Iets op BVA veiling gekocht en nu spijt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blubdevis

Iets op BVA veiling gekocht en nu spijt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 21:59

Hallo,

Een vraagje, mijn broetjes heeft gister een auto gekocht op BVA veiling, nu heeft hij gruwelijk spijt. Nu denk ik dat hij er onder uit kan omdat je verkoop via internet 7 dagen bedenktijd hebt.

Heeft iemand hier een antwoord op? Ik zou zeggen, niet ophalen.. mja

Iemand suggesties?

Prrrr

Re: Iets op BVA veiling gekocht en nu spijt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:32

https://www.bva-auctions.com/content/terms

Niet ophalen is duur. Hoe oud is je broer?
Ik betwijfel of dit een internetkoop is. Het gaat om een internetveiling, waarbij in de algemene voorwaarden is opgenomen dat voorafgaand aan de veiling de aspirantkoper in de gelegenheid is gesteld de goederen te bekijken. Afhankelijk van hoe graag hij onder de koop uitwil kon het wel eens verstandig zijn om eerst met BVA te bellen over de mogelijkheden om de koop te annuleren, en als ze niet mee willen werken toch een jurist in te schakelen.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 22:43

ja want naar mijn idéé als er één kilometer teveel is gereden dan in de advertentie staat dan heb je al geen overeenkomst toch? Want dan is het niet meer het product wat je denkt te kopen..

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:48

Eh - nee. Als je broer de moeite heeft gedaan om te bieden, dan mag de veiling daar vermoedelijk wel uit afleiden dat hij het kavel bekeken heeft of daar bewust van heeft afgezien. De kilometers die hij daarvoor moet rijden komen voor zijn rekening.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:50

BVA kom je niet meer onder uit. Enige wat ie kan doen is de auto ophalen en deze weer verkopen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:08

Prrrr schreef:
Eh - nee. Als je broer de moeite heeft gedaan om te bieden, dan mag de veiling daar vermoedelijk wel uit afleiden dat hij het kavel bekeken heeft of daar bewust van heeft afgezien. De kilometers die hij daarvoor moet rijden komen voor zijn rekening.

TS bedoelt volgens mij dat als de werkelijke kilometerstand van de auto niet overeenkomt met de genoemde kilometerstand in de advertentie de overeenkomst ongeldig is op grond van misleiding.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:13

DaniBanani schreef:
Prrrr schreef:

TS bedoelt volgens mij dat als de werkelijke kilometerstand van de auto niet overeenkomt met de genoemde kilometerstand in de advertentie de overeenkomst ongeldig is op grond van misleiding.

Volgens mij bedoelt TS dat inderdaad. Dat is inderdaad zo bij bijvoorbeeld Ebay.

BVA Auctions heeft dit echter netjes afgetimmerd in haar voorwaarden, vooral onder punt 9.2;

Citaat:
Artikel 9: Onderzoeksplicht (Aspirant)koper
9.1 De (Aspirant)koper wordt in de gelegenheid gesteld de te kopen Zaken voorafgaand aan het sluiten van de Koopovereenkomst te onderzoeken.
9.2 Omschrijvingen van de Zaken en alle inlichtingen door of namens BVA gedaan, worden naar beste weten gedaan en worden vermoed slechts als aanduiding te zijn bedoeld, zonder dat echter voor de juistheid daarvan door BVA of Verkoper wordt ingestaan. Als BVA een monster, model of voorbeeld toont of verstrekt, geschiedt dit altijd slechts bij wijze van aanduiding. De hoedanigheden van de te leveren Zaken kunnen van het monster, model of voorbeeld afwijken. (Aspirant)kopers kunnen aan bedoelde omschrijvingen, monsters, modellen, voorbeelden en overige inlichtingen geen aanspraken of rechten ontlenen. BVA heeft het recht onjuistheden in door of namens haar gedane mondelinge en schriftelijke uitlatingen en (al of niet tijdens een Veiling) gemaakte fouten te corrigeren, zonder dat daaraan door (Aspirant)kopers enig recht kan worden ontleend. BVA is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden of onvolledigheden in de omschrijving van de Zaken. De (Aspirant) Koper heeft niet het recht een Bieding te herroepen dan wel de Koopovereenkomst te ontbinden indien blijkt dat de Zaak niet voldoet aan de omschrijving daarvan.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:14

Dat is wel echt smerig.
Maar helaas juridisch gezien zit je broertje eraan vast...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:18

Dat is het standaard risico van kopen op een veiling. Je kunt geen nader onderzoek doen: letterlijk what you see is what you get.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:19

Daar zijn de prijzen vaak ook naar.

Ik begrijp de juridisch dichttimmering ook volkomen, maar wel zuur voor TS zijn broertje...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:19

Lieffiefi schreef:
Dat is wel echt smerig.
Maar helaas juridisch gezien zit je broertje eraan vast...

Wat is er smerig? Op een veiling bieden en proberen eronder uit te komen omdat je spijt hebt, of een veilingsite die verliezen die ze met dat soort zaken in het verleden hebben gelden vooraf proberen af te dekken door mensen met hun voorwaarden er duidelijk op te wijzen dat je zelf een onderzoeksplicht hebt en als je biedt, er vanuit gegaan wordt dat je zelf dus onderzoek hebt gedaan?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:20

Prrrr schreef:
Dat is het standaard risico van kopen op een veiling. Je kunt geen nader onderzoek doen: letterlijk what you see is what you get.

Nee, bij BVA zijn er altijd zichtdagen, je kunt dus altijd kijken naar waar je op wilt bieden.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:21

Maar niet de auto meenemen naar een aankoopkeuring. Verder dan kijken kom je dus niet.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:21

Het smerige is, wat ik bedoelde (ik dacht het maar typte het niet) is dat volgens 9.2;

Als BVA een monster, model of voorbeeld toont of verstrekt, geschiedt dit altijd slechts bij wijze van aanduiding. De hoedanigheden van de te leveren Zaken kunnen van het monster, model of voorbeeld afwijken. (Aspirant)kopers kunnen aan bedoelde omschrijvingen, monsters, modellen, voorbeelden en overige inlichtingen geen aanspraken of rechten ontlenen. BVA heeft het recht onjuistheden in door of namens haar gedane mondelinge en schriftelijke uitlatingen en (al of niet tijdens een Veiling) gemaakte fouten te corrigeren, zonder dat daaraan door (Aspirant)kopers enig recht kan worden ontleend. BVA is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden of onvolledigheden in de omschrijving van de Zaken.

Dus, als bijv. een KMstand volgens de advertentie aangeeft 100.000 km. Maar je bij het ophalen van de auto de gekochte auto vind met 250.000 (even een significant verschil) je hem toch echt moet betalen en meenemen.

Dat bedoelde ik met ''smerig''.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:22

Prrrr schreef:
Maar niet de auto meenemen naar aankoopkeuring. Verder dan kijken kom je dus niet.

Nee, dat niet maar je kunt zaken als kilometerstand, algemene staat, schades etc wel vooraf bekijken. En dat is waar hier over gesproken werd, namelijk dat de kilometerstand misschien niet zou kunnen kloppen met de foto`s en/of tekst en hij er dus op die manier onderuit zou kunnen komen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:25

Lieffiefi schreef:
Dus, als bijv. een KMstand volgens de advertentie aangeeft 100.000 km. Maar je bij het ophalen van de auto de gekochte auto vind met 250.000 (even een significant verschil) je hem toch echt moet betalen en meenemen.

Tsja, ik vind het wel meevallen. Als er nou geen mogelijkheid zou zijn om dit dus zelf te controleren dan was het een ander verhaal. Maar als je als koper niet voldoet aan je onderzoeksplicht, dan moet je eerst de hand in eigen boezem steken.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:27

Is zo.
het is alleen wel de reden dat ik persoonlijk niets zou kopen bij BVA auctions.
En de andere veilingsites.
Het is heel slim, absoluut, en ergens zelfs logisch.

