Vraag aan mensen die geloven(voorkeur christelijk)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Vraag aan mensen die geloven(voorkeur christelijk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 20:40

Maar mensen die niet Christelijk zijn, maar wat anders geloven of juist helemaal niet geloven zijn natuurlijk ook welkom!

Toen ik vandaag m'n paard aan het afspuiten was, vroeg ik me het volgende af:

Er komen tegenwoordig steeds meer realityshows en talkshows, maar ook soaps op tv.
In dit soort programma's wordt ook steeds meer gevloekt, soms worden mensen zelfs uitgescholden.
Vloeken en schelden is voor niemand leuk, maar zelf doen we er maar al te vaak aan mee.
Ik heb/had een klasgenootje die ook gelooft. Toen ik daar achter kwam, heb ik haar netjes gevraagd of ze het vervelend vond dat ik af en toe vloek.
Hier antwoordde ze op dat ze dat inderdaad erg vervelend vond, maar dat ze er wel aan zou wennen.
Vanaf toen heb ik ontzettend op mezelf gelet met wat mijn woordkeuze is.
En nu vloek ik nauwelijk meer.

Maar op tv wordt er dus nog wel redelijk veel gevloekt en gescholden.
Wat vinden jullie daar van?
Kijken jullie bijvoorbeeld al niet naar zulke tv programma's, of doet het jullie helemaal niks?
Als iemand in jou familie of vriendenkring een woord als 'god-ver+dom=me' in de mond zou nemen, zouden jullie daar dan wat van zeggen?

Het is helemaal niet mijn bedoeling om mensen in allerlei hokjes te plaatsen, maar dit is gewoon iets wat ik me afvroeg tijdens het afspuiten van mijn paard :')

Alvast bedankt voor de antwoorden!

moelly.

nynke55

Re: Vraag aan mensen die geloven(voorkeur christelijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:44

Ik vloek nooit en scheld alleen maar als het echt menens is, zo gemiddeld 1 keer in de 10 jaar....
Waar ik me vooral aan erger is het te pas en te onpas gebruiken van het woord k*t. Mensen hebben bar weinig zelfbeheersing, denk ik als ik weer iemand hoor vloeken of schelden. Ik vind het asociaal. En nee, ik ben niet gelovig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:45

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:46

Ik geloof zelf niet, maar ik heb een vriendinnetje die christelijk is en ook zondags naar de kerk gaat. Maar sinds we op de middelbare school zitten hoor je iedereen om je heen vloeken en schelden en nu scheldt ze zelf ook, omdat je gewoon enorm beïnvloedt wordt als je overal om je heen scheldwoorden hoort.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:48

Ik ben niet gelovig en mijn familie voor het grootste deel niet. Mijn oma is wel gelovig en ik scheld dan niet, ook mijn familie doet dit, soms op een verjaardig is het zo gezellig en floept iemand er wel eens appelflap uit. Maar dan kijkt iederemn elkaar aan van oeps. Als iemand het niet wil of gelovig is zal me inhouden en niet expres gaan schelden.
Op tv vind ik het niet erg want het maakt mij niet uit, wel ben ik altijd stil voor eten om mensen te kunnen laten biddrn :)

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:51

Ik ben ook christen en kan er niet echt aan wennen dat mensen vloeken, ik vind het ook echt vervelend. Als iemand zo af en toe vloekt zal ik er niet zo snel iets van zeggen, maar als iemand constant respectloos zit te vloeken zal ik wel aangeven dat ik dat niet chil vindt. Op tv verschilt het een beetje. Als er constant gevloekt wordt zal ik niet meer lekker naar het programma kunnen kijken, maar als ik het verder echt leuk vind zal ik het niet uit zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:53

