Echte vriendschap?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mirr89

Echte vriendschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 20:55

Vaak komt in mijn gedachte op wat nu echte vriendschap is...
Ik ben benieuwd wat jullie verstaan onder (echte) vriendschap.
Wanneer noem je iemand een vriend of vrienden en wat hebben jullie allemaal voor je vrienden over?
Mijn telefoon staat namelijk 24/7 aan en ik zou zo midden in de nacht naar iemand toe gaan die mij nodig had.
Hoe denken jullie hier over?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:57

ik heb nooit in die situatie gezeten. ik heb een paar goede vrienden,maar ik bespreek met 2 wel persoonlijke (medische lastige )dingen en met een 3e weer andere persoonlijke dingen (ruzies )die bel ik wel met bepaalde situaties. maar lang niet met alles.. (gevoelens) dat zet ik eerder op een forum waar ik vaker kom of een forum over dat onderwerp (bepaalde ziekte of onderwerp). (en dat is niet snel bokt bij sommige dingen welweer paardgerelateerd)

ik zou niet snel verwachten dat ze s nachts zomaar komen, (wonen verweg zelf gezin)
maar bij bijvoorbeeld overlijden of zoiets heb ik familie die meteen komt.

als ze mij bellen, zou ik wel in de auto stappen. zelf zou ik niet snel iemand bellen..
in ziekenhuis ofzo bel ik eerder ouders broer zus
Laatst bijgewerkt door Christiene op 06-11-11 21:02, in het totaal 2 keer bewerkt

_Bonte_

Re: Echte vriendschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:00

Echte vriendschap merk je wanneer je die persoon alles kan vertellen wanneer je nood hebt, je hoeft die persoon niet dagelijks/wekelijks te zien .. ik heb vrienden die ik slechts 2 keer per jaar zie...
Die vrienden waarmee je kan praten alsof er nooit iets anders geweest is , waar nooit een rare stilte bij valt en je niet veroordelen voor je daden.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:15

Echte vrienden zijn mensen die je dag en nacht voor je klaar willen staan, en waar je alles tegen kan zeggen.
Meestal hoef ik aan mijn goede vrienden niet te vragen hoe het gaat, dat weet je / voel je, en andersom.
Heb vrienden die ik weken niet kan zien, en alles is prima.
Maar naar mijn idee is het een gevoel wat je wel of niet met iemand hebt.
Kennissen zijn bij mij echt geen vrienden, terwijl sommige mensen alles en iedereen als vrienden zien.

Met mijn beste vriendin is het wel erg grappig, als wij in een groep zitten, en iemand maakt een opmerking die wij nergens op vinden slaan hoeven we elkaar maar aan te kijken, en kunnen dan een uur in een deuk liggen van het lachen.
En ook als we iemand zien die er niet uit ziet, qau kleding, uiterlijk of iets we hoeven niks te zeggen voor ons in het duidelijk, en niemand om ons heen snapt het, heerlijk praten zonder niks te zeggen :)

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:18

Mijn echte vriendin staat echt werkelijk waar altijd voor me klaar.
Kan ik altijd opbellen, en altijd met haar praten over alles wat mij bezighoudt.
Als zij een probleem heeft, ze kan zo naar me toe komen (woont 1 straat verderop dus).

En wat HTM zegt, praten zonder niks te zeggen, als enige 2 om iets kunnen lachen.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:21

Ik heb één echte vriend. Die ken ik inmiddels 3 jaar (ruim).

Eerst woonde hij 2 straten achter me (al vanaf onze geboortje, alleen hij is 2 jaar ouder :+ )
En uiteindelijk zijn we via de waterbus hier in contact gekomen, en bleektie achter me te wonen. Vanaf toen kwamtie iedere avond en ochtend hierheen, peukie roken, flimpie kijken, gewoon gezellig chillen. Of gewoon een hele dag lekker brak chillen.

Als hij school had en naar de waterbus moest maar geen fiets had, stond ik om 6u op om hem weg te brengen met mn fietsie (hij fietsen ik achterop uiteraard, en zelf terugfietsen) terwijl ik vrij had, en dat was regelmatig.
Hij zat vaker hier dan bij zn vader, zelfs als ik al sliep en om 2u snachts even peukie uit mn raam ging roken, kwamtie ineens naar buiten, hadtie film gekeken met mn pa, het is gewoon een broer voor me, en voor mn ouders 2e kind.

