Gaat het nu dan echt gebeuren?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

essie34

Gaat het nu dan echt gebeuren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 13:03

Hoi bokkers!

Het gaat dan toch echt gebeuren, ik heb net mijn intentieverklaring van mijn werk in de bus gekregen. Nu zullen jullie denken waar is dat voor nodig? Nou, voor het verkrijgen van een hypotheek!! Ik ben zo blij dat nu eindelijk ons 'avontuur' gaat beginnen. Mijn vriend en ik wonen nu ruim 1,5 jaar samen en willen nu naar een koopwoning gaan kijken. Ons voordeel is dat we nu in een appartement zitten wat we huren en dus met 1 maand kunnen opzeggen. 

Ik heb veel op Bokt gelezen over bokkers die ook net een huis hebben gekocht en dat vind ik super leuk. Ervaringen delen is volgens mij altijd goed en je kunt elkaar er zo mee op weg helpen! Wij hebben binnenkort een gesprek met de bank over onze hypotheek zodat we alles op een rijtje kunnen zetten. Daar zijn we natuurlijk al wel mee bezig geweest maar hopelijk kunnen we nog wat tips krijgen want ik vind het behoorlijk lastig het hele hypotheek gebeuren haha! Gelukkig hebben we ook wat mensen om ons heen die ons ermee willen helpen.

Ik had het eigenlijk nooit durven dromen, maar de mogelijkheid is er voor ons om te gaan kijken naar een huisje met een stuk grond erbij. Mede dankzij eigen vermogen zou dit mogelijk kunnen zijn. Ik zou ontzettend graag mijn 2 paarden aan huis willen hebben, wauw wat zou dat bijzonder zijn! Gewoon je eigen huisje en daarbij je paarden altijd bij je hebben.. Daarnaast moet je natuurlijk wel realistisch zijn en bekijken of het qua hypotheek en extra bijkomende kosten te doen is.. Gelukkig staat mijn vriend er ook achter dus we willen in ieder geval kijken of het überhaupt mogelijk is een huis met (voldoende) grond te vinden is voor ons budget. Proberen kan altijd en komen we er gaandeweg achter dat het gewoon niet te doen is, dan zou dat echt enorm jammer zijn maar dan is het op dit moment in ons leven gewoon niet mogelijk! Je moet ten slotte wel een beetje rond kunnen komen samen. Maar volgens mij is het ook een beetje geluk hebbe.. En vooral geduld haha!

Nu vind ik hier op Bokt onwijs veel informatie over weideonderhoud, weideafrastering, stalbedekking, stallen, enz enz. Wat is dat echt fijn, om op die manier alvast ervaringen van andere paardenliefhebbers te kunnen lezen. Daardoor kan ik al bekijken wat voor ons goede opties zouden zijn.

In dit topic zal ik onze vorderingen gaan bijhouden, dus hopelijk willen jullie een beetje met me meeleven! Uiteraard hoor ik ook heel graag jullie ervaringen en er zijn vast wel mensen die dit jaar ook de grote stap gaan maken :) lijkt me leuk om dit met elkaar te delen! 

De eerste stap voor ons is nu het komende hypotheekgesprek. En stiekem ben ik natuurlijk al een paar weken heel fanatiek aan het rondkijken op internet ;) wij hebben gelukkig wel een behoorlijk ruim zoekgebied; tussen Zwolle en Apeldoorn. Eventueel zou iets achter Apeldoorn ook nog kunnen, mits dichtbij de A50.. Ik werk namelijk in Zwolle en mijn vriend in Renkum (bij Arnhem). 

Hopelijk kunnen we snel gaan bezichtigen! Ik kan nu al niet wachten, maar ik weet.. Geduld is een schone zaak :D.

Groetjes Estelle

troi

Re: Gaat het nu dan echt gebeuren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:10

Als duitsland binnen je zoekbereik ligt kan ik je aanraden om ook zeker daar te kijken, aanzienlijk meer huis voor je geld...

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:16

Tip: lees een goed boek over verschillende hypotheekvormen!

