Help: Ik kan er niet tegen als mijn vriend dronken is!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Help: Ik kan er niet tegen als mijn vriend dronken is!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 22:55

Ik ben wel benieuwd of bokkers tips hebben, of het misschien wel herkennen...

Ik kan er dus niet tegen als mijn vriend dronken is.
Hij dronk namelijk nooit, vond het vies etc. Ik deelde deze mening dus vond het alleen maar fijn, zo'n vriend die op feestjes ook aan de cola ging!

Maar op het feest na de diploma uitreiking kreeg ik 's nachts een sms, dat hij dronken was etc. etc.
Toen merkte ik al dat ik me helemaal niet goed ging voelen. Heel zenuwachtig, nerveus, bang... Heel raar. Ik word ook boos (en dat reageer ik dus weer af op hem) en zit in de stress.
Waarom? Joost mag het weten.

Sindsdien is hij nog een aantal keer dronken geweest, dan smst hij me ook en dan begint het feest weer opnieuw. Rusteloos, nerveus, angstig, ik kan me nog maar op 1 ding concentreren en dat is op hem (contact via sms/whatsapp, want ik ben er nooit bij). Het kan gewoon mijn hele avond verpesten omdat ik bijna compleet van de kaart ben. Het los laten lukt me gewoon niet. Ik kan nog maar met een ding bezig zijn en dat is met hem. Naast nerveus zijn word ik dus ook boos (een hele mix van negatieve emoties komt gewoon naar boven) en daardoor krijg ik weer ruzie met hem, waardoor ik me weer nóg vervelender voel (en krijg je een vicieuze cirkel effect).

Het slaat nergens op en ik snap ook niet waarom ik zo ben. Maar ik word er gewoon niet vrolijk van, en heb dat met hem besproken. Van mij mag hij best drinken, gewoon een drankje of 3 vind ik prima. Maar zodra hij de grens overgaat met aangeschoten worden gaat het weer mis. Hij vond het niet leuk voor mij en heeft belooft niet meer dronken te worden, maar gewoon een paar glazen "voor de lekker" te drinken en het daar bij te laten.
Hartstikke lief natuurlijk maar ik wil helemaal niet iemand zijn waarvoor hij dingen moet laten.

Kent iemand dit? Heeft iemand tips? Voor mij is het niet leuk en voor hem ook niet. Door dit gedoe hangt er nu een negatieve spanning rondom uitgaan/feestje omdat ik bang ben dat hij weer dronken wordt en hij het gevoel heeft dat hij niks "mag". Ik enk dat het misschien helpt als ik er eens bij ben als hij dronken is, maar hij wordt dronken op feestjes waar ik niet ben en waar ik (eerlijk gezegd) ook niks aan vind. Dus om dan als een soort babysitter mee te moeten..

Niet smsen als hij dronken is is ook geen oplossing, want als ik het later hoor komt alles alsnog naar boven, en soms nog wel heviger.

nynke55

Re: Help: Ik kan er niet tegen als mijn vriend dronken is!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:00

Ik heb zelf ook een erge hekel aan dronken mensen, dus ik kan het best begrijpen, dat je hier mee zit. Wat ik niet op kan maken uit je verhaal is, heb je persoonlijk contact met hem, als hij dronken is? Of woont hij ergens anders en stuurt hij je alleen smsjes?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:00

Ik heb er gewoon een duidelijke afspraak over gemaakt,
Rijdt hij? Dan geen druppel
Feestje loop/kruip afstand of ik bob, dan max. 3

Compromis gesloten erover, en eerlijk gezegd heb ik hem al jaren niet meer dronken gezien. Hij heeft er ook totaal geen behoefte meer aan.

