Waarom met Kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Waarom met Kanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 08:44

Ik begrijp het echt niet, kan iemand mij eens uit leggen wat er zo leuk is om te schelden en grappen te maken met kanker. En waarom moet het steeds grover?

Aangezien het vaak genoeg gebeurt, moet toch iemand wel het antwoord hebben.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 08:55

Ik kan er ook niet tegen! Zoveel mensen hebben verdriet van deze ziekte en verliezen dierbaren, echt super respectloos vind ik het als er wordt gescholden met kanker.
Antwoord op je vraag kan ik je niet geven, het zou iig nooit uit mijn mond komen.

love_Soraya

Re: Waarom met Kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 08:58

Ik vind het ook een vreselijk woord , ben er een paar dierbare aan verloren , vreselijk! Denk dat de meeste het wel stoer vinden om het te gebruiken ..

maximexfleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:02

Ik snap het ook echt niet, vreselijk als mensen dat woord als scheldwoord gebruiken.
Een antwoord heb ik er niet voor..

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:12

Ik denk gewoon gewenning. Mensen nemen het over van andere mensen en weten niet eens meer dat ze het zeggen,ofja, het gaat automatisch. En zeggen het niet om de echte betekenis van het woord. Net als g*dverd*mme, k*t, t*ring. Waarom schelden mensen met god? Ik zeg het ook wel eens, maar niet omiemand te pesten maar gewoon omdat het automatisch gaat. Probeer er wel altijd op te letten dat ik het niet zeg als er gelovige mensen bij zijn. Maar soms floept het er gewoon uit.
Ik vind het schelden met kanker ook niet ok, en doe het ook niet. Maar ik ga ook niet expres andere beledigende scheldwoorden zeggen, dat zeg ik ook liever niet. Maar krijg het gewoon niet afgeleerd.

En natuurlijk heb je er rot jongens/meisjes bij zitten die het zeggen om jou te stangen. Maar dat zal niet per se kanker zijn, die kijken gewoon waar jij het meest van slag van bent en gebruiken dat.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:20

Ik kan er ook niet tegen!
Mijn moeder heeft natuurlijk kanker, en sommige doen het gewoon om je te kwellen.
Hoe vaker je het zegt, des te meer het een stopwoordje wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:38

Eerder heette kanker gewoon de ziekte. Later hebben ze het woord er aangekoppeld. Ken veel ouderen die het woord verkankerd nog gebruiken. Ipv van iets kapot of weggerot is.

Maar ik vind het wel leuk om jongeren te shockeren. heb zelf een goedaardige vorm van kanker. Maar daardoor heb ik wel 1 a 2 goedaardige tumoren. Dus als iemand veel scheld met kanker. Dan vraag ik meestal als ze weleens kanker hebben gevoeld. En bied ik ze aan om mijn tumoren te mogen voelen. 9 van de 10 keer durven ze niet. Maar je hoort ze de rest van de tijd niet weer.

Opzich heb ik er geen problemen mee. Ze komen er vanzelf achter wat voor schade ze iemand er mee kunnen aanrichten.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 09:42

het gaat onderhand verder dan eens stop woordje.

Gisteren hoorde ik deze "hoe grote concentratie kanker krijg je van de scheikunde ST". Nou iedereen vond het een meesterlijke grap... Blijkbaar mis ik gevoel voor humor :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:43

Puur taaltechnisch gezien denk ik dat het door de alliteratie lekker bekt, het is makkelijk uit te spreken en de K is een harde keelklank waardoor het harder overkomt dan bijvoorbeeld een woord met de g.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:47

Ja bij mij op school hoor je het hier en dan.. Ik wordt er zo boos van!! Echt zo onrespectvol!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:49

Ik kan er ook niet tegen, ik zeg er ook wat van als er wel mee gescholden word maar het standaard antwoord is toch 'ik scheld met het woord, niet met de ziekte'..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:49

Het is een heerlijk woord om te gebruiken, het klinkt goed met die 2 K's en die R. However, ik kan het zelf niet gebruiken, mijn vader is nog steeds aan het revalideren na slokdarmkanker. Maar mijn vriendengroep gebruikt het wel en ik stoor me er niet aan. Ik bedenk altijd dat iedereen er vroeg of laat mee te maken krijgt en dat ze dan zelf ervaren hoe vervelend het is als iemand het zo loos gebruikt.

Bovendien zeggen ze altijd sorry na het gebruiken van kanker als ik er bij ben. Ik vind dat eigenlijk best grappig :') Ze doen in ieder geval hun best om het niet zo vaak te gebruiken en dat vind ik prima.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:51

love_western schreef:
Eerder heette kanker gewoon de ziekte. Later hebben ze het woord er aangekoppeld. Ken veel ouderen die het woord verkankerd nog gebruiken. Ipv van iets kapot of weggerot is.

Maar ik vind het wel leuk om jongeren te shockeren. heb zelf een goedaardige vorm van kanker. Maar daardoor heb ik wel 1 a 2 goedaardige tumoren. Dus als iemand veel scheld met kanker. Dan vraag ik meestal als ze weleens kanker hebben gevoeld. En bied ik ze aan om mijn tumoren te mogen voelen. 9 van de 10 keer durven ze niet. Maar je hoort ze de rest van de tijd niet weer.

Opzich heb ik er geen problemen mee. Ze komen er vanzelf achter wat voor schade ze iemand er mee kunnen aanrichten.

Prachtig! _O- beetje mensen op de kast jagen!

Ik kan er niet echt mee zitten als mensen ermee schelden.
Als je zoiets zegt, is het niet dat je iemand kanker toewenst of dat je er iemand mee wil kwetsen.
En al die mensen die er wel mee zitten als iemand scheldt met kanker, get over it, maak het jezelf niet zo verrekt moeilijk!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:53

Kankeren is ook een gewoon werkwoord en mensen zijn ook helemaal geschokt als je dat gebruikt. Terwijl het compleet los staat van de ziekte.

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:02

Ik scheld er soms ook mee :oo maar alleen als ik echt heel veel pijn heb of echt heel heel boos ben,,
dan schiet het er gewoon uit,, en in mijn omgeving word het redelijk vaak gebruikt.
ik zie het woord als mensen er mee schelden niet al ziekte, net als dat ik met het woord k*t niet gelijk denk aan een vagina
(klinkt raar) maar meer ja als scheldwoord,

mijn opa is aan kanker overleden, goeie vriendin van me moeder heeft te horen gekregen dat ze kanker heeft op een nare plek en waarschijnlijk niet meer als een jaar heeft, dus ik weet hoe kl*te die ziekte is..

naja das een beetje mijn mening,
Laatst bijgewerkt door kelly534 op 05-03-13 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:03

Ik snap best dat het voor veel mensen kwetsend is, maar.. Als je scheld met k*t bedoel je dan letterlijk het geslachtsdeel, als je f*ck zegt bedoel je dat letterlijk.. en T****G? Als je scheld bedoel je toch eigk nooit letterlijk het scheldwoord wat je zegt?

Daarmee bedoel ik dus NIET dat het okay is.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:39

Ik doe het ook wel eens, ik let wel op met wie ik ben, maar ik snap al die ophef niet zo.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:43

Ik scheld of vloek zelden, alleen als ik m'n teen opeens heel erg stoot ofzo dan kan er uit mijn mond ook wel een k*t uitfloepen, macht der gewoonte en aangeleerd denk ik. Want 'iedereen' doet het, dus doe je mee, tenminste het begint toch in die pubertijd vaak. Opvoeding maakt daarin ook een verschil vermoed ik.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:15

Mij boeit het ook niet zo. Ik filter het er gewoon uit :P als ik iemand hoor schelden met kanker hoor ik niets anders dan k*t of f*uck.
Maar ik denk dat sommige mensen gewoon gevoeliger zijn en zich er veel van aantrekken. Hoewel ik eigenlijk een overgevoelig mens ben.. XD raar, maarja.
Ik snap het op zich wel bij mensen die heel het traject van dichtbij hebben meegemaakt. Dus je ouder of je broer/zus, kind. Ook zullen diegene het woord denk ik wel vaak hebben gehoord(of aan gedacht), en daar koppelen ze verdriet, boosheid, wat je erbij voelt aan. En die emotie is bij hun gewoon gekoppeld aan het woord, en als ze het dan horen komt die emotie weer boven. Dat denk ik.
Bij mij hadden 2 grootouders het, een leeft nog gelukkig en is nu schoon :)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:23

ehmm.. ik gebruik het niet, ik heb zelf kwaadaardige k gehad, maar het komt regelmatig voor dat iemand in de klas het eruit roept en dan kijkt iedereen een beetje geshockt naar mij, mij maakt het echt niets uit als ze het doen, ik heb zoiets van hè heb ik iets gemist?

ik moet helaas bekennen dat mijn stopwoordje meer van de kl*teteringtyfus-aard is :')

dus ja ik snap dat je er je heel druk over kan maken en eigenlijk kan het echt niet, maar kom op, dan moeten we g*odverdomme, t*ering, t*fus en ga zo maar door ook verbieden omdat je daar ook mensen/religies enzo mee kan kwetsen
Laatst bijgewerkt door Aight op 05-03-13 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:25

Ik stoor me er wel aan, maar zolang iemand het niet te pas en te onpas gebruikt zal ik er niks van zeggen. Dat het mij persoonlijk raakt, dat is mijn ding. Ik vind het niet nodig dat mensen er mee schelden, maar als het woord overal voor gebruikt wordt dan zeg ik ook wel dat het even wat minder mag.

Als ze dan een grote bek geven zou ik bereid zijn om mijn litteken te laten zien van een kwaadaardig melanoom wat ze vorig jaar hebben weggehaald bij me.

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:27

bij ons.op school doen ze het ook.
Iemand doet het en andere.nemen het over zonder te denken wat het betekend..
Ik heb het ook.gedaan maar ik probeer het nietmeer te doen omdat het gewoon niet kan..
maar ik denk vooral dat veel het doen om.stoer te zijn.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:30

Stoer te doen denk ik niet echt. Ik denk wel dat dat was toen het pas een 'nieuw' scheldwoord was geworden. Maar nu is het denk ik een gewoonte geworden. Zo komt het op mij over.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:32

We schelden ook met tyfus en t.ering en de pest. Kennelijk schelden ziektes gewoon erg fijn :D Ik vind het dat je het gebruik van een woord-om-het-woord (want het bekt wel lekker) los moet zien van de betekenis van dat woord als hele ernstige ziekte. Als iemand 'pestjong' roept willen ze ook heus niet écht dat iemand ter plekke doodziek wordt. Alleen lukt dat loskoppelen van klank-betekenis voor veel mensen beter bij ziektes waar we niet in het dagelijks leven mee te maken hebben. Dat betekent overigens niet dat het maar normaal hoeft te zijn om het in elke zin te gebruiken, maar dat vind ik van geen enkele krachtterm.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:36

Tsja... Waarom schelden mensen met klere, tyfus, pleuris en pest? Precies hetzelfde... Of waarom schelden mensen met poedersuiker, banketstaaf en weet ik het wat. Dat is minstens net zo erg m.i. Kanker is nu erg actueel en daarom trekken mensen het erger aan. Snap de ophef niet zo...