Wat als moeder kind manipuleert niet bij papa te willen zijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceLa

Wat als moeder kind manipuleert niet bij papa te willen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 21:59

Mijn vriend is gescheiden en heeft 2 kinders. van 5 en 8. De oudste is erg close met haar moeder en wordt dan ook volledig gemanipuleert door haar. Als ze papa is wordt ze uigehoort door mama. Ik hoor haar gewoon door de telefoon tegen haar moeder zeggen dat ze niet weet of de bedden zijn verschoont etc..

Papa kan niks goed doen in de ogen van mama en dit ze laat hem dan ook duidelijk weten. En anders haar nieuwe vriend wel. Het is schijnbaar heel normaal dat zij met zijn tween tegen papa te keer gaan waar zelfs de kinderen bij zijn! Ik heb hier wel eens wat van gezegd maar het kon volgens hen niet anders..

Er zijn nog zo veel voorbeelden om op te noemen maar vanavond breekt toch echt mijn klomp!

De kinderen zijn een week bij mijn vriend, moeder smst 20 keer op een dag en belt 2 keer op een dag. En dochter belt elke avond naar mama. Tweede kerstdag zijn we met mijn ouders uit eten geweest, ze hebben de kinderen tot op het bot verwent met cadotjes. Ze zijn gisteren wezen schaatsen bij ons in de stad. Maar wanneer ze mama belt vertelt ze alleen dat ze ruzie heeft gehad op de schaatsbaan, dat het hier wel gaat maar dat ze hoopt zo snel mogelijk weer bij mama te zijn zegt ze tot 3 keer toe tot ze in huilen uitbarst. Het was moeilijk dit gesprek af te kappen.. Vandaag heeft ze lekker buiten gespeelt en bij opa en oma gegeten. Morgen gaan ze naar het circus, ze weet dat ze naar bed moet en wil mama bellen. Ik raad dit af en adviseer mama morgen te bellen, ze heeft haar vandaag nog (kort) gezien en morgen als ze naar het circus is geweest heeft ze weer veel aan mama te zeggen. Maar papa laat haar toch bellen, ze begint vrolijk maar eindigt in huilen en wil naar huis. Dus nu gaat ze morgen naar huis..

Er is nog zoveel meer te vertellen maar dan ben ik wel heel erg lang bezig... Het komt er op neer dat mama dochter zo goed weet te manipuleren! Mama mist dochter dus zorgt ervoor dat zij haar net zo erg mist dat ze naar huis wil. Dochter komt hier ook wel eens met dingen aanzetten die een kind van 8 niet verzint..

Mijn vraag is eigenlijk wat kan papa doen aan deze situatie zonder boos te worden op dochter die er niks aan kan doen en zonder haar kwijt te raken aan moeder?

Er moeten toch hulp instanties zijn die dit kunnen uitzoeken ofzo? Of tips hebben aan vader?

Charlie_206

Re: Wat als moeder kind manipuleert niet bij papa te willen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:03

Kunnen de ouders geen gesprek met elkaar aangaan, desnoods met MW als het anders ruzie wordt? En niet bellen of spreek af 1 x per week als ze bij papa is... Sterkte!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:07

Moeilijke situatie.

Inderdaad niet bellen en smsen en afspreken hoevaak dat dan wel mag. Duidelijke afspraken waar BEIDE ouders zich aan moeten houden...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:11

Vreselijk, bij kennissen van mij is dit ook gebeurd, zo erg zelfs dat de vader heeft besloten zijn kinderen voorlopig maar te laten gaan, hij ziet ze dus nu al een aantal jaar niet meer. Ze werden zo door moeders opgestookt dat hij ze bijna de auto in moest sleuren als ze met hem mee 'moesten'.
Hij vond dit zo erg dat hij ze nu de keuze laat als ze oud genoeg zijn om zelf te kunnen beslissen. Pijnlijk..