Is hij toch dronken? Dan mag hij mooi ergens anders liggen! Geen café in mijn bed... :n

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 23:02

nynke55: We wonen allebei nog bij onze ouders, dus op zo'n avond heb ik alleen contact via sms en zie ik hem niet irl...

vuurneon: Ik wil beste en concrete afspraak maken. Maar aan de andere kant... hij is 20, student... ik begrijp best dat hij ook wel eens gek wil doen op een feest.. Dat is het dilemma...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:09

Vertel hem dan dat je er een vreselijke hekel aan hebt en dat hij je geen berichtjes moet sturen voor hij weer nuchter is. En als je samen naaar feestjes gaat, van tevoren een limiet stellen. Verder zou ik me er niet zo druk om maken, hij is idd nog jong, hij krijgt vast zijn verstand nog wel terug.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:10

vuurneon schreef:

Pardon?? :oo
Dit is een geintje mag ik hopen????
Of begrijp ik je nu verkeerd?

Lastige situatie TS, waar ben je zo bang voor eigenlijk?
Dat er iets gebeurt als hij dronken is?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:11

Heb je dan een soort van negatieve ervaring gehad met alcohol,bv in je omgeving ofzo?
Vind je reactie nl vrij heftig :=

Maar, je denkt er iig over na. Lijkt me wel een lastige situatie... :(:)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:12

Ik heb er ook een hekel aan hoor, dus je bent niet de enige. Ik ga me gigantisch ergeren, of ik er nou bij ben of niet. Ik raak eerst geïrriteerd, en later wordt ik echt boos. Ik kan er ook helemaal niet tegen als iemand zich dan ook nog eens gaat misdragen, of kinderachtig gaat doen... Bij voorbaat ga ik dus al niet meer mee naar bepaalde feestjes, waar veel dronken mensen zijn.

Mijn huidige vriend houd zich altijd wel gewoon in hoor, hij moet altijd rijden want ik heb geen rijbewijs :Y) Maar als ik in een omgeving ben met dronken of ernstig aangeschoten mensen ben, dan is mijn humeur ernstig snel verziekt :P :+ Ik weet nog wel dat mijn ex een keer mee was met een etentje van mijn oma, de nodige biertjes op had en ging fluiten naar de ober. Dát ging dus te ver en dat heb ik hem thuis ook even heel goed duidelijk gemaakt. Het was een net restaurant, en dan ga je je niet als randdebiel zitten gedragen en fluiten naar een medewerker omdat je graag nog meer te zuipen wil hebben... Maarja, sommige mensen zijn gewoon niet intelligenter dan dat :Y) Het is ook niet voor niks mn ex _O-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:12

Heb je hem ook wel eens gevraagd waarom hij dronken wordt op de feestjes?
Mijn vriend deed het omdat hij dan los kon komen en groepsdruk. Ik vond het alleen al om veiligheid reden genoeg om afspraken te maken. Hij moest toch elke keer wat kilometers fietsen en dat vond ik na meer dan 10 biertjes niet veilig. Ik vond het niet lollig dat hij in de bosjes lag :+ ik wilde hem wel veilig thuis hebben!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:13

Ik zou btw ook bang zijn dat er iets zou gebeuren als mijn vriend dronken zou zijn en ik ben er niet bij.
Maar dat komt inderdaad door eerdere nare ervaringen :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:13

Je kan vind ik alleen maar van hem vragen minder te drinken als jij er bij bent, wat hij doet als hij met vrienden uit is zonder jou is aan hem.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:14

Dat is heel herkenbaar! Dat heb ik dus ook! Als mijn man dronken is (wij wonen al ruim 8 jaar samen) Dan heb ik ook angst... Maar vind het ook echt eng als bv mijn vader, of mijn schoonvader dronken zijn. En weet ook niet zo goed waar dat vandaag komt... Mogelijk slechte ervaring in het verleden... Al zou ik niet weten welke dat bij mij zou zijn.

IMJ

dat wilde ik ook vragen. Waar ben je bang voor?
Ik begrijp het dat een laveloze vriend geen prettige gedachte is maar wat is het waar je bang voor bent?
Dat hij over de schreef gaat met andere vrouwen bijv? Of dat hem wat overkomt? (ruzie oid)

vuurneon

Jolliegirl schreef:
vuurneon schreef:

Pardon?? :oo
Dit is een geintje mag ik hopen????
Of begrijp ik je nu verkeerd?

