Buurman komt te vaak langs, en dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Buurman komt te vaak langs, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 19:49

Hallo bokkers,

Ik zit met een kwestie en kom er zelf niet zo goed uit wat ik ermee moet doen.
Het is een lang verhaal, maar ik wil de situatie even duidelijk schetsen.
Het zit namelijk zo; zelf werk ik heel veel (5 tot 6 dagen per week, zeg 45 tot 50 uur) en ben dus veel van huis. Daarnaast erg actief met paard en dus gaat veel tijd buiten het werk om, ook nog daarin zitten. De tijd die ik wel thuis ben, is om die reden voor mij en mijn man erg kostbaar; we zijn erg op onszelf en hebben het niet zo op visite zeg maar. Op zijn tijd is het leuk, maar niet structureel of onaangekondigd, zeker omdat we ook nog veel aan het klussen zijn in en om het huis.
Mijn man studeert thuis en werkt daarna druk in de verbouwing, hij deelt zijn tijd dus zelf in.
Nou zit het zo, dat er een man in de straat woont waarmee mijn man het erg goed kan vinden; als een van beide in de tuin of in de straat bezig is maken ze vaak even een praatje enz. Als de man aan zijn auto gaat sleutelen gaat mijn man vaak ook wel even kijken, omdat hij dat ook erg leuk vindt.
Ik kan het goed vinden met deze man, maar ik vind dat hij teveel optrekt met mijn man.
Niet vanwege zijn persoonlijkheid (het is mij in dit verhaal om het even om wie het gaat, of dat nou mijn familie of vriendin zou zijn of deze man, daar gaat het me absoluut niet om!) maar puur vanwege het feit dat ik al zo weinig thuis ben en ik dan niet telkens iemand anders bij huis wil hebben.
Buiten dat verhaal om, hebben wij ook nogeens een aantal andere 'beperkingen'.
Onze katten komen niet buiten, daarom gebruiken we onze voordeur nooit want daar zouden ze theoretisch gezien gemakkelijk kunnen ontsnappen. We lopen dus zelf altijd achterom (wonen halfvrijstaand). Als de deurbel gaat, slaat onze hond hard aan waardoor we onszelf helemaal het leplazerus schrikken en de katten alle kanten opstuiven van schrik; ook geen fijne situatie dus.
Nou ben ik over 6 weken uitgerekend van ons eerste kindje en dat brengt voor mij nog meer beperkingen mee, want als iemand steeds zou aanbellen en de hond slaat steeds aan, wordt de kleine straks telkens wakker en daar zit je natuurlijk niet op te wachten.
Familie komt altijd achterom lopen, maar eigenlijk nooit onaangekondigd.
Nou wil ik natuurlijk ook niet dat deze buurman zomaar achterom komt lopen en onverwacht in de tuin staat. We hebben sinds vorige week een hek naast het huis geplaatst zodat de honden vrij in de tuin kunnen bij mooi weer, dus is het ivm de honden ook niet de bedoeling dat iemand zomaar achterom komt lopen (buiten het feit dat ik dat nogal brutaal zou vinden).
Blijft er dus eigenlijk geen optie over wat betreft het bij ons aan huis komen, die ik wenselijk vindt.
Sinds vandaag heb ik zwangerschapsverlof en aangezien dit de laatste weken met ons tweetjes zullen worden en we daarnaast thuis ook genoeg te doen hebben, zit ik helemaal niet op zijn bezoek te wachten. De eerste weken met de kleine hebben we ook wel andere dingen aan ons hoofd.
Na mijn verlof ga ik weer werken en zal mijn man oppassen thuis, maar dan kan hij natuurlijk ook niet steeds even naar buiten komen. Sowieso moet hij niet steeds gestoord worden want dan komt het werk / zijn studie natuurlijk nooit af :Y)

Nou zit ik dus erg na te denken wat ik hiermee aanmoet. Het is niets persoonlijks, maar ik wil gewoon niet steeds iemand bij huis hebben (die ons samenzijn stoort of mijn man van zijn werk afhoudt).
Mijn man denkt hier precies hetzelfde over trouwens, hij vindt ook dat hij te vaak langskomt en voorziet ook problemen en wil ook graag genieten van onze laatste weken samen. Maar voor mij is het natuurlijk meer reden tot ergernis aangezien ik niets aan de bezoekjes heb en mijn man het ook wel weer leuk vindt natuurlijk.

Ik / mijn man willen best hierover praten met deze buurman, het probleem is alleen; hoe breng je zoiets zonder dat het banketstaaf overkomt, en welke opties geef je hem wel?
Ik ben me ervan bewust dat wij het mensen niet gemakkelijk maken (niet achterom en niet aan de voordeur, dus welke optie blijft er over?!) maar ja, wij zijn nu eenmaal erg op onze privacy / samenzijn gesteld.

