Kinderen alleen op straat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Kinderen alleen op straat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 15:48

In een ander topic las ik over kinderen van 4 en 6 jaar die zonder toezicht op straat lopen of naar school gaan.
In mijn ogen vind ik dat niet echt normaal.
Ik zou mijn kind nooit alleen laten zonder toezicht op zo een leeftijd! En ik denk niet dat dit iets doet aan zijn zelfstandige ontwikkeling, want op die leeftijd hoort en kan die niet eens zelfstandig zijn.

Wat denken jullie ervan?

Boheme

Re: Kinderen alleen op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:51

Mijn zoon was ook heel jong toen hij alleen naar school ging, ook 6.
Maar hij hoeft maar 1 straatje over en dn was hij er al. Hij wou het toen zelf.
Nu is hij inmiddels ruim 11 en mag hij van mij veel, alleen niet naar de stad.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:51

Ik ging op die leeftijd ook wel eens samen met mijn vriendinnetje naar school. Was iets van 15 minuten lopen.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:52

Ik zat op een basisschool ongeveer 5 minuten lopen van mijn huis af en ik mocht pas alleen toen ik 7 was.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:52

Ik weet niet waar je de leeftijd van 4 jaar vandaag hebt gehaald? Want ik heb daar nergens iets over gelezen in het andere topic :Y)?

En de leeftijd van 6 dat klopt, dat is namelijk mijn broertje :P. We wonen in een dorp, zo'n 500 meter bij de school vandaan, hij moet 2 kleine straten door en geen drukke wegen in de buurt. Hij gaat inderdaad zelf naar school en komt zelf weer uit school. Niet omdat mijn moeder te lui is om hem op te halen, maar omdat hij heeft laten zien dat hij dit kan en omdat hij heeft aangegeven dat hij dit graag zelf wil.
Ook speelt hij met vriendjes en vriendinnetjes in de buurt. Zo fietst hij wat rond en gaat hij naar speeltuinen in de buurt.
Mijn broertje is niet de enige, zo zijn er wel meer kinderen :)

Een kind zo te beschermen door ze alleen naar buiten te laten wanneer iemand ze in het oog heeft lijkt mij niet goed.
Ik denk dat als je je kind zo beschermend opvoed, je het kind te weinig vrijheid geeft om zichzelf te ontwikkelen

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:54

Het ene kind is het andere kind niet.
Ik wist ook zeker dat mijn zoon het kon, ben een aantal keer stiekum achter hem aangelopen.
Ik vind dat je het per kind moet bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:55

Ik heb in dat andere topic niets gelezen over kinderen van vier die alleen over straat gaan.
wel over een kindje van zes die vlak bij school woont.

Het ging er dus over dat je een jongen van tien niet alleen naar huis zou mogen laten lopen, vanaf zijn opa en oma die vlakbij wonen. ( ik vermoed zomaar dat degene die dat vinden uit een hele grote stad komen, of zelf geen kinderen hebben )

Kinderen van een jaar of 7 ( of 6 afhankelijk van het kind ) die vlakbij school wonen en daar lopen heen kunnen, dat zou voor mij geen enkel probleem zijn.
Mijn zoon van vier breng ik nog.
Mijn dochter van 15 woonde vroeger ver van school ( 7 kilometer). Vanaf haar 8ste woonde ze wel dichtbij en liep ze uiteraard zelf

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:57

Bij mij op de basisschool liep er ook altijd een jongetje van 6 (of jonger) alleen naar huis. En dit was midden in Den Haag, 2 drukke straten over en er is nooit iets gebeurd. Hij vond het heerlijk, ik vond het maar niets, dus mijn moeder ging altijd mee, maar ik wed dat ik dat ook gemogen had als ik dat had gewild :) Ik vind er ook niets vreemds aan, lekker laten gaan, maak je niet druk. Ik begeleid kinderfeestjes en de meeste kinderen van 6 die ik langs zie komen zie ik makkelijk alleen naar school lopen, zou niet weten waarom niet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:58

