Petitie tegen paardenmishandeling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Djura99

Petitie tegen paardenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 20:33

Hey bokkers!

Als het hier fout staat, tem je maar.

Dit is een petitie tegen paardenmishandeling en ik wou het even met jullie delen. Dus..Allemaal tekenen! :j

http://horses.nl/algemeen/petitiesite-gestart-vanwege-gruwelijke-mishandeling/?fb_action_ids=409934605768886&fb_action_types=og.likes&fb_source=other_multiline&action_object_map=%7B%22409934605768886%22%3A491703284219445%7D&action_type_map=%7B%22409934605768886%22%3A%22og.likes%22%7D&action_ref_map=%5B%5D

(open de link en klik op 'klik hier voor petitie)

groetjes Djura! :)

dave30

Re: Petitie tegen paardenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:39

heb ook getekend :)

echt ziekelijk hoe ze er mee omgaan.

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:40

Wat gebeurt er als je tekent?
Arme beessies

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:44

ik heb getekend !

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:49

Ik heb het filmpje bekeken , maar de mensen proberen het paard tegen te houden? Natuurlijk is het erg dat het paard er door zijn been breek, maar om het nou dierenmishandeling te noemen?
Of zie ik het verkeerd?

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 22:18

het gaat ook niet alleen over dat filmpje, maar dierenmishandeling in het algemaan.
@anikaTje: je naam word opgeslagen (kan ook anoniem) en je zegt erbij dat je tegen paardenmishandeling bent. Zo ongeveer :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:18

In het filmpje zeggen ze dat de cowboys weten dat het been gebroken is maar dat ze koste wat kost
het paard uit beeld willen halen.
Ik vraag mij af of ze het echt meteen hebben gezien en ik snap ook dat ze het paard niet in het zicht van
het publiek (en dus ook kinderen) af willen schieten.

Het probleem echter Hasiinaaax is dat volgens een getuige het paard vervolgens nog 45 minuten
achter de schermen heeft gelegen voordat het werd afgeschoten...

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:08

Oh op die manier .. Dat is indd wel heel erg . Rodeo is sws niet bepaald mijn smaak , maar ieder zijn eigen smaak.
Ik vul het ook in!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 05:32

Ingevuld. Na kijken filmpje nog des te meer overtuigd dat het niets meer is dan paardenmishandeling. Er is geen vorm van sport bij betrokken. Het is sowiezo geweten dat er geen respect en vertrouwen bij komt kijken en dat paarden bang zijn en pijn kunnen lijden, maar zo erg heb ik het nog niet snel gezien (is ook een van de weinige keren dat ik het bekijk). Dit is gewoon niet meer binnen het menselijke.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:13

Djura99 schreef:
het gaat ook niet alleen over dat filmpje, maar dierenmishandeling in het algemaan.
@anikaTje: je naam word opgeslagen (kan ook anoniem) en je zegt erbij dat je tegen paardenmishandeling bent. Zo ongeveer :)

En verder wat gebeurd er dan verder mee?

Mijn FB word vo gezet met de vraag of ik aub een petitie wil tekenen. Nu heb ik onlangs wat petities getekend en naar 1 ervan een mail gestuurd wat er gebeurd als de 7000 petities binnen waren. Ik heb er nooit meer wat over gehoord.
Ik heb dan ook niet het idee dat er daadwerkelijk iets me gebeurd.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:17

Ik zie geen dierenmishandeling. Als je ergens een petitie mee start, start dan een petitie met juiste informatie en een doel wat ook bereikt kan worden ;)
Er zijn strenge controle's bij rodeo's, en natuurlijk heb je mensen die eens iets doen wat niet mag, maar om daarvoor een petitie voor te starten?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:25

jensvl schreef:
Ingevuld. Na kijken filmpje nog des te meer overtuigd dat het niets meer is dan paardenmishandeling. Er is geen vorm van sport bij betrokken. Het is sowiezo geweten dat er geen respect en vertrouwen bij komt kijken en dat paarden bang zijn en pijn kunnen lijden, maar zo erg heb ik het nog niet snel gezien (is ook een van de weinige keren dat ik het bekijk). Dit is gewoon niet meer binnen het menselijke.

