Bang

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:10

Daar lig ik dan, moe en brak op bed. Expres niet mee gegaan naar een verjaardag omdat ik op tijd naar bed wilde. Daar is gelukkig alle begrip voor, maar het steekt me...
Want zo lang mijn vriend er niet is, kan ik niet slapen. Doodsbang ben ik, het licht mag niet uit en er moet muziek aan want anders raak ik in paniek van bijna elk geluidje. Straks als hij er is ben ik opgelucht, nu ben ik alleen maar heel gespannen en bang. Bang voor inbrekers, bang voor zombies(mede mogelijk gemaakt door The Walking dead), bang voor geesten, bang voor alles...
Het opschrijven maakt me nog banger en schichtiger. Maar straks als hij er is komt alles weer goed...

Hoe kan het bang zijn weg gaan? Gaat dat wel weg? Of blijf ik altijd in onrealistische angst zitten? Ook daar ben ik bang voor...

Nog even, dan is hij thuis en kan ik rustig slapen. Totdat ik naar de wc moet, dan begint het weer...

Blackflag

Re: Bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:14

Hmm, dat is erg vervelend! Had ik vroeger ook altijd last van. Sinds ik aan slaapmedicatie vast zit niet meer eigenlijk. Ik ging voor mezelf altijd na dat zulke dingen zoals zombies/heksen whatever niet bestaan. En inbrekers tja.. het kan altijd erger blijven denken (?)

Denk dat je voor jezelf alles op een rijtje moet krijgen wat je angst is, en waar die vandaar komt en vanuit daar naar een oplossing werken. Las dat je ook therapie krijgt etc, kun je het daar niet aankaarten?
Of vanuit een psycholoog of psychiater naar hulp vragen.
Mediteren/ontspannings oefeningen doen?

iig veel sterkte en succes, je kan het als je er maar zelf in geloofd. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:17

Ik ga t inderdaad zeker voorleggen in therapie. T is soms namelijk wel heel heftig. Dan durf ik de bank niet eens meer af of de tv niet uit te zetten. Ook half openstaande deuren vind ik doodeng, evenals s'avonds door gordijnen naar buiten kijken. Pfff wat heb ik eigenlijk veel angst...

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:17

Even weer jezelf met de pootjes op de grond zetten, zombies bestaan niet, films zijn gemaakt door cameramannen die dus ook overal bij zijn...
Geesten bestaan niet, of misschien wel, maar kunnen je echt niks doen..
Inbrekers zullen hoogstwaarschijnlijk jouw huis wel overslaan als je duidelijk thuis bent...

Ik ben ook wel eens mezelf helemaal gek aan het maken als ik een aparte film heb gezien of helemaal alleen thuis ben. Even weer realistisch nadenken helpt bij mij...

Edit: als er een keer wat gebeurd is, is dat natuurlijk een ander verhaal, maar even een keer diep uitademen en jezelf niet onnodig bang maken.
Laatst bijgewerkt door Casca op 30-09-12 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:18

Gatsie, wat naar.
Ik herken die angsten wel van vroeger, toen ik nog thuis woonde.
Toen heb ik nachten met m'n hoofd onder de dekens gelegen met zulk soort angsten.

Ik heb er nu geen last meer van, het is bij mij vanzelf over gegaan gelukkig.
Ik ging soms hele simpele boeken lezen, desnoods kinderboeken.
Die waren zo makkelijk te lezen en leuke verhalen dat ik me daardoor kon ontspannen.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:19

Of zet ff lekker muziek aan en ga even helemaal los. Schud al je angst van je af!

Heb je slaapmedicatie of niet? Of uberhoubt medicatie?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:19

Mediteer je wel eens? Dat kan namelijk een hele nuttige techniek zijn om jezelf bijeen te rapen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:21

Ik snap nooit waar mensen zich zo druk over kunnen maken :$ (Maarja, ik ging ook op een boerderij passen, lekker afgelegen met het bos zowat in de achtertuin... en dan 's avonds altijd nog een rondje en ik genoot ervan om 's avonds nog bij de paarden te zijn...) Maar ik denk dan ook heel realistisch. De kans dat er daar wat gebeurd is tig x zo klein als dat ik in de stad rondloop... Ik fiets ook goed als ik alleen ben door het bos heen in het donker... want er stond een auto net achter de achterste weilanden en we wilden wel weten wat er aan de hand was + kenteken noteren... dus ik op mijn fietsje :'))

Het stomme van bang zijn is, dat je je juist gaat focussen op geluidjes en je jezelf daardoor gewoon helemaal gek maakt. Maar even een brainstorm actie..

Zombies bestaan niet... dat even als eerste :p (klinkt zo lekker makkelijk ik weet het ;)) maar ik weet hier niets van te maken?

Inbrekers: als je nog lichten aan hebt en iets van geluid of wat dan ook, ze zien echt wel dat er iemand is. En de meeste inbrekers zijn gelegenheidsinbrekers, dus zolang je voordeur niet openstaat of een groot raam, zal het ook wel meevallen. Knipper desnoods een keer in een andere kamer het licht aan...

Geesten... tjah.. ik ga die bij de zombies zetten :p (anders slaap je helemaal niet meer...)

Wat ook kan helpen, ga eens in een andere kamer ofzo liggen.... sommige mensen voelen zich in bepaalde kamers veiliger/juist onveiliger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:22

Ik heb geen medicatie. Ik heb t trouwens erger als ik heel erg moe ben, echt een mindfuck. Van me af zetten, dat is moeilijk. Ben te moe om nog uit bed te gaan...
Doe niet mediteren, ben daar niet zo van, niet dat ik het meteen afkeur hoor.

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:23

Ik ga mee met het bovenstaande.
Toen ik nog bij mijn ouders thuis woonde sliep ik niet voor 1 van hen weer thuis was, al was dat 3 uur snachts.
Inmiddels woon ik 3 jaar op mezelf en pas sinds een paar maanden kan ik slapen als m'n vriend er niet is. Als hij nachtdienst had viel ik natuurlijk wel in slaap maar pas nadat ik al het geluid af had geschoven op buren/de kat ed.

Je gedachtes zijn het die je gek maken, je banger maken dan dat je al bent. Probeer die gedachten te stoppen door bijvoorbeeld het in je hoofd te zeggen dat het moet stoppen of relativeer alles, zoals hierboven genoemd wordt.

Verder denk ik dat je het inderdaad eens kan voorleggen in therapie. Bij mij heeft oefening baart kunst erg geholpen, met een klein lampje aan slapen en desnoods je telefoon zacht muziek laten afspelen.
Succes!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:24

Stoppen met het nadenken erover, zou dat misschien een beetje helpen? bijvoorbeeld dat je jezelf met iets compleet anders gaat bezighouden, iets dat je graag doet zodat het je ook snel afleid. Muziekje aan voor wat achtergrondgeluid, boekje erbij, en even helemaal met je gedachten weg van de enge gedachten? Misschien dat dat al kan helpen totdat je straks niet meer alleen thuis bent.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:27

Probeer eens lekker in bed te gaan liggen. Klein nachtlampje aan en in een fijne houding. Focus je op de dekens, de warmte. (ik ben zelf een avond mens, en ben 'sochtends altijd heel erg moe. Als ik niet kan slapen probeer ik me het ochtend gevoel voor de geest te halen)
Ik heb me ook nog andere kalmerings/slaaptechnieken aangeleerd. Het klinkt misschien suf.
Maar het helpt mij altijd heel erg.
Zo probeer ik vaak kleuren te visualiseren. Met mijn ogen dicht begin ik bij een lichte kleur en ik ga steeds een tint donkerder. Uiteindelijk kom je bij zwart uit en daar blijf je je dan op focussen. Meestal val ik dan vanzelf in slaap.
Of zoek een slaapdier. Een denkbeeldig dier wat bij je is en je beschermt tegen alle gedachten en hersenspinsels van de nacht. Ik zelf heb een vogel die aangevlogen komt en zijn vleugels om me heen slaat.
Wat ook werkt is gaan tellen. Van 1 tot 100 en terug.
Het gaat er eigenlijk niet om wat je doet. Het enige wat je met zoiets doet is je gedachten op heel iets anders focussen.
Het zijn simpele dingen en juist daarom uitermate slaapverwekkend.

