Ik ben op dit moment bezig met het ontwikkelen van 2 kalenders:
Een paardenkalender en een honden/dierenkalender.
Het worden verjaardagskalenders die je kunt ophangen en ieder jaar gewoon kunt blijven gebruiken.
Formaat A4 met spiraal aan de bovenkant (zodat het door de brievenbus past, 1 formaat groter moet met de pakketpost mee)
In de eerste druk wil ik een oplage van 100 stuks per kalender bestellen.
Om te kijken hoe het loopt.
Afgelopen jaar heb ik namelijk 50 exemplaren besteld van mooie jaarkalenders waarvoor ik de foto's in opdracht heb geleverd.
Slechts iets meer dan de helft daarvan heb ik kunnen verkopen.
't Grootste deel daarvan via beurzen. Want het bleek dat 30x30cm formaat met de pakketpost mee moet en die extra 6,75 euro verzendkosten is voor veel mensen de drempel om niet te bestellen. En halverwege 't jaar zijn ze onverkoopbaar omdat dan nog maar de helft van de kalender voorbij komt.
Vandaar de keuze voor verjaardagskalenders, die gewoon kunnen blijven hangen.
Vraag om tips/suggesties:
Nu ben ik op het punt aangekomen dat ik een beslissing moet gaan maken over het ontwerp, de foto's, etc.
En daar wil ik heel graag jullie hulp en input voor gebruiken!
Daarom de vraag of je eens naar onderstaande vragen voor beide kalenders wil kijken. En je mening wil geven.
Ik heb ze genummerd, zodat beantwoorden wat makkelijker is.

Paardenkalender:
Schetsje/illustratie (nog niet serieus naar vormgeving gekeken!):

Voor de paardenkalender is het redelijk simpel...
Een keuze van mooie foto's van paarden. Die heb ik ook al genoeg op archief staan.
En ik zal ook rekening houden met seizoenen, etc.
Wat ik wel graag van jullie zou willen weten:
1. Zien jullie graag 1 of juist meerdere foto's per maand?
2. En moeten dat dan foto's van het zelfde paard of een ander paard zijn?
3. Wil je alleen portretten/los foto's, of ook foto's van sport?
4. Het kalender ontwerp met een subtiel kleurtje en/of patroon. Of gewoon simpel wit en geen poespas?
Honden/dieren kalender:
Bij de honden/dieren kalender liggen mijn beslissingen wat ingewikkelder.
Ik wil het namelijk op dit moment echt bij 2 soorten kalenders houden.
In eerste instantie zou dat een honden- en een paardenkalender worden. Maar vanuit facebook kwam de vraag of ik ook andere huisdieren op die hondenkalender wilde zetten.
Daarom nog het twijfelpunt over honden / dierenkalender.
5. Wat vind jij? Alleen honden, of ook andere huisdieren op de kalender?
6. Moet het een studio (stijl 2 en/of 3 in de voorbeelden hieronder) kalender worden, of outdoor (stijl 1)?
7. Als het een studio kalender wordt, wil je dan foto's met een witte achtergrond of juist een gekleurde achtergrond?
8. Wil je 1 dier of meerdere dieren zien per maand?
9. Een strak, simpel ontwerp? Of een leuk, speels design van de kalender?
10. Heb je nog andere, algemene tips voor me?
Hiervoor heb ik ook weer even een paar zeer ruwe schetsjes/illustraties opgezet.
Om de mogelijkheden voor outdoor, studio en kleur vs wit te tonen:
Stijl 1

Stijl 2

Stijl 3

) en ik vind die foto's met die woordgrapjes ook echt geniaal. Daar zou ik er zo een van kopen
.