Toen istie naar dorp hiernaast verhuisd, en zagen/spraken we elkaar nog regelmatig, inmiddels zittie in rotterdam, en zien we elkaar niet zo vaak meer, maar ik weet altijd dattie dr voor me is als k em nodig heb, en hij weet dat ik dr ook altijd voor hem ben. (:

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:28

Helaas zijn het vaak die mindere momenten dat je je echte vrienden leert kennen, daar waar de rest helaas weg rent..

Ikzelf ben ook wel iemand die zich voor iedereen inzet die het in mijn ogen verdient, helaas denk ik daar achteraf weleens anders over, als je ziet wat je ervoor terug krijgt.

Om een voorbeeld te noemen, ik heb ooit aangeboden om de helft van het paard van m'n vriendin te betalen, dat ging toen om 4000 of 5000 euro.. Ik vind dat zoiets wel kan aangeven dat je wat voor elkaar over hebt. En dat heeft toen onze relatie wel versterkt, al liep het later weer anders helaas.
Ze heeft het trouwens niet aangenomen ;)

Een ander voorbeeld, heb ooit m'n auto uitgeleend aan iemand die op wedstrijd moest maar dr auto ging het niet doen.
Ik heb ten eerste al een half uur op m'n auto lopen wachten, m'n hele auto zat onder de hondenharen en m'n halve tank was leeg.
En dat kan dan niet ff bedankt zeggen, benzine betalen had ze nog nooit van gehoord en die haren moest ik er zelf maar uit halen. Dat was dus erg snel afgelopen.

Zo wordt je van schade en schande helaas wijzer.

Mensen die ik niet echt ken, maar een goed gevoel bij heb, zou ik ook mezelf volledig voor kunnen inzetten, maar dan moet ik er wel iets in zien.

Maar om heel eerlijk te zijn zou ik niet erg lang hoeven nadenken als iemand vraagt of en hoeveel echte vrienden ik heb, dat is er maar 1, de rest maakt het leven alleen iets aangenamer

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:35

Echte vrienden?
Die staan 24/7 voor je klaar, je kunt ze álles vertellen, je kan ermee lachen en mee huilen, je hoeft geen woorden te gebruiken om met elkaar te communiceren, je kan ze blind vertrouwen en ze staan altijd voor je klaar; no matter what.
Ik heb veel voor ze over, en zij ook voor mij. Ik kan ze altijd bellen, ze staan altijd voor mij klaar. We spreken elkaar niet dagelijks, maar als we elkaar spreken is het gewoon zoals het altijd al is geweest.
Ze zijn schaars, maar ik ben blij met mijn 3 beste vrienden. :D

Ik noem niet snel iemand een vriend. Daar gaat toch wel een tijdje overheen. Mede doordat ik wel een paar 'nep'vrienden heb gehad; mensen die alleen maar om zichzelf gaven (en ook daadwerkelijk alleen maar geïnteresseerd waren in hun eigen gepraat), mensen die alleen maar commentaar op mij hadden, mensen die álles doorvertelde en zelfs één 'vriendin' die mij erg claimde en waar ik functioneerde als wandelende pin-automaat. Met die mensen heb ik ook meteen gebroken, die waren mijn vriendschap echt niet waard. Daardoor ben ik wel wantrouwender geworden, en wat geslotener tegenover mensen die ik niet ken. Bij mij moet je dus door een redelijk 'panser', voordat ik je echt een vriend noem.
Ik heb dus een groep goede kennissen en een groep echte vrienden, en voor mij werkt dat prima. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:36

Als je elkaar een paar maand niet hebt gesproken wegens drukte oid en dan bij weerzien het voelt alsof die maanden nooit geweest zijn. Dat het zo vertrouwd voelt.
Dat haar huis ook als eigen voelt en ze hier ook schoenen uitgooit en languit op de bank gaat liggen! En zelf naar de koelkast loopt om wat te pakken.

Gewoon dat zelfs stiltes niet ongemakkelijk zijn, maar ook dat vertrouwd voelt.
Schaamte? Nee, daarvoor is het ook te vertrouwd.