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 22:13

Dat is het probleem, als er niet gebeld en gsmst wordt kan mama niet manipuleren... En die zegt dat dochter altijd mama mag bellen. Dus als wij zeggen dat het te laat is of mama te bellen horen we later dat ze haar altijd mag bellen..

Een normaal gesprek is onmogelijk, het enige wat zij en haar vriend kunnen is beschuldigen. Er komt nooit iets vriendelijks uit hun mond naar papa toe.. als de kinderen iets willen laten zien wat ze van papa hebben gehad halen ze hun neus op en thats it..

De vriend van mama belde net dus weer om om zaniken wat papa gezegt zou hebben.. Zij mogen mensen zwart maken maar als er iets tegen hen gezegt wordt kan dit niet. Nu is het niet netjes van hem om het zelfde te doen natuurlijk, maar soms kun je niet anders..Alleen hij zegt het tegen hen en niet tegen dochter.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 22:15

Vala dit zijn inderdaad pijnlijke situaties.. Mijn oom heeft hetzelfde meegmaakt. Hij heeft uiteindelijk ook afstand van zijn kinderen gedaan omdat hij vond dat dit beter was voor zijn kinderen dan dat getouwtrek. Toen hij overleed waren zijn kinderen niet eens op zijn begravenis!

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:16

Vala schreef:
Vreselijk, bij kennissen van mij is dit ook gebeurd, zo erg zelfs dat de vader heeft besloten zijn kinderen voorlopig maar te laten gaan, hij ziet ze dus nu al een aantal jaar niet meer. Ze werden zo door moeders opgestookt dat hij ze bijna de auto in moest sleuren als ze met hem mee 'moesten'.
Hij vond dit zo erg dat hij ze nu de keuze laat als ze oud genoeg zijn om zelf te kunnen beslissen. Pijnlijk..

En dan maar hopen dat ze het hem niet kwalijk nemen dat hij ze rust heeft gegund en gegeven en geen regeling heeft afgedwongen.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:19

wat ik vind?! dat jij je er niet mee moet bemoeien.... hard maar waar, je vriend en zijn vorige vrouw moeten het samen oplossen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:20

Dat moeten de ouders samen vast leggen in het ouderschapsplan.
Wat me redelijk irriteert is dat jij alle schuld bij de moeder neerlegt, waarom kijk je niet naar hoe ze zich echt voelt bij jullie? Gevoel voor veiligheid en geluk zit niet in cadeautjes en materiële zaken.
Dus imo zit je nogal vol aannames en is het maar een kant van het verhaal.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 22:23

robeer schreef:
Vala schreef:

En dan maar hopen dat ze het hem niet kwalijk nemen dat hij ze rust heeft gegund en gegeven en geen regeling heeft afgedwongen.

Door mama is natuurlijk alleen vertelt dat papa ze niet meer wilde zien.. Hoe triest maar dit gebeurt helaas wel vaker..

Ik vind het heel krom dat vaders zo weinig rechten hebben! Hij betaalt toch echt maandelijks genoeg kinderalimentatie, ze hebben het hier goed maar 2 weken geleden zouden ze het weekend bij papa zijn maar heeft moeder laten weten dat hij ze niet meekreeg.. Het zou bij hem thuis heel vies zijn, ze hadden de GGD en de politie al op de hoogte gestelt. Terwijl we de verjaardag van de jongste zouden vieren en dit wisten ze.. Mijn vriend was helemaal overspannen! Ik heb haar dus vertelt dat het jeugdzorg is die daar voor zorgt en niet de GGD? En dat ze dit niet kunnen maken.. Het is niet alleen papa die ze hier mee hebben maar ook de kinderen, maar dat zien ze helaas niet in.. Uiteindelijk stond moeder met vriend die zat3erdag voor onze neus om eerst natuurlijk flink te keer te gaan. Ik moest heel veel moeite doen om zelf rustig te blijven, en door te dringen dat ze met schreeuwen en zwart maken niet ver komen dat we dan de discussie niet aan zouden gaan. (die van te voren al zinloos was natuurlijk). Uiteindelijk mochten de kinderen zondag komen en hebben we zijn verjaardag kunnen vieren terwijl de helft van de visite niet meer kon komen ivm ander plannen natuurlijk..

