Vanmiddag ben ik naar het politiebureau geweest om aangifte te doen van het kwijtraken van mijn paspoort, ik had 'm altijd in de kluis liggen en soms voor een wedstrijd of iets anders haalde ik hem eruit. Ik heb hem nodig voor mijn werk, maar hij ligt niet in de kluis, niet in één van mijn tassen of op een andere logische plek. Dus ik denk heel simpel, ik doe even aangifte en ik haal een nieuwe. Enfin ik zit daar, vraagt ze of ik paspoortnummer weet, nope, dus had ze geboortedatum nodig om te zoeken. Maar volgens die computer heb ik nooit een paspoort gehad, alleen een ID-kaart (die had ik daarvoor). Ze heeft nog naar de gemeente gebeld en ook daar werd gezegd dat ik nooit een paspoort heb gehad. Ze deed er niet zo moeilijk om en met 5 minuten stond ik buiten met een papiertje voor vermissing van mijn ID-kaart...
En toen sloeg te verwarring toe.
Ik heb sinds ongeveer 2007 of 2008 een paspoort, hiermee ben ik in 2008, 2009 en 2010 naar Aruba geweest. Ik heb het net opgezocht, vanaf 2004 heb je daar een paspoort voor nodig, met een ID-kaart kom je er niet in. Toch deden ze een beetje laconiek, er werd nog gezegd "mevrouw is in de onderstelling dat ze in het bezit is geweest van een paspoort". Ik voelde me een beetje behandeld alsof ik koekoek ben. Ik weet het gewoon 100% zeker, ik heb een paspoort, dit paspoort is nog geldig maar verloopt eind dit jaar of begin volgend jaar. Ik ben er mee naar het buitenland geweest, dat verzin ik toch niet? Dat zou toch ergens moeten staan?

Toen ik thuis was heb ik dus ook naar postbus 51 gebeld, ze konden op dat moment niet helpen, maar ik heb een lading vragen achtergelaten waar ik nog antwoord op krijg. Ik ben echt heel erg benieuwd, want in feite... Is mijn paspoort nooit uitgegeven?! Wat als ik dat ding nou vind, heb ik dan een 'vals paspoort'? Wat als er tijdens die reizen iets was gebeurd en iemand was er achter gekomen dat er iets mis is met mijn paspoort? Gebeurd dit vaker?
Op het paspoort staat gewoon mijn naam en mijn geboortedatum, maar op mijn BSN is dus geen paspoort te vinden, zou het dan op iemand anders z'n naam staan? Gevalletje getalletje verwisseld? Het lijkt me dat dan standaard ook de gegevens fout op het paspoort zouden komen... Echt heel raar!
Heeft iemand dit eerder meegemaakt?