Intolerantie voor gluten, melk en ei

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Intolerantie voor gluten, melk en ei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 16:38

Vandaag de uitslag gekregen van de voedselallergie en intolerantie-onderzoeken. Daaruit is gekomen dat ik licht allergisch ben voor tarwe en kippenvlees. Ik heb intoleranties voor gluten, melkproducten, eieren, een aantal groenten, noten en specerijen. Ik heb bij de uitslag een uitgebreid verslag gekregen op welke soorten voedsel ik goed moet letten. Ei wordt bijvoorbeeld in heel veel voedsel verwerkt, maar dan onder andere namen.

Ik zit vooral met de intolerantie voor gluten, melk en eieren. Weet iemand een website of boek waar ik gerechten kan vinden?

Rennie89

Re: Intolerantie voor gluten, melk en ei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:46

Ik heb het zelfde lot als jou moeten ondergaan. Ik had bij melk een 1, ei een 3 en kaas,zuivel etc ook een 1. Oftewel ei helemaal elimineren en melk zoveel mogelijk mijden. (uitslag januari gekregen)

Ik had een site gekregen waar je allemaal gerechten kon krijgen zonder de ingrediënten waar je allergisch voor bent, maar dat koste 20 euro als ik het me goed meen te herinneren := Ik ben overgestapt op geitenmelk. Neem nog wel af en toe iets met melk hoor :P Smooties of cappuchino of chocolademelk, maar ik heb mijn eetpatroon echt drastisch moeten aanpassen gezien ik minstens 1 liter melk per dag dronk :') Dus jah, dan is 1 x chocolademelk in 3 dagen toch wel wat minder :+

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:58

Een dieetiste kan je goed helpen hier mee. Ik heb een koemelk allergie en mag beperkt gluten en heb via hun een boek werk gekregen met wat ik mag. Niet veel want koemelk en gluten (ook ei) zitten in veel producten verwerkt ook waar je het absoluut niet van verwacht. Verder is het erg creatief zijn met koken.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:20

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 21:03

Bedankt voor de antwoorden. Ik ga meteen even de websites bekijken.

@aikon: Ik heb niet zulke goede ervaringen met dieetisten.
Het laboratorium heeft een boekje meegegeven met heel veel info. Alle intoleranties worden besproken en er wordt gezegd in welke producten ze voorkomen.

@lifaya: Weet je nog welke site dat was?
Ik scoor op bijna alle zuivel en eieren een 3 of 4. Ik mag het gewoon echt niet meer eten/drinken, ook niet een beetje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:24

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 09:58

Iemand nog tips of leuke recepten ?

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:03

Stichting voedselallergie. (Ook voor intolleranties uiteraard)
Ben ik ook lid van geworden en kunnen je zelfs persoonlijk helpen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:09

Meert schreef:
Vandaag de uitslag gekregen van de voedselallergie en intolerantie-onderzoeken. Daaruit is gekomen dat ik licht allergisch ben voor tarwe en kippenvlees. Ik heb intoleranties voor gluten, melkproducten, eieren, een aantal groenten, noten en specerijen. Ik heb bij de uitslag een uitgebreid verslag gekregen op welke soorten voedsel ik goed moet letten. Ei wordt bijvoorbeeld in heel veel voedsel verwerkt, maar dan onder andere namen.

Ik zit vooral met de intolerantie voor gluten, melk en eieren. Weet iemand een website of boek waar ik gerechten kan vinden?

Er zijn heel veel veganistische dingen/kookboeken/websites te vinden, daarmee ondervang je jouw probleem deels, behalve specerijen en noten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:10

Zoek eens nar recepte die paleo zijn, volgens mij voldoen die ook aan die 3 eliminaties. Ei weet ik niet zeker.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:19

secricible schreef:
Zoek eens nar recepte die paleo zijn, volgens mij voldoen die ook aan die 3 eliminaties. Ei weet ik niet zeker.

Ei wordt idd bij paleo wel gebruikt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 00:13

Leuk! Lotgenoten.
Hebben jullie dat ook gecheckt via een Igg4 onderzoek? (Ivm 1,2,3,4 voor een product)
Ik had maar voor elf producten geen intolerantie. Ben vervolgens eerst nog een eliminatiedieet gaan doen, dat was erg extreem.

