Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 13:25

Naar aanleiding van het topic over wel of geen fooi geven, zijn er voor de horecamedewerkers onder ons wat vragen boven gekomen.

Ik las bijvoorbeeld heel veel klachten, die ik zelf nog ooit heb gehoord, al dan niet omdat ik er misschien niet op let?
Vandaar dit topic, om alle frustraties over norse bediening, bediening die vuil kijkt bij weinig fooi etc te kunnen delen. Hopelijk leer ik er van.

Zal ik zelf maar beginnen met wat ik zelf vaak fout doe, wat mensen kan frustreren.
De ruimte waar onze bar staat is 90% van de tijd leeg. Daar overleggen wij als collega's onder elkaar over dingen of uiten we even onze frustraties als er iets fout is gegaan. Helaas zitten er dus 10% van de tijd wel mensen en praten we dan ook automatisch daar. Dat kan natuurlijk storen, maar ik probeer er op te letten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:29

Laatste keer uiteten kwam de ober aan onze tafel onze drinkorder aannemen (we waren bijna klaar) toen maakte de man aan de tafel achter ons een opmerking. Toen ging 'onze' ober zn aandacht dus naar die tafel terwijl hij nog wel bij ons stond. Werd een heel gesprek tussen die 2.

Vond dat niet netjes, want je doet bewust even geen eten in je mond want met een volle mond je ober te woord staan met wat je wilt drinken is niet zo netjes. :=
Laatst bijgewerkt door Onali op 23-05-12 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:30

Ik merk dat ik erg kritisch kan zijn als ik zelf in een restaurant zit.... Maar dat is niet helemaal realistisch natuurlijk :+

Douce

Re: Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 13:33

Haha ja doordat ik zelf hamer op bepaalde dingen zoals Goedendag etc is het heel irritant als anderen dat niet doen. Ook is het contact wat ik zelf heb met mensen op het terras ook groter dan het terras in de stad. Dat is ook altijd omschakelen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:33

- De zaak rondkijken, zien dat mensen iets willen bestellen en er vervolgens niet naartoe gaan
- Niet opletten of mensen nog drinken hebben
- Steeds terugkomen aan de tafel 'wat was de bestelling ook alweer?'
- Heeeel familiair doen na één grapje gemaakt door een van de gasten
- Te snel het eten opdienen. Eventjes uitbuiken tussen de gangen door is wel zo fijn
- Verkeerde bestelling (als ik 3 bolletjes ijs bestel is 4 bolletjes ook lekker, maar ik wil er dan écht maar 3)
- Na het nagerecht niet opletten of de rekening gevraagd wordt
- Zeggen dat je zo komt en vervolgens niet terugkomen :+
- Persoonlijke hygiëne (heel veel make-up, vet haar, niet passende werkkleding, lichaamsgeur)
- Verkeerd uitserveren

:Y)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 13:36

IndianLady schreef:
Laatste keer uiteten kwam de ober aan onze tafel onze drinkorder aannemen (we waren bijna klaar) toen maakte de man aan de tafel achter ons een opmerking. Toen ging 'onze' ober zn aandacht dus naar die tafel terwijl hij nog wel bij ons stond. Werd een heel gesprek tussen die 2.

Vond dat niet netjes, want je doet bewust even geen eten in je mond want met een volle mond je ober te woord staan met wat je wilt drinken is niet zo netjes. :=

Begrijp heel goed dat dat vervelend is. Ik heb een horecacursus gehad en daar werd ook gezegd van: zeg tegen die tweede mensen dat je zo bij ze komt. Zij weten dan waar ze aan toe zijn en jij kunt verder gaan met jouw ding. Inderdaad om dit soort dingen te voorkomen.

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het moeilijk vind om drankjes op te nemen als mensen diep in gesprek zijn. Ik haat het als ik moet storen..

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:36

Tijdens het eten uitserveren olie van m'n spareribs op m'n (beige!) broek laten vallen en zonder iets te zeggen weglopen. >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:36

1. Je krijgt een veel te doorbakken biefstuk die gewoon kurkdroog is (wokrestaurant)
2. De bediening vraagt of het smaakt
3. Ik zeg nee
4. Zij zegt, 'oh, dan bestelt u toch gewoon weer een nieuwe?'

8)7

& Pizzaria Sardegna, Emmen:

Elke halve minuut (onvriendelijk) komen vragen of er al een keuze gemaakt is, terwijl we duidelijk de kaart nog open hebben en er naar zitten te kijken.
Vervolgens een grote mond geven als wij aangeven dat we wel aangeven als we een keuze gemaakt hebben. Daarna óns nog kinderachtig noemen (overigens las ik op internet dat ze dat daar vaker doen).
We hebben de zaak met stampij verlaten en kregen nog net geen applaus van de andere mensen die daar zaten te eten, want die waren het overduidelijk met ons eens.
Moge deze zaak snel failliet gaan!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-12 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:37

Ik kan niet zozeer zeggen dat ik me snel stoor aan bediening. Over het algemeen is bediening netjes, niet altijd even open/ toegankelijk maar netjes en doen het werk goed.
Maar het plusje van goede bediening zit m in passie voor het werk.

