erg makkelijk.

Pensioen moet je idd wel zelf voor zorgen volgens mij, maar daar zijn zeker mogelijkheden voor.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:03

Cayenne, heb je ondertussen al meer ervaring met payrolling?
Ik zit in een sollicitatieprocedure en stel het gaat door, dan zal ik ook uitbetaald worden via payrolling. Op internet lees je alleen de voordelen voor werkgevers en wat het voor werknemers betekent kan ik eigenlijk niet goed vinden. Vandaar dat ik benieuwd ben naar jouw ervaringen als je die ondertussen al hebt :)

Uiteraard ben ik nieuwsgierig naar meerdere ervaringen dus als iemand me er nog iets over kan vertellen is je reactie meer van welkom! :j

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 08:26

Hai,

Nee nog niet, de onderhandelingen etc zijn nog steeds volop bezig, maar ik ben nog steeds op zoek naar ervaringen!

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:37

Payroll, is dat een bedrijf de verloning via een uitzendbureau doet. Het bedrijf betaald dus het uitzendbureau en het uitzendbureau de medewerker. Hiervoor krijg je een contract en daar zijn een heleboel mogelijkheden in. Mocht het een hele specifieke functie zijn dan kan het uitzendbureau een contract zo opstellen dat je alleen via dat ene bedrijf werk hebt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 08:53

Bedankt voor de info, Albert. Het gaat in mijn geval inderdaad specifiek om een enkel bedrijf, dus geen meerdere werkgevers. Dat is ook de reden dat het via payrolling moet, want voor een VAR verklaring heb ik meerdere opdrachtgevers nodig en die zijn er niet.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:10

albert1975 schreef:
Payroll, is dat een bedrijf de verloning via een uitzendbureau doet. Het bedrijf betaald dus het uitzendbureau en het uitzendbureau de medewerker. Hiervoor krijg je een contract en daar zijn een heleboel mogelijkheden in. Mocht het een hele specifieke functie zijn dan kan het uitzendbureau een contract zo opstellen dat je alleen via dat ene bedrijf werk hebt.

Via een uitzendbureau? Ik krijg van het payroll bedrijf zelf betaald, zodra het werkbriefje bevestigd is door het bedrijf waar ik de opdracht voor heb gedaan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:43

Ik werk momenteel ook via payroll.

Heb een contract op basis van detachering en oproep. Als mijn werkgever geen werk meer voor mij heeft houd het dus gewoon op. Het is dan ook een echte flexpool baan.

Verder heb ik dus 2 cao's, die van mijn werkgever, EN die van het payroll bedrijf. Als die elkaar tegenspreken geldt de situatie die het gunstigst is voor mij. Het is voor mij sowieso een tijdelijke situatie, omdat ik zoek ben naar werk wat aansluit bij mijn opleiding.

Zekerheid geeft het niet inderdaad, maar wat dat betreft zijn er volgens mij maar weinig bedrijven die momenteel vast contract geven met zekerheid.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 10:56

Het zal voor mij ook een tussenoplossing zijn. Idd zijn er maar weinig bedrijven die nu contracten kunnen geven. Dat is ook de reden waarom ik voorlopig onder payrolling werk, tot het bedrijf weer wat gezonder is.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:02

Ik ken de uitgeverij waar jouw blad onder valt en die stoten flink wat bladen af, ook bladen waarvan je nooit zou denken dat die stoppen.Verzekeringen en pensioenopbouw lopen via payrolling toch gewoon door? Maar dat weet ik ook niet zeker, misschien dat je eens bij bijv het UVW kunt informeren.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 11:12

chevax schreef:
Ik ken de uitgeverij waar jouw blad onder valt en die stoten flink wat bladen af, ook bladen waarvan je nooit zou denken dat die stoppen.Verzekeringen en pensioenopbouw lopen via payrolling toch gewoon door? Maar dat weet ik ook niet zeker, misschien dat je eens bij bijv het UVW kunt informeren.

Het blad waar ik voor werk is gelukkig qua cijfers erg gezond (klop het even af, want je weet het nooit) maar er is wel een contractstop ivm de crisis idd.
Wat je opnoemt is idd een goeie. Ik ga eens informeren!

JoltsjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:52

je hebt eigenlijk 2 soorten payrollen

1. je komt bij een bedrijf op contract, alleen de betaling gaat via een ander (payroll) bedrijf.
2. je komt bij een uitzendbureau op contract, omdat het bedrijf je aangeleverd heeft is het payroll.

het eerste gebeurd vaak bij kleine bedrijven, omdat ze zelf de kennis etc. niet in huis hebben voor salarisbetalingen en alle regels erbij.

het tweede is wat bij jou van toepassing is als ik het zo lees. dan val je onder de regeling van het uitzendbureau (payrollbedrijf). uitzendkrachten vallen onder de ABU CAO, en volgens mij bouw je gewoon pensioen en alle andere dingen op.

waar je goed op moet letten is je contract. heb je vaste uren per week? of is het echt op `uitzendbasis` wat betekend dat je alleen betaald krijgt voor wat je werkt en ze het zo stop kunnen zetten. dat is voor mijng evoel dus het onzekere. dat moet je duidelijk hebben.

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:55

Ik heb ook een vraag over werken op payroll-basis en ik zag hier een aantal (ervarings)deskundigen.

Ik ben werkzaam in het onderwijs voor een vereniging.
Ik werk na de zomervakantie bijna 36 maanden aan een gesloten voor deze vereniging en dat betekend dat ik na die 36 maanden 3 maanden op non-actief wordt gezet, zodat de vereniging niet verplicht is om mij een contract aan te bieden.

Mijn vraag is mag ik voor deze vereniging wel op payroll basis werken of zijn ze mij dan nog steeds verplicht om na die 36 maanden een vast contract aan te bieden?