Ik vind dat een ieder zelf moet weten wat hij of zij zegt. Maar mijn voorkeur gaat er toch wel naar uit als ze er even bij na denken. Ik ben Christelijk en vloek niet, ik stel het op prijs als andere daar rekening mee houden. Zeg er bij vrienden soms ook wel wat van als er gevloekt wordt, vinden ze meestal ook niet erg trouwens.
Het gevloek en gescheld op TV vind ik vervelender. Het zijn mensen die op welke manier dan ook vaak wel een voorbeeld functie hebben. Ook kan de boodschap heus wel over gebracht worden zonder al dat gevloek. De lol is er voor mij meestal wel snel af wanneer er flink gevloekt wordt. Ik ga niet voor mijn plezier zitten kijken naar een talkshow of soap waar continu in gevloekt wordt. De woorden en namen die zij meestal gebruiken betekenen veel voor mij, vind het jammer als ze op zo'n negatieve manier gebruikt moeten worden.
Natuurlijk zijn er ook genoeg scheldwoorden die geen 'aanval' op het geloof zijn, maar ook die vind ik vreselijk en zie het nut er ook niet van in.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:57

Bij ons thuis geld nog altijd de regel 3x vloeken is tv uit (lees weg zappen) Ik vind het niet eens leuk als er constant in gevloekt word. dan ben ik er al vrij snel wel klaar mee..

Als iemand in mijn vriendenkring steeds vloekt zeg ik er wel wat van. zeker van mensen die je regelmatig ziet. Ik vind het fijn als andere mensen op dat moment rekening er mee houden. het word ok eigenlijk altijd wel gerespecteerd. tuurlijk word het soms wel eens vergeten, of moet je je ze dr af en toe eventjes aan herinneren.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:58

Iedereen vloekt wel eens zo ook ik, maar ik probeer het wel binnen de perken te houden. Waarom? Omdat het op mijn werk gewoonweg niet staat. :n

poedersuiker riep ik vrij vaak, middelbare school kwaal dit heb ik omgetoverd tot potverdorie of oliebol of verdorie. Soms als echt iets niet loopt of iets wat ik helemaal niet verwacht is het poedersuiker.

Zoiets als he? Huh? of Wat? heb ik ook moeten omtoveren tot Pardon? Sorry? Kunt u dat nog eens vertellen?

Veel mensen doen het, het is aangeleerd gedrag, tenminste dat is mijn mening. Maar iets wat is aangeleerd, kun je ook weer afleren. :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:58

Ik ben cristelijk en erger me aan het gevloek op TV :j

Mijn ouders en zus zijn ook cristelijk en we mogen niet vloeken, dus als er een film op is waar flink in gevloekt word, dan voel ik me behoorlijk ongemakkelijk :=

Ook als mensen om me heen het doen, dan voel ik me daar niet prettig bij. Maar ik zeg er niet vaak wat van... Ik vind het al zo vervelend hoe sommige mensen over cristenen denken, dus ik houd zoveel mogelijk mijn mond. Ik geloof, anderen niet... Het is fijn als mensen er rekening mee houden, maarja, je kunt niet verwachten dat mensen zich aanpassen naar jou.

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:59

ik ben ook christenlijk en ik erger me er rot aan...wat moet al dat gevloek er nu bij, zonder is het veel leuker! :)
ik ben het precies met de bokker boven mij eens.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:03

Ik ben ook een Christen.

En ik ga af en toe flink de fout in, vooral als ik boos of teleurgesteld ben.
Laatst zat ik bij de film 'de Marathon' en oh wat baalde ik. De ene gvd na de andere rolde er zo uit.
Net zoals Turbo, daar erger ik me vreselijk aan. Maar ik heb dat ook, ik wen er wel aan.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:05

Ik denk dat je sowieso niet moet vloeken, niet alleen omdat je christelijke mensen er mee kwetst. Ik ben dus niet christelijk, maar als iemand tegen mij vloekt, vind ook ik dat kwetsend. Dan gaat het niet zozeer om het woord wat er gebruikt word, maar om de intentie daarvan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:08

Citaat:
Veel mensen doen het, het is aangeleerd gedrag, tenminste dat is mijn mening. Maar iets wat is aangeleerd, kun je ook weer afleren. :)

Dat denk ik ook. En dat vind ik eigenlijk ook wel heel erg vervelend. De meeste mensen gebruiken zo makkelijk scheldwoorden, dat ze er niet eens bij na denken.