Wij hebben ons van te voren goed ingelezen in boeken over hypotheken en wat er allemaal bij de aankoop van een huis komt kijken.
Dat heeft ons erg geholpen tijdens de gesprekken met de hypotheekadviseur.
Lees je dus goed in en ge beslagen te ijs.
Veel succes en vooral ook veel plezier!

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 13:31

@troi: ja dat hebben we overwogen maar is qua reisafstand niet ideaal. Ook hoorde ik dat wonen in Duitsland ook negatieve gevolgen heeft voor je pensioen.. Weet jij daar misschien iets van? mochten we in NL niks kunnen vinden kunnen we idd altijd nog uitwijken richting Duitsland, maar heeft nu nog niet onze voorkeur! :)

@rumpleteaser: bedankt voor je tip! Op internet is er ook veel te vinden, maar eigenlijk zoveel dat het daardoor alleen maar onduidelijker wordt ;)
Heeft de adviseur jullie goed geholpen of zeg je; zorg dat je zelf van tevoren al precies weet hoe&wat? Ik heb namelijk ook van veel mensen gehoord dat de 'adviezen' lang niet altijd in je voordeel zijn.. En er zijn zoveel verschillende hypotheekadviseurs..lastig!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:58

Om eerlijk te zijn was ik blj dat we ons een beetje hadden ingelezen.
Anders waren we denk ik wel een beetje overdonderd bij/door de adviseur.
Nee, wij wisten zelf van te voren wat we prettig vonden. En ook wat we bruto te besteden hadden per maand.

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 21:12

Goed, dat ga ik zeker meenemen! Hoe hebben jullie het gedaan met betrekking tot het eventueel aanbouwen van stallen e.d? De investering voor de paarden (stallen, hekwerk, rijbak, enz..) meenemen in de hypotheek (dus hogere maandlasten) of bijvoorbeeld met spaargeld? Ik denk dat wij echt stukje bij beetje alles gaan opbouwen, dus dat er wel wat tijd overheen gaat. Wat zijn jullie ervaringen?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:18

essie34 schreef:
Goed, dat ga ik zeker meenemen! Hoe hebben jullie het gedaan met betrekking tot het eventueel aanbouwen van stallen e.d? De investering voor de paarden (stallen, hekwerk, rijbak, enz..) meenemen in de hypotheek (dus hogere maandlasten) of bijvoorbeeld met spaargeld? Ik denk dat wij echt stukje bij beetje alles gaan opbouwen, dus dat er wel wat tijd overheen gaat. Wat zijn jullie ervaringen?

Ik zou de investering voor het paardengebeuren niet in de hypotheek opnemen. Als je nu nog geen vermogen hebt opgebouwd, het jullie eerste huis is en er paarden aan huis moeten komen, worden de maandelijkse uitgaven nog hoog genoeg. In jullie situatie zou ik de maandlasten zo laag mogelijk houden, mochten er dan eens wat mindere tijden aankomen, dan kan je die ook ook opvangen en anders kun je een gedeelte van je inkomen op een spaarrekening zetten. Dan ben je financieel niet zo kwetsbaar.

Tevens kun je dan de boel stukje bij beetje opbouwen en ondertussen sparen voor nieuwe uitgaven.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:44

veel info over de gevolgen van wonen in Duitsland kun je vinden op http://www.verhuis.de

Ik woon inmiddels 7 jaar in Duitsland en vind het ideaal. Inderdaad veel meer huis voor je geld (ook als je een neiuw huis laat bouwen is het veel goedkoper)

En de mensen zijn gewoon heel aardig (ja echt)

Nadeel is dat je bij bijna geen enkle Nederlandse bank een hypotheek kunt krijgen en zit je dus aan een Duitse bank vast.
Als je al een hypotheek bij een Nederlandse bank kunt krijgen zijn de condities niet echt gunstig.