Goede bediening is goed voor je eetlust en goed voor je restaurant!
Wij hebben een restaurant gehad met een meisje in de bediening nou zon onwijs gezellig leuk mens. Grappig, gepast, niet te, maar echt met passie voor haar vak. Voor haar gingen wij speciaal naar dat restaurant terug terwijl hetzelfde restaurant ook dichterbij in de buurt was maar niet zon leuke bediening.

Dit restaurant is later gesloten en er kwam een andere voor in de plaats. Dat meisje bleef er wel werken en wij zijn terug geweest. Wat er met haar was gebeurd geen idee, maar ze was ze niet vrolijk, niet persoonlijk en deed alleen haar werk.
We zijn niet meer naar het restaurant terug gegaan, we vonden het zo zonde van het meisje ze was echt de gasten trekker in het restaurant, hierna joeg ze ze eerder weg :+

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:37

Het te snel opdienen nog nooit gehad. Wel het vreselijk lang moeten wachten tussen de gerechten. Minimaal een half uur.. Dan vergaat mijn honger wel.

Inderdaad ook de biefstuk die niet goed is. Vraag je doorbakken en krijg je alsnog rare of medium -.-

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:39

neres schreef:
Ik kan niet zozeer zeggen dat ik me snel stoor aan bediening. Over het algemeen is bediening netjes, niet altijd even open/ toegankelijk maar netjes en doen het werk goed.

Wij hebben een restaurant gehad met een meisje in de bediening nou zon onwijs gezellig leuk mens. Grappig, gepast, niet te, maar echt met passie voor haar vak. Voor haar gingen wij speciaal naar dat restaurant terug terwijl hetzelfde restaurant ook dichterbij in de buurt was maar niet zon leuke bediening.

Dit restaurant is later gesloten en er kwam een andere voor in de plaats. Dat meisje bleef er wel werken en wij zijn terug geweest. Wat er met haar was gebeurd geen idee, maar ze was ze niet vrolijk, niet persoonlijk en deed alleen haar werk.
We zijn niet meer naar het restaurant terug gegaan, we vonden het zo zonde van het meisje ze was echt de gasten trekker in het restaurant, hierna joeg ze ze eerder weg :+

Heb je niet aan haar gevraagd waarom dan?

Ik heb klanten die aan de telefoon speciaal om mij vragen (pizzabezorger), als ik dan niet aardig doe of wat dan ook zou ik echt wel willen dat ze daar iets van zouden zeggen/naar vragen. :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:40

Amrah schreef:
Het te snel opdienen nog nooit gehad. Wel het vreselijk lang moeten wachten tussen de gerechten. Minimaal een half uur.. Dan vergaat mijn honger wel.

Inderdaad ook de biefstuk die niet goed is. Vraag je doorbakken en krijg je alsnog rare of medium -.-

Vind je een halfuur vreselijk lang? Ik vind dat wel een mooi interval

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:42

bij ons in de buurt is vooral een drink probleem.... liefst komen ze een keer per uur en dat is erg frustrerend. liever dat ze te vaak komen dan te weinig.

in heeeel veeel meiden die het doen omdat ze geld nodig hebben... een glimlach is dan erg ver te zoeken

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 13:42

@Saskia pfoe! Daar zou ik echt boos van worden. Ik voel me altijd schuldig als ik iets laat vallen maar gelukkig vergoeden wij alle kosten als iets naar de stomerij moet en dergelijke.

@Wuis, wat heb je toen gezegd? Als ik zo iets zou zeggen zou ik werkloos zijn als mijn baas erachter kwam.

Wachttijd is denk ik erg persoonlijk. Ik kan het zelf niet in tijd uitdrukken maar zodra m'n maag weer plek heeft wil ik wel mijn tweede gerecht. Bij ons zit er trouwens 20 minuten tussen twee voorgerechten, daarna kunnen gasten het zelf aangeven en als ik er aan denk geef ik mensen ook die optie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:44

