Van me af schrijven - pesten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Van me af schrijven - pesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 15:18

Ik wil het gewoon even kwijt..

Vorig jaar april ben ik, na járen van aankloten en allerlei (soms heftige) problemen in therapie gegaan. Elke week 2 dagen, een jaar lang. Dit jaar april was ik klaar. En vol goede moed begon ik aan 'de rest van mijn leven' - tenslotte had ik een vriendje, samenwoonplannen, zou ik weer gaan studeren, en werd alles leuk. :j

Helaas.

Vriendje is gebleven, we wonen samen, en ik studeer. Heb zelfs weer contact met een paar oude vriendinnen, waar ik héél blij mee ben. Maar het is niet leuk.
Volgens vriendlief ben ik al een maand of 2 minder vrolijk en snel geïrriteerd. Zelf merk ik het sinds de laatste 2 weken. Ik ben huilerig, kan om kleine dingen vreselijk boos worden op alles en iedereen inclusief mezelf, ben regelmatig chagrijnig zonder reden - en word dan ook boos op mezelf, want het slaat verdorie nergens op en ik voel me schuldig naar m'n vriend, want hij is er de dupe van maar kan er ook niets aan doen.

Vorige week liepen mijn emoties zo hoog op dat ik dacht: "No way dat dit gewoon psychisch is, er is meer aan de hand!" Hormoon-anticonceptie per direct gestopt, en inderdaad, verbetering! Vriendje merkte het ook. Hoera, probleem gevonden! *\o/*

Helaas.

Gisteravond werd ik om iets kleins weer boos, kon geen kant op met mezelf, huilen, beroerd geslapen en vanochtend al vanaf het wakker worden weer een rotgevoel.
Het gebrek aan anticonceptie heeft wel iets aan effect gehad - als ik vrolijk ben dan ben ik ook écht een vrolijke stuiterbal, zoals ik mezelf ken, en ik heb meer energie. Bovendien lijkt het of ik me iets minder laat leiden door die emoties, ik kan nu wel bedenken dat mijn boosheid níet terecht is en ik mijn lieve vriendje er dus ook niet mee lastig moet vallen. Maar ja, daarmee is het probleem niet weg.. (al hoop ik nog steeds dat het nu ook nog gewoon hormonen zijn die van slag zijn en dat het over 2 weken spontaan beter gaat, maar ja, ik vrees dat ik mezelf daarmee ook wel een beetje voor de gek houd..)

Ik heb al contact opgenomen met mijn vorige therapeute, daar gaat nog een gesprek op volgen.

Maar stiekem weet ik de oorzaak wel. Ik ben vroeger gepest. Behoorlijk gepest, jarenlang, door het hele dorp. Ik kreeg dagelijks te horen dat ik slecht was, minder waard, lelijk, dik, en wat al niet meer.

"Ik heb VWO-advies!" "Oh, je bedoelt vast VMBO, jij hebt heus geen VWO.."
"Hé, lelijke rooie bosmier, insect!"
"Hé jij, vuurtoren, je mag heus niet met ons meespelen hoor!"

..en toen ik ooit iemand terugschold mocht ík me bij de directeur verantwoorden, want dat kon toch zeker niet. Net zoals dat andere leraren het maar lieten gebeuren, en mijn ouders (door verkeerde informatie van dezelfde docenten) véél te laat beseften dat het serieus was, en mij al die tijd hadden verteld dat ik het zelf uitlokte, het m'n eigen schuld was, en ik niet zomaar iets terug mocht doen..

Met als gevolg dat, diep in mij, de overtuiging leeft dat ik áltijd minder, dommer en dikker ben dan een ander. Ik ben al een paar jaar zover dat mijn éigen zelfbeeld wel oké is. Ik weet dat ik slim ben, dat ik echt niet lelijk ben en ook niet te dik, en dat ik niets minder waard ben dan een ander.

Maar.

Maar. Ik geloof niet dat anderen mij óók zo zien. Als mijn vriend links wil en ik rechts, dan voelt het of hij zegt: "Ik wil links want rechts is stom!" Met als gevolg dat ik meteen de verdediging inschiet, terwijl ik potverdikkie dondersgoed wéét dat hij dat niet zo bedoelt. En zo zijn er tig voorbeelden. Ik wéét dat mensen niet zo negatief over mij denken, maar het voelt toch zo. Dit kwam ook in mijn therapie al naar voren en ook daar had de therapeut het er moeilijk mee; want ik wist het zo goed, kon het allemaal beredeneren en rationaliseren - maar dat gevoel bleef. Dat gevoel dat ik me altijd tegenover anderen moet bewijzen.

Te veel alcohol? Hoort niet. Te lang uitslapen? Hoort niet. Pizza's kopen? Is ongezond dus hoort eigenlijk ook niet. Ik kan dus doodmoe of ziek zijn - als het 11/12 uur is geweest stap ik gewoon uit bed, want het 'hoort niet' om tot 2 uur in bed te liggen en anders zou iemand er iets van kunnen denken en ik moet laten zien dat ik normaal ben, dat ik niet minder/stommer/luier ben dan een ander.

Ik dacht dat ik hiermee zou kunnen leven, maar ik ben bang dat mijn huidige emoties een gevolg zijn van hier constant mee om moeten gaan.

Schelden doet geen pijn? Yeah right..die klotekinderen van toen, de leraren die niets deden, de ouders met hun 'ach, mijn kind doet dat niet' of 'dat moeten ze onderling maar uitzoeken hoor!' - dankzij hen sta ik nu waar ik sta. Na jaren van problemen, een jaar van intensieve therapie - ben ik ontzettend bang dat ik nu weer opnieuw kan beginnen..

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:21

Komt me redelijk bekend voor, vooral dat laatste stukje.
Sterkte ermee, het blijft je achtervolgen.

Lottie84

Re: Van me af schrijven - pesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:26

Getver wat banketstaaf dat zoiets belachelijks wat in eerste instantie al helemala niet plaats had mogen vinden iemand in de rest van zijn of haar leven nog kan achtervolgen. Onvoorstelbaar. We kunnen zeggen wat we willen maar aan dat gevoel diep van binnen kunnen wij vast niks doen. Ik wens je kracht en inzicht toe. Kop op en zorg dat je er boven op komt. Je bent beter dan dit, beter dan wat ze je hebben aangepraat. Laat je niet klein krijgen.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:28

MelissaV schreef:
Komt me redelijk bekend voor, vooral dat laatste stukje.
Sterkte ermee, het blijft je achtervolgen.

bij mij de basis school sterkte pesten maakt meer kapot dan je lief is helaas..

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:43

Herkenbaar .... Sterkte en een dikke knuffel!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:00

Moeilijke situatie, ik weet hoe het voelt als je jezelf wel leuk vind, maar bang bent dat anderen daar anders over denken. Ik heb het geluk gehad dat ik mensen ben tegengekomen die écht om me gaven en me dat ook weer steeds laten merken. Misschien een idee om mensen die je vertrouwt dit probleem te vertellen, zodat ze je vaker kunnen vertellen dat je net zo belangrijk bent als ieder ander? :) Je omgeving is ontzettend belangrijk hierin!
Ik weet niet wat je in dat jaar therapie hebt gedaan, maar je zou eens kunnen bedenken op welke manier je over je onzekerheid heen zou kunnen komen.

Ik hoop dat het weer goed komt met je. :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:09

Jeetje meid, ken je niet persoonlijk, maar ben vaak onder de indruk van je ("goede") antwoorden.

Wat je nu schrijft is ook herkenbaar, ben dan wel wat ouder maar ik herken veel in wat je schrijft.

Het blijft moeilijk om je eigenwaarde terug te vinden, maar geloof me, van wat je hier schrijft hoef je je absoluut niet onzeker te voelen. Ik zie in wat ik lees een superlieve meid die veel heeft meegemaakt, en anderen probeert te helpen.
Twijfel niet aan jezelf, hoe simpel het ook klinkt, maar go for yourself...

Ook een dikke knuffel van mij... :(:)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:17

Ben je niet "gewoon" zwanger?

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:30

Heel herkenbaar dit!
op de basisschool veel gepest en werd er gewoon ziek van!
Vanaf mn 11de zelfs aan de anti depressiva door alles.
Op mn 17de opgenomen geweest, nu afgekeurd omdat ik gewoon niet goed functioneer met werken.
Nu sinds 2maand zonder medicijnen maar er zijn dagen dat ik denk ben ik nou zo slecht of lijkt het alleen zo??

Meid 1 ding we zijn leuk zoals we zijn! Er zijn dagen dat het minder gaat maar er zijn ook goeie dagen!!
Blijf daar aan denken!!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 11:45

Bedankt voor de lieve reacties, doet me echt goed! :)
Ga binnenkort weer starten met PMT bij mijn oude therapeute, ze wist eigenlijk al dat dit nog een probleem zou zijn dus was ook niet zo heel verbaasd dat ik hiervoor terug kwam.

En nee, ik ben niet zwanger, haha.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:55

Kinderen, maar óók volwassen mensen kunnen erg hard zijn. Hoe dan ook, het pesten kan dan voorbij zijn, maar het blijft altijd aan je knagen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:02

MW => LZP

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:47

DaniBanani schreef:
Schelden doet geen pijn? Yeah right..die klotekinderen van toen, de leraren die niets deden, de ouders met hun 'ach, mijn kind doet dat niet' of 'dat moeten ze onderling maar uitzoeken hoor!' - dankzij hen sta ik nu waar ik sta. Na jaren van problemen, een jaar van intensieve therapie - ben ik ontzettend bang dat ik nu weer opnieuw kan beginnen..

Klinkt heeeeel bekend...
Ik ben ook zowat mijn hele basisschool tijd gepest.. En dit ''achtervolgt'' mij ook nog steeds. Moeite hebben met vrienden te vertrouwen, moeten hebben met vrienden vertrouwen. Opmerkingen heel anders oppikken dan ze zijn bedoeld..

Maar ik heb er ook veel van geleerd. Klinkt raar maar het is wel zo. Ik heb erdoor geleert dat ik niet alles kan laten gebeuren zoals ik het wil. Soms moet je het ook op zijn beloop laten gaan. En vaak pakt het dan nog beter voor je uit dan de richting die jou het op wilt duwen.

Nog steeds moet ik veel dingen leren loslaten, Maar langzaam aan gebeurt dit ook steeds meer.

Wat een goede voor mij was, was dat ik het ging opschrijven. Dingen die gebeurt waren. Zoals wat jij zegt van vriend zegt links, ik wil rechts ..
Schrijf de hele situatie op .. Lees het een dag erna een keer door en ga er dan over nadenken. Was ik fout?Was hij fout? Hoe ''had'' ik wel kunnen reageren. Dit was/is een soort leerboek voor mij. Waardoor ik wel ga na denken de volgende keer dat het gebeurt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:54

join the club..... van m'n 4e tot m'n... 17e ben ik gepest. En ik heb er óók nog steeds last van... maar nu was ik volgens mij anders dan de meeste mensen die gepest werden, ik heb namelijk altijd ontzettend van me af gebeten en nam 't zelfs nog op voor anderen die óók gepest werden. Maar desondanks heb ik er inderdaad nog steeds last van. Ben wel heel erg onzeker.

Maar verder, tja ik kan alleen zeggen dat ik het begrijp, inzoverre dat dat gaat want iedere situatie is natuurlijk anders. Tips kan ik je echter niet geven... gewoon veel sterkte :(:)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:56

Goed dat je dit van je afschrijft TS!!! Ik zie twee dingen; je hormoonhuishouding en je 'minder waard' voelen door je verleden.
hormonen kunnen zeker van invloed zijn op vrouwen hoor, het komt heel vaak voor dat vrouwen in de week voor ze ongesteld worden last hebben van humeurigheid, depressie en gewoon niet lekker in hun vel zitten. Dit noemen ze ook wel PMS en het wordt erger naarmate je ouder wordt.
Wat betreft het gepest zijn en daarmee omgaat zou ik je een nieuwe therapeut aanraden. niet omdat er iets mis zou zijn met je vorige, maar omdat elke therapeut weer een andere aanpak heeft en je dan (net als bij paardentrainers) van alles iets op kunt pikken waar je wat aan hebt. Als je een jaar bent geweest was dat waarschijnlijk bij een psychotherapeut. Nu zou je voor verdere verwerking bijvoorbeeld bij een CGt therapeut, een ZKM Therapeut of een EMDR therapeut kunnen proberen (de laatste twee gericht op trauma's). voor meer info over de methode google of pb.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:56

Pesten is gewoon iets verschrikkelijks. Erger vind ik inderdaad ook nog de ouders die zeggen dat hun kinds zoiets niet doet of leraren die zeggen; "stel je niet zo aan"... want die zijn er inderdaad genoeg.. helaas. Sterkte meis, ik denk dat er heel veel mensen zijn die iets herkennen in jouw verhaal. Pesters zijn gewoon zielige mensen die de macht over een ander nodig hebben om zichzelf beter te voelen..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:04

Herkenbaar, ik ben ook flink gepest en vooral het stukje waarin je schrijft dat bepaalde dingen (drinken, uitslapen enz) niet horen, ken ik ook. Het is net alsof je jezelf steeds maar moet bewijzen dat je wél iets waard bent.
Mijn huis moet schoon zijn, niet teveel wasgoed, kleding netjes, als ik visite krijg, sla ik aan de schoonmaak. Terwijl mijn vriend veel relaxter is, 'in een huis moet geleefd worden', maar in mijn ogen is dat anders...

Hormonen kunnen hier best iets mee te maken hebben, maar ik denk niet dat het enige is. Je bent ook een beetje zoals je bent, je karakter heeft zich gevormt door alles wat je hebt meegemaakt en dat kan dus ook tegen je werken.
Hoe je het op kunt lossen, weet ik niet, maar je bent niet de enige en misschien biedt dat al wat troost.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:12

Ook ik vind het een herkenbaar stuk en ik wens je veel sterkte :j
PMT klinkt goed, maar ik zou zeker ook die suggesties van sallandval eens uitzoeken als ik jou was. Heel veel succes!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 13:15

Ik vind de herkenning wel fijn. Inderdaad Storm, dat heb ik ook, constant moeten bewijzen dat ik iets waard ben, dat ik er mag zijn. En dat is zó vermoeiend..

Sallandval: ik heb psychotherapie gehad maar daarnaast ook andere therapievormen (waaronder ook een stukje cgt) Ga nu verder met de therapeute waar ik toen 't meest aan heb gehad en waarvan ik denk dat ze me hier ook wel verder bij kan helpen. Al blijft het een rotkeuze om weer terug te moeten gaan.

xMalouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:25

Ik ben niet echt gepest, maar doordat ik wat tegen een toen-vriendin zei over 2 meisjes. Waardoor ik op school werd genegeerd.. Dat is ook echt niet leuk, vooral omdat ze niet geloofden dat ik het niet zo bedoelde. Toen heb ik me ook echt poedersuiker gevoeld.

Ook opmerkingen vooral van een populaire jongen, dat we in de klas op de docent aan het wachten waren en ik mascara opdeed. Toen zei hij: Dat helpt toch niet. En zo zijn er meerdere dingen... Zulke dingen blijven aan je knagen. En daardoor heb ik denk ik ook een laag zelfbeeld, en voel ik me niet goed genoeg voor anderen. Dan denk ik; ben ik wel leuk/aardig/gezellig genoeg, vinden jongens mij niet lelijk enz.

Mijn uitweg zijn echt de dieren, ik zag op je profiel dat je geen paard meer hebt en misschien dat je daar eerst je frustaties kwijt kon en nu niet meer?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 13:31

Dieren helpen zeker ja, bij mijn paard was de enige plek waar ik nergens over nadacht, gewoon met haar bezig was. :j

Maar ja, paard zit er voorlopig niet in, hond kan helaas ook niet. En ik heb wel slangen maar daar ben je toch een stuk minder intensief mee bezig :D Is wel jammer, want hoewel dat 't probleem niet wegneemt is het wel fijn om gewoon lekker bezig te zijn en je zo te kunnen richten op een dier.

