From negative to positve

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

From negative to positve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 17:33

Hoi!

Ik heb vandaag van mijn studieloopbaanbegeleider een opdracht gekregen om elke dag 6 weken lang 3 positieve dingen op te schrijven die ik heb meegemaakt die dag. Dit omdat ik erg onzeker ben en geneigd ben om (alleen) het negatieve te zien in plaats van (ook) het positieve. Het gaat namelijk erg goed op school en mijn cijferlijst is goed, maar wanneer je vraagt aan mij wat ik van mijn cijferlijst vind praat ik er negatief over. Ik ben niet snel tevreden en zoek overal een reden achter. Na deze 6 weken moeten mijn hersenen geleerd hebben om zoveel mogelijk positief te denken en dit moet mijn zelfvertrouwen ook goed doen. Dus, wie herkent zich zelf hierin en wilt mee doen met dit 'projectje' ?

Ik begin vandaag met:

- Ik heb goed gepresteerd omdat ik op tijd op school ben gekomen.
- Ik heb goed gepresteerd omdat ik het eng vond om naar het andere schoolgebouw te gaan in m’n eentje en het lokaal te moeten zoeken maar ik heb het snel gevonden.
- Ik heb goed gepresteerd omdat ik het huiswerk wat ik vandaag moest maken af heb.

Bomba

Re: From negative to positve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:38

Ik ga met je meedoen.. Ik mag ook best meer het positieve van dingen inzien..

- Ik heb goed gepresteerd omdat ik het huis netjes heb gemaakt
- Ik heb goed gepresteerd omdat ik die rekeningen die me steeds maar aan bleven kijken betaald heb
- Ik heb goed gepresteerd omdat ik die spulletjes die al zo lang in de weg lagen heb opgeruimd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:41

Oeh, dat is een goede opdracht! Maar lijkt me moeilijk om elke dag te doen. Ik ga eens kijken of ik het volhou.

- Ik heb goed gepresteerd omdat ik ondanks dat er een aantal tegen slagen waren uiteindelijk het werk af had.
- Ik heb goed gepresteerd omdat ik eindelijk mijn was van afgelopen zondag heb opgeruimd.
- Ik heb goed gepresteerd omdat ik ben gaan inpakken in plaats van slapen toen ik terug kwam van mijn werk.

Ga ze ook even overnemen in mijn boekje :)

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:42

Oehja ik doe ook mee! :D

-Ik heb goed gepresteerd omdat ik nu al heb geleerd voor een toets die ik morgen heb terwijl ik het altijd uitstel tot morgen vroeg.
- Ik heb goed gepresteerd omdat ik eens een keer niet direct een chagrijnig antwoord heb gegeven op een vriendin waar ik nogal een handje van heb. :o
- Ik heb goed gepresteerd omdat ik vandaag echt gewerkt heb aan wat een vriendin tegen mij heeft gezegd en heb geprobeerd alles veel anders in te zien.

Pfft, dit is best moeilijk eigenlijk.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:42

Ik ga niet mee doen, heb het niet nodig.
Maar wil jullie (en iedereen die nog mee gaan doen) bij deze alvast een compliment geven. Heel goed om te gaan doen, en ook zeker proberen vol te houden! +:)+

Ik heb een poosje geleden geleerd om 'om te denken' het werkt echt en is absoluut de moeite waard. Succes! :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 17:44

Jeeej! More people haha.
Ik weet ook niet of ik het red om dit elke dag te doen maar het gaat er meer om dat je er vaker bij stil staat zodat het gewenning voor jezelf wordt.
Ik zelf zet dit in een word-bestand. Ik denk dat ik het aan het einde van de rit print en het terug ga lezen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:46

Wat heel goed wil helpen is om s'avond voor je gaat slapen even kort stil te staan bij de dingen die goed zijn gegaan. Schijn je ook beter van te slapen doordat je minder gaat piekeren. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:47

xNathaliee schreef:
Jeeej! More people haha.
Ik weet ook niet of ik het red om dit elke dag te doen maar het gaat er meer om dat je er vaker bij stil staat zodat het gewenning voor jezelf wordt.
Ik zelf zet dit in een word-bestand. Ik denk dat ik het aan het einde van de rit print en het terug ga lezen :+

Ik denk zeker dat je daar gelijk aan hebt.

Ik heb een boekje die er heel vrolijk uit ziet van de buitenkant, daarin schrijf ik dingen op die ik niet leuk vind, dingen die ik wel leuk vind, die mij een positieve spirit geven. een soort gedachten boekje. Daar komt dit bij :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 17:47

Judith_ schreef:
Wat heel goed wil helpen is om s'avond voor je gaat slapen even kort stil te staan bij de dingen die goed zijn gegaan. Schijn je ook beter van te slapen doordat je minder gaat piekeren. :j

Goede tip! Thanks.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 17:48

Leuk zo'n boekje maroescha!