Om moe van te worden..

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 22:28

Pauline schreef:
Dat moeten de ouders samen vast leggen in het ouderschapsplan.
Wat me redelijk irriteert is dat jij alle schuld bij de moeder neerlegt, waarom kijk je niet naar hoe ze zich echt voelt bij jullie? Gevoel voor veiligheid en geluk zit niet in cadeautjes en materiële zaken.
Dus imo zit je nogal vol aannames en is het maar een kant van het verhaal.

Ik geloof dat de meeste kinderen met kerst verwent worden?? Mijn ouders hebben geen kleinkinderen dus vonden dit ook geweldeig.

Ze hebben bij mama meer geld dan hier dus daar kan het niet aal liggen. Ik zeg vaak genoeg tegen dochter dat ze ons alles kan vertellen ook als het niet fijn is dat we niet boos worden. In de grote vakantie miste ze mama ook heel erg en durfde dit in eerste instantie niet te vertellen. Ik heb haar rustig vertelt dat ze dit wel kon doen. Dat het heel normaal is dat ze mama mist en dat we er niet boos om worden. Zelfde verhaal als vanavond, ze was helemaal overstuur, ik heb haar apart genomen en gezegd dat we ook nu absoluut niet boos zijn op haar. Het is heel normaal dat ze mama mist en als ze naar mama wil kan dit.

Het gaat hier over het algemeen echt wel goed hoor. Alleen als ze mama belt heeft ze heel veel heimwee en daar weet mama gebruik van te maken.

Er zijn voor mij zo veel redenen waarom ik heel hard denk dat ze de boel manipuleert..

Maar goed, ik snap dat alles nu van mijn kant komt.. Ik ben alleen op zoek naar een instantie of iets die hier nog in kan bemiddelen ofzo?

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 22:30

girlyggirl schreef:
wat ik vind?! dat jij je er niet mee moet bemoeien.... hard maar waar, je vriend en zijn vorige vrouw moeten het samen oplossen.

ik probeer me er ook zo min mogelijk mee te bemoeien. Haar vriend doet al het woord voor haar wat eigenlijk al 1 persoon te veel is ;)

Ik hoop alleen dat er iemand is die tips heeft ofzo hoe vader hier het beste mee om kan gaan..

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:35

Een omgangshuis zou kunnen. Zoek maar op begeleide omgang, gaat via jeugdzorg.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:46

robeer schreef:
Vala schreef:

Al is er wel een regeling afgedwongen en moeders blijft zuigen, wat dan? Dan worden de kinderen de dupe. En natuurlijk zal de moeder haar kans pakken om te zeggen dat vaders de kinderen niet wil zien maar daar kun je toch niets aan doen. Soms is rust gunnen het beste, voor beide kanten... Hoe moeilijk dat ook is...

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 23:04

Helaas wordt de kinderen dan vaak alleen vertelt dat papa de kinderen niet wil zien. Dus vader heeft pech en ziet zijn kinderen gewoon niet meer... Ook niet als ze volwassen zijn want het enige wat ze onthouden hebben is dat papa het contact heeft verbroken want papa wilde zijn eigen kinderen niet meer zien..

Ik zeg niet dat dit voor alle moeder geld overigens. Maar zo zijn er genoeg! Ik heb ondertussen al zoveel gelijke verhalen gelezen op internet. Te triest voor worden hoe de kinderen worden gebruikt als een wapen voor een vies machtspelletje..

Er zijn verschillende instanties zoals SOS papa en vaderkenniscentrum maar zij kunnen alleen hulp bieden als de kinderen worden onthouden bij vader. Wat hopelijk niet meer gebeurt. Maar in situaties waarbij gemanipuleert wordt schijnt er gewoon niks aan gedaan te worden.. Dan is het alleen maar hopen dat de kinderen dalijk als ze ouder worden zelf in gaan zien wat een vies spelletje mama al die tijd heeft gespeeld. En hopen dat vader het volhoudt om niet hetzelfde vieze spelletje te gaan spelen. En dat ze het gedrag van mama dus niet compleet hebben overgenomen.

