Wajong na werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Wajong na werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 18:13

Hoi bokkers :)

ik heb een vraagje met betrekking tot Wajong-uitkeringen en ik zie overal tegenstrijdige berichten dus heb ik besloten het hier te vragen. Ik heb al even gezocht op bokt maar kon niet helemaal vinden wat ik zocht.

Ik ben zelf 22 jaar oud, en heb ik eind 2010 'eindelijk' de diagnose ADD gekregen (officieel, via een psycholoog). Ik loop al mijn hele leven te zeulen met de symptomen maar ik ben er pas heel laat mee aan de slag gegaan dus, om uit te vinden wat het was en waar ik last van had. Nu ben ik in september 2012 begonnen met studeren en het is best zwaar voor mij om het vol te houden, dankzij alle prikkels :+ en informatie die ik binnenkrijg. het zou voor mij dan ook erg zwaar zijn om ernaast genoeg te werken voor een groot genoeg inkomen. Nou heb ik vaker gehoord van Wajong, ik ken iemand met ADHD die helemaal niet werkt, en een uitkering krijgt, en ik ken iemand die 300 per maand ontvangt, zij studeert ook aan de uni en kan helemaal niet werken.

Nou zou ik graag Wajong willen proberen aanvragen, en ik heb hier volgens mij ook recht op. Maaaaar... Ik heb drie jaar lang 'fulltime' gewerkt (sept 2009 tot en met sept 2012). Tussen mijn middelbare school en studie heb ik drie jaar lang 30 a 40 uur per week gewerkt bij een broodjeszaak als enige inkomen. En ik heb gehoord dat je dus voor Wajong niet 'mag kunnen werken'. Die drie jaar werken waren erg zwaar voor mij, en ik heb mezelf er echt doorheen gezeuld. Maar ik heb het wel gedaan :) Maar als je in het verleden zo gewerkt hebt, maak je dan nooit meer kans op Wajong? Mijn contract was officieel maar een 4-urencontract, maar op mijn loonstrookjes is wel duidelijk dat ik fulltime heb gewerkt. Kan ik met deze 'geschiedenis' geen Wajong krijgen?

Ik hoop dat iemand een antwoord voor me heeft :)

Ilja000

Re: Wajong na werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:14

Stel je vraag bij het UWV. Gewoon het traject in gaan.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:14

een vriendinnetje van mij werkt via een reintegratie traject nu ook. ze heeft daarnaast nog wel recht op de wajong, maar dat komt natuurlijk ook omdat ze voor de reintegratie ook al wajong kreeg...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 18:15

Ilja000 schreef:
Stel je vraag bij het UWV. Gewoon het traject in gaan.

Ja dat is misschien het beste. Ik hoopte dat iemand hier ervaring zou hebben met hetzelfde :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:16

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:18

UWV bekijkt ieder geval opnieuw. En er volgen regelmatig herkeuringen om te zien of je weer aan de slag kunt.

Punt is natuurlijk wel dat ze in de beoordeling meenemen dat je wel kunt werken, en behoorlijk wat uren ook. Of dat zwaar is doet er voor hen niet zoveel toe. Zit zelf voor de helft in de wao en dat mijn partner naast zijn ploegendiensten het volledige huishouden moet runnen zodat ik mijn 12 uurtjes kan werken doet er voor het UWV niet toe.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:20

De Wajongregels zijn aangepast. Net als bij de WIA geldt nu 'Work first'. Je krijgt pas Wajong als je echt niet in staat bent te werken. Aangezien je hiervoor gewerkt hebt en nu studeert is die kans niet zo heel groot. Zie ook http://www.uwv.nl/wajong/

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 18:20

Ja Ankie, daar was ik al bang voor..

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:23

Edit, dubbele post.
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 08-03-13 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:23

Ik heb ook de diagnose ADD en heb ook geprobeert om een WAJONG uitkering te krijgen. Dit is mij niet gelukt, omdat ik volgens hun wel prima kan werken zonder al te veel met collega's en klanten in contact kon komen. Je moet dus inderdaad echt absoluut niet kunnen werken.. :\

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:25

set_elkol schreef:
Hoi bokkers :)

ik heb een vraagje met betrekking tot Wajong-uitkeringen en ik zie overal tegenstrijdige berichten dus heb ik besloten het hier te vragen. Ik heb al even gezocht op bokt maar kon niet helemaal vinden wat ik zocht.

Ik ben zelf 22 jaar oud, en heb ik eind 2010 'eindelijk' de diagnose ADD gekregen (officieel, via een psycholoog). Ik loop al mijn hele leven te zeulen met de symptomen maar ik ben er pas heel laat mee aan de slag gegaan dus, om uit te vinden wat het was en waar ik last van had. Nu ben ik in september 2012 begonnen met studeren en het is best zwaar voor mij om het vol te houden, dankzij alle prikkels :+ en informatie die ik binnenkrijg. het zou voor mij dan ook erg zwaar zijn om ernaast genoeg te werken voor een groot genoeg inkomen. Nou heb ik vaker gehoord van Wajong, ik ken iemand met ADHD die helemaal niet werkt, en een uitkering krijgt, en ik ken iemand die 300 per maand ontvangt, zij studeert ook aan de uni en kan helemaal niet werken.