Hoi,

mijn oudste dochter is in November 4 jaar geworden. Ik kan me niet voorstellen dat ze al alleen naar school zou mogen lopen of alleen buiten op straat. Ik vind dat kinderen op die leeftijd nog niet goed gevaren in kunnen schatten en heel erg beïnvloedbaar zijn. Nu wonen wij achteraf op een boerderij dus ik moet haar sowieso zelf naar school brengen. Maar ik zie idd wel eens klasgenootjes alleen naar school komen lopen.
Op straat mag ze ook niet alleen, sterker nog ze mag hier niet eens alleen op het erf lopen. Ik vind dat te gevaarlijk en ik vind haar daar te jong voor.
Wel laat ik haar altijd zelf kijken of ze over kunnen steken en leg ik uit wat gevaarlijk is (bijv. nooit vlak voor of achter een stilstaande vrachtauto oversteken) en waarom (deze situatie komt hier op ons bedrijf namelijk regelmatig voor) zodat ze dat wel leert.

Afhankelijk van de afstand en drukte van de wegen vind ik 7 jaar wel een acceptabele leeftijd, denk ik.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:02

Het ene kind is de andere niet. Sommige situaties kan het kind prima alleen naar school.
Het kind word er prima zelfstandig van. Leer het goed uitkijken met oversteken. En als ouder loop je toch de eerste tijd mee.
En je laat het steeds een stukje verder los/zelfstandig.
Neem aan dat de moeder niet bij de voordeur roept, zo en nu alleen, zoek het maar uit

En tuurlijk lees je vandaag de dag enge dingen. En daarvoor kan je kind waarschuwen. Maar ongeacht welke leeftijd, het blijft altijd een gok. Okey heel plat door de bocht geschreven.

Ik zie liever kinderen nar school lopen-fietsen. Dan dat ze voor 10 meter op de acherbank van de auto zitten. En dan gedropt word bij school. Dat is veel gevaarlijker. Kinderen leren door dit geen rekening te houden met verkeer.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:04

Ik zal wel overbezorgd zijn ofzo, maar school is hier zo'n 500 meter vandaan en no way dat mijn 7 jarige daar alleen naar toe mag lopen :o Hij moet onder andere een drukke weg over steken en ik zie dat niet zitten... Na die drukke weg mag hij alleen verder lopen, maar ik kijk toch toe of hij het wel echt naar school gaat ;) Over een paar jaar mag hij vast alleen, maar ik zou het mezelf nooit vergeten dat hij al spelend de straat over steekt en aangereden word of iets dergelijks. Daarbij lopen er nog zoveel gekken los rond....

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:04

Ik denk dat veel idd van het kind en de omgeving af hangt.
Natuurlijk loeren overal potentiële gevaren en liggen er misschien wel "gekken" op de loer.

Hier hoef ik er niet over na te denken om mijn dochter (7) alleen naar school te laten gaan, omdat wij zo'n 10 km van de school afwonen aan een natuurgebied en er geen andere kinderen die kant op gaan.
Onze dochter is erg zelfstandig en doet zelf geen gekke dingen, ze krijgt haar vrijheden, alleen ergens naar toe bv en daar worden afspraken over gemaakt, waaraan zij zich dient te houden.
Best lastig vaak als ouders, ook om duidelijke afspraken te maken, zonder je kind al te bang te maken.
Zoals bv dat ze niet met vreemden mag praten en alleen mama, ja alleen mama haar komt halen, dus geen buur, bekende of wie dan ook.

Ik denk dat het belangrijk is om je kind vertrouwen te schenken en ze zelfstandig en zelfverzekerd te maken, dit verhoogt de weerbaarheid. Heel vaak kiezen de "foute mensen" echt kinderen (slachtoffers) uit, die niet goed in hun vel zitten/niet zelfstandig/laag zelfbeeld/weinig zelfvertrouwen hebben, dus ook hiervoor belangrijk om aan te werken.
Ik heb hierover zelf nog een boek in de kast staan, het weerbaar maken van je kind.