ooit bij een rodeo geweest gezien je mening? :)

Ik wel, en ik vind het er gewoon diervriendelijk aan toegaan. Zeer strenge controle's, ben in een hoop rodeo's geweest. Ik ben oa in Stafford County rodeo geweest, AbbyVille rodeo en nog een paar waar ik de naam even van vergeten ben. Ik kan overigens wel begrijpen dat het anders is voor het oog van europese mensen omdat ze het niet gewend zijn :) Amerika is een land wat nog steeds met met vee altijd met paarden werkt waar wij dus machines gebruiken :j Ze hebben dus andere gewoontes. Rodeo paarden hebben het bijna altijd goed, hun word geleerd te bokken wanneer ze de riem bij hun achterbenen omhebben en dit blijven ze ook doen, zo is het hun geleerd. Daarna mogen ze weer lekker in hun weitje of weet ik veel wat er gebeurd, same voor de bulls die worden bereden, die worden op handen gedragen :j

miszbambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:20

Wat een goede actie! top! :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:04

jensvl schreef:

Ben het met bovenstaande niet eens, verdiep je eens in dingen voordat je wat roept. De controle's op de grote rodeo's zijn heel streng, en daar hoort de rodeo van Salina's ook bij. Er zijn eerder topics geweest over rodeo's, die duidelijk uitleggen wat een rodeo inhoudt, en als je roept dat je tegen "rodeo" bent is dat het zelfde als dat je zegt dat je tegen "paardrijden" bent. Een rodeo is een naam voor een groot evenement binnen de westernsport. Rodeo is onder andere cutting, reining, working cowhorse en team penning, allemaal onderdelen waar je een goed getraind paard voor nodig hebt. De cowboys houden van hun paarden en gaan ze niet onnodig aan risico's blootstellen.

Er zijn onderdelen die niet meer van deze tijd zijn, zoals wild horse races en calf roping. Er staan filmpjes op internet die 30 jaar oud zijn, o.a van de Cheyenne Frontier days, maar er is inttussen bijgeleerd. De paarden die voor de onderdelen als bucking horses en de stieren die bij bull riding worden gebruikt zijn, zijn heel veel geld waard. Ja, ongelukken gebeuren. Maar op grond van een filmpje en een beperkte zicht op dingen een hele tak van sport te veroordelen is in mijn ogen niet correct.

Dus voor degenen die ECHT willen weten wat het fenomeen "rodeo" inhoudt ga ik even een paar links opsnorren.

Ja, ik ben tegen dierenmishandeling, en nee, in mijn ogen valt rodeo daar niet onder. Ik heb de petitie dan ook niet getekend.

[VN] Paard ingeslapen na opgelopen rugblessure tijdens rodeo

[VN] Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement

[WN-AM] Rodeo discussie

En wil je nog wat filmpjes zien van rodeo onderdelen (gewoon kijken, is heel mooi om te zien)

http://www.youtube.com/watch?v=P8LWIMpBi5U

Calf roping

http://www.youtube.com/watch?v=iGJyJr5MqSc

Cutting

http://www.youtube.com/watch?v=FlnZ5roGPF4

Working Cowhorse

http://www.youtube.com/watch?v=VvtUoxIT4wk

http://www.youtube.com/watch?v=TT-tPnea ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=XSYF5Pzc ... re=related

Ranch sorting/team penning.

http://www.youtube.com/watch?v=B6BzDrQF ... ure=fvwrel

http://www.youtube.com/watch?v=_OmAa8Rs ... re=related

En natuurlijk zit overal de extra moeilijkheid van de tijdfactor achter. Zo bij het ropen, teampennen, cutten, working cowhorse.
En dat maakt het soms onnodig hard en voor de teerbesnaarde zieltjes moeilijk te verkroppen.