Ik las dat er in 2007 een krantartikel is geschreven waarin staat dat een proffesor die heeft onderzocht wat een schade het manipuleren aanricht bij een kind vind dat het strafbaar moet worden. Hij ziet het als een vorm van mishandeling en kan het niet oneens met hem zijn en hoop dan ook dat dit eens herkent gaat worden. En dat deze 'moeders' dan inzicht gegeven kan worden in hun eigen handelen. Maar dat zie ik niet gebeuren want het woord zelfreflectie kennen ze denk ik niet.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:09

Mijn moeder deed dat ook bij ons. Ik heb mijn vader niet meer gezien tot mijn 23e. Mijn moeder wilde niet zeggen waar hij woonde, zodat we hem niet konden opzoeken. Vertelde de meest rare verhalen. Mijn vader heeft zich nooit opgedrongen, hij hoopte dat later zijn tijd wel zou komen. Mijn moeder is niet eens op mijn bruiloft geweest, omdat mijn vader er was. Te gek voor woorden eigenlijk. Ooit hebben ze van elkaar gehouden, haat en liefde liggen wel heel erg dicht bij elkaar.
Heel veel sterkte, het is een hele vervelende situatie. En zoals altijd zijn de kinderen de dupe. :(:)

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:09

wat vervelend... bij mij was het: als je bij papa gaat wonen raak je je paard kwijt en dat is dan jou schuld! Ook niet fijn.. maar gelukkig heeft mijn moeder nooit een kwaad woord over papa gezegd, en andersom ook niet echt (al kan mijn pa soms bot uit de hoek komen)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:28

ik wil wel even benadrukken dat hier alleen moeders de wind van voren krijgen terwijl er genoeg vaders zijn die er ook wat van kunnen! en weet je ts, jij vermoed heel veel dingen maar je bent natuurlijk wel bevooroordeeld en hoort het verhaal maar van 1 kant. daarbij ben je 26(?) en ken je, als ik me niet vergis, niet zelf hoe het is om moeder te zijn en een huwelijk niet te zien werken zoals je graag had gewild. ik ben het ermee eens dat er veel moeders en vaders zijn die dingen absoluut niet goed uitvoeren maar nog maals jij weet niet van de hoed en de rand. als het echt zo erg is als dat er gezegd word zou ik de vader adviseren om naar de advocaat te gaan waar ook het ouderschapsplan met hun is vastgelegd en daarmee om tafel gaan zitten.zonder jouw!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:34

Mirka, ik werk met kinderen en zie regelmatig dit soort situaties. Wat meestal het beste werkt is als jij de negatieve gevoelens los probeert te laten. Geniet van de tijd die je wel hebt met de kinderen. Blijf altijd hoe moeilijk het ook is rustig en positief over moeder. Hemel haar richting de kinderen op, immers ze hebben maar een moeder en dat is zij en voor de kinderen is zij de beste moeder van de hele wereld. Kinderen zijn loyaal aan beiden ouders, standaard. Als je negatief bent over een van de ouders is dat slecht voor de kinderen, want die slechte moeder is wel hun moeder, dus hoe kijk je dan tegen hun aan (dat is niet mijn vraag maar wel een vraag van kinderen in deze leeftijd die dit meekrijgen).

Je kunt ook bedenken dat het misschien leuker is om mama te mailen of brieven te sturen, want immers als je op vakantie bent stuur je ook kaartjes, maak er iets leuks van een leuk moment van de dag. Samen nog eens terugkijken op alle leuke dingen van de dag.