Mijn moeder stelde vandaag voor om een belletje te plaatsen bij het tuinhek, maar dat zal de hond na 3x natuurlijk ook associeren met bezoek en dus alsnog daarop gaan aanslaan dus dat is een heel kortdurende optie :Y)

Ik zei al voor de gein dat we zo'n stoplicht van een kapperszaak moesten plaatsen bij het tuinhek (rood/oranje/groen licht) wat aangeeft of hij door mag lopen of niet :') maar dat is natuurlijk gekheid.

Een optie zou zijn om te kijken of de auto er staat (zoniet dan ben ik dus niet thuis, mijn man heeft geen rijbewijs) en dat als de auto er staat, hij niet langs moet komen voor kletspraatjes. Even vragen of we ergens mee kunnen helpen, of dat hij iets nodig heeft is natuurlijk nooit een probleem, laat ik dat voorop stellen.

We mogen deze man beide erg graag, dus ik wil de verstandhouding niet verstoren.
Zijn partner en hij hebben trouwens wisselende diensten en ook niet veel gezamenlijke hobby's, hij en mijn man juist wel en daarom trekt hij zo naar mijn man toe.

Ik snap dat wij hierin moeilijk zijn maar ben dus op zoek naar een oplossing die op alle vlakken, maar met name natuurlijk voor onszelf, redelijk en te doen is.
Kan er echter geen een bedenken, dus wie oh wie heeft er een idee???

Sorry voor de lange tekst :o en alvast bedankt voor de reacties!

Anoniem

Re: Buurman komt te vaak langs, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:54

Tja, hij kan moeilijk ruiken dat jullie er zo over denken, dus je zult het hem toch op de een of andere manier duidelijk moeten maken. Ik zou denk ik bij de volgende keer dat hij weer onaangekondigd aan de voordeur staat aangeven dat jullie liever hebben dat hij even belt of smst of het gelegen komt dat ie even langskomt. Op dat moment hem ook niet binnenlaten en afspreken dat hij voortaan niet zomaar aan komt waaien..

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:55

weet je eerlijk gezegt vind ik zo'n stoplicht best een leuk idee haha. alleen dan wel zorgen dat die niet altijd op rood staat. zo heb je ook niet echt het risico dat ze aan de deur komen als je er geen zin in hebt, en hoef je ze dus ook niet af te schepen.
wanneer je dit eerlijk aan de buren verteld en ook uitlegt waarom, denk ik niet dat er veel problemen hoeven te zijn.

juist doordat je je als je het niet doet gaat irriteren kan dat wel uitlopen tot ruzies en verwijten.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:58

Das wel lastig. Onze honden slaan gelukkig niet echt aan op de bel, ze gaan wel bij de deur staan en piepen wat want ze weten dan echt wel dat er iemand binnen gaat komen, dus dat probleem hebben wij niet.

Zou je niet, als je bezoek verwacht met ze af kunnen spreken dat ze jou even smsen als ze naar je deur toe lopen, of je mobieltje even over laten gaan? Ik neem aan dat de honden daar niet op aanslaan?

Misschien kun je dat dan ook met je buurman afspreken? Zou zo anders niks weten...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 20:00

dat zou inderdaad nog een optie zijn, dat hij telefoonnummers uitwisselt met mijn man (hebben ze nu niet). Daar had ik nog niet aan gedacht :)
Denk alleen dat hij zich dan wel bezwaard zou voelen, je smst natuurlijk niet "zullen we over 5 minuten even kletsen op straat?"
Of straks smst hij de hele dag ipv dat hij hier steeds staat :')
Maar zonder gekheid, vind het best een optie inderdaad!

Savannah, ik begin me er nu aan te irriteren inderdaad en dat is niet de bedoeling, ik blijf echter gewoon aardig hoor, dat lukt me nog wel :P
Lastige is, dat mijn man het liever zelf doet omdat hij denk ik bang is dat ik hem afschrik (of wel uit mijn slof schiet / te hard overkom) maar hij zelf dus ook niet zo goed weet hoe het moet.
Ik kaart het al weken aan bij mijn man maar die heeft dus nog geen actie ondernomen.
Ook, omdat we niet echt een optie konden bedenken.

Wennii; Dat de honden aanslaan bij visite vind ik op zich niet zo erg, aangezien we eigenlijk nauwelijks onaangekondigd mensen over de vloer krijgen en we er dus op verdacht zijn. Dan komen ze dus gewoon achterom lopen, waar mijn hond minder op reageert dan op de bel. Of we doen uit voorzorg de honden even in de hal rond de tijd dat we mensen verwachten, dan slaat hij ook minder fel aan / laat zich sneller corrigeren. Het gaat dus niet om visite / familie want dan hebben we niet echt een probleem, het aat puur om deze man aangezien het dus onverwacht is.

