Bokkers die de opleiding pedagogiek gaan doen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Justme_Lisaa

Bokkers die de opleiding pedagogiek gaan doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 08:32

Hoi hoi,

Sinds een kleine week heb ik mij ingeschreven voor de opleiding pedagogiek voltijd variant aan de hogeschool Rotterdam. Nu ben ik beniewd of er meer bokkers zijn die het komende schooljaar deze studie hebben gekozen.
Ben benieuwd!

Groetjes.

emilyxx

Re: Bokkers die de opleiding pedagogiek gaan doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:52

Ik heb ook heel lang getwijfeld om pedagogiek aan de hogeschool Rotterdam te gaan doen, maar ik heb toch besloten om het niet te doen omdat er een lage kans op een baan is. Nu ga ik HBO-verpleegkunde doen.

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:19

Ik heb er zelf ook aan gedacht! leuke opleiding volgens mij hoor :)

emilytje schreef:
Ik heb ook heel lang getwijfeld om pedagogiek aan de hogeschool Rotterdam te gaan doen, maar ik heb toch besloten om het niet te doen omdat er een lage kans op een baan is. Nu ga ik HBO-verpleegkunde doen.

Wat leuk, ik ook! Welke hogeschool ga jij heen? :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:38

Dat was ook mijn eerste gedachte 'is daar werk in?'

emilyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:36

@francaa hogeschool Rotterdam en jij?

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:44

Ik zit dit schooljaar in het eerste jaar van de opleiding. :) Vind het echt heel erg leuk!

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:29

ik doe de opleiding en zit n het 3de jaar :) aan de Hogeschool Rotterdam. De opleiding is leuk, maar hoe de school de opleiding aanbiedt is flut..

emilyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:59

@ruiter1992 waarom is hogeschool Rotterdam flut? gewoon uit nieuwschierigheid ik ga er volgend jaar namelijk ook heen.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 01:58

waar zal ik beginnen, hihi. Achja.. ik denk dat iedere Hogeschool haar zwakke kanten heeft. Ik heb ook op INHolland gezeten en die staat nu in een kwaad daglicht. Heb daar echter zelf nooit problemen gehad op school. Ik moest echter noodgedwongen overstappen naar de HRO omdat INHolland in Rotterdam geen pedagogiek aanbood. Nou... dat heb ik geweten!

1.Aan de organistie van de HRO valt veel te wensen over. Heb vele keren op school gestaan terwijl er geen les was. Dit zou doorgegeven worden per automatische sms als er een les uitvalt. Ik heb dit zover ik kan herinneren 1x meegemaakt, maar pas op het moment dat ik al op school was...
2. De opleiding pedagogiek op de HRO biedt weinig praktische vaardigheden. Je krijgt veel taaie stof om te leren, waar vervolgens weinig meer mee gedaan wordt. Het betreft vaak stof waar je (naar mijn idee) weinig aan hebt. Er worden weinig lessen gegeven waar je vaardigheden leert toe te passen. Ik heb in het tweede jaar ongeveer 5 lessen over gespreksvaardigheden gehad, meer niet. Mij wordt niet geleerd om te gaan met lastige ouders, agressie en weerstand van opvoeders, of gewoon het simpelweg voeren van een overleg met meerdere partijen. Dit soort dingen kom ik echter wel iedere dag tegen in mijn stage. Ik heb het idee dat ik pas op mijn stage alles aangeleerd krijg. Ik vind het kort gezegd flut van de HRO dat er zo weinig aandacht wordt besteed aan praktische vaardigheden, omdat je DIE juist zo nodig hebt in het werkveld. Deze geluiden hoor ik ook van klasgenoten ;)
3. Over het algemeen vind ik de docenten ook niet veel aan. Er zijn een groot aantal docenten die gewoonweg geen les kunnen geven. Ze motiveren de studenten niet. Er zitten zelfs docenten bij die aangeven dat ze de module die ze moeten geven ook niet interessant vinden (zoek dan potjandorie iemand anders voor die module :+). Er zijn vaak docenten die ziek of overspannen zijn. Vorig jaar hadden wij klachten over onze SLCer (studieloopbaan coach). Deze klachten werden niet serieus genomen, totdat de SLCer overspannen thuis kwam te zitten (wat wij van te voren al lang hadden zien aankomen en hadden aangekaart). Wij hadden amper les van haar gekregen. Toen ze eenmaal thuis zat, duurde het een heel kwartaal voor er vervanging was geregeld. Deze vervanger hebben we uiteindelijk ook maar 2 keer gezien. Toendertijd vond ik dat niet zo erg, maar op mijn stage ben ik erachter gekomen dat ik wel veel heb gemist. Fatsoenlijk reflecteren op je eigen handelen is nooit uitgebreid gedaan. Wel een aantal keren besproken, maar wat al onze stagebegeleidsters merken (bij mij en mijn klasgenoten) is dat onze reflecties te oppervlakkig zijn. Simpelweg omdat we het nooit uitgebreid hebben geleerd! ;)

Daarnaast wordt informatie over de opleiding laat doorgegeven. Ook verslagen die niet nagekeken blijken te worden of toetsen waarin vragen staan over stof die je niet hoefde te leren of toetsen die niet goed nagekeken blijken te worden.... het past allemaal bij de HRO... helaas!

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:44

Is zit er ook over te denken om deze opleiding te gaan doen maar mijn vraag is ook; is er werk in?

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:17

MadelonSunny schreef:
Is zit er ook over te denken om deze opleiding te gaan doen maar mijn vraag is ook; is er werk in?

Ik doe dan wel geen pedagogiek, maar kom op mijn bijbaan in de kinderopvang zoveel collega's tegen die afgestudeerd pedagoog zijn en geen werk kunnen vinden. Nee dus....

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:31

Ik vermoede het al. :P Maar ik heb me inmiddels ingeschreven voor HBO Verpleegkunde :)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:28

Ik zit er ook over na te denken. Maar eigenlijk wil ik ergotherpaie gaan studeren bij HRO. Maar pedagogiek leek mij ook wel interessant, maar als ik de verhalen hier lees, houd ik het denk ik maar gewoon bij ergotherapie. :)

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:27

Ik studeer zelf pedagogiek aan de INHolland in Amsterdam.
Ik vind het een super opleiding, heel praktijk gericht en we krijgen veel trainingen in het leren van vaardigheden (in tegenstelling dus met wat ruiter1992 heeft met de HRO).

De leerlijnen sluiten over het algemeen goed op elkaar aan en we krijgen zowel theorie vakken, als beroepsgerichte vakken als trainingen (vaak communicatietrainingen).

Of er later werk in is vind ik moeilijk te zeggen. Er wordt nu natuurlijk veel bezuinigd in de zorg.
Maar het werkveld is zo breed dat ik haast wel zou zeggen dat er genoeg werk in is.
Of er ook werk is in hetgeen wat je heel graag wil is natuurlijk wat anders.

Maar bepaalde zorg is altijd nodig. En als je het graag wil en een beetje assertief bent kom je er wel in dit werkveld denk ik. Maar dat is volgens mij overal zo.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:44

Ik studeer in Zwolle en herken me ook niet in het verhaal van ruiter1992. We hebben elke periode 2 colleges, 2 trainingen en 2 grote opdrachten. Dit sluit allemaal bij elkaar aan. In de trainingen leer je de vaardigheden en in de colleges de theorie die je nodig bent bij het uitvoeren van de opdrachten. Op deze manier leer je zowel theorie en vaardigheden het goed toepassen. Ik zit in in het eerste jaar en heb 4 uur stage per week. Volgend jaar heb ik 8 uur stage. De opleiding bevalt me erg goed! :)

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:54

hoi wie nog een boekenpakket zoekt hiervoor kan mij berichten met de nodige titels :)

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 19:22

alexandravdl schreef:
hoi wie nog een boekenpakket zoekt hiervoor kan mij berichten met de nodige titels :)

Ik heb nog niet m'n boekenlijst binnen, maar als het zover is zal ik je zeker een berichtje sturen met de nodige informatie. ;)

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:40

Ik heb ook nog boeken :)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:45

jaa ik begin aankomend schooljaar met Pedagogiek op Windesheim in zwolle!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:48

dwaallicht schreef:
MadelonSunny schreef:

Ik doe dan wel geen pedagogiek, maar kom op mijn bijbaan in de kinderopvang zoveel collega's tegen die afgestudeerd pedagoog zijn en geen werk kunnen vinden. Nee dus....

de mensen die de pabo doen hebben hetzelde, diegene die nu afgestudeerd zijn krijgen geen baan in het onderwijs.

eslixapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:53

Ik studeer nu HBO Pedagogiek, ik zit in het 3e jaar. Ik heb ook nog een zooi schoolboeken liggen, dus als hier iemand titels nodig heeft....

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:42

Ik schop dit topic omhoog :)

Ik ben een eerste jaars aan de HUA. Tot nu toe vind ik de opleiding leuk, ben net twee keer bij m'n stage geweest en heb het getroffen met een leuke groep kids.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:07

Ik zit op het Windesheim in Zwolle, de opleiding bevalt me tot nu toe ook erg goed.
Heb alleen best weinig les, dat had wel wat meer gemogen...

na de herfstvakantie toetsweek, zit dus lekker met de neus in de boeken...gelukkig heb ik maar 2 toetsen

@ Ellee heb jij ook zo weinig les?

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:08

Ik heb getwijfeld tussen Amersfoort en Zwolle, maar toch voor HU gekozen omdat ze daar meer praktijk gericht schijnen te werken dan bij Windesheim.. Heb jij het idee dat je veel theorie krijgt?

Ik heb na deze week vakantie nog een lesweek en dan ook maar twee toetsen gelukkig. Heb daarnaast wel meerdere verslagen en opdrachten die ik afgewerkt moet hebben voor 2 november.

LiinNd_Y; Ja, ik heb maandag de langste dag van half 9 tot 4, en verder vooral 3 uursblokken die verkort worden naar 2½ uur omdat ze verplicht zijn je per uur een kwartier pauze te geven.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:54

vind best mee vallen hoeveel theorie we krijgen.
we hebben afgelopen periode 2 verschillende college's gehad...2 soorten trainingen en 2 taken.
en ik loop 4 uur in de week stage

mijn langste dag is op donderdag van 9 uur tot 2 uur/half 3 :)