Hoe maak je nieuwe "vrienden" vandaag de dag?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Serval

Hoe maak je nieuwe "vrienden" vandaag de dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 01:02

Als ik over mijn vriendschappen nadenk dan valt mij op dat mijn vriendenkring uit allemaal oude vriendschappen bestaat. Mijn vriendenclub zijn allemaal mensen die ik al sinds mijn pubertijd ken of van mijn vroege 20er jaren. Ik heb ze op school, via mijn broer, via familie, bij het stappen, op stal of via het werk leren kennen. Velen van hen kennen elkaar ook niet, en dat wil ik op zich graag zo houden. Het zijn ook allemaal hele verschilende mensen, het gaat van advocaat naar dierenarts, van politieman/vrouw naar kleine crimineel, van prutsmuts naar gelovige cristelijke, van vuilnisman/vrouw tot plantsoenendienst medewerkers. Hoe mijn vrienden exact van kennissen naar vrienden gegaan zijn weet ik niet meer precies, of heb dat nooit geweten, dat ze mijn vrienden zijn weet ik wel. Elk van hen staat dag en nacht voor mij en mijn gezin klaar als ik ze nodig heb, wat ik onwijs bijzonder vind. Andersom is dat ook zo. Dat is iets wat in al die vriendschappen als vanzelf gaat, elkaar steunen waar je kunt. Daar is eigenlijk nooit over gesproken volgens mij.

Maar als ik vandaag de dag iemand leer kennen dan hou ik mensen toch meer op een afstand, bewust of onbewust. Waarom? Geen idee!! Nu mijn dochters op een peuterschool zitten merk ik ook dat ik toch behoorlijk anders ben dan de andere moeders. Een echte aansluiting vind ik daar niet of nog niet. Volgens mijn "oude" vrienden moet ik het meer tijd geven. Wellicht hebben ze gelijk.

Ik ben er eens benieuwd naar hoe jullie vandaag de dag nieuwe vrienden maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 01:13

Toen ik een paar jaar geleden verhuisde had ik er zomaar een nieuwe vriend bij, hij woont aan de andere kant van de muur! En verder op stal, heb mijn paard nu een kleine 3 jaar en heb met 'm op verschillende stallingen gestaan. Daardoor ben ik bijzondere mensen tegengekomen, mensen waarvan ik heel blij ben dat ik ze mijn vrienden mag noemen :) Eén ervan ken ik zelfs via bokt!

Of op het werk... één van mijn beste vrienden heb ik ontmoet bij een sollicitatiegesprek.

Anoniem

Re: Hoe maak je nieuwe "vrienden" vandaag de dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 09:45

Ik snap wel een beetje wat je bedoelt. Je zoekt in een vriendschap iets gemeenschappelijks en in oude vriendschappen is dat gemeenschappelijke je verleden.

Als ik hier in m'n directe omgeving ken ik heb ook niet echt vrienden. Best wel eens mensen waar ik op de koffie ga (waaaah klinkt zo truttig!) maar niet echt mensen waar ik een enorme klik mee heb. De moeders op het schoolplein, daar heb ik het hebben van kinderen gemeen mee, maar dan houdt het ook wel een beetje op :+

Ik moet zeggen dat ik via bokt (en andere internetdingen) een heleboel bijzondere mensen heb ontmoet. Ze wonen alleen bijna allemaal een pokke-eind weg, dat is dan weer jammer :')

En op mijn opleiding zijn er een aantal waar ik het erg goed mee kan vinden, waarvan ik er een wel echt een vriendin zou willen noemen.