Dat kinderen heimwee hebben als ze mama horen is ook normaal, ik ken genoeg situaties waar ze dat zowel hebben als ze moeder aan de lijn hebben als omgedraaid als ze vader aan de lijn hebben. Als jij dan eerst zegt dat ze niet mag bellen en dan mag het van jouw vriend toch is het ook nog een beladen telefoontje. Kinderen van deze leeftijd zijn er ook bij gebaat om hulp te krijgen met telefoneren. Bespreek kort voor hoe voor haar de dag was en wat er leuk was en wat minder leuk. Laat haar met mama beginnen met de leuke dingen, maar ook vertellen wat minder leuk was. Vraag ook of er dingen zijn die ze moeilijk vind om te vertellen, immers het verwennen door jouw ouders vind jij leuk, maar hoe beleeft mama dat dat de ouders van de vriendin van papa haar kinderen als kleinkinderen zien. En kan het meisje dat wel eerlijk vertellen dat ze het leuk vind. Dit soort gesprekken zijn moeilijk voor de ukkies, laat staan als niemand je ermee kan helpen omdat alle volwassenen alleen maar boos zijn op elkaar.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:55

sonjim schreef:
Mirka, ik werk met kinderen en zie regelmatig dit soort situaties. Wat meestal het beste werkt is als jij de negatieve gevoelens los probeert te laten. Geniet van de tijd die je wel hebt met de kinderen. Blijf altijd hoe moeilijk het ook is rustig en positief over moeder. Hemel haar richting de kinderen op, immers ze hebben maar een moeder en dat is zij en voor de kinderen is zij de beste moeder van de hele wereld. Kinderen zijn loyaal aan beiden ouders, standaard. Als je negatief bent over een van de ouders is dat slecht voor de kinderen, want die slechte moeder is wel hun moeder, dus hoe kijk je dan tegen hun aan (dat is niet mijn vraag maar wel een vraag van kinderen in deze leeftijd die dit meekrijgen).

Je kunt ook bedenken dat het misschien leuker is om mama te mailen of brieven te sturen, want immers als je op vakantie bent stuur je ook kaartjes, maak er iets leuks van een leuk moment van de dag. Samen nog eens terugkijken op alle leuke dingen van de dag.

Dat kinderen heimwee hebben als ze mama horen is ook normaal, ik ken genoeg situaties waar ze dat zowel hebben als ze moeder aan de lijn hebben als omgedraaid als ze vader aan de lijn hebben. Als jij dan eerst zegt dat ze niet mag bellen en dan mag het van jouw vriend toch is het ook nog een beladen telefoontje. Kinderen van deze leeftijd zijn er ook bij gebaat om hulp te krijgen met telefoneren. Bespreek kort voor hoe voor haar de dag was en wat er leuk was en wat minder leuk. Laat haar met mama beginnen met de leuke dingen, maar ook vertellen wat minder leuk was. Vraag ook of er dingen zijn die ze moeilijk vind om te vertellen, immers het verwennen door jouw ouders vind jij leuk, maar hoe beleeft mama dat dat de ouders van de vriendin van papa haar kinderen als kleinkinderen zien. En kan het meisje dat wel eerlijk vertellen dat ze het leuk vind. Dit soort gesprekken zijn moeilijk voor de ukkies, laat staan als niemand je ermee kan helpen omdat alle volwassenen alleen maar boos zijn op elkaar.

_/-\o_

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 12:26

Zowel vader als ik proberen idd geen negatieve dingen over mama te vertellen. Papa gaf eerst nog wel eens opmerking dat ze bij mama meer geld zouden hebben dan hier ofzo. Heb hem idd ook vertelt dat dat niet handig is, ook wil hij haar uitleggen waarom ze bepaalde dingen beter niet kan doen (omdat hij dan ruzie krijgt met mama) ook hier heb ik hem in geadviseerd dat hij dochter hier beter niet in kan betrekken. Het is al erg genoeg dat er aan 1 kant van het kind wordt getrokken..

