Mag dit zomaar? (douane vraag)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

williejanne

Mag dit zomaar? (douane vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 10:59

Ik had laatst iets in het buitenland gekocht, en dat heeft me bijna €3300 gekost.
Nu had uiteindelijk de douane het eruit gepikt en opengemaakt, en de waarde laten bepalen.
Zei kwamen op een waarde uit van €15.000
Uiteindelijk heb ik btw moeten betalen over de €3300 euro.
Dit was bijna een bedrag van €627,-
Maar nu doet de douane moeilijk en wil het nog niet afdragen want ze willen btw zien van de door hun bepaalde waarde.
Dus nu willen ze btw zien over het bedrag van €15.000
Dit mag toch eigenlijk helemaal niet?

Wat ik heb gekocht ga ik het niet over hebben, maar ik vind het wel onzin eigenlijk dat ik dan nu opeens btw moet gaan betalen over de door hun bepaalde waarde van €15.000

Ik heb ze alle bewijs gestuurd wat ik er voor had betaald.
Ik heb printscreens gemaakt van de overeenkomst tussen de verkoper en mij, een printscreen van het bedrag wat van mijn bankrekening is afgehouden enz. Alle bewijs die ik maar kon geven.

Maar ik wil niet nog eens een bedrag van €2223,- betalen door iets wat zij bepalen.

Nu vroeg ik mij dus af, mogen ze dit zomaar maken? En wat zou ik hier tegen kunnen doen om het rest bedrag van €2223,- niet nog eens te betalen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:01

Kun je niet ergens bezwaar aantekenen?
Ik vind het bijzonder aangezien je wel bewijs laat zien.

(je kan ook een rechtswinkel bellen voor advies is vaak gratis :) )

williejanne

Re: Mag dit zomaar? (douane vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 11:04

Ja de ambtenaar zit wel met de douane in discussie, want die hadden het bedrag van €627 vastgesteld. Maar de douane is het daar niet mee eens, en wil meer zien.
Ondertussen wacht ik al 2,5 week op uitsluitsel, maar nu kreeg ik dus wel een mail dat ik dus wel kan verwachten dat ik die €2223,- zal moeten betalen. Nu zal de ambtenaar de waarde bepalen, en daar moet ik het dan het btw van betalen. Maar ik vind dat dus totaal niet kunnen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:05

Als jij gewoon alle 'bewijzen' hebt, dus facturen, afschrijvingen e.d. moeten zij het bedrag aanpassen. :j
Heb je schriftelijk bezwaar gemaakt? met de bijlagen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:07

Ik vind het ook niet kunnen, jij kan de werkelijke waarde aantonen immers.

Succes met aantekenen van bezwaar als de brief binnen komt!
Echt flink balen :/

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 11:11

Ja alles, alles staat ook nog via de mail. De tussen persoon van de douane vind het ook niet kunnen omdat ik voldoende bewijs heb, alleen de douane doet moeilijk. Daarom zitten ze al 2,5 week in discussie. En het definitieve antwoord wordt steeds verzet. En daarom is er een ambtenaar bij gehaald die moet het definitieve antwoord geven, maar als ik dus dan toch te horen krijg dat ik die €2223 moet betalen kan ik daar dus bezwaar op maken.

Alles klopte van mijn betaling aan de verkoper met wat op het pakketje stond maar nog doen ze moeilijk.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:13

Phoe dit is wel afhankelijk van welk product je koopt....

Bv je koopt een rembrand voor 1 euro (ik noem maar eens wat wilds).
Een rembrand ongeacht wat het is van hem heeft een veel hogere waarde dan die 1 euro.
Hiermee zou dus fraude gepleegd kunnen worden.

In jou geval ......
Ik heb eigenlijk geen idee.

Ik ben wel benieuwd wat de juristen hiervan zouden zeggen.
Ik blijf dit even volgen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:14

Beetje moeilijk verhaal....
Als ik iets koop van € 50.000 en ik maak het in 2x over, dan kan ik bij wijze van spreken opgeven dat het me € 3.300 heeft gekost, met overboekingsbewijzen etc erbij.. Maar eigenlijk had ik dan veel meer moeten betalen.
Ik denk dat de douane op dit moment op dat spoor zit. Dat er maar een gedeelte van de waarde is opgegeven.....

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 11:17

Nou ik heb ergens op geboden, en dat bewijs heb ik ze zelfs laten zien met printscreen. Dat ik het voor dat bedrag had gewonnen. Dus dan kunnen ze het zelfs zien.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:26

Ja dat mag, je mag voor een bepaald bedrag belasting vrij invoeren.
Daarna moet je de belastingen betalen geldend voor dat product.
Een expert zal de waarde taxeren geldend voor nl en ja dat verschil zal je moeten betalen.
Vrij stom ook dat je het niet aangegeven hebt.
Zou iets makkelijker zijn als je wel het product vermeld, voor alles gelden bepaalde regels.

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 11:34

ik bestel zoveel uit het buitenland, en heb nooit iets hoeven aan te geven.
En ik wist dus ook niet dat het dan nu wel zou moeten. ( zou niet eens weten hoe ik dat zou moeten)

En als ze wel die waarde zelf mogen bepalen, had ik net zo goed het vliegtuig kunnen pakken dan was ik nog goedkoper uit geweest en had ik nog een vakantie gehad ook.