Als ik het zo uit typ klinkt het echt stom.
Maar het werkt bij mij heel goed!
Wat niet werkt is blijven zitten achter de computer en peinzen.
En besef dat je voordat je je vriend leerde kennen ook altijd alleen hebt geslapen.

franka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:29

heel herkenbaar, hoe vaak ik wel niet met een noodgang de trap op gerent ben als mijn man niet thuis was.
bij mij is het tegenwoordig wel beter maar vind het nog steeds niet fijn als hij er niet is.

heb helaas geen tips voor je maar blijf even meelezen met de tips die je krijgt.
hopelijk zitten er tips tussen waar je wat aan hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:29

Pff raakte net bijna in paniek, ik dacht iets te zien bewegen. Nu moet ik er de hele tijd naar kijken anders raak ik compleet in paniek. T enige wat de angst op dit moment weg kan nemen is m'n vriend die thuis komt...

Zo stom, ik heb 9 maanden boven een stal gewoond, ook in de middle of nowhere, daar had ik er zelden kast van...

Bedankt voor alle tips overigens. Ik doe m'n best..

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:30

Heel herkenbaar.. echt vrijwel hetzelfde heb ik als jou

Ik ben ook bang alleen thuis, mijn vriend gaat over een halfuur de deur uit met een vriend een drankje doen.
Ik zit nu al te bedenken wat ik zal doen, nu alvast gaan proberen te slapen, of langer op te blijven totdat ik zo moe ben dat ik niet anders kan als slapen.. en dan het liefst met de lamp aan..

Ik heb me altijd op weten te fokken met enge films, buitenaf wonen, geesten etc. Noem me gek, tja..
Vanaf kinds af aan zit dat er wel in bij mij, ik slaap geheel onder de dekens, geen lichaamsdeel mag uitsteken ;) Behalve als mijn vriend ook gaat slapen, dan ben ik wel relaxter.
2 jaar geleden toen ik nog thuis woonde bij mijn ouders woonden we aan de bosrand, als ik thuis kwam en alleen was gooide ik gordijnen en rolluiken zsm dicht, er liepen helaas wel eens wat ongewenste mensen rond het huis snachts tong ik jonger was, en die angst verdwijnt niet zomaar.
Nu woon ik 2 hoog, wat een verschil is dat! Dat geeft bij mij echt heel veel rust merk ik.

Ik vermijd enge films echt helemaal, ik weet hoe gek ik mezelf daar mee kan maken.
Toen we 1 jaar geleden hier introkken gebeurden er veel rare dingen in huis, mijn vriend gelooft enigzins in dingen waar ik liever niet over praat en denk, en hij bevestigde dat er 'meer' was in huis.
Dus ik slaap echt niet meer relaxed alleen, zulke dingen kan ik echt maar beter niet horen..
Het gaat wel steeds beter heb ik het idee, maar toch blijft het altijd in mijn achter hoofd, wat er eerder gebeurd is.

Gelukkig komt jouw vriend weer bijna thuis :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:31

Ik had hier ook altijd heel erg last van. War mij heeft geholpen is om niet te zorgen dat je de geluiden niet meer hoort, niet bewust op bed blijven zolang je alleen bent, etc.