Het is vooral puur koken met de producten die je wel mag eten en experimenteren.

Voor het ontbijt vond ik soms lekker (ipv vis als ontbijt) : amaranth(heel of vlokken) koken in water en kokoscreme (zo'n blok) en wat zout. De pap daarna met een banaan prakken en dat nog in kokosolie bakken in de koekenpan. Lekker wat bruine knapperige stukjes en de banaan heerlijk zacht.

Hoe gaat het inmiddels met je nieuwe dieet?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:41

Wat houdt een Igg4 onderzoek in ? Is dat een bloedonderzoek ?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:41

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:45

Ik heb een koemelk, tarwe, soya allergie, de allergie supermarkt heeft veel producten. Ik doe bioresonantie therapie en mag daar na alles weer eten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:26

Dus bioresonantie therapie kan een intolerantie weghalen ? Zijn daar veel behandelingen voor nodig ? en ben je al een intolerantie kwijt Marleen_usar of weet je dat pas als je alle behandelingen gehad hebt ?

Hannanas, ik zal de links zo eens bekijken. Nu moet ik zelf maar uit zien te vinden waar ik niet tegen kan. Maar daar word ik wat grrr van, elke keer weer een aantal dagen ziek.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:38

Hannanas schreef:

Inmiddels de sites bekeken. Dank je wel hoor Hannanas.
Bij welk lab hebben jullie de test laten doen ? Bij rp vitamino kan het alleen mbv een therapeut of arts begrijp ik ?
En bij prohealth liefste via de huisarts ?

weet iemand iets over de kosten ? En welke test hebben jullie laten doen, alleen de basis of uitgebreid ?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:55

Mijn dochter doet het ook en die is huisstofmijt allergie kwijt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:55

En ben jij al voedselintoleranties kwijt nu ?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 15:26

Ik heb me laten testen bij Prohealth, de test heet Imupro 300.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:53

MWS -> VT

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:08

Ja ik ben koemelk intolerantie kwijt.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:17

Ik heb afgelopen November, na jaren chronische buikpijn darmklachten en uitslag op mijn gezicht, ook een IGG bloedtest laten doen. Ik had een 4 op koemelk, een 3 op ei en een 3 op gluten. Daarnaast had ik ook nog aardig wat 1en en 2en (geloof een stuk of 15) maar daar doe ik niets mee omdat dat gewoon echt niet haalbaar is.
Sinds november eet ik dus geen koemelk, ei en gluten meer en jeetje wat een verbetering!

Glutenvrij eten wij sowieso omdat mijn vader coeliakie heeft, en ik eet nu vooral stampotten, pasta met pesto (de biologische pesto van AH is melkvrij), pasta met tomaten sauzen, Thaise Curry, pasta salada, pasta met mosterd saus (ook van AH) en ik verzin zelf gewoon gerechten of pas ze aan naar dingen die ik wel mag.

Dit hele jaar eet ik absoluut niets van koemelk, ei of gluten. Volgend jaar wil ik kijken of ik weer gluten of ei kan gaan eten, want omdat mijn darmwand dusdanig aangetast is (door de koemelk) kan het zijn dat ik daardoor nu ook vrij heftig op gluten en ei reageer. Over een jaar zouden mijn darmwanden sowieso weer helemaal goed moeten zijn en is het het proberen waard vind ik. Of ik moet opnieuw een IGG test af laten nemen, maar dat vind ik toch vrij prijzig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:11

En de kosten van zo'n Igg test ? Ik begreep dat die test toch niet 100% betrouwbaar is omdat je dan enkel de antistoffen van je lichaam test. En dat het feit dat je antistoffen ergens tegen hebt niet hoeft in te houden dat je er dan intolerant of allergisch voor bent ?

Wat eten jullie als ontbijt en tussen de middag ?

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:13

Ik heb ook een intolerantie voor gluten en melk. Ik eet s ochtends yoghurt met cornflakes (lactosevrij en glutenvrij) en 's middags glutenvrije bolletjes met meestal iets van vleeswaren (wat ook erg oppassen is omdat ze overal lactose in gooien).