Dat is het, het voelt zo eigen en zo vertrouwd en dat je ook net als in een relatie ook mindere momenten kent, maar dat je er toch altijd weer uitkomt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:17

Ik heb een beste vriendin en op deze manier heb ik nooit eerder een vriendschap gehad en ik heb het ook nog nooit in mijn omgeving gezien. Vriendin en ik worden vaak gek genoemd, wij begrijpen elkaar na een half woord en weten alles (echt ALLES) van elkaar, spreken elkaar uuuuuuuuuren aan de telefoon, zien elkaar (bijna wel) dagelijks, doen alles samen. We hebben een relatie, alleen dan zonder seks :D

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:24

ik heb een stalgenootje bij me wonen op dit moment.. Ik ken haar pas vanaf april dit jaar, maar onze vriendschap is zo hecht geworden, dat ik niet heb getwijfeld om haar in huis te nemen toen ze me vertelde dat haar man van haar wilde gaan scheiden.. Zij komt zelf namelijk uit (weet ik niet meer, daarboven ergens, oh wat erg dat ik t vergeten ben :+ ) en daar woont haar familie ook nog.. Maar ze is zo ingeburgerd in Limburg, dat ze wel hier wil blijven.. Op dit moment is ze zoekende voor een eigen plekje, alleen gaat dit niet zo snel.. Gelukkig heeft mijn vriend hier ook geen problemen mee, dus t gaat goed en ik heb hulp in t huishouden :D

Ook kunnen vrienden mij altijd bellen, ook al is t midden in de nacht..

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:31

Echte vrienden?? die leer je kennen als je groene sneeuw ziet.
En dan moet je eens opletten hoe kennissen veranderen in vrienden en vrienden in kennissen..Reuze handig als schoonmaak actie.
En dat klinkt niet aardig..maar helaas.. (want wat is er erger om in een moeilijke periode ook nog op dit gebied teleurgesteld te worden)

Ik ben in elk geval keihard geworden, je hebt me toen niet willen kennen, omdat jij niet wist hoe ermee omte gaan...helaas..wegwezen.

Ik denk dat we als we echt vrienden gaan tellen dat we er 2- 3 pp hebben.
Rest zijn kennissen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:32

Echte vrienden leer je kennen op het moment dat je echt in diepe oliebol zit. Jammer en cliché, maar oh zo waar!

Dan pas kom je erachter wat je vrienden eigenlijk pas voor je over hebben. En wat niet.
Gelukkig ben ik daar een aantal jaar geleden al achter gekomen, toen ik op zaterdagnacht ineens op straat stond. En gelukkig waren de mensen die ik als "echte vrienden" zag, ook wel mijn echte vrienden op dat moment :j. En trouwens nog steeds hoor.

Ik zou voor hun precies hetzelfde doen als ik gebeld zou worden in zo'n situatie.

Ik kan de definitie van een vriendschap niet echt omschrijven, dat vind ik vrij moeilijk. Het moet goed aanvoelen, ruzietjes moeten kunnen, maar die moeten ook gewoon uitgesproken kunnen worden, zonder later enig gezeik van "oude koeien uit de sloot" te krijgen. Als je in een drukke periode zit, moet het ook kunnen dat je elkaar wat minder ziet, zonder gedoe en gezeur. Het moet gewoon als vanouds aanvoelen, ook als je elkaar al maanden niet hebt gezien. Je moet je goed voelen en andersom natuurlijk ook: niet anders voordoen dan je bent. Je moet serieuze gesprekken kunnen hebben, maar ook dag en nacht dubbel kunnen liggen om een avond wat nérgens over ging.. Je moet klaar kunnen staan voor elkaar, in wat voor situatie dan ook. Sja, nogal uitgebreid, ik zal vast nog eea vergeten zijn :).

Oh, wat dat betreft heb ik zoveel geluk <3. Ik heb er 7 waarvan ik wéét (en al bewezen is) dat ze álles voor me overhebben. Dan is er ook nog eentje uit een hoek die ik bijna nooit spreek, maar die in mijn rotperiode ineens dag en nacht aan de telefoon hing, wat ik nooooit had verwacht. En dan het anderste uiterste: Ik had op dat moment ook een "goede vriendin", die ik eigenlijk in eerste instantie belde. Ze lag al op bed, was niet wezen stappen oid en drukte me tot 2 keer toe weg. Ik haar had ik me dus bijv. heel erg vergist! En dan natuurlijk gewoon de stapmaatjes, praatmaatjes, dansmaatjes etc. Maar die zijn leuk en lief, maar zullen nooit mijn diepste geheimen te weten komen :n. Dus absoluut geen beste vriendjes dat! Dus jouw optelsommetje is niet helemaal waar, Marian01 (al weet ik wel dat ik echt heel erg geluk heb met die mensen in mijn leven, want je hoort inderdaad veel vaker dat het er "maar" 2-3 zijn).