Zet de muziek soms even 5 minuutjes uit en luister maar gewoon wel naar alles wat er te horen is. Juist omdat je het niet hoort, is alles natuurlijk eng als je de muziek uitzet, normaal hoor je het niet en je weet dus niet of het normaal is of niet.

En ''gewoon'' eens uit bed gaan. Al loop je tot de deur en ga je dan weer terug. De enige manier waarop dit ooit minder word is door te merken dat het niet eng is en je gewoon veilig bent in huis.
Ik zelf nam ook altijd de telefoon mee, met 112 alvast ingetoetst en mijn vinger er al op... Als er dan echt iets gebeurd, wat niet zo zal zijn, dan heb je iig snel iemand aan de tel. Het geeft iig een veiliger gevoel.

Oh en zingen helpt ook :)) Ik zong als ik alleen was héél hard als ik de trap op moest etc.

Edit; Oh en ik ben er helemaal vanaf ondertussen. Zit de hele nacht alleen beneden, met gordijnen voor de ramen waar je mij door ziet zitten als ik het licht aan heb en ik zie ook alles buiten. Kijk op m'n gemak tv, loop naar de keuken voor drinken etc. En rond 5 uur doe ik alle lichten uit en loop ik naar boven.

Afentoe loop ik om 3 uur 's nachts ook nog langs de weg hier, opzoek naar onze kat. En er is me nog nooit wat gebeurd, geen mensen tegengekomen die verkeerde dingen van plan zijn etc.
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 30-09-12 00:36, in het totaal 2 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:33

lieverd als je ergens veilig bent dan is het wel in dit land in je eigen huis er is niets aan de hand en er gebeurd ook echt niets ontspan en loop desnoods een rondje door het huis. Echt waar er kan niets gebeuren

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:36

Joolien schreef:
Pff raakte net bijna in paniek, ik dacht iets te zien bewegen. Nu moet ik er de hele tijd naar kijken anders raak ik compleet in paniek. T enige wat de angst op dit moment weg kan nemen is m'n vriend die thuis komt...

Zo stom, ik heb 9 maanden boven een stal gewoond, ook in de middle of nowhere, daar had ik er zelden kast van...

Even stom vraagje he, maar heb je het standaard alleen in je eigen huis of? Want mijn vriend kan bijvoorbeeld nooit rustig bij zijn vader slapen, want daar "zit ook iets" (klinkt heel vaag hoor..) Maar hier in huis heeft ie nergens last van, terwijl hij daar per se met zijn rug naar de muur moest liggen etc. omdat ie zich niet "veilig" voelde.

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:38

Ook ik heb een tijd op een stal gewoond, en ook echt in de middle of nowhere, en daar was het voor mij ook in orde. Ieder geluid wat ik hoorde schoof ik af op de paarden ;)

Wat bij mij een tijd terug goed hielp was gericht denken/dromen om in slaap te vallen.
Ik woon in Ierland, en met wedstrijden rijden mensen de proeven hier uit het hoofd.
Dus als ik niet kon slapen ging ik de proef doorlopen in gedachten, werkte heel goed ;)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 01:33

Lieve schat, een paar straten verder is het rustig, dus er is niks. :) Maak jezelf niet onnodig gek. Probeer goed naar je buik te ademen, bij jezelf te blijven.

Als ik jou was, zou ik toch eens met je HA of therapeut in gesprek gaan en medicatie overwegen. Hele kleine hoeveelheden oxazepam of lorazepam kunnen echt al wonderen doen, trust me.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 02:00

Serendip90 schreef:
Joolien schreef:

Even stom vraagje he, maar heb je het standaard alleen in je eigen huis of? Want mijn vriend kan bijvoorbeeld nooit rustig bij zijn vader slapen, want daar "zit ook iets" (klinkt heel vaag hoor..) Maar hier in huis heeft ie nergens last van, terwijl hij daar per se met zijn rug naar de muur moest liggen etc. omdat ie zich niet "veilig" voelde.