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:26

''grappig'', heb ook slangen en herken me voor een deel ook in wat je gezegd hebt.

Ik ben gepest, maar op de 1 of andere manier kan ik me niet heel erg goed herinneren wat dat precies inhield terwijl het niet eens zo heel lang geleden is (ik ben nu 17, gebeurde op 't middelbaar dus nog maar een jaar of 2 geleden ofzo).

Vooral het stukje dat ik mezelf eigenlijk wel goed, slim, etc vind, maar bang ben dat andere mensen dat niet vinden. Tussen mijn vrienden heb ik wel zelfvertrouwen, maar ik durf soms nauwelijks naar de winkel te gaan als ik weet dat ik iets niet kan vinden (dan moet ik dat aan een onbekende vragen), ik durf ook bijna niet te bellen bijv... heel vervelend en ik heb er last van, maar gelukkig zit ik de laatste tijd beter in m'n vel.

Heeeeeel veel sterkte meid! Dikke digitale knuffel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:29

Hier precies hetzelfde, zo herkenbaar. Ik ben ook nogal star, maak moeilijk vrienden, ben bang voor teleurstelling en heb bindingsangst...

Ik ga ervoor ook in therapie.
Hier mijn verhaal, misschien herken je er iets aan.
[LZP] Sterk geweest, zo lang, maar nu zo zwaar

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:37

DaniBanani schreef:
Sallandval: ik heb psychotherapie gehad maar daarnaast ook andere therapievormen (waaronder ook een stukje cgt) Ga nu verder met de therapeute waar ik toen 't meest aan heb gehad en waarvan ik denk dat ze me hier ook wel verder bij kan helpen.

ok, heel knap van je!

Citaat:
Al blijft het een rotkeuze om weer terug te moeten gaan.

Ja :(:)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:59

Hier ook herkenning, ik haal dit er even uit:
DaniBanani schreef:
Te veel alcohol? Hoort niet. Te lang uitslapen? Hoort niet. Pizza's kopen? Is ongezond dus hoort eigenlijk ook niet. Ik kan dus doodmoe of ziek zijn - als het 11/12 uur is geweest stap ik gewoon uit bed, want het 'hoort niet' om tot 2 uur in bed te liggen en anders zou iemand er iets van kunnen denken en ik moet laten zien dat ik normaal ben, dat ik niet minder/stommer/luier ben dan een ander.

Bij toeval ben ik in aanraking gekomen met Birkman. Geen therapie of iets, wel een handig instrument om inzicht te krijgen in werkstijlen, behoeften en interesses van mensen. Want mensen zijn namelijk allemaal anders, maar kunnen ook bepaalde vlakken heel erg op elkaar lijken. Herkenning op één vlak maakt dat mensen ook herkenning verwachten op andere vlakken, maar dat is helemaal niet vanzelfsprekend. Gevolg: stress, miscommunicatie, gedoe.

Wat ik enorm herken in wat jij schrijft over 'hoort niet', is wat mij is uitgelegd als een 'high-challenge karakter'. Wellich interessant om te bekijken:
http://birkmanblog.blogspot.com/2009/12 ... .html#more
En het vervelende van zo'n karakter is een hoge mate van zelfkritiek en een sterke neiging om in 'goed' en 'fout' te denken (in jouw voorbeeld over links en rechts denk ik dit te herkennen). Hartstikke handig om zulke mensen in een team te hebben, want ze gaan geheid voor kwaliteit. Minder handig is dat ze daarbij vergeten op te letten wat die kwaliteit zoal kost, letterlijk in geld en figuurlijk in - meestal hun eigen - energie.

Mochten jouw problemen (gedeeltelijk) te maken hebben met een high-challenge persoonlijkheid, ga er dan niet naar streven om dat te veranderen, maar streef ernaar om daarmee om te kunnen gaan. High-challenge is namelijk géén label of afwijking of watdanook, maar een volstrekt normale stijl. Sommige mensen zijn high-challenge, sommige low-challenge en de rest iets daar tussenin.

Misschien herken je hier iets in, misschien ook niet. In elk geval heel veel succes met het (leren) hanteren van je emoties.