Als ik de Bob ben, mag hij drinken.
als hij moet rijden dan drinkt hij vanzelfsprekend niet.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:17

Aaaaaaaaah ik herken mezelf helemaal in jou. Ik weet niet hoelang je nou een vriend hebt, ik nu langer dan een jaar. Op het begin dat ik dit vreseeeelijk. Ik werd boos op hem, ik kreeg frustratie en werd bang. Ik wist niet waarom en kan het ook niet verklaren. Het is heel rot omdat het gewoon zowat je relatie verpest. Nu drinkt mijn vriend altijd al wel, maar toch kan ik er niet tegen. Nu tegenwoordig heb ik er minder last van, maaaaar dan ligt het met wie hij uit gaat. Bij sommige heb ik er totaal geen problemen mee, maar bij 1 enkel persoon voel ik me nooit goed als hij daar mee uit gaat. Het is ook een kwestie van tijd, maar ik snap je erg baalt, dat had ik ook heel erg. Ik hoop dat het bij jou in de loop van de tijd ook minder wordt! Ik moest dan altijd iets doen, echt bezig zijn. Als dat niet is en ik zit op de bank niks te doen, denk ik daar alleen maar aan. Als ik bij een vriendin was en ik was druk aan het praten of iets anders, had ik er minder last van, misschien dat je hier wat mee kan.

Ik weet hoe je je voelt, je bent niet de enige!

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:20

Mijn vriend is ook wel eens dronken hoor, maar mij hoor je daar 9 van de 10 keer niet over. Mijn vriend is 21, laat hem lekker feesten. Ik ben zelf 20, en drink niet heel vaak, maar natuurlijk ik ben ook wel eens dronken, dan hoor ik hem er ook niet over.
Ik word trouwens altijd thuis gebracht, en als ik niet drink ga ik alleen naar huis met de auto. En vriendlief fietst vaak ook niet in z'n eentje naar huis.
Wij hebben de afspraak: even smssen als je veilig thuis bent, en de rest horen we de volgende dag wel..

Ik zou zeggen, maak je niet zo druk en probeer het los te laten. Hij is nog jong, laat hem even z'n 'wilde haren' verliezen ;)

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:28

Ook ik herken je gevoel, hoewel het misschien een wat heftige reactie is in verhouding met de 'ernst' van wat je vriend doet. Mijn ex heeft voor we een relatie kregen een alcoholvergiftiging gehad (we waren toen vrienden, ik vond hem laveloos op straat, ambulance erbij, hele reutemeteut). Daardoor kreeg ik ook echt een afkeer tegen de combinatie hem en alcohol.

Ik ga mee, hoe moeilijk het ook is, om het proberen los te laten. Vraag hem niet meer te sms'en zodat je je op het moment zelf in elk geval niet rot voelt. Als je het dan achteraf hoort, waarom vindt je het dan nog zo erg? Gebeurd is gebeurd, als hij niet heel idioot gedaan heeft is dat in principe gewoon zijn probleem (de kater en zo ;) )

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 23:34

Ik probeer even op alles antwoord te geven:

Waar ik bang voor ben? Ik weet het zelf ook niet echt. Ik heb weinig negatieve ervaringen met alcohol. Een kennis van mij is wel eens bewusteloos langs de snelweg gevonden in Barcelona nadat ze op studietrip van het lunchgeld Flügels had gekocht... Ik denk dat dat wel het meest dichtbij en "schokkendst" is.
Heb wel een hele erge "anti-dronkenschap"moraal meegekregen vanuit mijn opvoeding. Mijn moeder staat er heel negatief tegenover en heeft dit min of meer op mij over gedragen. Wat vriendinnen doen als ze dronken zijn kan me niet zoveel deren, ik feest gewoon net zo gek mee maar dan nuchter. Maar bij mijn vriend lukt me dat niet.

Ik probeer het te rationaliseren. Te denken: "Waar ben ik bang voor? Waarom ben ik zo rusteloos" maar ik kom niet tot een antwoord. Ik ben een beetje bang dat hij misschien wat doet met een meisje, maar bijna alle feestjes zijn enkel met jongens (thuis, avondje/nachtje gamen en drinken dus). Dus dan gaat die vlieger niet op.