:D
Tsja, we hebben laatst nog 2 incidenten gehad waarvan ik denk dat de mensen zelf ook wel door hadden dat dat niet klopte ;)
- we hadden een kortingsbon gekocht om te eten bij een bepaald restaurant. Stond wel bij dat je even moest bellen van te voren, en dat er in het weekend een beperkt aantal plaatsen was. Maar in een spontane bui liepen we op donderdagavond het bewuste restaurant binnen. Slechts een paar tafeltjes bezet. Dus wij lieten die bon aan de eigenaar zien.... hij heeft ons er nog net niet uit geschopt, want hij had geen plek en we hadden niet van te voren gebeld terwijl dat wel moest. Als hij dat op een normale, rustige manier had verteld was dat nog tot daar aan toe, maar het was ook gewoon b*llshit, er waren maar een paar tafeltjes bezet. Maar die man wist natuurlijk ook wel dat onze bon nog maar anderhalve week geldig was. En daarin heeft hij zijn doel bereikt. Hij steekt het geld maar in zijn r**t, maar wij gaan daar niet meer heen. Het is toch al de mindere van de twee restaurants van dat type.
- op koninginnedag zijn we een hele dag wezen fietsen. Na afloop wilden we gaan eten in de stad. Hartstikke druk natuurlijk, maar het restaurant had nog wel plek. Serveerster nam ons mee naar een plekje achterin, prima. Bracht de kaart en nam vast een drank bestelling op. We hebben er 3 kwartier gezeten, maar er is geen bediening meer in de buurt geweest. Toen zijn we vertrokken... als je het niet aan kunt, ook al zit de tent niet vol, geef dat dan gewoon aan.

Maar meestal zijn het de kleine dingetjes: personeel dat staat te niksen, maar niet oplet of de gasten toevallig nog iets zouden willen hebben, dat de borden van tafel gegrist worden terwijl je nog niet klaar bent, of juist eeuwen moeten wachten.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:45

20 minuten lijkt me prima :j
Chagerijnige bediening is ook heel vervelend..

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:45

Enkele seconden later kwam een ander meisje een hete, natte doek brengen en nog drie keer gevraagd of het eruit ging, dus dat was prima. :j
Maar ik had nog een extra sparerib besteld en deze leggen ze dan op je bord. En dat deed dus een gozer uit de keuken. Die duidelijk niet wist hoe je met gasten omgaat. :')

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:46

Poeh waar ik me aan erger is dat de bediening net doet alsof ze je al jaren kennen. Daar houd ik niet zo van. Plus te snel eten serveren. Ik wil niet alles te snel achter elkaar.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:47

mrjlnx schreef:
Poeh waar ik me aan erger is dat de bediening net doet alsof ze je al jaren kennen. Daar houd ik niet zo van.

Ik ook niet... maar van de andere kant vind ik het ook gek als ze je niet herkennen terwijl je toch regelmatig in het restaurant komt...

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:47

Magrathea schreef:
Amrah schreef:

Vind je een halfuur vreselijk lang? Ik vind dat wel een mooi interval

Minimaal eh ;) 15/20 min vind ik wel lekker. Beetje uitbuiken maar dan wil ik toch echt wel wat eten haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:48

Citaat:
dat de borden van tafel gegrist worden terwijl je nog niet klaar bent

Moet je eens naar Tsjechië gaan. :D :D :D

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 13:50

Onze keukenmedewerkers missen ook een beetje klantvriendelijkheid. Ze hebben een tijd gehad dat ze de gerechten erdoorheen knalden zodat zij snel naar huis konden. We lieten de gerechten maar staan want dat is geen klantvriendelijkheid.

@Wendy het bedrijf waar ik werk staat op vakantieveilingen. Die mensen moeten ook van tevoren reserveren. Als die mensen spontaan binnen komen gaat dat niet altijd ivm inkoop. Maar als het rustig is, is het vaak wel welkom maar liever gewoon gereserveerd natuurlijk.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:51

Hongarije ook! Niet tussen door bijkomen, nee je bord beschermen!

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:52

Saskiaatje schreef:
neres schreef:

Heb je niet aan haar gevraagd waarom dan?

Ik heb klanten die aan de telefoon speciaal om mij vragen (pizzabezorger), als ik dan niet aardig doe of wat dan ook zou ik echt wel willen dat ze daar iets van zouden zeggen/naar vragen. :j

Dat wilden we wel maar durfden we niet meer, ze keek zo boos :+ Bij dat restaurant zit ook een cafe ik ben er nog wel eens geweest, ze deed net alsof ze je niet kende nou dan laat ook maar... En het was dus niet tegen ons gericht ofzo maar tegen alle gasten dus ik voelde me niet aangesproken.
Via via heb ik wel gehoord dat ze persoonlijke problemen had erg sneu voor der (weet niet of het waar is).

Maar het stukje is vooral om aan te geven dat het vooral in liefde voor het vak zit.
Eerlijk gezegd kan het me gestolen worden of iemand mijn vork en mes verkeerd om legt wanneer hij enthousiast is. Etiquette kun je leren maar passie en liefde voor het vak heb je of heb je niet.
En persoonlijke problemen kun je natuurlijk altijd hebben maar je ziet meteen watvoor impact dat heeft op je klanten. Het kan een make it or break it zijn voor je klanten om terug te komen.

Douce

Re: Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 13:54

Ik persoonlijk zeg wel eens dat ik het beste baantje heb, ik krijg namelijk betaald om te praten :))