En nogmaals het blijft lastig om je kind los te laten, helaas heb je als ouder niet alles in de hand en eens zul je los moeten laten.

Even inhakend op de vorige post, wij gaan dus meestal met de auto naar school, maar lopen ook het laatste stuk.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:05

Joyckuh schreef:
Ik zal wel overbezorgd zijn ofzo, maar school is hier zo'n 500 meter vandaan en no way dat mijn 7 jarige daar alleen naar toe mag lopen :o Hij moet onder andere een drukke weg over steken en ik zie dat niet zitten... Na die drukke weg mag hij alleen verder lopen, maar ik kijk toch toe of hij het wel echt naar school gaat ;) Over een paar jaar mag hij vast alleen, maar ik zou het mezelf nooit vergeten dat hij al spelend de straat over steekt en aangereden word of iets dergelijks. Daarbij lopen er nog zoveel gekken los rond....

dat bedoel ik dus
steeds kleine stukjes loslaten.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:05

Ik was 6 toen ik alleen naar school en nabije vriendinnetjes (max 300m) mocht lopen. Buitenspelen mocht tot een bepaald speeltuintje in de buurt. Ik ben 2x stiekem naar een ander speeltuintje gegaan, verder is het altijd perfect verlopen. Geen enge mannen en dat was in Gouda dus genoeg nare nieuwsberichten over die stad...
Overigens was ik ook 6 toen ik alleen (met briefje en gepast geld) avondeten voor het gezin mocht halen bij de friettent een paar 100 meter van huis. Ook nooit iets geks gebeurd :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:08

Toen ik vijf was, ging ik met mijn zus van negen mee. Toen ik acht jaar was, ging mijn zus naar een andere school en toen deed ik de trip alleen. Ik heb heel goed de verkeersregels er ingestampt gekregen en we wonen heel rustig. Er was ook maar een route die ik mocht doen van mijn moeder, een andere was een stukje langs een grote weg en hoewel ik niet snapte wat daar zo gevaarlijk aan was-was immers een fietspad en ik moest nergens oversteken-heb ik heel braaf nooit die route gedaan. En ik durf te zeggen dat ik voorbeeldiger fietste dan menig volwassen fietser wat ik nu tegenkom. Bij elk kruispunt waar ik slecht zicht had stopte ik om eerst te zien of er geen auto aankwam en zelfs als nergens een auto zag stak ik mijn arm uit om mijn richting aan te geven :+ .

Maar dan spreek ik wel over 8 jaar. Als 4 of 6 jarige zag ik mezelf geloof ik toch niet alleen gaan, hoewel 6-jarige toch misschien een beginnetje kan zijn. Maar zoals gezegd, ook sterk afhankelijk van de buurt waar je woont.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:09

de school is hier om de hoek. vanaf groep 4/5 gaan mijn kids samen alleen naar school. en ze komen ook alleen weer thuis. op de dagen dat ik moet werken zitten ze ook wel eens alleen thuis.. ik ben een slechte moeder ja. :D ik weet het.
maar ze worden er inderdaad wel zelfstandig van, ze hebben allebei een sleutel (zijn nu 9 en 11) en regelen voor zichzelf vrij veel. laten de hond uit, voeren de kippen.. en verder vermaken ze zich wel.
ze kunnen trouwens altijd bij de buren aankloppen als er iets is, en we wonen in een klein dorp waar iedereen iedereen kent.
het risico dat ze een 'kinderlokker' tegenkomen is niet te voorkomen.. ik heb ze wel ingeprent dat ze noooit bij iemand in de auto mogen stappen, en nooit iemand binnen mogen laten die ze niet kennen.. maar goed. dat is toch niet helemaal te voorkomen als er echt kwaadwillende personen zijn.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:11

Ik was 9 toen ik voor het eerst alleen (met m'n broertje) naar school/huis moest lopen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 16:12

Mjetterd schreef:
Ik weet niet waar je de leeftijd van 4 jaar vandaag hebt gehaald? Want ik heb daar nergens iets over gelezen in het andere topic :Y)?