Het loslaten is moeilijk, ik wil bijna zeggen onmogelijk. Ik probeer het wel, want ik voel me echt verschrikkelijk en dat wil ik zelf natuurlijk ook niet. Maar het blijft doorgaan... Afleiding zoeken werkt wel een beetje, maar het blijft gewoon doorgaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:40

Ik herken het, ook mijn moeder is ook van het anti- dronkenschap. Bovendien zie ik als hulpverlener genoeg bezopen mensen.... Erg treurig om 13 jarige bewusteloos te zien door drank.
En dat beïnvloedt mij ook, ik drink nog geen 10 glazen wijn per jaar. Verspreid natuurlijk :P

Een heel goed gesprek met mijn vriend over mijn zorgen, maar ook met zijn wensen kwamen wij dus tot die regels. Wij wonen ook nog thuis en dat maakt het wel lastiger... Zijn ouders vinden het grappig als hun zoon dronken is... Ik kan er pissig om worden. Ze roepen wel dat het zijn verantwoording is. Ja, dat is het ook. Maar een relatie heb je niet alleen....

Maar goed, dit werkt voor ons beide prima! Hij kan genieten van zijn biertje, ik hoef mij geen zorgen te maken en de volgende dag heeft hij geen kater! Iets dat hij totaal niet mist haha

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:46

Heb je een ervaring met een vreemdgaande partner misschien?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 23:52

IMJ schreef:
Heb je een ervaring met een vreemdgaande partner misschien?

Nee, hij is ook pas mijn eerste echte vriend.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:53

Misschien een rare vraag, maar hoe oud ben je? :)

Ben je er ooit bij geweest als hij dronken was? Misschien ben je ergens onbewust bang voor, voor gek gedrag, roekeloos, alcoholvergiftiging, ego-beschadiging (ik raad maar een beetje he ;) ) of zoiets?
Mijn advies is: de volgende keer als hij gaat stappen je telefoon uit zetten. Ik begrijp dat je graag wil weten hoe hij het heeft, maar als je weet dat hij dronken is (en ik spreek uit ervaring: je smst dan het liefste je vriendje/vriendinnetje :) ) voel je je al helemaal niet fijn, toch?
De volgende ochtend/middag kun je dan beter met hem praten, dan ruzie maken in de nacht zelf. Vooral als je gedronken hebt zijn je emoties sterker, dus dan zal hij nog explosiever/emotioneler reageren.

Ik vind uit je verhaal niet helemaal duidelijk worden of je er echt over gepraat hebt of dat je een grens hebt getrokken van 3 drankjes? Van 3 drankjes kun je ook dronken worden, vergis je daar niet over. Het heeft allemaal te maken met hoe je gemoedstoestand is, wat je hebt gegeten en wat voor een drankje het is...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 23:58

Ik ben 19. Ben er 1 keer bijgeweest maar kwam hem toen tegen op een feest, ik was met mijn vriendinnen en hij met zijn vrienden. Heb hem toen ook maar heel even gezien want ik ging rond een uur of 2 weg en hij rond 5en.

Die drankjes zijn niet echt een richtlijn. Wat ik idd bedoel is dat hij gewoon wat drinkt en dan niet aangeschoten raakt. Dus of hij er nou ieder uur 1 drinkt en zo op 5 uitkomt... dat vind ik ook prima. Dus niet 3 in 10 minuten :))

Maar idd ik denk dat ik onbewust ergens bang voor ben (of voor meerdere dingen idd). Maar wat? En hoe kom ik erachter, en nog belangrijker ervanaf?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:00

Kunnen ook gewoon je principes zijn, als het van huis uit erin zit... Is het vrij lastig eruit te halen weet ik van mijzelf. En dat hoeft ook niet, als je er samen een afspraak over kunt maken denk ik.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:01

Ik denk dat het een beetje onzekerheid is van jouw kant.
Dat hij jou belt betekent wel dat ie aan jou denkt!
Ook ik denk dat je het los moet laten.
Tuurlijk moet je met hem praten, over waar je boos/bang voor bent maar word niet boos, dat helpt echt niet! Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk!