hart gebroken, te erg gekwetst? wat denken jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

evaac

hart gebroken, te erg gekwetst? wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 19:37

Hey..

Ik ben 17 jaar, en heb van alles meegemaakt..
Nou kan ik niet alles vertellen maar heb wel wat vraagjes.

Op de middelbare school ben ik erg gepest, toen nam ik een lerares in vertrouwen en die heeft me gesteund..
Ook had ik in die periode vaak ruzie thuis. Toen heeft die lerares haar nummer aan mij gegeven zodat ik haar altijd om raad kon vragen.
Dit deed ik ook wel eens als ik het even niet meer wist..
Later zij ze dat ze vond dat het niet goed was, het contact tussen ons.

Terwijl ze er zelf mee is begonnen..
Ze is er zelf mee begonnen: ze kreeg in de lessen door dat ik niet goed in mn vel zat en wilde dat ik met haar praatte..
In het begin zaten we gewoon uren samen, en praatte zij alleenmaar, om mij vertrouwen te geven..
Later kwamen er ook dingen los bij mij, en vertelde ik wat me dwars zat..
Zoals een jongen die op mn 12e te ver is gegaan en mn ouders die me duigelijk maakten dat ze me eigenlijk maar n rotkind vonden..
Toen begon het snijden ook, en het minder eten..

Nog steeds kreeg ik les van die docente en nog steeds wilde ze wel met me praten.
Zo hadden we 1x per week een vast uurtje om te kletsen..
Toen begonnen mijn dromen, ik droomde over haar..
Dat ze me mee nam, naar haar huis, we samen ouder werden..
Het rare is dat ze voor mij voelde als een zus. En verder niets..
Dit heb ik haar ook verteld..

Na een jaar les van haar gehad te hebben ging ik naar de 4e klas, en had geen les meer van haar..
Toch bleven we kletsen, en bleef ik dromen.
Het contact verwaterde na de zomervakantie en nu heb ik geen contact meer met haar omdat ik op n andere opleiding zit.

Maar mijn dromen blijven komen, en ze worden erger..
Van: zal ik haar bellen en zeggen dat ik haar mis.
Naar: Ik mis haar te erg, ik kan zo niet leven.

Het voelt alsof er iets in mij kapot is..
Ik kan niet meer blij zijn, en denk alleen maar aan haar.

Iemand die kan vertellen hoe ik hier af kom/wat er aan de hand is?
Ik weet het niet meer..

Bedankt voor het lezen, en respect als je het helemaal gelezen hebt!

evaac

Re: hart gebroken, te erg gekwetst? wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 19:46

niemand n reactie?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:06

Ik denk dat je best hulp zoekt. Een lerares is niet opgeleid om psychologisch deze weg te gaan met jou. Is het niet de aandacht die je mist? Want eigenlijk, hoe goed ken je haar echt als persoon, wat weet je over haar leven? Ik denk dat het nooit haar bedoeling is geweest om een zusachtige vriendin van jou te zijn, maar gewoon de verantwoordelijkheid voelde om met jou in te zitten.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:08

Ze vertelde me dat ze om me gaf, dat ze me nooit in de steek zou laten..
K mis haar zo..
Ik ken haar best goed.. ze heeft me heel veel verteld over haar.. meer dan nodig..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:10

Maar toch denk ik dat ze dit steeds vanuit haar beroep heeft bekeken, als zorgende leerkracht en niet omwille van dat ze iets speciaals met jou wou opbouwen. Natuurlijk groeit daar een zekere band uit, maar je moet als leerkracht nog altijd het contact met leerlingen kunnen scheiden van je privéleven.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:12

Waarom bel je haar niet en vertel je haar dat jij jullie gesprekken mis?

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:13

@tieneke
Dat is het rare..
Ik volg zelf de opleiding onderwijsassistent dus weet wat leraren "mogen" enzo.
Maar ze heeft toen zoveel verteld over zichzelf en ook zoveel liefde gegeven.. Dat kan niet alleen haar verantwoordelijkheidsgevoel zijn.. dat merkte ik gewoon.
Hoe kan je van de dromen af komen?

