Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
. Maar mijn vader en ik zijn twee handen op één buik. Ondanks dat hij zegt dat hij het niet erg zal vinden als ik uit huis weg ga ("Word het weer eens rustig hier") weet ik dat hij behoorlijk eenzaam zal worden.. En straks als hij niet meer voor zichzelf kan zorgen (nu word het huis al een bende als ik niet schoonmaak), wat dan? Dan is het terug verhuizen of een verzorgingstehuis. Maar in dat laatste wil ik hem niet hebben. Hijzelf ook niet. Hij zegt dat hij zich liever van kant maakt dan dat hij in zo'n huis moet.. Linda2B schreef:Tsja, in mijn ogen heb je een beetje een luxe-probleem. Het leven zal niet altijd leuk, lachen en makkelijk zijn, of dat nu in Groningen of in Assen is. Op dit moment heb je alleen een afgeronde HAVO-opleiding, wat in de praktijk er op neer komt dat je óf nog 35 jaar achter de kassa kunt gaan zitten óf nog even 4 jaar kunt gaan investeren in jezelf en 30 jaar lang een leuke baan kunt hebben. Ook mijn advies is dus, ga naar school. Kijk of er praktijkgerichte, korte opleidingen voor je zijn, dat je in elk geval binnen een jaar of twee jaar een papiertje hebt en een goede boterham kunt verdienen.
Charaz schreef:Is het geen idee om qua studie eens een mbo opleiding te proberen, misschien past dit veel beter bij je dan hbo?

Imre schreef:Wonen in Assen en studeren in Groningen is geen optie? Studeren om het studeren zou ik niet doen. Dat is inderdaad erg lastig vol te houden. Laat je niet onder druk zetten door de inschrijfdata, als je niet weet wat je moet kiezen, kies dan niks en ga nog een jaar aan het werk. Wat je wel kan doen is brochures downloaden, open dagen bijwonen, met studieadviseurs en opleidingscoördinatoren van opleidingen die je interessant vindt gaan praten en zo je lijstje concreter maken.
Dat is beetje het probleem.. Wonen in Assen en studeren in Groningen is een optie inderdaad. Eén die denk ik het beste is, maar niet één waar ik om sta te springen, omdat ik al moeite heb met uit bed komen, motivatie, naar school gaan etc. Ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat met die extra reistijd erbij, de lat nog hoger word. 
En draai het eens om: wat voor werk zou je willen doen? En wat voor opleiding heb je daar dan voor nodig? ElineS schreef:Je hebt wel gelijk dat je kan doorgroeien, maar een papiertje maakt de start in het werkleven toch even wat makkelijker. Tenminste, dat idee heb ik.
Wilawander schreef:Ik vind ook dat je een luxe probleem hebt. En als je hier al radeloos van word dan denk ik wat als je echt een probleem hebt?
Ik zou zeggen geef je zelf een schop onder je kont en begin aan iets en maak het ook af, leuk of niet. Je hebt een paard een hoop dieren en dat is niet voor iedereen weggelegd. Dus zo slecht heb je het niet. Is niet boos bedoeld hoor maar er zijn een hoop mensen die graag zouden werken of studeren en niet kunnen waarvan ik er één ben en dan kan ik wel wat geirriteerd raken als ik dan zo'n luxe probleem lees.
Want uit het verhaal over je vader blijkt ook wel dat je het belangrijk vindt om mensen te helpen, toch?
en dat heeft me op jongere leeftijd ook goed dwars gezeten. Vooral omdat de capaciteiten er wel waren. Maar je moet doen waar je je goed bij voelt en waar je van geniet. En dat kost tijd (en de nodige fouten) om te ontdekken. 
. ElineS schreef:Wonen in Assen en studeren in Groningen is een optie inderdaad. Eén die denk ik het beste is, maar niet één waar ik om sta te springen, omdat ik al moeite heb met uit bed komen, motivatie, naar school gaan etc. Ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat met die extra reistijd erbij, de lat nog hoger word.
) vond ik het ook heerlijk om 's middags/'s avonds de boel achter me te kunnen laten, hop de trein in en naar huis, in de rimboe (weliswaar met rechtstreekse intercity op 10 minuten lopen van m'n huisje, dus echt wel stedelijk maar toch écht wel anders) In de trein kun je ook huiswerk maken, ontbijten/wakker worden, lastminute tentamenstof in je hoofd proppen enz.