Binnenkort ben ik van plan lekker te gaan sporten. Misschien kom ik daar dan weer wat mensen tegen waarmee ik wel een bepaalde klik heb en die dan ook nog in de buurt wonen. :)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:03

Op mijn opleiding ben ik een goede vriendin tegengekomen (ook nog wat oppervlakkige vrienden die ik niet zo vaak zie overigens) en op mijn werk ook :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:20

Je bent vast niet de enige moeder die geen connectie voelt met de 'moeders op het schoolplein'.
Dus mijn tip is om niet te snel te oordelen, dikke kans dat er op jou schoolplein / kinderdagverblijf nog wel een moeder is die zich missch net zo voelt als jij.
Maar goed, vriendschappen opbouwen daarover kan ik verder niet adviseren, ben daar zelf heel slecht in.
Nieuwe mensen leren kennen (daar begint het mee denk ik) kan wel door met je hobby's bezig te zijn, open te staan voor de mensen om je heen, uhm, collectes te lopen (dan zie je welke mensen overal wonen), of op sport te gaan, enz.

Misschien gaat het nu ook niet meer zo makkelijk als vroeger, omdat je nu in die leeftijds catagorie zit die het drukdrukdruk heeft?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:31

Wat een herkenbaar verhaal. Ik zit met hetzelfde. Heb ook allemaal 'losse' vrienden. Geen groepje ofzo waarmee ik leuke dingen kan doen, maar één op één vriendschappen, in de loop der jaren zo verzameld. Vind ik wel jammer want zou best wel eens met een clubje meiden willen stappen of uit eten gaan ofzo.

Het lijkt wel of het op de peuterspeelzaal (psz) en op de kleuterschool gewoon moeilijk is contact te maken. Ik heb dat heel erg. Er zijn wel 'clubjes' met moeders die samen op het schoolplein staan, maar daar kom je gewoon niet tussen (wel eens geprobeerd een praatje aan te knopen, maar echt contact krijg je niet). Ik heb ook geen idee hoe ik het aan zou moeten pakken. Of misschien sta ik er onbewust zelf niet voor open. De psz laat ik dan ook maar voor wat het is. Over een jaartje gaat mijn jongste daar toch ook weer vanaf.

Dus ik zou het ook niet weten. Het lijkt ook inderdaad wel of mensen, als ze wat ouder worden, gereserveerder worden. Vaak leer je nu mensen kennen op een minder ongedwongen manier dan bijvoorbeeld op school of tijdens studie. Ik heb bijvoorbeeld een hele leuke fysiotherapeute. Maar er blijft wel een professionele afstand tussen ons. Hoewel ik graag met haar een bakkie koffie zou drinken, bij wijze van spreken. Ook collega's worden niet zomaar vrienden van je. Het blijven collega's. Via de paarden, en ook via Bokt, leer ik wel nieuwe mensen kennen die zoetjesaan tot mijn vriendenkring gaan behoren, maar dat is ook tot nu toe de enige wijze waarop ik nieuwe vrienden maak. Een zelfde passie (paarden) verbroederd toch meer dan dezelfde baan of zelfde leeftijd kinderen, lijkt het.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:34

Ik heb ook onwijs veel losse vrienden door t hele land. Dit omdat ik al veel verhuisd ben in mijn leven.
Heb nooit een hele 'vriendengroep' gehad. Dit in tegenstelling tot waar mijn vriend vandaan komt (echt een boerengat) daar hebben ze echt groepen voor het leven. Dat heeft me wel doen nadenken en doen besluiten om daar ooit naar toe te verhuizen met de aankomende kids. Ik wil ze dat namelijk wel meegeven want ik vind dat wel heel erg mooi. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:37

Dat is inderdaad best een mooi idee Iris :)

Ik kom oorspronkelijk uit Amsterdam, daar gaat iedereen met iedereen om. :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:37

Mja, maar op een andere manier denk ik.
Daar is iedereen gewoon een stuk amicaler.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:41

Ja, maar nadeel van zo'n boerengat is dat je daar niet tussenkomt. Wel je kids natuurlijk als ze daar opgroeien. Mijn man komt ook uit zo'n dorp en zit ook in zo'n vriendengroep. Nadeel is dat hun gemiddeld 10 tot 15 jaar ouder dan mij zijn en ik, omdat ik niet uit dat dorp kom, totaal geen aansluiting vind in die groep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:44

Dat is inderdaad weer een nadeel Duke.