Ik zei al tegen mijn man dat ik komende week -aangezien ik nu ook thuis ben- eens ga tellen hoevaak hij hier is :+

Heb ook al tegen mijn man gezegd dat hij het best op mij af mag schuiven, maakt me niets uit. Maar ja, het uitleggen zal niet zozeer het probleem zijn, maar het vinden van een alternatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:05

Straks met de kleine zit je helemaal niet te wachten op onaangekondigd bezoek, dus dat kan je best als excuus gebruiken. Ik neem aan dat hij dat snapt.. Dus kan je op dat moment voorstellen dat hij jullie nummers krijgt en even smst als hij bij jullie wil komen. Kan me niet voorstellen dat hij dit raar of l*llig vindt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:06

Ik vind jou een zeur, bij zo iemand wil ik niet eens langskomen.

Ik vind jou jaloers overkomen dat jouw man en de buurman goed met elkaar kunnen vinden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 20:09

nee dat denk ik ook niet.
Vind het alleen aan de ene kant ook wel jammer voor mijn man, die het ook wel weer gezellig vindt.
Dat zit er dan natuurlijk niet meer in, hoewel hij er met de kleine denk ik ook niet meer echt behoefte aan zal hebben.
Ik ga het straks even aan hem voorleggen (als hij terug is uit de voortuin waar ze nu alweer sinds de opening van het topic aan het kletsen zijn :+ )

Ragdollcat, je ziet het compleet verkeerd.
Ik heb duidelijk gezegd, dat het mij niet uitmaakt wie het is.
Al zou het mijn moeder zijn of mijn beste vriendin; ook dan zou ik het niet op prijs stellen.
Dan zou ik het echter gewoon zeggen en die zouden het snappen, maar die kennen ons dan ook goed.
Heb het er vandaag nog met mijn moeder over gehad en ze snapte ons volledig.
We zijn nogal op onszelf, zo zit het nu eenmaal.
De beperkingen zijn inderdaad door onszelf opgelegd (wat je in eerste instantie nog in je post had staan), dat is logisch.
De katten/honden/gezinsuitbreidingsplannen waren er echter al langer dan het contact met deze buurman, dus voorheen (en met niemand anders) hadden we dit probleem ook niet.
Het probleem is echter wel aanwezig en ik wil graag een oplossing waarmee we zowel goed contact houden met de buurman, mijn nog af en toe een kletspraatje kan houden, maar wij ook onze privacy en familiy-time hebben. Een lastige opgave :+
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 21-04-12 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:10

Ragdollcat schreef:

Ik vind jou jaloers overkomen dat jouw man en de buurman goed met elkaar kunnen vinden.

In je eigen huis heb je toch zeker het recht om zelf te weten wie je wanneer wel en niet op bezoek wilt hebben? :?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:10

Ik denk dat je gerust kunt zeggen: "Luister X, we mogen je allebei heel graag maar het is een beetje vervelend als je steeds onaangekondigd langskomt ivm mijn zwangerschap en de kleine straks. Kun je in het vervolg even smsen als je langs wilt komen?"

Ik snap je helemaal, ik ben ook van het 'tijd voor mezelf en voor m'n vriend hebben' en heb er dus een gruwelijke hekel aan als mensen onverwacht aan de deur staan, ongeacht wie het is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 20:13

ja weet je, als je zoveel van huis bent, vaak maar 3x per week thuis eet en dan snel naar stal vliegt om 2 uur later pas samen op de bank te gaan zitten en maar 1 dag per week vrij bent en dus echt samenbent, dan is die 'samentijd' gewoon erg belangrijk.
Heb het de laatste tijd wat minder druk -ben ivm de zwangerschap de laatste 3 weken niet meer in de avonden aan het werk en ook niet meer op stal- en dan vind ik het ook minder erg.
Maar ik voorzie voor zometeen ivm de baby, en voor nu ivm de laatste weken met zijn tweetjes, wel problemen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:13

Ach, ik herken het :+ Situatie is iets anders, maar komt op hetzelfde neer. Tegenwoordig houdt mijn vriend het gewoon kort met die persoon als ik ook thuis ben, en als ik er niet ben dan is die vriend er wat langer. Zou dat niet ook voor jullie werken?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:14

Relaxed schreef:
Ragdollcat schreef:

In je eigen huis heb je toch zeker het recht om zelf te weten wie je wanneer wel en niet op bezoek wilt hebben? :?

Ze komt jaloers over en is een zeur, want waarom niet gewoon eerlijk zeggen en het uitleggen aan de buurman en klaar is kees.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 21-04-12 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:16

Roosch schreef:
Ik denk dat je gerust kunt zeggen: "Luister X, we mogen je allebei heel graag maar het is een beetje vervelend als je steeds onaangekondigd langskomt ivm mijn zwangerschap en de kleine straks. Kun je in het vervolg even smsen als je langs wilt komen?"