Denk niet dat je mag quoten uit een ander topic

Het was ts die verklaarde dat het in een gehucht normaal was omdat daar meer sociale controle was en dat kinderen van 4 alleen op straat liepen

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:15

Dat ligt natuurlijk ook aan het kind zelf en de omgeving waar hij of zij woont. Hier is de school om de hoek in een dorp met 4 straten, dan zie ik geen enkel probleem als een 4 - 6 jarige alleen over straat loopt. Vaak hoor ik van de kinderen dat ze dan alleen naar 'het veldje' mogen en niet verder. Dat soort dingen.
In een grote stad zou ik inderdaad wat meer opletten en dat wat anders vinden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:16

Alleen naar school fietsen mocht ik ook pas vanaf jaartje of 9, puur omdat de weg druk was waar ik over moest steken en ik kon nogal druk aan het kwebbelen zijn en dus niet opletten:= maar ik fietste altijd met mama naar school voor die tijd. Goede leerschool :j

Maar alleen op straat spelen deed ik vanaf 3 jaar, kon prima zelf blokje om fietsen met mijn zijwieltjes :D ik was een rustig kind en bleef echt braaf in de buurt :) alleen naar de speeltuin ook geen probleem, was 10 meter lopen namelijk. Op mijn vierde verhuisd en daar mocht ik ook alleen rondlopen en naar de speeltuin, was allemaal binnen de straat en dat was absoluut geen doorgaande weg dus amper verkeer en wat er reed kan niet harder dan stapvoets.
Tja, engerds had je toen ook wel maar ik was absoluut geen kind die je mee kon lokken. Geen naïef typje, eerder verlegen. Meepakken kan altijd, maar dat risico was bijna verwaarloosbaar. Mijn ouders vonden het belangrijker dat ik de wereld alleen ook ontdekte en vertrouwen had in mijzelf.
Was echt verlegen, dus voor mij erg goed om alleen rondje te fietsen etc. Goed voor het zelfvertrouwen geweest :)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:16

Ik vraag ook altijd eerst een verklaring van goed gedrag van ouders van vriendjes en vriendinnetjes voor mijn kinderen ergens mogen spelen :Y)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:18

Miryamk schreef:
Ik vraag ook altijd eerst een verklaring van goed gedrag van ouders van vriendjes en vriendinnetjes voor mijn kinderen ergens mogen spelen :Y)

goed plan

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 16:21

Miryamk schreef:

Je lacht ermee maar eigenlijk is dat niet zo een slecht plan, denk dat daar veel trauma's mee vermeden kunnen worden.
Want soms is die lieve buur niet de lieve buur die je denkt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:22

Ik zie hier een meisje in de straat die nooit alleen mag spelen. Ouders zijn er altijd bij, ze gaat zelfs achterop de scooter naar school... Enige dat ik hoor als zij buiten speelt; doe voorzichtig, pas op! En moeder die continu op de uitkijk staat. Als je dit hoort denk je; kind is 4 :j maar nee, ze is 11. Ik geloof dat die manier wel erg schadelijk is. Hoe moet ze straks naar de middelbare school :? Aan het handje van mama?
T is een vrij rebels kind, logisch met die ouders := dus ik vraag mij af hoe zij zich gaat ontwikkelen..

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:23

Inderdaad, maar zo ver gaan ouders niet, dat vinden ze dan ineens banaal.
Mijn kinderen hebben heerlijk buiten mogen spelen en als ik toen wist wat ik nu weet..Het grootste gevaar ligt imo niet op straat..Had ze liever bij 'verantwoorde ouders' in de gaten gehouden.