En Iris, ja ik bedoelde juist, heel anders. Ik ken weinig 'vriendengroepen' in Amsterdam. Het heeft daar zo'n groot verloop en er zijn zoveel basisscholen en middelbare scholen dat alles door elkaar gemengd wordt en er dus niet zoveel hechte dingen ontstaan in mijn ogen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:46

Oppervlakkiger bedoel je (als jet het over A'dam hebt ;) ).

Vroeger een vriendengroep, die inmiddels helemaal uit elkaar is gevallen omdat iedereen ging studeren, werken, samenwonen etc. Ik ben veel verhuisd en woon nu in Duitsland, dus het sociale leven in NL is sowieso weg. Veels te ver weg. Hier in de afgelopen 8 jaar opnieuw opgebouwd, door mijn werk en de paarden mensen leren kennen en als het klikte, ging het vanzelf een keer over in vriendschap. Nu heb ik "mijn paardenmeiden" die één op één, maar ook als groepje functioneren. En ik heb mijn "Metalvrienden" waarvan de meesten één op één, maar sommigen daarvan functioneren ook als groepje, als we naar een festival gaan, of concert (waar ik ook rustig alleen of met 1 vriend of vriendin heen ga). Een paar vriendinnen via Bokt en een heel vriendennetwerk verspreid over Europa, maar geconcentreerd in Finland, waar ik zo vaak mogelijk ben. Dat is een heel sociaal leven op zich daar :)

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 20:41

Sinds wij hier in Duitsland wonen hebben wij meerdere leuke kennisen leren kennen. 1 koppel buren zijn hele goede vrienden geworden en wij horen bij elkaar zo'n beetje tot de inboedel. Erg leuk! Via de paarden heb ik ook al heel wat leuke mensen leren kennen maar niet mensen die ik graag regelmatig over de vloer zou hebben. Er zijn wel vrouwen bij die graag regelmatig met mij mee naar buiten willen maar dan moet alles rustig, rustig en nog rustiger. Ik hou wel van wat snelheid en een uitdaging onderweg bovendien hoef ik niet gedurende een rit van 3 a 4 uur de hele tijd te praten. Doe je dat wel dan is het gelijk is alles goed? Vind je het niet leuk dat we samen rijden? en en en.........pfffff....vermoeiend.

Dan de moeders van de peuterklas die zijn allemaal zo, tja hoe zal ik het uitdrukken........super mama's? tuttig?, knutselig?, huiselijk???? Ben ik ook voor ongeveer 1 a 3 uur per week! Ik hoef het niet constant over mijn kinderen te hebben en hoe geweldig ze wel niet zijn. Buiten dat ik kids heb en een man ben ik ook nog mijzelf!! Dat schijnen veel mama's toch echt vergeten te zijn, dat ze ook nog zichzelf zijn en niet alles om de kids of manlief hoeven te laten draaien.

Je merkt inderdaad dat het best lastig is om aansluiting te vinden in een al bestaande club. Op de één of andere manier lukt dat niet zo als ik graag zou willen. Mijn vriendenkring is helaas over heel Nederland verspreid, beetje amerika, engeland en duitsland. Leuk hoor maar soms zou ik willen dat ze allemaal wat dichterbij woonden.