Ik snap je helemaal, ik ben ook van het 'tijd voor mezelf en voor m'n vriend hebben' en heb er dus een gruwelijke hekel aan als mensen onverwacht aan de deur staan, ongeacht wie het is.

Kijk, dat is eerlijk naar de buurman toe, gewoon zeggen en uitleggen van het waarom en klaar.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:17

je kan ook je probleem voorleggen aan de buurman met uitleg hoe jullie in elkaar steken. dus zoals je het hier ook verteld. dan kan je vragen wat voor hun een prettige manier is om dan toch het contact goed te houden maar dat hun ook weten wanneer het dus eigenlijk niet gewenst is.
misschien komen hun wel met een manier die hun ook prettig vinden dus zoeken jullie beide eigenlijk een oplossing die beide zint

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:17

Mijn vriendin heeft niet eens een bel, en heeft een soutterain. Dus bezoek belt altijd ff, of smst..

Ik zou ook zeggen, wissel nrs uit, en zin een praatje, stuurt ie toch een sms? Of laat de foon ff overgaan, kost helemaal niks.

Vind je geen zeur hoor, ik hou niet van ongepland bezoek, dus als hier de bel gaat kan ik ook meteen geïrriteerd zijn als ik niemand verwacht..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 20:18

ik ben geen zeur en al helemaal niet jaloers (anders zou ik wel anders reageren als het door mijn vriendin zou gebeuren maar zoals duidelijk uitgelegd maakt het voor mij niet uit om wie het gaat), ik wil gewoon iedereen tevreden houden en ben op zoek naar de beste oplossing.
Het is een gezellige buurman en dat vind ik ook, heb ook gezegd dat ik het goed met hem kan vinden.
Alleen als het zo doorgaat, heb ik straks ivm de honden met de kleine een probleem, en daar zitten wij dus niet op te wachten, lijkt me nogal logisch?!
Dat we het gaan voorleggen heb ik al gezegd, dat is het probleem niet.
We moeten echter wel iets kunnen bieden waarop ze nog wel contact kunnen hebben.
Want als de voordeur EN achterom geen optie zijn (om de uitgelegde redenen), hoe kunnen ze dan contact hebben? Dat is eigenlijk mijn hoofdvraag.

Mavelle, is een prima optie maar dan blijft nog de vraag; hoe kan de buurman langskomen zonder dat de honden aanslaan of hij zomaar achterom zou komen lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:19

Ragdollcat schreef:
Relaxed schreef:

Ze komt jaloers over en is een zeur, want waarom niet gewoon eerlijk zeggen en het uitleggen aan de buurman en klaar is kees.

Ze mag hier toch eerst wel wat tips inwinnen over hoe je zoiets aan wil pakken? :? Niet iedereen doet dit zo makkelijk..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 20:21

het gaat me ook echt niet om het praatje want ik leg het hem zo uit hoor, ik wil gewoon weten wat ik hem kan aanreiken.
Kan moeilijk zeggen "we vinden het gezellig als je langskomt, maar niet te vaak en als je langskomt mag je niet voorom en ook niet achterom" :+

die tip van de telefoon vind ik echt een goede en had ik dus niet aan gedacht.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:21

Ja ik snap dat dit lastig is, hoe vertel je zoiets aan de buurman zonder de beste man gelijk weg te jagen.
Misschien dat je man of jij er eens een opmerking over kan maken als jullie weer eens in de tuin staan?

In de zin van "zometeen met de baby hebben we onze privacy hard nodig"

Daarnaast laat die honden maar lekker aanslaan hoor als de bel gaat, je baby zal er misschien de eerste paar keren wakker van worden maar daarna slaapt het rustig door. Mijn ouders hebben ook altijd zo gedacht in luidruchtige situaties en ik heb nu als voordeel dat ik óveral kan slapen :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 20:22

nadeel is dat behalve de baby, die er inderdaad prima aan zal gaan wennen, wij onszelf ook het leplazerus schrikken en de katten dus ook.
Dat laatste kan mij wat minder schelen :o maar de katten zijn voor mijn man heilig :Y)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:23

kan je de deurbel niet uitzetten, of er een ander tingeltje op maken, zodat de hond er minder op reageert..

verder, als het inderdaad een goeie vriend is, zou ik het gewoon proberen aan te kaarten.. gooi het op je zwangerschap.. daar hebben ze toch meestal wel begrip voor. laat je verlofweken niet door zoiets verpesten..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:24

die baby weet trouwens al lang hoe jullie hond klinkt hoor.. dat hoort ie nu ook :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:25

Mag ik eerst eens vragen wie de baas bij jullie in huis is?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:26

In welk tijdperk leef jij, moelly? :+

Ikzelf zal nooit een 'baas' hebben. Ik ben geen hond.