Vuurneon: Dat languit op de bank liggen en zelf je drankjes pakken is hier meer een gewoonte dan dat het om een echte vriendschap draait. Het motto op verjaardagen is hier ook altijd: eerste drankje krijg je van ons, als je daarna dorst hebt, is het echt je eigen schuld.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:41

Op het moment dat ik het verstuurde verzon ik al dat ik wel erg cynisch ben..
Dit onderwerp ligt me even heel gevoelig..(van het weekend iemand uit kunnen deuken die ondervond wat vriendschap vs kennis is..ehh in een notendop)
Maar Yv_ je bent denk ik wel heel gelukkig met zoveel goede echte vrienden. Ik mag hopen dat ik fout zit..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:45

Nieteens zo zeer gelukkig, wel erg dankbaar :j!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:14

Echte vrienden zie je niet, die staan achter je :)

Ik vind het belangrijk dat ik bij mijn vriendinnen terecht kan. Als ik ergens mee zit, verdrietig ben of gewoon om lekker te kletsen!
Vriendinnen mogen ook altijd bij mij komen. Al is het midden in de nacht :)
Die laat je niet in de steek. En andersom verwacht ik dat ook!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:53

Helaas komt er niet bij iedereen uit wat je er allemaal in stopt.. zulke trieste mensen zijn dat!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:25

1 woord: vertrouwen :)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:31

Heb 1 ding nog niet voorbij horen komen. Elkaar zover laten komen dat je ziel word geraakt en je weet dat die persoon het zegt omdat die om je geeft! En je een stap verder wil helpen. Ik heb al 10 jaar een soulmate dan heb je geen woorden meer nodig alleen de momenten waar je gelukkig van word!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:33

Elkaar begrijpen zonder iets te hoeven zeggen hoort er inderdaad ook bij naar mijn mening :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 14:02

Vertrouwen tja, het wordt je soms wel verdomd lastig gemaakt om iemand nog te durven vertrouwen omdat ze zo vies tegenvallen.. Je stopt er jaren geld en tijd in en als er iets is zijn ze niet thuis.
En dan is het weer vergeten en vergeven.. Tenminste dat probeer je dan

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 14:18

Inderdaad, aan een half woord of blik genoeg hebben,
altijd voor elkaar klaar staan, terugkrijgen wat je geeft, nog zo vrolijk kunnen lachen maar dat de ander
door heeft dat er iets niet goed zit ...

Er zijn alleen heel weinig mensen die dit doen ... we leven in een egocentrische wereld, helaas ...

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:07

Onder echte vriendschap versta ik, dat de verwachting heel laag ligt. Maar dat je een helpende hand krijgt aangeboden op momenten dat je dat nodig hebt.
Voor mij hoeven mensen niet altijd klaar te staan of op verjaardagen te komen, maar het is extra leuk als je het niet verwacht en iemand komt toch!
Ik heb een paar ECHTE vrienden , maar ben me er van bewust dat het heel moeilijk is, een echte vriend voor iemand te zijn.
Wat mijn vrienden ooit voor me gedaan hebben, kan ik nooit teruggeven. Maar ik hoop ook dat ik nooit hoef te laten zien, hoe ver mijn vriendschap reikt, want dat betekent dat het goed met ze gaat!!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:31

MW => LZP

MarlouHarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:24

Ik heb een paar échte vrienden (eigenlijk 1 waar ik ALLES mee bespreek!) Ik kan ze bellen en ze komen, (heb ik nodig gehad ;) ) En natuurlijk ook andersom, we merken het ook gewoon meteen als er iets met iemand van ons is, we doen veel samen, maar natuurlijk ook weer neit alles. En idd wat Gummie zegt; vertrouwen. Als ik iets tegen hun zeg hoef ik neit bang te zijn dat het bij een ander teruechtkomt...