Nou zou ik graag Wajong willen proberen aanvragen, en ik heb hier volgens mij ook recht op. Maaaaar... Ik heb drie jaar lang 'fulltime' gewerkt (sept 2009 tot en met sept 2012). Tussen mijn middelbare school en studie heb ik drie jaar lang 30 a 40 uur per week gewerkt bij een broodjeszaak als enige inkomen. En ik heb gehoord dat je dus voor Wajong niet 'mag kunnen werken'. Die drie jaar werken waren erg zwaar voor mij, en ik heb mezelf er echt doorheen gezeuld. Maar ik heb het wel gedaan :) Maar als je in het verleden zo gewerkt hebt, maak je dan nooit meer kans op Wajong? Mijn contract was officieel maar een 4-urencontract, maar op mijn loonstrookjes is wel duidelijk dat ik fulltime heb gewerkt. Kan ik met deze 'geschiedenis' geen Wajong krijgen?

Ik hoop dat iemand een antwoord voor me heeft :)

Elke case is weer anders, maar dik gedrukte is wel waar! Ik kreeg dat ook te horen, er werd mij gezegd dat je eigenlijk zo slecht moet zijn dat je nog geen 18 uur per week lopende band werk kan doen (koekjes inpakken ofzo) wil je wajong willen ontvangen.
Ze kijken niet eerst naar je medische deel, de arbeidsdeskundige kijkt eerst alleen maar naar je werkervaring. Ook ik heb 3 jaar werkervaring, werd dus resoluut niet doorgelaten, want 3 jaar fulltime werken is veeeeeeels te veel en ben je dus "te goed" voor een wajong.

Kan je hoog en laag springen dat er medisch van alles aan de hand is, maar zolang je teveel werkervaring heb, wordt je niet doorgelaten :n .

Wajong is volgens deze mevrouw alleen maar voor mensen die echt of een super laag iq hebben, of voor mensen die elke dag overal begeleiding bij nodig hebben, of voor mensen die dus niet in staat zijn om die 18 uur per week koekjes in te pakken.
Jij met je 3 jaar, ook al heb je het super zwaar gehad wat ik zeker snap, kan dus wel "gewoon" werken en zal dus geen wajong krijgen.
Je kan het altijd proberen, maar dit is mijn ervaring met de Wajong.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:26

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 18:26

oh damnit Loes :P naja dat is jammer dan, dan hoef ik tenminste niet het hele traject in te gaan denk ik maar zo..

@Judith, hetzelfde, jammer :) bedankt voor het delen van je ervaring.

@Petpa, thanks!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:28

Haha, nee helaas. Je kan het altijd proberen, maar ze proberen er alles op te vinden waardoor je wel kan werken, en met een werk verleden wordt dat nog wat lastiger..

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:29

Mijn ervaring: Dat ik op mijn 29ste na een fulltime werkverband wajong heb gehad.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 18:30

Oh Barendshoeve, dat is dan weer een hele andere ervaring :)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:31

De regels zijn flink strenger geworden helaas..
Ik ken ook iemand van nu 24 die al jaren een WAJONG uitkering heeft van €900,- per maand, maar zij kan prima werken, maar is hier gewoon te lui voor. (Ik ken haar daar goed genoeg voor..) Maar als zij op dit moment een WAJONG zou aanvragen weet ik zeker dat ze er niet voor in aanmerking kan komen door de regeltjes van nu..
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 08-03-13 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:31

Als er 3 banen zijn die je kunt doen, krijg je geen WAJONG... :)

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:32

_Ekenna schreef:
De regels zijn flink strenger geworden helaas..
Ik ken ook iemand van nu 24 die al jaren een WAJONG uitkering heeft van €900,- per maand, maar zij kan prima werken, maar is hier gewoon te lui voor. (Ik ken haar daar goed genoeg voor..)

Ik had begrepen dat je elke 7 jaar gekeurd moest worden en als ze je dan goed genoeg bevonden, dat je dan weer moest gaan werken?
Dus dan zou die persoon dan toch ook na 7 jaar tegen de lamp lopen?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:33

Oh daar weet ik dan weer niks van af. Zou wel leuk zijn, ze heeft nog nooit van d'r leven gewerkt en heeft ook geen opleiding gevolgd. :')
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 08-03-13 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:34

Daphne__ schreef:

Heel kort en krachtig, maar wel waar :j

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:35

Bij mij waren die drie banen (met nadruk op zo min mogelijk in contact komen met collega's en klanten): Assistent in een apotheek, daar kom je toch veel in aanmerking met andere mensen? Je hebt er een opleiding voor nodig, en ik doe een totaal andere richting. :')
De tweede was werken in een magazijn, ja... Niet echt mijn ding.
En de andere was kranten bezorgen. :\

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:37

Hmm nou mijn ervaringen zijn echter heel anders dan hier boven wordt genoemd.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:41

Wajong is geen gewone uitkering, het is een uitkering waar je recht op houdt als je werkt. Het UWV heeft zelf ook liever dat de mensen met een Wajong werken, vandaar dat er een jobcoach aan het hele traject gekoppeld wordt. Maar ook studenten hebben vaak recht op een Wajong, deze vult dan de stufi aan tot een x % van het minimumloon.

Gewoon proberen, niet geschoten is altijd mis. Ze hebben liever een cliënt die erg welwillend is en kan werken, dan iemand die geen zin heeft om van zijn luie reet af te komen!

Inmiddels al meerdere cliënten begeleidt bij de intake van de Wajong, tot nu toe hebben ze hem allemaal toegewezen gekregen (en dat in de gemeente Den Haag...)

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:42

Judith_H schreef:
Daphne__ schreef:

Heel kort en krachtig, maar wel waar :j

Onzin!! Je hebt dan alleen loon en behoudt ondertussen het recht op een uitkering. Dus mocht je om wat voor reden zonder baan komen te zitten, dan start de Wajong weer op...