Nee dit helpt...... Zou me alleen maar banger maken.. ''Er zit iets..'' Klinkt niet echt rustgevend :D

Ik had hier vroeger ook heel erge last van maar ik ben wel erg nuchter erin geworden.. Geesten en zombies? Bestaan niet. En voor inbrekers etc ben ik nooit bang voor geweest. Vroeger was ik erg bang voor geesten en juist daarom ging ik geluiden horen die er vaker waren alleen nu zocht ik er iets achter.. Nu maak ik er alleen maar grapjes over en zoek overal wel een logische verklaring voor, want dat is er ook meestal wel. En anders pech, want zoals ik al zei, geesten (en zombies al helemaal) bestaan niet. Punt, klaar. Zo moet je denken, niet jezelf gek maken en al helemaal niet erover na denken!

Maar dat is natuurlijk allemaal makkelijker gezegd dan gedaan.. Ik weet maar al te goed hoe dat is, zo'n angst.. Succes iig!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 02:17

jeetje joolien je hebt precies hetzelfde als mij,
en ik kan je vertellen alleen al door er hier op bokt over te praten helpt !
mij iig wel,
ik heb jaaaaaren in het licht geslapen en met muziek jaaaaaaaaaren
én nu de laatste 2 weken kan ik slapen in het donker zonder muziek
alleen al doordat ik mijn verhaal kwijt kon .

en soms is het even moeilijk maar je komt er wel doorheen komt goed

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 02:29

Met muziek slapen deed ik toen ook altijd, dat helpt inderdaad wel. Muziek en licht.. Uiteindelijk afbouwen.. Ipv het grote licht een klein lichtje, daarna muziek een stukje zachter.. Totdat je zonder muziek of licht kan en dan beide. Heeft bij mij iig geholpen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 03:34

wow ik herken dit helemaal niet.

Maar dan ben ik wel iemand die echt op zn tijd..en dan bedoel ik toch echt een uurtje per dag, helemaal voor mezelf moet hebben; en dan bedoel ik echt helemaal voor mezelf hebben. Dus echt ff lekker helemaal in je eentje zijn en de aandacht echt 100 % voor mezelf heb. Ik heb dat gewoon echt nodig om echt tot rust te komen.

Dus tja; een avondje zonder vriend vind ik heerlijk..vooral de eerste uurtjes...als het later wordt zo rond een uur of half 11 word dat wel wat minder, maar dat is omdat je dan zo langzamerhand ook wel weer de aanspraak mist etc..niet omdat ik bang ben.

En als vriendlief zo laat thuis komt dat ik al op bed lig (wat misschien 1 keer per jaar voorkomt) geniet ik er ook echt even van om het bed eventjes helemaal voor mezelf alleen te hebben; lekker breeduit liggen half overdwars in bed; heerlijk. Echt slapen doe ik niet hoor, want mis toch wel vriend, dus lig daar toch ook wel half doezelend op te wachten dat die thuiskomt. Maar nee bang nog nooit geweest

Misschien niet the walking dead kijken als je alleen bent :P Kan zelf persoonlijk niet wachten totdat het nieuwe seizoen begint :D
Maar even serieus: gewoon een lekker chille film kijken, licht lekker zacht dimmen, drankje erbij ( niet teveel, genoeg om net even lekker makkelijk te kunnen ontspannen) en je bent zo de rust zelve.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:00

Zo uiteindelijk heb ik heerlijk geslapen met vriend :)

WD kijken we samen. En ik vind het normaal helemaal niet eng :P Ik had gister ook het probleem dat ik droge ogen had dus kon ze bijna niet open houden :')

En ik woon ook 3 hoog met een gesloten portiek, dus ook dat is geen probleem.

Ik ga idd met de therapeut overleggen. Heb wel oxazepam in huis, kan dat misschien de volgende keer wel nemen want t is echt niet grappig.