@Fjordowner18:
als ik haar bel zegt de stem: dit nr is niet meer in gebruik..
En kan niet achter haar gewone nr komen..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:15

Als je hier zo op reageert, je hebt van die dromen die je een beetje lijkt te overromantiseren en je hebt nog moeite met dingen uit je verleden...? Ik denk dat je dan bij een psycholoog moet zijn.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:16

ja, dingen die vroeger gebeurt zijn, maar die heb ik (naar mijn idee) los kunnen laten.
Ze was zo lief voor me, en beloofde me dat als ik het niet meer zou redden, zij mij zou redden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:17

Tieneke schreef:
Maar toch denk ik dat ze dit steeds vanuit haar beroep heeft bekeken, als zorgende leerkracht en niet omwille van dat ze iets speciaals met jou wou opbouwen. Natuurlijk groeit daar een zekere band uit, maar je moet als leerkracht nog altijd het contact met leerlingen kunnen scheiden van je privéleven.

Dit denk ik ook. En daarnaast.

Doet het niet zo'n ' zeer ' omdat je het associeert met een soort afwijzing? of in de steek gelaten worden oid.?

Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dit om de persoon gaat, maar meer om hoe jij met dit soort situaties ('in de steek gelaten worden' zegmaar) omgaat. Het feit dat je geen stabiele thuissituatie hebt (mss zoek je bij haar de aandacht, die je thuis mist? En zie je haar als een soort ' ouderfiguur' ? Ik denk nu erg ver door hoor! )
Ik wil je geen dingen aanpraten, maar ik denk dat het best goed is als je hulp gaat zoeken hierom. Je kunt niet van een docent verwachten dat diegene de rest van haar leven iedere week een uurtje met je gaat zitten babbelen.... :o Dat is gewoon realistisch. Maar ik denk ook dat je vervelende gevoel ergens anders vandaan komt! Mss hechtte je wel veel meer waarde aan haar aandacht, dan zij dacht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-01-12 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:18

Tieneke schreef:

Ik denk hetzelfde als jij, Tieneke. Vooral ook door deze opmerking van de lerares: "Later zij ze dat ze vond dat het niet goed was, het contact tussen ons". Het is mogelijk dat je lerares vond dat er een grens werd overschreden door jullie contact.
Ik denk dat je verwachting van haar te hoog is. Je maakt het te persoonlijk. Elders hulp zoeken lijkt ook mij verstandig.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:19

Als ze zoiets letterlijk gezegd heeft zonder verdere uitleg wat ze bedoeld heeft, is ze over de schreef gegaan, vind ik. Als jij zoiets hebt geloofd en dat nog steeds doet, moet je hulp zoeken.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:22

Ik kan me voorstellen dat jij, als je thuis niet de aandacht en liefde krijgt of hebt gekregen die je nodig hebt, dat je de hulp die je lerares je heeft gegeven als vervangend beschouwd. En dat je, nu dat wat minder word erg gaat missen. Misschien heb je haar hulp in je denken zelfs meer gemaakt als dat het is geweest, juist omdat je het mist. Dan lijkt alles vaak wat mooier en beter als dat het op het moment zelf was.

Jij hebt veel aan haar gehad, en ik kan me voorstellen dat je dat erg mist, ook omdat je problemen thuis dan nog sterker aanwezig zijn.

Ik kan me ook goed voorstellen dat je lerares de band die jij met haar voelt, niet prettig vind. Van uit een professioneel oogpunt is dit ook niet goed, mag dit ook niet. Daarom wil ze waarschijnlijk graag wat afstand bewaren, dit voelt voor haar denk ik beter.

Jij kan je daardoor weer afgewezen voelen en jullie relatie idealiseren. Ik denk dat je er goed aan doet om dit alles eens bij je huisarts aan te kaarten en via hem of haar professionele hulp te zoeken. Je kan hier erg veel aan hebben, meer als wat je aan je lerares had. Professionele hulp weet precies wat jij nodig hebt om jou leven weer helemaal op de rit te krijgen en kan je helpen om een succes van je leven te maken.

Je lerares voelt zich denk ik niet heel prettig bij het contact wat jullie hebben, en ik vind dat je dit zeker moet respecteren. Ze heeft erg haar best voor jou gedaan, maar je bent nu geen leerling meer van haar en ze is je helaas niets verplicht. Respecteer haar keus als dank voor wat ze allemaal voor je heeft gedaan, en kies voor jezelf. Zoek hulp, en maak iets moois van je leven. Dat zal je zeker lukken, zet je er voor in.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:25

Oei was mijn eerste gedachte..
Ik vind persoonlijk dat de lerares dit al nooit toe had mogen laten.
Een gesprek op school is tot daar aan toe maar haar eigen nummer aan je geven
vele gesprekken, Om over dat 'redden' nog maar te zwijgen, vind dat ze heel onpro. met haar leerling omgaat.

Ik hoop dat je hulp kunt vinden, jezelf een weg gaat vinden in dit leven, uiteindelijk moet je het toch zelf doen.
Succes met alles.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:26

@Menino: dat verwacht ik zeker niet. IK heb haar nu al 2jaar niet meer gesproken, maar het blijft in mn geheugen als de dag van gister.
En de dromen worden soms wat minder, maar ook erger. Denk aan: vaak snachts huilend wakker worden en bijna elke nacht over haar dromen
en minder: dan droom ik 1x per maand ofzo over haar.
Maar ik hoef ook niet meer persé contact met haar.. Als ik maar verder kan, overdag enzo denk ik niet aan haar, maar s'nachts word ik er weer aan herrinerd..

@zorro:
Ze belde me in de vakanties op om te vragen hoe t met me ging.
Ik spreek haar nu al bijna 2 jaar niet meer. Dus haar respecteren met dat ze vind dat we afstand moesten hebben is zo.
Maar waarom blijven die dromen dan telkens terugkeren?

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:27

@tlnlsdb:
je hebt wel gelijk.. maar aan de andere kant.. ik vond t toen wel heel fijn..

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:27

Ik denk dat jouw oude lerares nu heeft beseft dat werk en privé gescheiden moeten blijven en daarom bewust afstand heeft genomen. Ze is niet alleen een luisterend oor geweest, maar ook een soort vriendin. Ik kan me voorstellen dat jouw gesprekken met haar ook haar privéleven beïnvloed heeft.

Ze is de laatste jaren je allergrootste steun geweest, ik kan me best voorstellen dat je haar en de gesprekken met haar mist. Ik denk zelf dat het beter is als je geen contact meer probeert te zoeken met je oude lerares.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:28

@adamootje: ik spreek haar nu al 2 jaar niet meer.. en nog blijf ik over haar dromen, dat klopt toch niet?!
soms heb ik het idee dat ik gek wordt ofzo..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:29

Die dromen blijven terugkomen omdat je het niet kan loslaten en dat is een cirkeltje zonder eind. Je kan dit enkel oplossen door ofwel keihard je te realiseren dat het zo is en de situatie niet meer veranderd zal worden, dat contacten met mensen nu eenmaal door omstandigheden verwateren en daar vrede mee nemen... OF je kan hulp zoeken en dat lijkt me voor jou haalbaarder. Dat je spreekt over een gebroken hart, vind ik toch behoorlijk ver gaan en dat doet bij mij vermoeden dat je moeite hebt met relaties in een juist perspectief te zien. Zeker als je van plan bent om het onderwijs in te gaan, moet je hier toch wel echt uit komen.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:31

maar ik begrijp dat dingen en mensen nou eenmaal weg gaan, en dat je er geen contact meer mee hebt.. en ik snap ook dat dat bij ons zo is gegaan.. en ik denk verder ook niet veel meer er aan.. (niet bewust) maar snachts dus wel..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:33

Dromen zijn vaak een uiting van het onderbewuste. Veel kans dat die dromen niet door het gemis van haar als persoon komen, maar wel bv. doordat je iemand mist, een band met iemand/de wereld mist, ... zoveel redenen mogelijk. Daarom heb je iemand nodig die dat voor jou in perspectief kan plaatsen.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:34

oke, dus een psycholoog ofzo? psychiater klinkt zo heftig..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:35

Een psycholoog kan prima zijn en als die vindt dat het verder gaat dan de hulp die hij/zij kan bieden, kan je nog altijd doorverwezen worden. Je kan ook altijd informeren via de huisarts.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:35

evaac schreef:
@adamootje: ik spreek haar nu al 2 jaar niet meer.. en nog blijf ik over haar dromen, dat klopt toch niet?!
soms heb ik het idee dat ik gek wordt ofzo..

Dat klopt ook zeker niet. Is het niet beter als je professionele hulp zoekt? Iemand die werk en privé wel gescheiden kan houden?

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:36

de huisarts geen succes..
ze hebben zwijgplicht maar toen ik de pil ging vragen wisten mn ouders het 2 dagen later al..
zal eens op internet zoeken! bedankt!