Als ik iets kocht voor een hoger bedrag moet ik vaak alleen het bedrag betalen over het bedrag wat ik had betaald. Dus dat dacht ik nu ook, nou dat bedrag nam ik nog wel voor lief.
Maar niet het bedrag wat zij vinden dat het waard is.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:38

Ben stiekem wel heeeeel benieuwd wat er in een 'pakketje' past met een door de duane bepaalde waarde van 15duizend euro :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:16

Een kennis van mij heeft dat gehad met een iPhone (uit America?).
Zij moest ook betalen over de (verkoop)waarde in Nederland.

Ook heeft zij bezwaar gemaakt, maar dat heeft niets uit gehaald.

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 12:22

nou als dat zo is had ik dus net zo goed daar op vakantie kunnen gaan :P had ik er wat meer aan. en had me nog geld gescheeld ook.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:31

Volgens mij mag het inderdaad. De douane bepaald de waarde waarover je BTW en invoerrechten moet betalen. Ik heb ook al eens een discussie gehad en aan het kortste eind getrokken.
Ik had namelijk 3 schilderijen naar Amerika gestuurd voor een tijdelijke expositie. Bij verkoop zou de belasting door de gallery in de VS worden betaald. Alles stond keurig op papier en de schilderijen zijn met een tijdelijke uitvoer naar de VS gestuurd. Alles is keurig op tijd teruggestuurd, maar ik kreeg een telefoontje van de douane in A'dam dat ik even €300 moest betalen aan invoerrechten en BTW omdat ik kunst in het buitenland had gekocht!!
Het was mijn eigen werk!
Ik ben zelf nog naar Amsterdam gereden met foto's van mijn werk, de kopien van de uitvoerpapieren en de bonnetjes van de lijstenmaker. Ik had zelfs stap-voor-stap foto;s van de tekeningen.
Uiteindelijk mocht ik €97 betalen voor de uren de douane erin had gestoken en met veel misbaar kreeg ik uiteindelijk de kapotte schilderijen mee. Ze hadden de dozen namelijk ook nog eens laten vallen.
Ik vrees dat je toch echt moet gaan betalen hoe zuur ook. Ik hoop het niet voor je maar vrees het ergste... Sterkte en suc6

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 14:59

Nou dat is dan helemaal wat, dat je voor je eigen werk nog eens moet gaan betalen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:01

-> LZP

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:04

Om je vraag kort te beantwoorden: ja, dat mag de douane inderdaad. Dat is om te voorkomen dat jij spullen invoert waar hier een hogere belasting op zit en je zo dus belasting aan het ontduiken bent.

Denk bijvoorbeeld aan sigaretten, drank, maar ook auto's. Je mag ook maar een bepaalde hoeveelheid sigaretten en drank belastingvrij importeren anders moet je extra belasting betalen.
Als je een buitenlandse auto hier heen haalt en registreert moet je daar ook belasting over betalen.

Stel dat je op het internet een goedkope partij sigaretten uit Turkije hebt gekocht, dan zul je hier invoerrechten over moeten betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:05

williejanne schreef:
En als ze wel die waarde zelf mogen bepalen, had ik net zo goed het vliegtuig kunnen pakken dan was ik nog goedkoper uit geweest en had ik nog een vakantie gehad ook.

Dat maakt toch niet uit?
Als je het zelf op gaat halen, moet je net zo goed door de Douane en moet je aangekochte artikelen ook gewoon aangeven en ervoor betalen ;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:17

Femke schreef:
williejanne schreef:

Dat maakt toch niet uit?
Als je het zelf op gaat halen, moet je net zo goed door de Douane en moet je aangekochte artikelen ook gewoon aangeven en ervoor betalen ;)

Hangt ook van het product af. Stel, het is een ring met diamanten, dan haal je hem op en doe je hem om...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:22

als jij kan bewijzen wat je daadwerkelijk hebt betaald, kan je in beroep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:51

RianneH schreef:
Hangt ook van het product af. Stel, het is een ring met diamanten, dan haal je hem op en doe je hem om...

Dat geeft je nog geen ontheffing van de verplichting om het aan te geven ;)
Het is wel "makkelijker" om op die manier fraude te plegen inderdaad :P 8)7

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:00

Zeg ook niet dat ik het goed keur, maar het is wel een methode om zo'n gedoe als hier te omzeilen..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:31

Femke schreef:
Het is wel "makkelijker" om op die manier fraude te plegen inderdaad :P 8)7

Op Schiphol wordt regelmatig ook op sieraden die je draagt gecontroleerd, je ziet het vaak bij vluchten uit Suriname of India gebeuren.

De douane mag inderdaad het bedrag bepalen waar je invoerrechten en btw over moet betalen. Heb je vooraf de pro-forma factuur ook opgestuurd naar de douane? Vaak kan je daarmee wat ellende voorkomen doordat ze dan al kunnen inschatten wat je moet gaan betalen. Een douane-expediteur kan je daarbij helpen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:28

jemig wat een raar verhaal en ook vreemd dat de douane zoiets kan doen..