Mannen en zilverpapier... dilemma! wie kan me helpen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Als je zilverpapier gebruikt, welke kant gebruik je aan de binnenkant?

Matte kant
160 (95%)
Blinkende kant
8 (4%)

Totaal aantal stemmen: 168

Eponastable

Mannen en zilverpapier... dilemma! wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 11:21

Bokkers!

Ik richt me even tot jullie... ik weet het antwoord niet echt hierop.

Elke ochtend maakt vriendlief heerlijke boterhammetjes voor me klaar, jawel zoals de titel het al zegt, ingepakt in zilverpapier maar met de matte kant naar buiten.
Ik dacht steeds dat het was omdat hij nog niet goed wakker was maar blijkbaar doet hij dit altijd.
Eergisteren heb ik hem vriendelijk aangesproken of het van de prut in de ogen was dat hij zijn zilverpapier omgekeerd gebreukt maar neen... hij vroeg me wat de reden was om het papier anders te gebruiken en ik stond er natuurlijk met een mond vol tanden, dus zei hij vrolijk dat er geen reden was :')

Dus nu ben ik op zoek naar een reden waarom we de matte kant binnen houden en de blinkende kant buiten.

Alvast bedankt!

Pentax

Re: Mannen en zilverpapier... dilemma! wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:22

Hoor dit voor het eerst? :=

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:23

Is er dan een matte en blinkende kant? Dacht dat het hetzelfde was. :')

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:23

Pentax schreef:

Euh ik ook :o?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:24

Matte kant? Blinkende kant? Pff ik heb echt een bril nodig, dat is me dus echt nog nooit opgevallen!

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:24

Ik doe altijd de blinkende kant buiten :D
Geen idee waarom eigenlijk, automatisme denk ik omdat hij zo ook van de rol komt :')

SusaSuusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:25

Ik weet wel dat het idd een matte en glanzende kant heeft, maar het nut ervan...??
De glanzende kant doe ik ook altijd buiten, maar waarom? Geen idee, haha..
Dus ik ga dit even volgen, ben wel benieuwd!

Elma_

Zodat het pakketje mooi glanst? :')
euhh nee geen idee, in mijn hoofd zit er wel logica in om het brood in de matte kant te leggen maar kan het niet uitleggen _O-

BrankaZ

Ik mis nog een optie: geen voorkeur. Ik let er niet op. Daardoor de ene keer de matte kant en de andere keer de glimmende kant buiten.

Even gezocht, maar het maakt echt helemaal niets uit welke kant je gebruikt. Matte kant komt door de wals. http://nl.wikipedia.org/wiki/Aluminiumfolie
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 26-04-12 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:26

Ooit is mij wijsgemaakt dat dat is omdat de blinkende kant de warmte buiten houdt, maar ik geloof het zelf eigenlijk niet zo. Toch blijf ik het braaf zo gebruiken haha.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:27

Pentax schreef:

ik ook? :=

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:27

de blinkende kant reflecteerd warmte, waardoor de matte kant het binnen koel houdt :+
( komt van manlief die hier heel hard om moest lachen :P )

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:28

Dat heb ik ook eens gehoord Raket! :j
Maar geen idee of het ook echt zo is.. :')

WendyBZ

:')

Citaat:
Aluminiumfolie (ook wel zilverpapier) is een aluminium folie van zo'n 6 tot 20 micrometer dik, dat gebruikt kan worden om voedsel in te pakken. Het wordt geproduceerd door herhaald walsen. Walsen van een enkele laag aluminiumfolie is moeilijk vanwege de grote kans op scheuren tijdens het walsen. Dit probleem doet zich niet voor bij walsen van een dubbele laag. Daarom kiest de fabriek voor deze methode. Het neveneffect is dat de folie een glanzende en een matte zijde krijgt. De glanzende kant was in contact met de wals; de matte kant met folie.