Vanochtend liet ze namelijk weten wel hier te willen blijven, en dat mama haar steeds vertelt hoe vies het is, hoeveel zij haar mist (over broertje heeft moeder geen invloed dus daar wordt niet naar gevraagt). Dochter vertelde vanochtend dan ook dat zij hier wil bijven, maar als mama haar vertelt dat het hier vies (we hebben dieren het is niet altijd glad maar als de kinderen er zijn is het echt wel schoon) is en dat ze haar mist ze naar mama wil omdat ze weet dat mama dit wil. Hoe bedoel je manipuleren? Maar dochter wilde toch hier bijven, vindt het hier ook leuk en papa doet zijn best zegt dochter. Ik heb haar nog even gezegt dat ze alles kan en mag zeggen. We hebben dus verder een goed gesprek gehad al zeg ik zelf. Ik vind het fijn dat ze zich zo veilig voelt hier dat ze er dus over durft te praten.

Ik heb eerder in dit topic aangegeven dat het niet voor alle moeders geld overigens.

Ik heb geen kinderen klopt, wel een SPW gedaan dus heb het een en ander geleerd. En het laatste wat ik zou doen was negatief over hun moeder praten. Ze hebben idd maar 1 moeder, ik zou die rol dan ook nooit op me willen nemen geloof me.

Dat ik maar 26 jaar ben vind ik een beetje stomme opmerking. Er zijn genoeg mensen jonger dan ik met kinderen die het prima doen.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 12:35

Ik denk overigens niet dat advocaten iets aan het gedrag van moeder kan veranderen.. Ze kan heel goed acteren heb ik al gezien bij een ouderavond.. En de advocaten gaan om de regelingen en niet om het gedrag en de relatie tussen ouders zeg maar.

En ik weet heus dat papa ook niet alles goed doet, iedereen maakt fouten bij het opvoeden maar het gaat mij om het gemanipuleer van mama.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:26

Daarom, omgangshuis. Daar moeten beide ouders dit soort dingen bespreken.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:20

je hoort mij ook niet zeggen dat je als je 26 geen goede moeder kan zijn. als je goed leest bedoel ik dat je nog niet oud bent en dus ws niet zelf al eerder met de riemen hebt geroeid zoals deze vader en moeder. en ik denk dat een advocaat wel degelijk iets kan ondernemen, maar dat is mijn idee. nogmaals ik hoor steeds maar jij, jij, jij die zo'n goed gesprek hebt gehad met haar, jij die uitgelegd heeft hoe het werkt, jij die zegt dat ze niet moet bellen.... allemaal taken van haar ouders.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:18

girlyggirl schreef:
je hoort mij ook niet zeggen dat je als je 26 geen goede moeder kan zijn. als je goed leest bedoel ik dat je nog niet oud bent en dus ws niet zelf al eerder met de riemen hebt geroeid zoals deze vader en moeder. en ik denk dat een advocaat wel degelijk iets kan ondernemen, maar dat is mijn idee. nogmaals ik hoor steeds maar jij, jij, jij die zo'n goed gesprek hebt gehad met haar, jij die uitgelegd heeft hoe het werkt, jij die zegt dat ze niet moet bellen.... allemaal taken van haar ouders.

Een advocaat kan hier niets in ondernemen, die is inderdaad voor de omgangsregeling en niet voor bemiddeling. Dan zou je bij een mediator moeten zijn, werkt echter alleen als beide ouders hier achter staan. Beetje vreemd dat je de TS verwijt dat ze jong is en er niets van af weet, terwijl je zelf ook niet echt logische antwoorden geeft. ;)
En ik kan me best voorstellen dat TS zich hier mee bemoeit, wat wil je dan dat ze zegt? Zijn jouw kinderen dus veel plezier ermee? Je vormt immers samen een gezin, dus ook met de kinderen van je partner erbij.

TS: ik heb in dezelfde situatie gestaan als jou, dus ik weet hoe frustrerend het is. Je kunt echter heel weinig doen als de moeder niet mee werkt. Krom inderdaad, maar wel waar.
Sterkte!