Hier is een hoogbegaafde moeder van een hoogbegaafd kind 
FirebirdM schreef:Dan bedoel ik vooral of je dat als positieve of negatieve factor in het leven van dat kind ervaart, en waarom
Eigenlijk allebei een beetje. Natuurlijk is het fijn als je slim bent, om het zo maar even kort door de bocht uit te drukken, als je makkelijk dingen oppikt en veel dingen makkelijk kunt leren. Aan de andere kant maakt het je ook onzeker en lui en is het soms sociaal moeilijk; andere mensen begrijpen je niet altijd goed en andersom ook.
FirebirdM schreef:Het is lastig om onder woorden te brengen, maar geef je hem/haar bijvoorbeeld extra aandacht op school, of laat je hem/haar z'n gang gaan omdat andere kinderen je aandacht beter kunnen gebruiken?
Dat is niet zo, dat andere kinderen je aandacht per definitie beter kunnen gebruiken. Ja, die hoogbegaafde kinderen snappen alles, dat is wel zo. Maar juist daarom hebben ze soms extra aandacht nodig. Ik ben heel erg blij bij ons op school met de plusklas, bijvoorbeeld. Letterlijke woorden van de juf: 'Hier leren we de hoogbegaafde kinderen dat ze niet alles weten'. En dat is wel zo. Ze leren een andere manier van leren aan. Wat had ik die vroeger graag gehad...
FirebirdM schreef:Heeft zo iemand het juist makkelijker of moeilijker, of is er geen verschil in functioneren tussen kinderen met en zonder labeltje?
Het is niet het labeltje dat het verschil maakt. Het is de 'aandoening' - maar daar ga je al: het is natuurlijk niet echt een aandoening, meer een andere manier van functioneren. Je hersens werken gewoon anders. Zie het eerste stukje van mijn reactie.
Ellewies schreef:Vroeger werden hoogbegaafde kinderen geholpen met extra huiswerk en een extra rol als begeleider in de klas, maar waren er veel die verveeld raakten, gedemotiveerd en in het ergste geval school-ziek vanwege het uitblijven van uitdaging. Wel leerden deze kinderen naar mijn idee wel om te gaan met andere niet-hoogbegaafde kinderen en leerden op deze manier ook om te gaan met intelligentie verschillen en sociale klasse.
Vroeger wanneer dan? Niet in mijn tijd. Dan was je gewoon 'slim' en werd er verder geen extra aandacht aan besteed. Ja, je mocht een klas overslaan. En nog een, als het moest. Maar meer niet, en de begeleiding was zo lekker dat de meester niet eens wist dat ik in zijn klas zou komen. Ik stond op de lijst van een klas lager 
Ellewies schreef:Tegenwoordig worden de kinderen "met labeltje" op een speciale school of klas geplaatst die meer aan hun uitdaging en niveau kan voldoen. Geweldig voor de ontwikkeling en de prestaties, maar naar mijn idee ook enigzins funest voor hun sociale kunnen.
Ik zou mijn kind ook niet graag op een Leonardoschool plaatsen, maar ik denk wel dat ze erg geholpen zijn met zoiets als een plusklas. Al is het maar een paar dagdelen in de week. Heeft niks te maken met prestaties, maar wel met het leren leren. Ik kan dat dus niet, ik kan niet ergens voor gaan zitten en studeren. Heb ik nooit gehoeven. Je wordt ontieglijk lui van hoogbegaafd zijn.