Lucide dromen aanleren, wie doet er mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Lucide dromen aanleren, wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 16:48

Beste Bokkers,

al een tijdje zit ik met het idee om mezelf te leren lucide dromen. Een lucide droom is een droom die je zelf bestuurt en waarvan je bewust bent dat je aan het dromen bent. Er zijn dus geen grenzen meer, alles is mogelijk!

Nu leek mij de zomervakantie wel de perfecte gelegenheid om het te gaan (proberen) te leren omdat ik dan de wekker gewoon 's nachts kan zetten zonder dat ik daar overdag last van zou moeten hebben.

Het leek me leuk om een topic op te richten om te kijken of er meer mensen zijn die dit willen gaan leren zodat we elkaar kunnen vertellen hoe het gaat en elkaar tips kunnen geven.

Een fijne site met veel informatie: http://www.ld4all.com/nl/guide.html#fra ... come.shtml)

Ik ga vandaag beginnen, leg een kladblok naast m'n bed en dromen maar. :D

Fenrir

Re: Lucide dromen aanleren, wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:50

Ik lees even mee, ik kan echter al lucide dromen maar vind het wel leuk om ontwikkelingen van anderen te volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:52

Ja ik doe mee, ik heb namelijk alleen maar nachtmerries..
Dus k lees zo die site door! :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 16:52

Leuk! :D Heb jij het jezelf echt aan moeten leren of ging het je gemakkelijk af?
Hoe lang heb je er ongeveer over gedaan om het te leren?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:53

Ik lees even mee! Ik doe het af en toe maar weet niet hoe :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:54

Geen idee, ik heb nooit moeite gedaan om het mezelf aan te leren eigenlijk. Ik heb wel lange tijd mijn dromen opgeschreven al vanaf jonge leeftijd. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik meer dan gemiddeld dromen onthoud (zo'n 3 per nacht en tot in kleine details) wat alleen maar beter is geworden door het bijhouden van een dromendagboek. Helaas schiet het er nu nog wel eens bij in dus ik schrijf/teken ze niet meer elke dag op.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 16:58

Oke, werkt dat blijkbaar dus toch wel erg goed! :j Ik ben er een jaar geleden ook eens heel erg mee bezig geweest en heb toen 1x lucide gedroomt (en toen gezoend met John Travolta hahaha _O-) maar het is er daarna een beetje bij ingeschoten helaas..

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:00

heb wel eens een meisje ontmoet die het kon, zij had zichzelf geleerd om heel vaak op haar horloge te kijken, hierdoor ging ze het ook in haar droom doen, maar dan klopte het niet dus dan wist ze dat ze droomde. maar zij werd er zelf heel moe van. dus ze is er mee gestopt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:00

Haha :')
Ik denk wel dat het helpt voor het onthouden van je dromen, voor lucide dromen weet ik het niet die heb ik altijd al gewoon gehad voor zover ik me kan herinneren. Maar er zijn wel meerdere tips en trucs om lucide dromen te bevorderen en ik hoor van veel anderen dat ze helpen (ik heb een paar jaar terug mijn eindwerkstuk over dromen gedaan en toen ook veel onderzoek gedaan ernaar).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:01

ik verzin wel verhaaltjes in mijn hoofd om in slaap te vallen.... beetje hetzelfde concept!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:02

Voor je gaat slapen? Dat is toch iets heel anders? Dan ben je gewoon wakker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:03

Ik lees ook mee :j Heb zelf nogal vreemde dromen die ik vaak ook tot in detail onthoud, en heb lange tijd lucide gedroomd. Ben echter een tijd minder intensief bezig geweest met mijn dromen dus zowel het onthouden als het lucide dromen is wat weggezakt. Ben er de laatste tijd weer meer mee bezig mijn dromen te onthouden en lucide dromen is de volgende stap :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:04

takkie_muis schreef:
ik verzin wel verhaaltjes in mijn hoofd om in slaap te vallen.... beetje hetzelfde concept!

Das inderdaad heel wat anders dan lucide dromen, hoewel zaken waar je vlak voor het slapen gaan aan denkt wel weer je dromen kunnen beïnvloeden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:04

Nouks schreef:
takkie_muis schreef:

Das inderdaad heel wat anders dan lucide dromen, hoewel zaken waar je vlak voor het slapen gaan aan denkt wel weer je dromen kunnen beïnvloeden :)

hmm dat verklaart een hoop , afhankelijk van dat droom ik de meest vage dingen :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:05

Ik rust niet als ik mijn dromen zelf bepaal, dus doe ik het ook niet in de regel.
Dit heeft wel het effect dat ik als ik droom ook bijna altijd een nachtmerrie heb..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:12

Ik rust sowieso niet uit van mijn dromen, dus of ik nou lucide droom of niet... maar ik heb nooit nachtmerries. En als ik dan een keer achterna gezeten wordt of er gebeurd iets anders vervelends dan ontkom ik toch altijd als het erop aan komt omdat ik zelf weer wat doe :+ daar heb ik dan weer weinig keus in overigens, dan is 't echt gewoon van "nou, zo is het wel genoeg geweest, ik ga" :')

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:15

Ik weet niet of ik lucide dromen heb, maar ik weet grotendeels altijd wat ik gedroomd heb en ben me er heel bewust van. Vaak droom ik ook wel eens dingen die de volgende dag gebeuren, soms wel hele dagen.

Is best eng, maar ik ga die website eens lezen.
Alleen ik heb juist gehoord dat lucide dromen gevaarlijk zijn??

EDIT; Als ik zo eens door die website lees, vrees ik dat ik al aan lucide dromen doe o_O
Laatst bijgewerkt door xDenies op 17-07-12 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 17:16

Waarom zou het gevaarlijk zijn?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:17

Ik kan 't ook, maar heb het nooit bewust getraind. Al werd het wel frequenter toen ik er meer over ging lezen. Dromen onthouden kon ik altijd al, maar heb voor de gein een aantal maanden alles bijgehouden, best grappig om nog eens terug te lezen (en vaak zie ik het ook meteen weer voor me als ik 't lees). Maar dat is jaren geleden en nog steeds onthoud ik elke nacht m'n dro(o)m(en).

Bij nachtmerries heb ik er veel profijt van. Als het écht eng wordt word ik steevast lucide en bedenk ik me dat 't maar een droom is en ik het anders kan laten lopen of wakker kan worden. Dat is wel heel prettig.

Edit: xDenies, is het dan dat je denkt "Oh, ik droomde dat ik vanavond opgebeld zou worden" en 's avonds word je inderdaad opgebeld, of is 't meer dat je wordt opgebeld en dan denkt "Hé, volgens mij had ik dit gedroomd"?
Laatst bijgewerkt door Dani op 17-07-12 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:17

Ik heb het heel af en toe. Ik zou het graag ook echt bewust willen aanleren, want nu gaat het meestal
perongeluk. Ik vind die dromen altijd zo leuk en fijn.

Ik doe mee! :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 17:18

Leuk dat er al geïnteresseerden zijn! +:)+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:19

Ik ben de laatste tijd wat vergeetachtig :') Maar ik weet de nachtmerries van toen ik jong was nog tot in de kleinste details. In mijn nachtmerries kwamen altijd slangen voor. Ik ben hiervoor ook in een soort therapie gegaan waardoor je je dromen beter onder controle kan hebben en dit heeft heel goed geholpen. Ik slaap een stuk rustiger en heb het zelf in de hand. Ik probeer altijd mijn eigen draai aan mijn dromen te geven, nachtmerries heb ik feitelijk nooit meer. Maar ik moet eigenlijk ook weer eens beginnen met een dromennachtboek, want als ik wakker word weet ik het allemaal nog, maar nu, een paar uur later dan weet ik het niet meer :')

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:20

@ DaniBanani,

Dat is verschillend, is maar net of dat ik er daadwerkelijk bij stil sta.
Maarja, ik voel ook als er mensen in of rond mijn omgeving, bekende van mij, iets hebben
of op het punt staan om te overlijden ..

@ Captain,

Geen idee, maar dat is mij verteld.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:24

Vorige nacht heb ik een droom gehad waarbij ik kon vliegen.
Ik besefte niet dat ik aan het dromen was, maar ik kon mezelf wel " besturen " zeg maar waar ik heen wilde.
Maar het was zeker niet van " Hey, ik ben aan het dromen, laat ik mezelf eens gaan besturen ".
Dus ik denk niet dat je dit als een lucide droom kan bestempelen of wel ?

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:24

Leuk! Ik heb me hier vroeger in verdiept maar nooit doorgezet. Heel soms merk ik wel eens dat ik denk "kan dit echt?" maar het werkt nooit helemaal. Ik lees even stil mee!