Maar als je gewend bent dat je kalf in een kist staat, en niet in een grote groep op het land, dan zou je zomaar niet bekend kunnen zijn met het feit dat heel veel onderdelen van een rodeo afgeleid zijn van het werk met de koe, het werk van de echte cowboy. Dan ga je steigeren bij het feit dat er onderdelen bestaan zoals roping, of steer wrestling, bronc riding, saddle bronc riding of bull riding....

De vraag is: hoeveel van de tegenstanders zijn vegetarier? :D

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 12:21

Hey, ik merk dat er verschillende meningen zijn. Het is niet de bedoeling om te bewijzen dat jij gelijk hebt. Ik vond dit en wou het met jullie delen. Als je het niet wil tekenen, goed. Maar dat is eigen beslissing. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:24

De vraag is, heb je de beslissing gemaakt om dit te delen puur uit emotie en gevoel of heb je je er van tevoren in verdiept wat je nu eigenlijk aan het delen bent?

Weet je zeker wat een rodeo inhoudt? Misschien wel handig om je eerst te informeren voordat je klakkeloos alles gaat delen. Zou zomaar iets kunnen zijn waar je uiteindelijk wel achter zou kunnen staan....

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:26

Djura99 schreef:

Oe, zal ik dat eens proberen! :D

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:33

Citaat:
Dit is een petitie tegen paardenmishandeling en ik wou het even met jullie delen. Dus..Allemaal tekenen!

Waarom alleen paarden? Ik zie nog meer dieren...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:40

Nog meer evenementen binnen de "rodeo"

Cassidy schreef:

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:42

Djura99 schreef:
Hey, ik merk dat er verschillende meningen zijn. Het is niet de bedoeling om te bewijzen dat jij gelijk hebt. Ik vond dit en wou het met jullie delen. Als je het niet wil tekenen, goed. Maar dat is eigen beslissing. :)

Maar wat is het doel hiervan? Wat heeft het voor nut om te zeggen, ik ben tegen paardenmishandeling? Net alsof iemand daar dan iets mee doet..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:47

Vivian__ schreef:
Djura99 schreef:

Maar wat is het doel hiervan? Wat heeft het voor nut om te zeggen, ik ben tegen paardenmishandeling? Net alsof iemand daar dan iets mee doet..

Ik denk dat er niet is nagedacht over het doel. TS kwam een link tegen en wilde die delen.

Topic staat hier overigens ook niet goed, heb gevraagd om het te verplaatsen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:57

En nog een filmpje over een zielig rodeopaardje. Toch vreemd dat dit cutting paard er zoveel lol in heeft dat hij het gevraagde kunstje ook doet zonder ruiter op zijn rug?

http://www.youtube.com/watch?v=WQU8YVHc3iw

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:02

Cassidy schreef:
En nog een filmpje over een zielig rodeopaardje. Toch vreemd dat dit cutting paard er zoveel lol in heeft dat hij het gevraagde kunstje ook doet zonder ruiter op zijn rug?

http://www.youtube.com/watch?v=WQU8YVHc3iw

Leuk :j

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:04

Maar wat gebeurd er dan als je de petitie tekent? Worden de paarden dan spontaan niet meer "mishandeld"?
Wat is het nut van tekenen?
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 23-03-13 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:04

En nog even over de Bucking horses:

Cassidy schreef:
Bucking horses worden gefokt, om een paar seconden in de showring zo hoog mogelijk te bokken.
Na 8 seconden gaat de bel, en de goede bucking horses stoppen dan ook met bokken.
De rest van het jaar mogen ze op het land.
Een paard dat hoog op leeftijd is, heeft dan hooguit in zijn leven 2 maanden gewerkt.
Goede bloedlijnen van bucking horses worden heel hoog gewaardeerd.
Zoals wij goede bloedlijnen van dressuur- en springpaarden hoog waarderen.
Op het filmpje hieronder zie je:

23 jarige merrie, neemt afscheid van de rodeo ring als bucking horse.
Op het eind komt haar 6 jarige dochter ook nog de ring in.

http://www.youtube.com/watch?v=NgkP_kqPAgI&NR=1

De cowboys nemen allemaal de hoed voor haar af, omdat ze respect hebben voor deze merrie.