Echter, zo een grote site is zich bewust dat mensen de voorwaarden niet lezen.
Daarintegen, inderdaad, de hand in eigen boezem steken. Want dat is de eigen verantwoordelijkheid.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 00:26

NM --> LZP

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 00:48

Lieffiefi schreef:

Wat een onzin :') . Waarom zouden ze op internet een kmstand van 100.000 zetten terwijl die werkelijk 250.000 is? Scheelt behoorlijk in prijs hoor! En ik heb nog nooit meegemaakt dat een artikel zodanig afwijkt van het plaatje dat je zou denken, oeps, das toch echt iets anders.

Ga met de rest mee, wijze les voor je broertje. Ophalen, verlies slikken en verkopen......
Hij heeft willens en wetens geboden op deze auto, dus dan mag BVA er van uitgaan dat hij wist waar hij mee bezig was.
Niet slim maar ja.

Zou overigens niet weten waarom je hier niks zou kopen. Omdat je iets koopt uit de sores van een ander?
Zolang je er rekening mee houdt welke kosten er nog allemaal bij komen en je hierdoor niet voor verrassingen komt te staan is er niks aan de hand hoor.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:42

Citaat:
BVA heeft het recht onjuistheden in door of namens haar gedane mondelinge en schriftelijke uitlatingen en (al of niet tijdens een Veiling) gemaakte fouten te corrigeren, zonder dat daaraan door (Aspirant)kopers enig recht kan worden ontleend. BVA is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden of onvolledigheden in de omschrijving van de Zaken. De (Aspirant) Koper heeft niet het recht een Bieding te herroepen dan wel de Koopovereenkomst te ontbinden indien blijkt dat de Zaak niet voldoet aan de omschrijving daarvan.

Citaat:
Wat een onzin . Waarom zouden ze op internet een kmstand van 100.000 zetten terwijl die werkelijk 250.000 is? Scheelt behoorlijk in prijs hoor! En ik heb nog nooit meegemaakt dat een artikel zodanig afwijkt van het plaatje dat je zou denken, oeps, das toch echt iets anders.

Nou he. Onzin.

Stel er is schade aan de rechterkant. Er wordt melding gedaan van een kleine blikschade (krasje), en bij aankomst blijkt er een enorme deuk in te zitten.
Maar jij had de auto al gekocht, dan kun je hem gewoon meenemen met enorme deuk.

Daarnaast gaf ik al aan dat ik expres iets nam met een Significant verschil. Zo een onzin is het dus niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:58

Liefflieffie, maar dat is het nu net, je hebt absoluut wel de gelegenheid om het voorwerp in het echt te gaan bekijken dmv kijkdagen etc , dus kun je jezelf prima indekken tegen dingen als, schade op de kant die niet op de foto staat en een flinke afwijking in de km stand bijvoorbeeld
als je dat niet doet, neem jij zelf dat risico, de veiler heeft je de gelegenheid gegeven, als bieder heb je de keus om er gebruik van te maken of niet .

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:10

Is zo. Maar ik ga even mezelf quoten

Is zo.
het is alleen wel de reden dat ik persoonlijk niets zou kopen bij BVA auctions.
En de andere veilingsites.
Het is heel slim, absoluut, en ergens zelfs logisch.

Echter, zo een grote site is zich bewust dat mensen de voorwaarden niet lezen.
Daarintegen, inderdaad, de hand in eigen boezem steken. Want dat is de eigen verantwoordelijkheid.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:54

ophalen en dan kijken wat je er mee doet.als je bied op iets weet je toch wel wat je doet en dat daar consequenties aan verbonden zijn

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:58

wij hebben een bedrijf en mijn man bied ook vaak op BVA.
en ja, je zit er aan vast.
wanneer is de tijd verstreken van de veiling?
misschien heeft die geluk dat er 1 overbied.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:14

Prrrr schreef:
Maar niet de auto meenemen naar een aankoopkeuring. Verder dan kijken kom je dus niet.

nee, dat klopt.. maar is (meestal) de prijs ook naar.

Bij een veiling zit je aan de koop vast, kom je niet meer onderuit..

dus broertje van TS moet afnemen en als als hij de auto niet meer wil, weer op MP zetten...