Je hebt wel gewoon hypotheekrente aftrek met een Duitse hypotheek (mits je wel in NL blijft werken)

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:47

Wat spannend!!! Wij hebben net een half jaar geleden ons eerste huis gekocht. Goed luisteren en bezoek meerdere adviseurs! Hoor wat anderen er van vinden, heel veel succes!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:52

Waar wil je wonen??
Bij ons (Bourtannge)is een huis te koop met voldoende grond (ook om bij te kopen/huren), en schuurruimte (niet veel soeps), huis staat bij de executieverkoop gaat weg voor €170.000,-

Mijn vriendin heft haar huis ook te koop!! incl stallen en rijbak.
Helaas hebebn wij net een nieuw huis wat wij niet kunnen verkopen.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:54

Wij wonen aan de grens, voor het zelfde geld had ik nu mijn paard huis en kon ik en pony voor onze dochter kopen, als we voor Dld hadden gekozen.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:57

Dan woon ik midden in je zoek gebied. :+
Veel succes!

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 17:54

@juliomariner: Ja qua hypotheek zal het idd wel lastig zijn.. En op het moment zijn ze er al niet zo scheutig mee helaas! Wat fijn dat het bij jou goed bevalt. Ik zal de site in ieder geval eens bekijken, kan nooit kwaad!

@ilsse: Wat leuk! Hebben jullie lang moeten zoeken? En het is zeker spannend!!

@Utrolig: Wij zoeken in de omgeving tussen Zwolle en Apeldoorn. Het liefst maximaal een kwartiert vanaf de A50 ivm reizen naar het werk. Bedankt voor de tip, maar Bourtannge is dus iets te ver uit de richting! Wel fijn dat je meedenkt :)

@Tones: Waar woon je in Epe? Wij zouden erg graag in Epe willen wonen. Mooi centraal en schijnt erg leuk wonen te zijn. Wie weet wonen we over een tijdje wel vlakbij elkaar haha. Heb je ook de paarden aan huis? Mocht je nog tips hebben binnen het zoekgebied dan houd ik me aanbevolen :)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:58

rondom epe(oene/wissel) is genoeg leuks te vinden! Ik weet niet wat voor soort huis(en met welk budget) jullie zoeken?

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 18:08

Hoi jezzi! Zie dat je daar ook in de omgeving woont? Bevalt het goed? Ja het huis moet gewoon in de basis goed zijn (electra/bedrading/leidingen/dak/isolatie). Er staan wel wat leuke woningen te koop op dit moment maar de meeste moeten helemaal gerenoveerd worden. Daar hebben we helaas het geld niet voor en daar moet je ook profs voor inhuren.. Dat soort zaken durven we zelf niet aan.

We vinden het niet erg om te schilderen e.d. en overige klussen te doen. Muurtje afbreken of stukwerk is ook niet erg. Meestal doe je dat toch bij een nieuwe woning. Mijn vriend wil heel graag een ruime keuken (hij houdt erg van koken, erg vervelend ;)) dus er komt zowieso een nieuwe keuken in. Ik krijg mijn paardjes, hij zijn keuken als het kan haha. Verder rond de 100m2 woningopp lijkt ons prima om mee te beginnen, kunnen naar verloop van de tijd dan altijd nog uitbouwen. We hebben beide geen behoefte aan een hele grote woning, daarnaast is ons budget daar ook niet naar haha. De grond wordt denk ik het lastigst, maar ik hoop toch wel op minimaal 5000m2 grond aangezien ik 2 paarden heb. En eigenlijk is dat al aan de krappe kant! Budget is rond de 300.000,-. Liefst minder natuurlijk, kunnen we meer opknappen :)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:45

essie34 schreef:
@Tones: Waar woon je in Epe? Wij zouden erg graag in Epe willen wonen. Mooi centraal en schijnt erg leuk wonen te zijn. Wie weet wonen we over een tijdje wel vlakbij elkaar haha. Heb je ook de paarden aan huis? Mocht je nog tips hebben binnen het zoekgebied dan houd ik me aanbevolen :)

Ik woon in Zuuk, ongeveer 2 minuten vanaf de oprit naar A50, en een kwartiertje vanaf de A28.
Paarden aan huis, lekker buiten, maar toch dichtbij Epe.

Oene (en dan vooral buiten de bebouwde kom) en Wissel zijn ook erg leuk om te wonen.
Mocht ik wat weten zal ik het jou laten weten. :D

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:23

VSW-->VVDD

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:26

Klarenbeek is misschien ook een optie ?

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:28

Apeldoorn bevalt prima, wonen hier nu een jaar of 5?

Vriendinnen van mij wonen in Oene/Epe(beide met veel grond) dus ben er regelmatig in de buurt en zie ook regelmatig mooie huizen te koop staan :))

Even wat ik zo snel kon vinden:
http://www.funda.nl/koop/wijhe/huis-470 ... os/#foto-7 275.000 moet dubbelglas in & gerenoveerd
http://www.funda.nl/koop/lieren/huis-47 ... s/#foto-14 275.000 zit je alleen met erfpacht, wel een supermooie locatie dit!
http://www.funda.nl/koop/lieren/huis-47 ... os/#foto-5 250.000
Laatst bijgewerkt door 123321 op 17-03-12 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:35

Ik lees dat je nogal wat wensen hebt, maar hou er wel rekening mee dat je in een ontzettend duur zoekgebied zit. Iedereen wil wel rond de Veluwe wonen, maar daar betaal je dan echt voor. Als je inderdaad uitwijkt naar het Noorden, dan krijg je ook veel meer huis voor je geld dan in jouw regio.

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 21:13

Super dat jullie meedenken en willen rondkijken voor me :) Ik denk dat we het straks ook echt van ons netwerk moeten hebben, iemand die wat meedenkt en rondkijkt in die omgeving is natuurlijk top. Een vriend vertelde mij dat er ook aardig wat woningen in de 'stille' verkoop staan dus dan moet je maar net de tip krijgen :)

Oene, Klarenbeek e.d. zijn ook allemaal leuke plaatsjes en ook zeker een optie voor ons. De plaats maakt ons eerlijk gezegd niet veel uit! De omgeving is in dat gebied eigenlijk overal erg mooi!

Jezzi die woningen hebben wij inderdaad ook al gezien op internet! Qua erfpacht wordt het volgens mij wel een wat lastig verhaal en die van 250 moet volledig gerenoveerd worden van binnen helaas :(. Tof dat je meekijkt, ik hou Funda ook strak in de gaten :)

Homiafortuna;je hebt helemaal gelijk en daar zijn we ons ook van bewust. Maar wie niet waagt, wie niet wint en gelukkig hebben we de tijd.. Ik denk dat we die tijd nodig gaan hebben maar je weet het natuurlijk nooit wanneer er iets op je pad komt! En de kans is er natuurlijk ook dat we er uiteindelijk achter komen dat het niet realistisch is. Maar daar ga ik nog even niet van uit :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:38

VVDD ---> LZP

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:42

wat leuk.

wij zijn dat pad ook aan het bewandelen, en bijna bij het eindpunt. we hebben
alles getekend, en nu wachten op de sleutel.

wat hij hebben gedaan is naar een adviesbureau gaan, die hebben alles voor ons
geregeld en gedaan. hun hadden een actie omdat wij starters zijn, was deze service
"gratis" en konden we alle vragen gewoon bij 1 persoon neerleggen. was voor ons wel
zo makkelijk

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:45

Gefeliciteerd..spannend hoor.
Ik heb maar 1 tip voor je, doe niets overhaast, omdat je het zo graag wilt ;)
Zorg dat je alles bij gemeente hebt uitgezocht, bodemonderzoek meegenomen is etcetc..
Mjn vriendin is ook aan het zoeken geweest in die regio en heeft heel wat huizen bekeken met grond erbij. Nu is zij juriste en heeft jaren bij een makelaar geweest, wist dus precies hoe of wat en dat heeft ze enorm behoed voor ellende..

Lekker voorgenieten, veel plezier :) er staat vast een droomplekje voor jullie..

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 01:42

Wat leuk, jullie eerste eigen huis! Erg mooie omgeving daar! Ik zou inderdaad voor Epe, Vaassen, Klarenbeek die kant op kijken! Misschien zijn Twello en Voorst ook nog opties? :) Is ook een mooie omgeving en centraal gelegen t.o.v Apeldoorn en Zwolle. In Apeldoorn zou ik persoonlijk niet gaan wonen. Dan is Ugchelen en Beekbergen leuker denk ik! :) Veel succes en plezier iig :)