Ik zou graag een paar vrouwen/meiden leren kennen die net als ik denken. Lol met je knol, makkelijk met kids omgaan zonder al dat pedagogisch verantwoord opvoeden gezannik, of die nog geen kids hebben, die nuchter zijn, spontaan, humor hebben, die van wandelen en honden houden, keertje stappen op zn tijd, biertje drinken, kampvuurtje en gezelligheid. Feesten en beesten is ook leuk! Maar ook gezellig een bordspel aan de tafel met een pot thee of fles wijn prima! Wat dat betreft ben ik nogal veelzijdig zolang het maar niet gemaakt is of oppervlakkig daar heb ik geen trek in. Dat oppervlakkige merk ik hier toch wel vaak......dat van nee hoor alles is goed!! hoe smaakt je gebak vanmorgen zelf gemaakt met dit dat en zus erin en en en en.......ondertussen zie je dat het niet goed gaat met diegene die het gebak gemaakt heeft maar ja die praat liever over hoe lang de slagroom geklopt is........zucht........misschien had ik niet moeten verhuizen!!! Of beter nog had ik niet ouder moeten worden!!! hahahaha

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:18

Serval schreef:
maar ja die praat liever over hoe lang de slagroom geklopt is........zucht........misschien had ik niet moeten verhuizen!!! Of beter nog had ik niet ouder moeten worden!!! hahahaha

Hoe herkenbaar :D :D
Niet zo zeer het slagroomverhaal, maar wel de luiers... en de billendoekjes... en met welk wasmiddel was jij de babykleertjes? En wasverzachter is niet goed voor het huidje! Pffff... 'moeders' zijn in het algemeen niet mijn types.
Sja, waar kom je mensen tegen? Mijn beste vriendin heb ik op mijn vorige stal leren kennen :D Eigenlijk ken ik heel veel meiden via de paarden en nog wat jeugdvriendinnen.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 21:30

Het is ook nou niet zo dat ik een gebrek heb aan vriendinnen ofzo maar ja ze wonen allemaal een stukkie rijden hier van daan. Is ook niet erg maar zou zo graag iemand waar het KLIK mee doet dichterbij hebben. Waar je gezellig de slappe lach mee kunt hebben om een, weet ik veel, raar ogend klontje suiker. Waar je mee kunt praten zonder woorden! Ik heb helaas nooit mensen begrepen die contacten oppervlakkig willen houden, heb daar vroeger niet mee om kunnen gaan en vandaag de dag kan ik er zelfs nog slechter mee omgaan. Wellicht omdat ik mensen toch vrij snel lees of verkeerd lees??

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:34

Met mijn beste vriendin heb ik zo'n vriendschap; we hoeven elkaar aan te kijken en we weten waar het over gaat. We kunnen om de meest stomme dingen totaal plat liggen en mensen om ons heen begrijpen ons/onze humor niet.
Zo bellen we elkaar een paar keer per dag om 'de honden uit te laten', oftewel; even roken.
Dat is ontstaan toen ik ineens veel de honden uit ging laten toen ik gestopt was met roken (de honden keken me aan: 'alweer hee?'), want ja... dan kon ik even stiekem roken.
Het is heel veel waard, zo'n vriendschap :j

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 21:57

Een goede vriendschap is zeker heel belangrijk! Met mijn vriendinnen heb ik ook dat soort "rare" dingen die de anderen dan niet snappen. Hoeft ook niet dat is iets tussen die persoon en mij zolang wij het snappen is het goed.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:47

Mijn vriendschappen zijn eigenlijk ook allemaal 'oud' :+
Heb 4 goede vriendinnen, die ik 16, 11, 10 en 6 jaar ken. Wat ik dus zo fijn vind aan deze vriendschappen is dat we elkaar gewoon door en door kennen!
Daarnaast heb ik nog wat vriendschappen die een stuk nieuwe zijn. Leren kennen op stal of op het werk.

Ik denk dat vrienden maken vanzelf gaat. Als je iemand leert kennen heb je gauw genoeg door of het goed klikt of niet.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:34

Ik heb niet zoveel goede/beste vrienden/vriendinnen.

Een heb ik op vakantie leren kennen. Omdat ze redelijk in de buurt woont spraken we wel is af. En daarna steeds vaker. :)

Een vriendin heb ik hier op bokt leren kennen, ze woont bij mij in de stad en zit bij me op school dus dat was wel handig en spraken steeds vaker af. :)

Verder ga ik regelmatig met collega's 'chillen'. :))

Mensen van uitgaan, school en manege ga ik wel mee om maar niet echt dat ik daarbuiten mee afspreek ofzo.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:33

Serval, je hebt ook wel de pecht dat je in Duitsland woont... Duitsers hebben géén humor :D
Niet zoals wij, dat je dus inderdaad in een deuk kunt liggen om * bijvoorbeeld * dat suikerklontje. Dat ze geen humor hebben (of in ieder geval niet wat bij de Hollanders gangbaar is) heb ik al snel ontdekt :+

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:42

Ik herken het wel! Ik heb ook vooral losse vrienden die ik in de loop van de tijd verzameld heb. Ik heb nog een klein groepje vriendinnen van vroeger, maar die wonen 100km verderop dus die zie ik niet zo heel vaak. Het is wel weer leuk als we een keer met zn allen samen zijn.
3 jaar geleden ben ik verhuisd en het valt inderdaad behoorlijk tegen om op deze leeftijd nog nieuwe vrienden te maken. Iedereen in mijn omgeving is druk met zichzelf en lijkt al een vriendenkring te hebben en geen behoefte te hebben om nieuwe vrienden te maken.
Ik heb inmiddels wel veel kennisen, vooral van de manege en daar worden sommige kennisen nu heel langzaam vrienden. Maar dat heeft natuurlijk ook tijd nodig.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 15:18

GamblersCup schreef:
Serval, je hebt ook wel de pecht dat je in Duitsland woont... Duitsers hebben géén humor :D
Niet zoals wij, dat je dus inderdaad in een deuk kunt liggen om * bijvoorbeeld * dat suikerklontje. Dat ze geen humor hebben (of in ieder geval niet wat bij de Hollanders gangbaar is) heb ik al snel ontdekt :+

Dan zou ik als half duitse dus geen humor hebben? Had mijn moeder ook geen humor, vreemd want wij lagen toch echt dagelijks in een deuk om van alles. Of is het enkel mijn Nederlandse helft die dan de humor heeft?

GamblersCup wat jij schrijft vind ik zo'n onzin, krenkend ook bovendien. Elke cultuur heeft zijn eigen gangbare humor dat ze geen humor hebben omdat jij het niet snapt is toch aardig overdreven.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 15:23

Mijn vriendschappen zijn dus ook al oud ja.......23jaar tot 6jaar....... Met iedereen heb ik wel bepaalde overeenkomsten waar de klik in ligt. Er zijn zelfs vriendinnen bij die absoluut niks met paarden hebben of met dieren algemeen. Hoe ik daar nou bevriend mee geraakt ben?? :-)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:45

Ach Serval, de manier waarop jij reageert op mijn post onderstreept het alleen maar _O-

Kom op zeg, het was half grapje, half waarheid (Duitsers hebben écht andere humor) en jij valt er over. Seid mal ein bisschen locker hier! :D

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 20:39

Locker bin ich eigentlich schon aber nicht wenn jemand mit eine ganze Kultur denn Spot treibt nur weil du als Person die Leute nicht schnallst! Ik vind het nogal verwonderlijk dat jij een post "onderstreept"........

Als je mensen of een cultuur niet snapt zegt dat meer over jou als persoon en jou humor als over anderen of een hele cultuur. :+ Als ik jou humor niet snap zou ik op een respectvolle manier zeggen ik snap jou humor niet ipv jou in een hoekje te plaatsen en zeggen; Die heeft geen humor! Hoe je het nu schrijft klinkt al héél anders dan ervoor.

Ik word mij ineens een bietje! bewust waarom ik zoveel diverse mensen tot mijn vriendenkring kan noemen! Thanks GamblersCup! :D