Bij vrienden zeg ik er wel wat van. De meeste zijn daardoor in het algemeen minder gaan vloeken. :j Onbekende mensen die tegen mij praten en daarbij gaan schelden (en er dan even van uit gaan dat we geen ruzie staan te maken. :') ) stel ik ook niet op prijs. Ik zeg soms wel 'pardon?' of trek mijn wenkbrauw op. Heb nog wel een beetje klasse dat ik niet met 'scheld dit' en 'vloek dat' aan gesproken hoef te worden. Dat kan ook wel zonder hoor. :j
De meeste mensen reageren daar trouwens helemaal niet zo gek op hoor. Reageren meestal met 'Oh pardon, ik bedoelde te zeggen...' oid. :)

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:13

Ik ben ook gelovig en ik zeg er echt wel iets van als er gvd wordt gezegt. Je went er wel echt heel snel aan, maar gvd moet je gewoon niet willen zeggen als je beseft wat je eigenlijk vraagt.

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:14

Ik als niet gelovige, was mij niet bewust dat ik toch vaak vloekte. Een studiegenoot maakte mij er attent op en sindsdien let ik erop. En ja, ik vloekte vaak, veel te vaak. Dat is nu (bijna) helemaal omgetoverd tot 'kak'. Wel 'hoor' ik nu ook andere mensen vloeken, dus als je het vervelend vind, gewoon zeggen. Ik denk dat veel mensen het als automatische doen en pas als je ze er bewust van maakt, kunnen ze erop letten (als ze dat willen)

Op TV is het mij nog niet opgevallen, maar ik kijk eigenlijk weinig TV.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:18

Ik ben niet christelijk maar erger me er ook aan. Zeker als ik naar een programma kijk waarbij mijn kinderen van 5 en 7 zitten. Ik hoop maar dat ze dan die bewuste bananen in hun oren hebben ;)

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:23

Ik ben zelf niet gelovig maar iemand van vroeger was dat wel. Zij vond gevloek op tv heel vervelend, maar 'hoorde' het bijna niet meer, omdat het zo gewoon werd.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 21:24

Wauw, bedankt voor alle reacties, zeg!
Waardeer ik ontzettend!

Bedankt, het wordt nu een stuk duidelijker over hoe verschillend mensen denken!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:31

Ik kan niet zeggen dat ik me er echt aan erger op tv, maar goed, ik kijk uberhaupt niet veel tv. Ik heb het te druk met andere dingen.
Ik moet wel zeggen dat als er in mijn klas (ik ben docent) iemand hardop 'Jeeeeezus!' ofzo roept, ik daar wel een humoristische opmerking bij maak. Bijv. 'In de zin 'The horse is bitten by the dog' is 'the horse' onderwerp, maar passief, hij doet het zelf niet, dus is het een passive.' Student: 'Jezus!' Ik: 'Nee, the horse.' Zoiets. Gewoon met een knipoog, en vaak is dat genoeg. Anders negeer ik het.

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:33

ik ben ook christelijk, en het vloeken op tv vind ik wel erg ja.
soms merk je het niet, maar als er dan opeens wel een keer hard wordt gevloekt dan voel je dat op de ene manier ergens binnenin, het doet iets met je.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:33

Ik ben niet helemaal gelovig.... En ik scheld ook soms hoor

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:34

:+ leuk om te lezen dat zoiets bij je op komt als je met je paard bezig bent haha.

ik ben zelf ook niet gelovig, maar heb iemand in de familie die dat wel heel erg is.
10 jaar geleden ofzo kon je daar echt niet bij schelden, dan werd die héél kwaad.
of je nou alleen met haar was of met de hele bubs bij elkaar, kon haar niets schelen.

maar zij is eigenlijk meegegroeid hiermee, en ik hoor haar steeds vaker schelden/vloeken.
dan verontschuldigd ze zich meteen, maar toch doet ze het.

en mij kan het eerlijk gezegd niet zoveel uitmaken. :)

Greek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:39

Ik scheld simpelweg nooit met dingen waarmee ik anderen zou kunnen kwetsen, dus geen gvd, jezus, kanker, of andere ziektes.
En volgens mij hoef je daar niet eens gelovig voor te zijn, dat is toch gewoon normaal? :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:39

Ik ben christen en begrijp het gevloek niet zo echt. Ik erger me er wel aan. Ik vind het erg onbeschoft, maar dat vind ik schelden sowieso. Ik vind het ook niet getuigen van enige intelligentie. Bovendien begrijp ik niet waarom mensen die niks met God en Jezus hebben wel graag hun naam willen gebruiken voor als er iets fout gaat :?