MarlindeRooz

Google doet wonderen!! Tadaa uw antwoord:
http://hobby-en-overige.kwero.nl/eten/6 ... folie.html

Citaat:
"De glanzende kant van het aluminiumfolie reflecteert juist warmte terwijl de matte kant de warmtee vast houdt. Gerechten die dus warm moeten blijven omwikkel je met de matte kant van de folie naar buiten. Gerechten die je juist koel wilt houden omwikkel je dus met de glanzende kant naar buiten"

Citaat:
"Dit heeft met het gerecht te maken als je bijv alleen iets wil opwarmen in de oven dan kun je beter de glanzende kant naar boven doen omdat dit een groot gedeelte van de warmte terug kaatst en het gerecht niet laat doorgaren en aanbrandt En als je iets klaar maakt wat nog verder moet nagaren een ovenschotel, hartige taart o.i.d dan kun je beter de matte kant naar boven doen omdat dit de warmte juist absobeert "
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 26-04-12 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

ik heb ook begrepen dat de ene kant is om warmte binnen te houden en de andere kant om kou binnen te houden.. :=

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:29

RoWi schreef:
Ik doe altijd de blinkende kant buiten :D
Geen idee waarom eigenlijk, automatisme denk ik omdat hij zo ook van de rol komt :')

Mee eens !!

Pumpkins

ik ging er altijd van uit dat de glimmende zijde meer reflecteerd en als je iets op wilt warmen het beter is om de glimmende kant naar binnen te hebben.

Persoonlijk zou ik niet voor aluminiumfolie gaan, maar voor een broodtrommel wel zo milieuvriendelijk!

greensleaves

Goede vraag, ik gebruik ook altijd de matte kant binnen maar echt veel zal het niet uitmaken toch :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:30

Ja die is er maar dat is enkel door productie en heeft, bij mijn weten geen speciale reden. Je kan het hoogstensgebruiken als "de glanzende kant weerkaatst" dus wordt minder snel warm maar dat betwijfel ik ook al.
Jouw vriend maakt jouw boterhammen en jij stelt vragen om welke kant van het zilverpapier ie naar binnen doet?

Edit; zin die fout interpreteerbaar is even aangepast
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-04-12 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 11:30

_O- _O- OOh jullie zijn geweldig _O-

Sommige hebbeb prut in de ogen _O- _O-

Hahahahaha _O-

Ja ik denk dat ik hem laat overschakelen op een broodtrommel dan hoef ik me niet meer te verklaren waarom ik liever de matte kant aan de binnenkant heb

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:32

Inderdaad om te zorgen dat je bammetjes niet weglopen door de zweetkaas of weggelopen worst. Alluminium folie dat isoleert.. Dus om het koud/warm te houden..

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 11:34

Ayasha schreef:
Ja die is er maar dat is enkel door productie en heeft, bij mijn weten geen speciale reden. Je kan het hoogstensgebruiken als "de glanzende kant weerkaatst" dus wordt minder snel warm maar dat betwijfel ik ook al.
Jouw vriend maakt jouw boterhammen en jij stelt vragen om welke kant van het zilverpapier ie naar binnen doet?

Edit; zin die fout interpreteerbaar is even aangepast

Als jij thuis in je opvoeding altijd de glimmende kant buiten hebt staan, als je zelf boterhammetjes smeert en het zo ook doet en ineens doet iemand het omgekeerd dan mag ik daar toch even bij stil staan?
Vriendlief maakt graag mijn boterhammetjes en dat is zonder verplichting, zoals ik de afwas nog doe elke ochtend en opruim.
:j

Dus ja vandaar mijn vraag...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:34

Ja maar sorry hoor
ik vind het een beetje onlogisch van jou dat jij de glimmende kant naar binnen doet
terwijl als je hem uit rolt je de matte kant binnen hebt....
Dus eigenlijk geeft dat je al een hint....

Denk idd dat die glimmende kant de functie heeft om bv te beschermen tegen iets bv bederf ,

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:36

Eponastable schreef:
Als jij thuis in je opvoeding altijd de glimmende kant buiten hebt staan, als je zelf boterhammetjes smeert en het zo ook doet en ineens doet iemand het omgekeerd dan mag ik daar toch even bij stil staan?
Vriendlief maakt graag mijn boterhammetjes en dat is zonder verplichting, zoals ik de afwas nog doe elke ochtend en opruim.
:j

Dus ja vandaar mijn vraag...

Tenzij ik echt reden zou hebben om het anders te doen zou ik gewoon blij zijn dat ie het doet. :+