Ik moet trouwens ook mijn successen vieren en mensen bedanken als ik complimenten krijg, haha. Oja ik ben bijna 20 :Y)

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:49

Dat is ook handig! Gewoon een positief schriftje! Met positieve zinnen en dingen van de dag en tips :D

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:50

Ja ik doe ook mee:

Ik heb goed gepresteerd omdat ik *oeps daar ga ik dus al* niet een irriterend persoon verrot gescholden heb
Ik heb goed gepresteerd omdat ik mezelf was vandaag
ik heb goed gepresteerd omdat ik sociaal ging doen met jongens uit mijn klas

OJa ik ben 13 :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:51

Nathalie, ik ben ook al 20. Successen vieren doe ik dan niet, maar mensen bedanken als ik complimenten krijg moet ik ook eens leren... Praat er altijd omheen! haha

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:52

herken baar :+ :=

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:54

Ik weet echt nooit hoe ik op complimenten moet reageren, word er helemaal verlegen van :=

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 17:55

maroescha schreef:
Nathalie, ik ben ook al 20. Successen vieren doe ik dan niet, maar mensen bedanken als ik complimenten krijg moet ik ook eens leren... Praat er altijd omheen! haha

Ja ik moet het doen vanwege mijn cijfers. Een voldoende (zowel een 5,5 als een 8) ? Hup iets leuks doen!

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:55

waarom? die snap ik niet *of loop ik nu negatief te doen*

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 17:58

Waarom je dat moet vieren? Zodat je gaat leren wat positief is. Als ik het ga vieren koppel ik een voldoende aan iets leuks. Nu als ik een 5,5 haal denk ik pff máár een 5,5 kan beter enzo. Ben daarin té perfectionistisch en ik moet leren om blij te zijn met wat ik heb, niet met wat ik kan krijgen..

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:59

Heb ik ook een 7 is echt not done voor mij :=

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:01

Ik doe ook mee om de zelfde reden, ik ook ook nogal negatief over mijzelf.

Ik heb goed gepresteerd omdat ik op tijd mijn bed uit was, zonder de wekker te zetten
Ik heb goed gepresteerd omdat ik vanmorgen mijn werk op tijd heb afgerond.
Ik heb goed gepresteerd omdat ik toch een lekkere maaltijd heb gekookt ondanks dat ik absoluut geen zin had om te koken.

zow daar heb ik 10 minuten over gedaan :|

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:02

Marjolein jij ook al? je denk goh ik schrijf 3 dingen op maar ieder 3 minuten :=

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:07

Mag ik trouwens zeggen dat ik echt heel blij bent met dit topic? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:10

xNathaliee schreef:
Waarom je dat moet vieren? Zodat je gaat leren wat positief is. Als ik het ga vieren koppel ik een voldoende aan iets leuks. Nu als ik een 5,5 haal denk ik pff máár een 5,5 kan beter enzo. Ben daarin té perfectionistisch en ik moet leren om blij te zijn met wat ik heb, niet met wat ik kan krijgen..

Mag ik vragen hoe je het dan gaat vieren?

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:13

Wow erg bekend dit ook voor mij.
Ik ga met je meedoen! al weet ik niet of ik het iedere dag bij ga houden.
ik let ook héél erg op anderen waardoor ik mezelf omlaag haal :s

Ik heb goed gepresteerd omdat ik vandaag 3 uur gestudeerd heb
Ik heb goed gepresteerd omdat vandaag om 6.15 mijn wekker ging om ruim op tijd op school te zijn.
Ik heb goed gepresteerd omdat ik erg mijn best gedaan heb er heel de les met mijn hoofd bij te blijven.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:15

Ik ben één en al positiviteit doordat ik als kind veel op mijn bord heb gekregen (ben opgegroeid in het uiterste van een multiprobleemgezin) en daardoor was het algauw duidelijk dat je het leven ZELF leuk moet maken. En vooral dat positiviteit daarbij de allergrootste factor is. Ik heb hierdoor zo ontzettend veel mensen om me heen, mensen ontvangen mij met open armen omdat ik positief en vrolijk ben. Niemand heeft zin in "zeikerds" om zich heen, helemaal niet als het om kleine dingetjes gaat zoals het weer of een minder goed cijfer. Dus een kleine verandering zoals positiever naar de wereld kijken kan je hele leven zó ontzettend omgooien, ik zou het geweldig vinden als iedereen dat deed dan zou de wereld nog mooier zijn.
Dat even ter introductie, hopelijk inspireer ik hier iemand ietwat mee.... :)

Ik heb goed gepresteerd omdat ik vandaag weer met veel plezier naar de sportschool ben gegaan
Ik heb goed gepresteerd omdat ik het uiterste uit mijn colleges heb gehaald.
Ik heb goed gepresteerd omdat ik in een impulsieve bui zodadelijk een reisje naar Barcelona ga plannen voor over een paar dagen, living life to the fullest zeg maar ;)

Goed idee van je SLB'er trouwens!